Ystävälläni on hätä, hänen poikansa tyttökaveri on otettu huostaan

24.02.2012
156
0
16
perheeseen jossa "ei niin mukava olla" . Perheen äiti suunnilleen kampaa maton hapsutkin ja vaatii samaa lapsilta. Ja poikaystäväänsä ei saa tavata eikä hänen muutakaan perhettään vaikka ovat tunteneet tytön vuosia.

Mä olen itse tavannut tän tytön ja on aivan ihana, ( siis tunnen ja tunnen ystävänikin ja tiedän että on oikeasti huolissaan ) ei mitään vikaa.. ei siis ole mikään ns ongelmanuori miksi pitäisi olla noin tiukat säännöt. Mites lakimies? Voiko perhettä vaihtaa? Mitä se vaatii että tällaisen kriisiperheen toimintaan tai kasvatustyyliin puututaan?

Ja joo, mä olen sitä mieltä että jos lapsi otetaan huostaan niin ei hänen muuta elämää tule pilata ja rajoittaa ellei ongelmia ole. Mun järjelläni lapselle joita kohdellaan noin ei käy kovin hyvin, ei lapsia tule rankaista siitä että äiti on alkoholisti.

Vuosia sitten koulukaverini joutui perheeseen, jossa oli liian tiukka kuri ja lapsia käskytettiin tekemään aivan liikaa töitä. Hän sai perheestä siirron lastenkotiin, kun sitä pyysi. Oli silloin noin 15-16vee.

Ette voi tehdä mitään, koska ette ole sukulaisia ts. asianomaisia, joille asia kuuluu. Sosiaalityöntekijät eivät saa antaa mitään tietoja ulkopuolisille, vaikka kuinka kysyisitte perusteluja tai haluaisitte auttaa. Jos tytöllä on huono olla perheessä, hän varmaan kertoo siitä itse sosiaalityöntekijälleen, yli 12-vuotiaalla on sanavaltaa sijoituksessaan, mutta pelkkä tiukka kuri tuskin riittää sijaisperheen vaihtoon.

Nämä sijaisperheet ja perhekodit yms. on kyllä oikeasti hyvin tuomitsevia, ja aina lapsi syyllistetään. Minunkin kaverini oli perhekodissa, koska hänen vanhempansa olivat väkivaltaisia ja alkoholisoituneita. Kaverini mummo laittoi usein rahaa tämän kaverini tilille, jotta saisi ostettua uusia vaatteita ja hygieniatarvikkeita (perhekoti kun ei näitä maksanut). Noh, perhekoti sitten takavarikoi ystäväni pankkikortin, ettei tämä saa tuhlattua rahaa pahoihin juttuihin, esim. tupakkaan ja alkoholiin.

Eipä se järjestelmän silmissä kuulu poikaystävän perheelle mitenkään, kuinka sijaisperheessä eletään eikä heillä ole siihen oikeutta puuttua. Ainoat, jotka tätä keskustelua voivat käydä on sijoitettu nuori, sijaisperhe ja sossu.

Moi!

Itse olen ollut huostaanotettu- jotakuinkin voi paikkaan nuorella olla sananvaltaa mutta jos kaikki on kuitenkin hyvin- eikä lapsella ole periaatteessa hätää niin siinä ei paljoo ole tehtävissä. Lapsi voi anoa siirtoa, hyvien perusteluiden kera- mut sit on varauduttava että siirto voi tapahtua jopa toiselle paikkakunnalle ja vielä kehnompaan paikkaan!

Niin, ei kai sille mitään voi. Säälittää vaan. Siellä on jopa ajat milloin saa herätä, milloin saa aamupalaa, milloin mitäkin. Vaikka olis lomaa koulusta, on ne ajat. Ja jos ei herää klo 7, ei saa aamupalaa.

Ehkä se on helpommaksi todettu kokemuksen kautta, rutiinit ja aikataulut. Lapset, jotka sijoitetaan, eivät tule vakaimmista oloista ja heille säännöllinen elämä on monesti vierasta. Näin tuetaan nuoren perusturvallisuuden kehittymistä ja niin edespäin.

Ehkä se on helpommaksi todettu kokemuksen kautta, rutiinit ja aikataulut. Lapset, jotka sijoitetaan, eivät tule vakaimmista oloista ja heille säännöllinen elämä on monesti vierasta. Näin tuetaan nuoren perusturvallisuuden kehittymistä ja niin edespäin.

Mutta kuitenkin aamupalan antamatta jättäminen on vastoin lakia- Lapsen täytyy saada ruoka ja puhtaat vaatteet- aivan kuten oikeassakin perheessä pitäisi saada! elämän pitäisi mukailla paljolti sitä mitä sen normaalistikkin pitäisi olla. toki poiketen jos on kyseessä pienkoti tai nuorisokoti- perhekodin sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö-;25738090:
Mutta kuitenkin aamupalan antamatta jättäminen on vastoin lakia- Lapsen täytyy saada ruoka ja puhtaat vaatteet- aivan kuten oikeassakin perheessä pitäisi saada! elämän pitäisi mukailla paljolti sitä mitä sen normaalistikkin pitäisi olla. toki poiketen jos on kyseessä pienkoti tai nuorisokoti- perhekodin sijaan.

lisään että pienkodissa ja nuorisokodissa kun on enemmän nuoria niin täytyy olla tietty linja minkä mukaan mennään että arki sujuu helpommin ilman kommervenkkejä- mutta silti, ei oiketa jättämään esm aamupalaa antamatta!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö-;25738090:

Ruokaa pitää antaa, totta. Mutta eihän se murrosikäinen voi elää muun perheen sääntöjen vastaisesti, nousta klo 11, vaatia aamupalaa kun muut valmistautuvat lounaalle tai maata koko päivää sängyssä jos niin sattuisi huvittamaan. Jos tuossa perheessä on tämä rytmi niin sijoitetun nuoren pitää elää sen rytmin mukaan.

Nämä sijaisperheet ja perhekodit yms. on kyllä oikeasti hyvin tuomitsevia, ja aina lapsi syyllistetään. Minunkin kaverini oli perhekodissa, koska hänen vanhempansa olivat väkivaltaisia ja alkoholisoituneita. Kaverini mummo laittoi usein rahaa tämän kaverini tilille, jotta saisi ostettua uusia vaatteita ja hygieniatarvikkeita (perhekoti kun ei näitä maksanut). Noh, perhekoti sitten takavarikoi ystäväni pankkikortin, ettei tämä saa tuhlattua rahaa pahoihin juttuihin, esim. tupakkaan ja alkoholiin.

Jos taas jätettäis yleistys pois... Mulla on myös ollut kolme nuorempaa "sijaissisarusta", eikä heitä syyllistetty tai heillä ollut yhtään sen tiukempaa kuria, kun minullakaan, joka olen siis ainut oma lapsi. "Omana" heitäkin pidettiin ja samoilla pelisäännöillä mentiin. Viimeisinin lenti n. 2,5 v sitten pesästä on perheellinen ja myös esim. heidän lapsensa on mun vanhemmille yhtä rakas ja tärkeä siinä missä minunkin. Mutta kaikki tosin ovat tulleet meille alle vuoden ikäisinä ja elänyt aikuiseksi asti meillä, joten heihin on tullut vähän erilainen kiintymyssuhde, kuin sellasiin, jotka tulee vasta teininä ja lähtee vähän ajan päästä.

tyttö on 16. Ei sen ikäistä pakoteta heräämään lomalla tai vkl klo 7. en itsekään pakota edes itteeni. Tai ellei ruoka satu maistumaan just tasan klo 16 niin et saa mitään. Iltapala tasan silloin ja silloin...

Mulla on kokemusta, olen ollut pph, kehitysvammaisten palvelukodissa jne eikä todellakaan ole noin tiukat rajat ok.

Ruokaa pitää antaa, totta. Mutta eihän se murrosikäinen voi elää muun perheen sääntöjen vastaisesti, nousta klo 11, vaatia aamupalaa kun muut valmistautuvat lounaalle tai maata koko päivää sängyssä jos niin sattuisi huvittamaan. Jos tuossa perheessä on tämä rytmi niin sijoitetun nuoren pitää elää sen rytmin mukaan.

ei tietenkään mutta nyt en tarkoittanut että klo 11 heräisi.

tyttö on 16. Ei sen ikäistä pakoteta heräämään lomalla tai vkl klo 7. en itsekään pakota edes itteeni. Tai ellei ruoka satu maistumaan just tasan klo 16 niin et saa mitään. Iltapala tasan silloin ja silloin...
Kyllä ainakin meillä lapset syö ruuan silloin, kun sitä tarjotaan. Ei tulisi näin aikuisenakaan mieleen, että jos toinen on laittanut ruuan, että jättäisin syömättä, kun just nyt ei satu maistumaan. Se olisi minusta todella loukkaavaa käytöstä. Aamupalan suhteen en kyllä olisi noin tiukka, kun en itsekään vapaapäivinä herää noin aikaisin.

Sairaaltahan tuo kuulostaa, varsinkin kun pitää katkaista vielä välit tärkeisiin ihmisiin. Ja ihmiset vielä puolustelee tuollaisia sijaiskoteja???! Taitavat itse olla sijareita tai sossuja. Onhan se hienoa että ihmisen alku laitetaan kotiin jossa vallitsee diktatuuri. Just :(

Yhteistyössä