Kumpi parempi: Huono äiti vai ei ollenkaan äitiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -s-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

-s-

Vieras
Missä tilanteessa raja ylittyy ja lasten on helpompi kasvaa ilman äitiä kuin huonon äidin kanssa?

Jos tilanne on sellainen että äiti ei jaksa enää lapsiaan yhtään. On todella väsynyt ja huutaa uhmaikäiselleen kokoajan. Reilu puoli vuotias tekisi mieli tiputtaa lattialle kun sekin huutaa kokoajan. Lasten ja oman miehen kosketus inhottaa.

Huono äiti on parempi. Huono äiti voi hakea apua vaikka neuvolasta, lääkäristä, ystäviltä yms. ja tulla paremmaksi äidiksi.

Jos ei ole äitiä, ei ole äitiä. Lapsille turhan rankka kokemus, vaikka joku ne varsinaiset tarpeet tyydyttäisikin.

En tiedä puhutko itsestäsi, läheisestä vai teoreettisella tasolla? Ainakin tuonkaltainen tilanne vaatii kiireellistä apua. Todennäköisesti häiriö on tilapäinen mutta se täytyy hoitaa äkkiä. Äiti ja lapset voivat saada tukea. Lapsille on tärkeää että turvallinen aikuinen auttaa surussa, kun äiti ei pysty olemaan johdonmukainen ja rakastava. Ei kannata heittää kirvestä kaivoon kerralla, vaan tilanne menee varmasti paremmaksi jos hakee apua! Onko äidillä omaa aikaa, lepoa, terapiaa jne. Lapsetkin tarvitsevat todella kipeästi pitkäjänteisesti välittäviä ihmisiä, jos oman äidin voimat vähissä!

Huono äiti joka tiedostaa väsymyksensä on paljon parempi kuin ei ollenkaan. Oikeasti huonot eivät ajattele olevansa huonoja. Ihmiset jotka oikeasti ovat narsisteja tai huonoja äitejä tai tyttäriä tai mitä vaan, eivät tule ajatelleeksi olevansa itse huonoja. Oikeasti huonot eivät koskaan itse katso peiliin.

Jos äiti on narkkari, alkoholisti, väkivaltainen, psykoosissa (tai muuten vakavasti mielenterveysvikainen), ei ruoki, pese tai edes puhu lapsilleen niin silloin on parempi ilman äitiä.

Huono äiti joka tiedostaa väsymyksensä on paljon parempi kuin ei ollenkaan. Oikeasti huonot eivät ajattele olevansa huonoja. Ihmiset jotka oikeasti ovat narsisteja tai huonoja äitejä tai tyttäriä tai mitä vaan, eivät tule ajatelleeksi olevansa itse huonoja. Oikeasti huonot eivät koskaan itse katso peiliin.

Peesi tälle. AP olen itse kokenut kuvailemiasi tunteita, sairastuin kuopuksen syntymän jälkeen synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Koin olevani pahinta mitä lapseni voivat saada, mieli oli synkkä ja varsin itsetuhoinen.

Uskalsin kuitenkin hakea apua ja otin sitä vastaan vaikka välillä suorastaan nolotti ja hävetti - ja tuntui vaan melkein pahemmalta (enkö minä muka tästäkään selviä ilman apua? ) Nyt olen parantunut. Tuo vei pari vuotta elämästäni, parantuminen ei tapahdu nopeaan. Mutta tiedätkä mitä? Pidän itseäni toisaalta etuoikeutettuna. Minä oikeasti olen joutunut miettimään elämän perimmäisiä asioita, äitiyttä ja ihmisyyttä. Olen ymmärtänyt maailman kokonaisvaltaisuuden ja sen että voin oikeasti olla lapsilleni se paras mahdollinen äiti - vain sitä kautta että tunnistan omat heikkouteni ja hyväksyn ne. Minun ei tarvitse olle he**vetin hyvä joka seikassa, vain kokonaisuus ratkaisee.

Aika moni äiti tuntuu takertuvan yksityiskohtiin (imetys,valmisruuat, kestovaipat hoitoon vienti...) kuitenkin jokainen meistä tekee "virheitä" vanhemmuudessa. Ihan kaikki. Tärkeää on vaan tuntea itsensä ja rakentaa vanhemmuus kokonaisuutena ja jatkumona jossa jossain mennään sieltä missä aita on matalin ja toisaalla taan ehkä jaksetaan panostaa enemmän.

Paras äiti olet lapsillesi kun pidät itsestäsi huolen. Hae apua, se on sijoutus sinuun itseesi. Äiti saa olla itsekäskin.

Peesi tälle. AP olen itse kokenut kuvailemiasi tunteita, sairastuin kuopuksen syntymän jälkeen synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Koin olevani pahinta mitä lapseni voivat saada, mieli oli synkkä ja varsin itsetuhoinen.

Uskalsin kuitenkin hakea apua ja otin sitä vastaan vaikka välillä suorastaan nolotti ja hävetti - ja tuntui vaan melkein pahemmalta (enkö minä muka tästäkään selviä ilman apua? ) Nyt olen parantunut. Tuo vei pari vuotta elämästäni, parantuminen ei tapahdu nopeaan. Mutta tiedätkä mitä? Pidän itseäni toisaalta etuoikeutettuna. Minä oikeasti olen joutunut miettimään elämän perimmäisiä asioita, äitiyttä ja ihmisyyttä. Olen ymmärtänyt maailman kokonaisvaltaisuuden ja sen että voin oikeasti olla lapsilleni se paras mahdollinen äiti - vain sitä kautta että tunnistan omat heikkouteni ja hyväksyn ne. Minun ei tarvitse olle he**vetin hyvä joka seikassa, vain kokonaisuus ratkaisee.

Aika moni äiti tuntuu takertuvan yksityiskohtiin (imetys,valmisruuat, kestovaipat hoitoon vienti...) kuitenkin jokainen meistä tekee "virheitä" vanhemmuudessa. Ihan kaikki. Tärkeää on vaan tuntea itsensä ja rakentaa vanhemmuus kokonaisuutena ja jatkumona jossa jossain mennään sieltä missä aita on matalin ja toisaalla taan ehkä jaksetaan panostaa enemmän.

Paras äiti olet lapsillesi kun pidät itsestäsi huolen. Hae apua, se on sijoutus sinuun itseesi. Äiti saa olla itsekäskin.

Hienosti sanottu.
:flower:

[QUOTE="qwer";25803383]Hienosti sanottu.
:flower:[/QUOTE]

Kiitos. Kokemus opetti ja rajulla kädellä. Nykyisin katson surulla kuinka äitiyttä/ vanhemmuutta yritetään suorittaa - tein sitä itsekin esikon kohdalla. Pienistä asioista kasvaa liian suuria kun ei osata/uskalleta pysähtyä miettimään sitä kokonaisuutta. Kuitenkin kun ajattellen omaa äitiäni, mitä häneltä olisin toivonut evääksi elämään, niin se olisi ollut oppi inhimillisyydestä. Vanhemmat eivät ole kaikkivoipia ja aina jaksavia olentoja vaan hekin jokus heikkoja. Hyvin pienikin lapsi kykenee tämän ymmärtämään kun lapselle asia selvitetään lapsen kielellä. Kun lapsi ymmärtää - ei äidin väsymys olekaan enää se musta peikko jota pelätä.

Ja tosiaan mitä näihin käytännön juttuihin tulee - lasta ei haittaa se vaikka ei ole saannutkaan vuotta rintamaitoa, ei se että on käyttänyt kertavaippoja tai että on syönnyt valmisruokaa. Lasta enemmän voi haitat se jos äiti ei vaan jaksa, ja yrittää liikaa siellä missä ei tarvits yrittää. Paljon oleellisempaa on pienetkin voimavarat suunnata siihen että jaksaa olla lapselle läsnä, vaikka sitten vaan istua siinä lattialla lapsen tasolla kuin että valvoa yöt samassa sängyssä potkivan lapsen kanssa, kun lapsi pystyisi kyllä nukkumaan omassakin sängyssä ja äiti saisi näin tarpeellista lepoa.

Halaus: Kiitos vastauksestasi. Et usko miten se osui juuri omaan tilanteeseeni. Meillä on kummatkin lapset valvottaneet niin että kolmen vuoden aikana olen nukkunut alle 10 yötä. Ja ajan kanssa fyysinen väsymys on muuttunut myös henkiseksi. Ei tämä enää synnytyksen jälkeisen masennuksen piikkiin taida mennä kun synnytyksestä on jo yli puoli vuotta, mutta pää ei joka tapauksessa tahdo kestää.

Avun hakeminen tuntuu vaikealta. Neuvolassa olen asian ottanut esille, mutta ainoa mitä heillä on ollut tarjota ratkaisuksi on että ostaisin kotihoidonpalveluita, jolloin kotihoitaja saattaa tulla muutamaksi tunniksi jonain päivänä lasten kanssa. En osaa kuvitella sen paljoakaan tilanne muuttavan.

Tajuan kun huudan lapsille, etten saa. Ja olen vihainen siitä että teen niin, en vain pysty toimimaan järkevästi ja hermot palavat pienestä. Koko päivä lasten kanssa yksin tuntuu ikuisuudelta ja ahdistavalta. Erostakin on miehen kanssa puhuttu, mutta en sitten tiedä, mitä se mihinkään auttaa; jäisin vain lasten kanssa vielä enemmän yksin.
Ja kun itse muistaa kuinka pahalta lapsena tuntui se kun vanhemmat huutavat lapselle tai toisilleen, ei sitä haluaisi aiheuttaa toiselle.

Jotenkin vaan en löydä itsestäni enää voimavaroja lapsista huolehtimiseen. Yön valvon lasten kanssa ja pelkään aamua ja seuraavaa päivää. Kun se tulee, pelkään että kuinka pinnani kestää. Ja en jaklsa tätä jartkuvaa itkemistä. Kun täällä edes joskus olisi rauhallista, mutta kun tuntuu että kokoajan itketään.

Ja tuo suorittaminen kuulostaa niin tutulta. Huoh, mitä paineita tuttipulot ja vaipat voivatkaan aiheuttaa…

Kiitos kaikille vastanneille kommenteistanne, saivat ajattelemaan!!

Yhteistyössä