Äiti etelään viikoksi vauva jää kotiin isän kanssa..Mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämän yksivuotiaan isä kyselee viihdytysvinkkejä viikoksi. :D

Vartoos,

Uimahallireissu nyt ainakin.
Ja loppu kaiketi tavallsita arkea ulkoiluineen, päikkäreineen, kirjojen lukua, ruokailua, leikkiä.

Niin ja tärkein meinas unohtua, aikansa kuluksi iskä ja tenava voivat vallan mainiosti siivota ja pestä ikkunat.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25842754:
Ei oleteta mitään.

Niin no, eivätkös lähes kaikki äidit vietä äitiyslomaa?

Mutta jos tässä tapauksessa on niin, että isä on ollut vauvan kanssa kotona tämän syntymästä alkaen, niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa.

Niin no, eivätkös lähes kaikki äidit vietä äitiyslomaa?

Mutta jos tässä tapauksessa on niin, että isä on ollut vauvan kanssa kotona tämän syntymästä alkaen, niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa.

No herranen aika sentään, äiti pitää äitiyslomaa ja oletus on että isä näkee lasta pari tuntia päivässä ? :O
Ei ei ei....... tai, no ainakaan meillä ei mennyt noin.
Isänsä oli kyllä töissä, mutta töiden jälkeen jäi kyllä aikaa paljon enemmän kuin 2 tuntia. Isä kylvetti ja saunotti paljon mieluummin mitä minä, tykkäs lukea ja nukuttaa, leikki ja touhusi monenlaista.
Ja viikonloput lisäksi. Kuljetti mukanaan kaupassa ja asioilla, järjesti kaikkea ekstraa mihin äitinä en yleensä itse suostunut.
Vaikka tekikin ihan tavallisen raskasta työpäivää.
Ja vaikka mä imetin YLI 1 vuoden ikään tätä nuorempaakin- silti isänsä on ollut aina ihan yhtä tärkeä ja kykenevä.

Itse en pystyisi olemaan erossa vauvasta noin pitkään. Ehkä yön tai kaksi voisin olla maksimissaan. Ja ei se nyt ihan niin ole, että isä on tuossa vaiheessa täysin tasavertainen vanhempi. Olettaen, että äiti on ollut äitiyslomalla hoitamassa vauvaa, imettänyt jne. ja isää vauva on nähnyt pari tuntia töiden jälkeen ja viikonloppuisin. Siis näin se vaan on, että äiti on vielä tuossa iässä tärkeämpi.

Meinasin ihan saman ottaa puheeksi. Eli onko isä todellakin yhtä tasavertainen ja hoitanut vauvaa päivät äidin ollessa pois? Minun puolestani voit lähteä, ei se mun asiani ole, mutta jäi vaan kaihertamaan tuo tasavertaisuus juttu.. Vaikka meilläkin mies on lasten kanssa ja voin hyvillä mielin jättää, mutta kyllä minä enemmän olen meidän 1,5v hoitanut..juuri nuo äitiyslomat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25842813:
No herranen aika sentään, äiti pitää äitiyslomaa ja oletus on että isä näkee lasta pari tuntia päivässä ? :O
Ei ei ei....... tai, no ainakaan meillä ei mennyt noin.
Isänsä oli kyllä töissä, mutta töiden jälkeen jäi kyllä aikaa paljon enemmän kuin 2 tuntia. Isä kylvetti ja saunotti paljon mieluummin mitä minä, tykkäs lukea ja nukuttaa, leikki ja touhusi monenlaista.
Ja viikonloput lisäksi. Kuljetti mukanaan kaupassa ja asioilla, järjesti kaikkea ekstraa mihin äitinä en yleensä itse suostunut.
Vaikka tekikin ihan tavallisen raskasta työpäivää.
Ja vaikka mä imetin YLI 1 vuoden ikään tätä nuorempaakin- silti isänsä on ollut aina ihan yhtä tärkeä ja kykenevä.

Niin no aika tyypillinen tilanne taitaa kuitenkin olla, että äiti on viikossa ehkä pari tuntia pois ja muun ajan vauvan kanssa. Keskiverto mies on taas kotoa pois 8 tuntia plus työmatkat. Eli mies tulee kotiin viiden maita ja vauva menee nukkumaan esim. kahdeksalta. Ei siinä kovin paljoa aikaa jää.

Fakta nyt vaan on, että suurimmassa osassa tapauksista äiti viettää vauvavuotena lapsen kanssa HUOMATTAVASTI enemmän aikaa kuin isä ja on täten ensisijainen hoitaja, tutumpi ja tärkeämpi.

Niin no aika tyypillinen tilanne taitaa kuitenkin olla, että äiti on viikossa ehkä pari tuntia pois ja muun ajan vauvan kanssa. Keskiverto mies on taas kotoa pois 8 tuntia plus työmatkat. Eli mies tulee kotiin viiden maita ja vauva menee nukkumaan esim. kahdeksalta. Ei siinä kovin paljoa aikaa jää.

Fakta nyt vaan on, että suurimmassa osassa tapauksista äiti viettää vauvavuotena lapsen kanssa HUOMATTAVASTI enemmän aikaa kuin isä ja on täten ensisijainen hoitaja, tutumpi ja tärkeämpi.

Tärkeämpi ja tärkeämpi. Jestas,jos ei tämä yksi vee ole ihan ripustautunut äitiinsä niin ei ole mitään ongelmaa jäädä isän kanssa. Eri asia jos puhuttaisiin jostain alee 6 kk ikäisestä.

Hienoa, että lähdet ! 1-vuotias ei enää ihan vauva ole ja isä kyllä pärjää kotona tuon ikäisen kanssa. Nauti ajasta vanhemman lapsesi kanssa! Hyvää matkaa teille.

Mäkin olin aikanaan esikoisen kans ennen koulun alkua ja kakkonen sillon vajaa kaks. Isänsä vei normaalisti päikkyyn ja arki jatkui heillä. Me oltiin vielä KAKS VIIKKOO!!! Joten repikääs te katkerat moralisti äidit siitä!! Meillä todella lämpimät välit kaikkien lasten kans, nämä kaksi ekaa ovat jo kohta aikuisia, esikko 18-v ja kakkonen 15-v eikä niillä mitään traumoja oo tullu. Kahden nuorimmaisenkin kans on menty millon mitenkin tilanteen salliessa yksin kaksin tai joskus jopa koko perheen kera reissuja!

[QUOTE="mä";25843348]Mäkin olin aikanaan esikoisen kans ennen koulun alkua ja kakkonen sillon vajaa kaks. Isänsä vei normaalisti päikkyyn ja arki jatkui heillä. Me oltiin vielä KAKS VIIKKOO!!! Joten repikääs te katkerat moralisti äidit siitä!! Meillä todella lämpimät välit kaikkien lasten kans, nämä kaksi ekaa ovat jo kohta aikuisia, esikko 18-v ja kakkonen 15-v eikä niillä mitään traumoja oo tullu. Kahden nuorimmaisenkin kans on menty millon mitenkin tilanteen salliessa yksin kaksin tai joskus jopa koko perheen kera reissuja![/QUOTE]

Joten ap:lle HYVÄÄ MATKAA!!! Nauti!

Isä on lapselle juurikin niin tuttu ja tärkeä, kuinka tutuksi ja tärkeeksi se äiti antaa isän tulla ;) Ja aika monessa tapauksessa näin.... Ja minusta kyllä, mies pystyy olemaan tasavertainen vanhempi, vaikka olisikin 8h päivästä töissä.
Lisääksi riippuu paljon lapsestakin. Meillä esikoinen oli isin poika, vauvasta lähtien. Vaikka MINÄ imetin, MINÄ olin ekan vuoden kotona jne. Silti isi oli paljon tärkeempi kun äiti.

Ja ap:lle HYVÄÄ MATKAA! Minusta on oikein tärkee antaa jakamatonta huomiota myös sille eskarilaiselle! Ja mikä sen kivempi, kun kunnon eteläloma jo sen ikäisen kanssa, joka saa siitä jo paljon irti :) Ja yhtälailla tärkeenä pidän myös ton taaperon ja isän yhteistä, kahdenkeskista aikaa!

• Tykkää
Reactions: moekoe
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25842790:
Vartoos,

Uimahallireissu nyt ainakin.
Ja loppu kaiketi tavallsita arkea ulkoiluineen, päikkäreineen, kirjojen lukua, ruokailua, leikkiä.

Niin ja tärkein meinas unohtua, aikansa kuluksi iskä ja tenava voivat vallan mainiosti siivota ja pestä ikkunat.

sulta meni tuo vitsi nyt pahasti ohi

Ensinnäkin, tuo 1v iskä joka maksu tv juttuja ketjussa kyseli ei ole mieheni (toivottavasti) Ja mitä tulee tasavertaisuuteen..Olen ollut äitiyslomalla ja mies 8h työpäivät töissä. Vaikka mieheni on viettänyt vähemmän yhdessäolo tunteja vauvan kanssa, pidän häntä silti tasavertaisena vanhempana.. En tiedä uskallanko lisätä vettä myllyyn sanomalla että tämä 1v on päivät jo hoidossa päiväkodissa eli ei en ole enää äitiyslomalla..Vaan sinä viikkona ihan "kesälomalla" töistä...

Ei 1-vuotias ole vauva, vaan taapero.

Jos lasta ei imetetä, ja jos lapsi ei ole ollut tähän asti 24/7 äidissään kiinni, niin ei kun hyvää matkaa vaan :). Imetettävälle, äidin kanssa 99% ajastaan aina olleelle yksivuotiaalle tuo voisi olla liian iso shokki.

6-vuotias varmaan tosiaan nauttii laatuajasta äidin kanssa.

Itse tosin ottaisin kaikki lapset mukaan. Mä vaan haluan tehdä niin :)

Itse en pystyisi olemaan erossa vauvasta noin pitkään. Ehkä yön tai kaksi voisin olla maksimissaan. Ja ei se nyt ihan niin ole, että isä on tuossa vaiheessa täysin tasavertainen vanhempi. Olettaen, että äiti on ollut äitiyslomalla hoitamassa vauvaa, imettänyt jne. ja isää vauva on nähnyt pari tuntia töiden jälkeen ja viikonloppuisin. Siis näin se vaan on, että äiti on vielä tuossa iässä tärkeämpi.

Äitiysloma loppuu, kun vauva on...mitä, 3 kuukauttako se oli? Mitäköhän vuoden vanha muistaa siitä ajasta,kun oli 3kk ikäinen?

[QUOTE="Kumikameli";25843215]No minä en niin tekisi. Tosin meillä tuollaiset viikon matka etelään on kyllä koko perheen juttu, miksi mies ja 1v ei lähde mukaan?[/QUOTE]

Koska toiset tykkäävät tehdä reissuja yksin, kavereiden kanssa tai vain toisen lapsen kanssa. Tuliko yllätyksenä, että ihmiset ovat erilaisia?

Lapseni oli vuoden vanha kun itse lähdin, mummulle jäi rakastavaan hoitoon. Hyvin oli mennyt, mummu oli tuttu, asuttiin lähellä ja vietettiin aikaa siellä enemmän kuin omassa kotona. Vaikka asutaan nyt yli 160 km päässä, edelleen kun käydään tyttö on kuin kotonaan ja hyvä niin, äippä on lähdössä taas elokuussa reissuun.

[QUOTE="vieras";25844023]Koska toiset tykkäävät tehdä reissuja yksin, kavereiden kanssa tai vain toisen lapsen kanssa. Tuliko yllätyksenä, että ihmiset ovat erilaisia?[/QUOTE]

kaikki miehet/naiset eivät vaan tykkää käydä ulkomailla. Esim. jos on vaikka reissutyö, niin haluaa viettää vapaansa kotona. Jos äiti / isä taas on kotona, niin haluaa lähteä reissuun. Syitä voi olla monia, mutta kaikki eivät reissaamisesta tykkää.

Yhteistyössä