Isovanhemmat kinuaa vauvaa hoitoon, en halua antaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäkohteliasko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yyyh, mulla niin nousee karvat pystyyn tästä. Pistää niin silmään; "äitihän se hoitaa ja hoidosta päättää", appivanhemmille ei voi tunniksi-kahdeksi jättää jne.
Ootko kertaakaan kysyny mieheltäs haluaisiko hän sinun kanssasi olla kaksin vähän aikaa?

Mennään metsään ja pahasti.

Ja valitettavasti tiedän muutaman perheen jossa lapsen äiti ei anna miehen vanhempien hoitaa mutta omiensa kylläkin. Tosi reilua. Mulle yks sukulaisnainen itki viime kesänä että 2-vuotias vierastaa kun eivät saa hoitaa ikinä kun aina miniän vanhemmat vain. Minusta kaikilla isovanhemmilla on oikeus hoitaa yhtä paljon mikäli ovat täysissä sielun voimissaan.

[QUOTE="kitty";25858230]Anatolia tuossa jo puki sanoiksi ajatukseni, älä yhtään ihmettele jos eivät ota sitten hoitoon kun sinä lapselle hoitajaa tarvitsisit...[/QUOTE]

Kauheita isovanhempia teillä kyllä on! Että jos ei heti synnytyslaitokselta anneta vauvaa hoitoon, niin ei hoideta sitten ollenkaan. Jep jep.

Meillä oli ihan sama juttu toisen mummon kanssa, hän siis patisti koko ajan, että miksi lapsi ei tule sinne hoitoon (vaikkakin lapsi oli 5kk eteenpäin monesti tunnin pari mummolla hoidossa). Samoin toinen mummo jankutti tuosta tissin antamisesta, kun imetin vielä kymmenkuukautista vauvaa. Ja tuo oli TODELLA ärsyttävää.
Itse en kuitenkaan halunnut tai edes jaksanut alkaa sen kummemmin riitaa tuosta haastamaan, eli annoin vain ohjeiden ja vaatimusten ja pyyntöjen valua toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eli kannattaa ottaa vain sellainen asenne, että ihan sama mitä vanhat ämmät louskuttavat, kyllä sitä äiti aina tietää parhaiten, mikä lapselle on hyväski.

Mä en ihan ymmärrä miksi tällaisissa ketjuissa aina huudetaan "voi kuule ole onnellinen että isovanhemmat haluaa hoitaa, kaikki ei halua!" tai päinvastaista. Mitä hiivatin väliä sillä on kuinka naapurin mummo toimii jälkikasvunsa kanssa kun heidän elämä ja tarpeensa eivät mitenkään linkity ap:n elämään?

Meillä esikoinen oli n. 9kk kun kärsi jättää tunniksi mummolleen, ennen sitä oli eroahdistusta ja olisi ollut aivan hullua väkisin "erottaa" vanhemmistaan kun toinen ei selvästi ollut valmis siihen. Yökylässä ei ole ollut vieläkään, ikää 3v. mutta onneksi isovanhemmat ovat ymmärtäneet että toimimme meidän perheelle sopivalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25859140:
Yyyh, mulla niin nousee karvat pystyyn tästä. Pistää niin silmään; "äitihän se hoitaa ja hoidosta päättää", appivanhemmille ei voi tunniksi-kahdeksi jättää jne.
Ootko kertaakaan kysyny mieheltäs haluaisiko hän sinun kanssasi olla kaksin vähän aikaa?

Mennään metsään ja pahasti.

Ja valitettavasti tiedän muutaman perheen jossa lapsen äiti ei anna miehen vanhempien hoitaa mutta omiensa kylläkin. Tosi reilua. Mulle yks sukulaisnainen itki viime kesänä että 2-vuotias vierastaa kun eivät saa hoitaa ikinä kun aina miniän vanhemmat vain. Minusta kaikilla isovanhemmilla on oikeus hoitaa yhtä paljon mikäli ovat täysissä sielun voimissaan.

Tarkoitin tuolla "äitihän se hoitaa ja hoidosta päättää" sitä että äiti sen lapsen kanssa yleensä enemmän on ja joutuukin siitä hoidosta siten enemmän päättämään - tai ainakin meillä menee niin. Siis että minä hoidan enemmän ja teen niitä päätöksiä, mieskin toki hoitaa mutta ei ihan samoissa määrin eikä edes halua vaikuttaa hoitotapoihin. Aina on minulta kaikkea kyselemässä, mikä kyllä on ärsyttävää... Välillä oikein yrittämällä yritän saada tuota sanomaan minulle vastaan.

Ja tarkoitin myös että äidillä on monesti helpompi antaa se lapsi omille vanhemmilleen hoitoon siksi että niiltä omilta vanhemmilta sitä uskaltaa paremmin pyytää ja uskaltaa heille siitä hoidosta suoraan sanoa jos jokin mättää.. Se kommunikointi siis on heidän kanssaan helpompaa, ainakin mitä olen monilta tuttava-äideiltä kuullut...

JA ei meillä mene niin että antaisin vain omien vanhempieni hoitaa, kun en minä heillekään sitä lasta ole vielä hoitoon kertaakaan antanut. Itse asiassa lapsi on paljon enemmän tekemisissä appiksien kanssa, kun omat vanhempani asuvat 400 km:n päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25859339:
Mutta olisiko se paha että he saisivat vauvaa hoitaa ja te vaikka miehen kanssa kävisitte sillä välin syömässä ja keskittyisitte toisiinne? Eikö miehesi kaipaa hetkiä jolloin olisitte ihan kahdestaan? Etkö sinä kaipaa?
Kuulostaa ihan keinotekoiselle.

[QUOTE="karpalo";25858285]jospa se ei enää isovanhempia kiinnostakaan kun ei ole saatu luotua suhdetta aiemmin[/QUOTE]

Aika olemattomat isovanhemmat sitten. "Ei me nyt oteta, kun ei sillonkaan saatu".. Ei todellakaan tarvi vauvaa äidiltään riistää jotta saisi suhteen lapseen luotua, kyllä se muodostuu myöhemminkin, ihan luonnostaan.
Ja eikö se suhde pääse muodostumaan silloin kun koko perhe on siellä mummulassa?

• Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
No, en mäkään sillä olettemuksella antaisi edes tunniksi, jos tiedän lapsen itkevän kuitenkin. Siis, jos ei ole pakkotilanne.
Nuorimman jätimme noin 1-vuotiaana anoppilaan hoitoon vähäksi aikaa.
Sillä seuraamuksella, ettei päästänyt meitä sen jälkeen kyläillessä silmistään.
Eikä anoppi edes tajunnut asiaa.
Ihmetteli, miksemme uudestaan jätetä, koska oli mielestään mennyt niin hyvin.
Mutta isompana ollut useampiakin öitä heillä ihan vapaaehtoisesti.
Elikä kyllä sitä ehtii. Vauva-aika on niin lyhyt.

[QUOTE="vieras";25859353]Kuulostaa ihan keinotekoiselle.[/QUOTE]

Ai? No, ei sitten. Minusta vanhempien parisuhde ja rakkaus muodostaa lapsen kodin. Ja jos isovanhemmat noin kovasti haluavat hoitaa, niin minä tahtoisin heille sen mahdollisuuden antaa. Varsinkin kun se tarkoittaisi paria tuntia ihan omaa aikaa miehen kanssa.
Ei sen tarvii ravintolaa tarkoittaa, voi vaikka sen pari tuntia viettää kaikessa rauhassa vällyissä ;)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25859339:
Mutta olisiko se paha että he saisivat vauvaa hoitaa ja te vaikka miehen kanssa kävisitte sillä välin syömässä ja keskittyisitte toisiinne? Eikö miehesi kaipaa hetkiä jolloin olisitte ihan kahdestaan? Etkö sinä kaipaa?

Kyllä, kaipaan minä välillä. Ja kaipaa varmaan mieskin.

Olen ehdottanut että anoppi tulisi tänne meille vauvaa hoitamaan, mutta se ei hänelle käy...

Kyllä, kaipaan minä välillä. Ja kaipaa varmaan mieskin.

Olen ehdottanut että anoppi tulisi tänne meille vauvaa hoitamaan, mutta se ei hänelle käy...

Mikä siinä heille viemisessä olisi niin pahaa? Ei 8kk ikäinen ole enää niin pieni vauva etteikö hänelle tekisi myös välillä tottua muihin kuin kotimaisemiin ja äidin hoivaan?

Kukaan ei puhunut vauvan RIISTÄMISESTÄ äidiltään! Ei h****tti sentään. Anatolia on oikeassa tässä: Minusta vanhempien parisuhde ja rakkaus muodostaa lapsen kodin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25859396:
Mikä siinä heille viemisessä olisi niin pahaa? Ei 8kk ikäinen ole enää niin pieni vauva etteikö hänelle tekisi myös välillä tottua muihin kuin kotimaisemiin ja äidin hoivaan?

Kyllä tuo minusta on vielä aika pieni... Ja kuten jo kirjoitin, on aika pahassa vaiheessa kun vierastaa ja on eroahdistusta. Että jos se mummo jaksaisi edes sen ajan odotella ohi, vaan ei... Ja juurikin tuon vuoksi antaisin lapsen hoitoon mieluummin täällä meillä, kun on edes tuttu paikka.

Ja yöhoitoasiasta, alkuun oli ehdottelua myös siitä vaan olen siitä saanut mummon jotenkin ihmeen kautta luopumaan. Älysi vissiin että ei pärjäisi tuon kanssa yötä, kun on niin tissivauva. Ei juo eikä ole koskaan suostunut juomaan pullosta, ei vaikka olisi miten nälkä. Eikä syö tuttia...

Kyllä tuo minusta on vielä aika pieni... Ja kuten jo kirjoitin, on aika pahassa vaiheessa kun vierastaa ja on eroahdistusta. Että jos se mummo jaksaisi edes sen ajan odotella ohi, vaan ei... Ja juurikin tuon vuoksi antaisin lapsen hoitoon mieluummin täällä meillä, kun on edes tuttu paikka.

Ja yöhoitoasiasta, alkuun oli ehdottelua myös siitä vaan olen siitä saanut mummon jotenkin ihmeen kautta luopumaan. Älysi vissiin että ei pärjäisi tuon kanssa yötä, kun on niin tissivauva. Ei juo eikä ole koskaan suostunut juomaan pullosta, ei vaikka olisi miten nälkä. Eikä syö tuttia...

Ehkä se anoppi taas aristelee teille tulemista, kun paikka on vieras hänelle. Ajattelee, että siellä omassa kodissa on ns.kotiekenttä etu, tutut paikat. Ei tartte koluta joka kaappia, jos vaikka haluaa keittää kupin kahvia. Sinun ja miehesi lapsi, joten te päätätte, mutta kyllä sille mummullekkin voi mahdollisuuden antaa, kun niin kovasti teidän lapsenne kanssa haluaa olla. :) Oisko mahdollista alottaa vaikka sillä, että menette mummulle, juotte kahvit yms ja sitten käytte vaikka pienellä lenkillä koiran kanssa?

[QUOTE="kitty";25858230]Anatolia tuossa jo puki sanoiksi ajatukseni, älä yhtään ihmettele jos eivät ota sitten hoitoon kun sinä lapselle hoitajaa tarvitsisit...[/QUOTE]

Jos ovat idiootteja niin tuo on lopputulos.

Mummot ja papat saavat luvan odottaa vuoroaan.

Alkuperäinen kirjoittaja epäkohteliasko?;25858119:
Meillä on nyt 8kk vanha vauva ja mieheni vanhemmat ovat alkaneet oikein toden teolla kinuta lasta heille hoitoon.

En ole halunnut antaa vauvaa hoitoon kun vauva on todellinen tissitakiainen (ei esimerkiksi aina osaa vieläkään rauhoittua unille ilman tissiä) ja muutenkin on niin kiinni minussa. Vissiin pukkaa jonkinsortin eroahdistusta kun välillä en saisi mennä kotonakaan yksin esim. vessaan. Lisäksi vauva vierastaa, välillä myös ko. appivanhempia. (

Asioilla on puolensa. Sinun ei tarvitse antaa lastasi hoitoon kenellekään jos et niin halua. Mutta sitten saat kyllä ihan vapaasti " kärsiä" tuosta eroahdistuksesta ja tissitakiaisena olemisesta vielä pitkään. Etkä edelleenkään pääse sinne vessaan yksin kun totutat lapsesi aina omaan seuraasi....

Ovatko isovanhemmat epäluotettavia vai mikä on todellinen syy?

tuon ikäisen VAUVAN paikka öisin ei ole missään isovanhempien vieressä! Pamauta niille, että tervetuloa meille hoitamaan ja kyläilemään niin tulette kunnolla tutuiksi ja sitten kun lapsi osaa itse pyytää yöksi jäämistä niin sitten voidaan keskustella asiasta!

Mä en kyllä ymmärrä teitä äitejä ketkä ei muka voi antaa vauvaa isovanhemmille hoitoon. Onko kivaa pois sulkea ihanat ja lämpimät välit isovanhempiin ja antaa toistenkin rakastaa lasta. Minä kyllä olen antanut pienetkin vauvani ihanille isovanhemmille hoitoon aina kun he ovat sitä pyytäneet tai olen itse tarvinnut. Musta on rikkaus, että vauvakin saa muitakin sosiaalisia kontakteja kuin vain äiti. Kaikkia lapsiani olen myös imettänyt yli yksivuotiaaksi ja silti he ovat olleet yöhoidossakin alle 1-vuotiaina isovanhemmilla. Pumppu on keksitty ja lapsi osaa juoda niin tissistä kuin pullostakin jos vaan opettaa! On se lasten onni että on meitä ketkä sallivat monen ihmisen osottaa rakkauttaan lapsille ja meidän lapsistamme ei tule ujoja hissukoita ketkä äitien helman takana piileksivät vaan rohkeita ja sosiaalisia. Kiiitos ihanille isovanhemmille ketkä ottavat osaa lapsiemme kasvatukseen ja hoitoon heti syntymästä alkaen!

Mä en kyllä ymmärrä teitä äitejä ketkä ei muka voi antaa vauvaa isovanhemmille hoitoon. Onko kivaa pois sulkea ihanat ja lämpimät välit isovanhempiin ja antaa toistenkin rakastaa lasta. Minä kyllä olen antanut pienetkin vauvani ihanille isovanhemmille hoitoon aina kun he ovat sitä pyytäneet tai olen itse tarvinnut. Musta on rikkaus, että vauvakin saa muitakin sosiaalisia kontakteja kuin vain äiti. Kaikkia lapsiani olen myös imettänyt yli yksivuotiaaksi ja silti he ovat olleet yöhoidossakin alle 1-vuotiaina isovanhemmilla. Pumppu on keksitty ja lapsi osaa juoda niin tissistä kuin pullostakin jos vaan opettaa! On se lasten onni että on meitä ketkä sallivat monen ihmisen osottaa rakkauttaan lapsille ja meidän lapsistamme ei tule ujoja hissukoita ketkä äitien helman takana piileksivät vaan rohkeita ja sosiaalisia. Kiiitos ihanille isovanhemmille ketkä ottavat osaa lapsiemme kasvatukseen ja hoitoon heti syntymästä alkaen!

Laskeudupas sieltä jalustaltasi ;)

Meilläkin on rohkea tyttö, iloinen ja sosiaalinen, osaa leikkiä kavereidensa kanssa ja ottaa uudetkin kaverit mukaan leikkiin. Päivisin voi olla mummmon kanssa kaksisteen, vaikka omg ei ole yön yli ollut muiden hoidettavana eikä annettu pikkuvauvana hoitoon ennen kuin olimme itse siihen valmiita.

Mielestäni lapsesta ei tehdä "rohkeaa" sillä että vauvana; kun hän kaipaa vanhempiaan hänet revitään irti heistä ja jätetään muiden hoitoon jotta oppii olemaan muidenkin kanssa. Saman asian voi tehdä hellemminkin aiheuttamatta turvattomuuden tunnetta.

Viimeksi muokattu:
Meillä isovanhemmat pyysi vauvaa hoitoon heti alusta alkaen, mutta annettiin vasta lapsen täyttäessä 3 vuotta kun itse sinne yökylään halusi. Lapsi on nyt 5 vuotta ja suhde isovanhempiin on hyvin läheinen, huolimatta siitä että ensimmäisinä vuosina ei ollut hoidossa isovanhemmilla ollenkaan. Välimatkaa kun meillä on 600 km niin ei tullut niitä lyhyitä kauppareissun aikaisia hoitamisia, sellaiseen olisi kyllä aiemminkin annettu.

Yhteistyössä