Voi p*ska.... Gratiini jäänyt huoneenlämpöön..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ketutus

Vieras
Mies oli illalla vanhemmillaan ja mä tein jauhelihapihvejä ja kasvisgratiinia.
Gratiini oli ihan tulikuumaa vielä n.klo22 kun menin itse nukkumaan.
Ajattelin, että mies laittaa ne jääkaappiin ennen nukkumaanmenoaan.
En sitten tiedä mitä miehen mielessä on liikkunut kun pihvit oli kyllä jääkaapissa nyt aamulla, mutta gratiini edelleen pöydällä.. Onko se pilalla nyt? Ja sitä on ihan valtava vuuallinen kun on mun herkkua ja ajattelin tehdä kerralla enemmän.. Nyt ottaa päähän, siinä kuitenkin kermaa ja juustoja = maitotuotteita, eli onkohan ottanut itseensä? Miltään muultahan se ei haise kun kukkakaalilta eikä maussa musta ollut kylmänä maistettuna vikaa..
Söisitkö?
 
Harmittaa varmasti. En kyllä söisi, maituotteet eivät pidä lämpimästä, lukuun ottamatta joitakin pitkään kypsyneitä juustoja, mutta eivät nekään noin kauan.
 
Mulla jäi eilen ruoat pöydälle kun lähdettiin liikenteeseen. Ne ehti olla jotain 6 tuntia siinä niin heitin pois. Harmitti ja lujaa kun oli tarkotus sitä syödä vielä tänään, mut mä en tieten tahtoen halua ruokamyrkytystä hankkia..
 
No mä en kyllä söisi, kuten jo sanoinkin.

http://www.keittotaito.com/ruokamyrkytys.html

Elintarvikkeiden säilytyslämpötilat

Elintarvikkeiden säilyttäminen oikeassa lämpötilassa on tärkein keino hidastaa tai estää mikrobien
lisääntymistä elintarvikkeissa.

Mikrobien lisääntyminen on nopeinta +8 - +60 asteen alueella, jonka vuoksi tätä aluetta kutsutaan vaaravyöhykelämpötilaksi. Vältä helposti pilaantuvien elintarvikkeiden säilyttämistä pitkään tällä lämpötila-alueella.

Ks. esimerikiksi Bacillus cereus: Yleisimpiä välittäjäelintarvikkeita ovat liha- ja riisiruoat, maitotuotteet ja vihannekset.
 
No mä en kyllä söisi, kuten jo sanoinkin.

Ruokamyrkytys: Keittotaito - ruoanvalmistuksen nettiopas

Elintarvikkeiden säilytyslämpötilat

Elintarvikkeiden säilyttäminen oikeassa lämpötilassa on tärkein keino hidastaa tai estää mikrobien
lisääntymistä elintarvikkeissa.

Mikrobien lisääntyminen on nopeinta +8 - +60 asteen alueella, jonka vuoksi tätä aluetta kutsutaan vaaravyöhykelämpötilaksi. Vältä helposti pilaantuvien elintarvikkeiden säilyttämistä pitkään tällä lämpötila-alueella.

Ks. esimerikiksi Bacillus cereus: Yleisimpiä välittäjäelintarvikkeita ovat liha- ja riisiruoat, maitotuotteet ja vihannekset.
tiedän tuon ja paljon muuta koska olen alan ammattilainen ja hygieniapassikin on. mutta tiedän myös sen että kotona turha "hysteria" on turhaa monessa asiassa.
 
jääkaappiin mä sen laitoinkin heti aamusta kunnes keksin mitä sen kanssa teen :D
ehkä mä ihan pokkana syön sitä tänään kun tässä kuitenkin ollaan ainakin 3pv kotona :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906196:
tiedän tuon ja paljon muuta koska olen alan ammattilainen ja hygieniapassikin on. mutta tiedän myös sen että kotona turha "hysteria" on turhaa monessa asiassa.

Minulla on myös hygieniapassi. Ruoka, joka sisältää maitotuotteita, on ollut yön yli lämpimässä. Toivottavasti ette tarjoile näin säilytettyjä tuotteita paikassa, jossa olet töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906227:
työ on työtä ja koti on koti. eikö sinulla?!?!!??

Niin että sillä ei sitten ole väliä, mitä kotona syödään..?
No, sama se mulle, vastasin vain, mikä oli oma näkemykseni asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906255:
aivan, meillä näin ja kertaakaan ei olla ruokamyrkytystä saatu kotona. eräästä ravintolasta kylläkin!

Tiedän kyllä, että ravintoloissa hygieniasta ei aina kunnolla huolehdita.
Oletko syönyt yön yli huoneenlämmössä seissyttä gratiinia kotona, jotta tiedät sanoa varmasti, että se on AINA turvallista syödä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906280:
olen monta kertaa, eikä edes pierua tullut enempää kuin normaalisti.

Miksi olet niin huolimaton, että ole "monta kertaa" jättänyt sellaisen ruoan yön yli huoneenlämpöön? Vai onko se sinusta sopiva tapa jäähdyttää ruoat, noin yleisestikin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906176:
no en todellakaan olisi heittänyt pois... tai sitten sulla on tosi huono hygieniataso ruokaa laittaessasi

Aha, no en tiedä hygieniatasostani kun sitä ei varmaan ole kukaan määritellyt, keitän/paistan/kuumennan kaiken kuitenkin kunnolla ruokaa laittaessani. Mutta hygieniatasosta riippumatta, en syö tai tarjoile muille ruokaa joka on lojunut huoneenlämmössä monia tunteja.
Mikä sellaisen ihmisen hygieniataso on, joka tarjoilee pilaantunutta ruokaa perheelleen?
 
Aha, no en tiedä hygieniatasostani kun sitä ei varmaan ole kukaan määritellyt, keitän/paistan/kuumennan kaiken kuitenkin kunnolla ruokaa laittaessani. Mutta hygieniatasosta riippumatta, en syö tai tarjoile muille ruokaa joka on lojunut huoneenlämmössä monia tunteja.
Mikä sellaisen ihmisen hygieniataso on, joka tarjoilee pilaantunutta ruokaa perheelleen?
helvetin huono kuulema. mutta terveitä ollaan ja pennutkaan ei sairasta kaikkea kokoajna kun bakteeritaso on eriluokaan mun paskaruokien jälkeen:laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906303:
teen ruuan illalla töiden jälkeen ja annan sen jäähtyä yön yli hellalla ja laitan aamulla jääkaappiin.

Okei, nyt taitaa sun juttusi mennä pikkuisen provoilun puolelle.. No, kullakin huvinsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25906348:
mitä provoa? tosi asia, ei ole tapanma laittaa kuumaa ruokaa jääkaappiin.

Ei tietenkään kuumaa ruokaa laiteta jääkaappiin, mutta vaadittava "nopea jäähdytys" ei ole sama asia kuin ruoan jäähdyttäminen yön yli. Vai mitä vastaisit hygieniaosaamistestissä, jos asiaa kysyttäisiin?
 

Yhteistyössä