Miten saada 17-vuotiaan tyttären tupakointi loppumaan !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "m-l"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voit kiinnittää vessaan ja muualle lappuja, jotka olet monistanut netistä. Lapuissa siis kuvia tupakan aiheuttamista keuhkoista, hampaista, naamasta... Tämä tosin saa tyttäresi raivonpartaalle, mutta kaipa sitä voi kokeilla.

Otat hänen sytyttimet itsellesi jemmaan. Tarkistat aina taskut ja laukut.

Tää ei valitettavasti toimi..Nuo teinit keksii kyllä keinot jos sitä tupakkaa haluavat. aina on joku keltä saa sytkärit ym..valitettavasti meillä on kokemusta omista teineistä.Alkuun minäkin otin kaiken pois mitä taskuista löytyi mutta äkkiä ne oppii jemmaamaan tupakat/ sytkärit sellaseen paikkaan että niitä ei löydy :(

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25942719:
Mitä hemmettiä? 18-vuotias on joo täysi-ikäinen, muttei todellakaan aikuinen. Ehkä siinä 23-25-vuotiaista voi alkaa puhua aikuisina...

No jotkut ei ole aikuisia vielä nelikymppisenäkään... Mutta siis 18-vuotias on täysi-ikäinen ja päätösvaltainen omista asioistaan. Oli sitten aikuinen tai ei.

Etpä sinä sille kait muuta voi, kun kertoa, ettet tykkää. Mulla on lukiolaiset kohta 19v ja kohta 18 v ja ikävä kyllä he polttavat. En minä sille mitään pysty, muuta kun häädän pihamalle tupakalle, eli partsilla ei polteta. Pakko se oli saarnaaminen lopettaa, kun ei järkeä tässä asiassa ollut teinieni päässä.

ehkä sen sijaan että pelottelee syövällä tai sydänkohtauksella vois kertoa jostain vähän teinille läheisemmistä haitoista. nuo tuommoiset tuntuu niin kaukaisilta ja teini luultavasti ajattelee että hän ei aio koko ikäänsä polttaa tms. ylipäänsä tuon ikäisen kyky nähdä seuraavaa vuotta pidemmälle on kovin rajoittunut.

Sen sijaan voit kertoa että tupakointi huonontaa ihoa, aiheuttaa aknea ja ryppyjä. hiukset menee huonommiksi, flunssat pitkittyy. ja jos jää koukkuun ja sitten vasta lopettaa -> lihoo. nyt varmaan vielä onnistuisi lopettamaan lihomatta jos satunnaisesti vasta käyttää.

Ei sitä välttämättä saa millään loppumaan. Rauhallinen keskustelu, jossa puhutte lopettamisen vaikeudesta, tupakan vaikutuksista ihoon, vetoat lapsen järkeen. Lisäksi voisit luvata kustantaa nikotiinikorvaustuotteen hänelle ja/tai jonkun palkinnon, jos pääsee tupakasta. Pakottaa et voi, etkä aina vahtia. Päätös on viimekädessä nuorella itsellään.

Eipä tuossa tilanteessa tosiaan voi kun kertoa asiallisesti oman kantansa. Omasta kodistasi voit kyllä tehdä tupakkavapaan eli huolehtia että siellä eivät tytön tupakat näy eikä hän teillä kotona polta. Pesee kädet tullessaan sisälle yms.

Ei myöskään kannata ruveta paasaamaan tai jankuttamaan aiheesta. Säännöt selviksi kerralla. Tuolla ylläolevat ehdotukset siitä että tarjoudut tarvittaessa ostamaan nikotiinipurukumit yms on hyvä. Jos päättää lopettaa niin tietää saavansa tukea sinulta.

Mitään muuta et saa enää aikaiseksi kuin tuhottua välisi lapseesi. Asiallisesti voi koittaa keskustella, mutta se tuskin muuttaa mitään. Se vetää nyt kessua, piste. Lopettaa joskus jos lopettaa tai sitten kuolee rööki huulessa.

Motivoi, esim. yhteinen matka, jokin uusi vaate tai kännykkä tms. kun onnistuu pääsemään irti. Osta vieroitusvalmisteita.

Raivoaminen, rahojen pimittäminen, tavaroiden tutkiminen ei auta mitään.

2 asiaa saa varmasti tyttösi lopettamaan tupakoinnin.

1. Kaveripiiri jossa kukaan ei polta.
2. Todella suuri rahallinen lahjus jos tyttö on polttamatta. Auto, matka, rahasumma, jotain mitä tiedät tyttösi todella haluavan.

Ensimmäiseen et voi vaikuttaa, toiseen voit.

Kaikki saarnat, ällöt kuvat ja terveysluennot, suuttumiset, takavarikot ja uhkailut on hukkaan heitettyä aikaa ja vaivaa.
Niitä yritti oma äitini, kuten myös kahden ystäväni äidit ollessamme teinejä, ei vain toimi.

Mä vinkkaisin kadulla tytölle jonkun niistä yli viisikymppisistä röökimuijista, joissa tupakoiminen näkyy jo selvääkin selvemmin ja puheääni on sellainen Hannele Lauri -kähinä. Kysyisin, tajuaako tyttö senkin naisen olleen nuori ja nätti ja mielestään tosi cool tupakka suussa. Sitten laittaisin tytön kertomaan, haluaako hän olla aikanaan samanlainen harmaanaamainen addikti ja mikä estää hänestäkin tulevan samanlaista? Vastauksena tulee todennäköisesti jotain omahyväistä mä tiedän mitä teen ja lopetan kun haluan -läppää, mutta ehkä jotain jää mieleen kytemään.

[QUOTE="jenni";25943755]Mä vinkkaisin kadulla tytölle jonkun niistä yli viisikymppisistä röökimuijista, joissa tupakoiminen näkyy jo selvääkin selvemmin ja puheääni on sellainen Hannele Lauri -kähinä. Kysyisin, tajuaako tyttö senkin naisen olleen nuori ja nätti ja mielestään tosi cool tupakka suussa. Sitten laittaisin tytön kertomaan, haluaako hän olla aikanaan samanlainen harmaanaamainen addikti ja mikä estää hänestäkin tulevan samanlaista? Vastauksena tulee todennäköisesti jotain omahyväistä mä tiedän mitä teen ja lopetan kun haluan -läppää, mutta ehkä jotain jää mieleen kytemään.[/QUOTE]

Ei auta.
Teinin mielestä kolmekymppinen on sikavanha ja viiskymppisellä on jo toinen jalka haudassa. Mitä hittoa siinä vaiheessa enää haittaa muutama ryppy enemmän kuin viereisellä irmalla?

[QUOTE="m-l";25942294]17-vuotias lukiolaisemme on jäänyt muutamaan kertaan kiinni tupakoinnista ihan itse teossaan ja olen löytänyt myös hänen laukuistaan ja piilopaikoistaan huoneessaan tupakointiin viittaavia tarvikkeita kuten. sytyttimen. Myös joskus vaatteet ovat haisseet hihojen kohdalta savulle.
Tyttärelle on sanottu ja ihan suoraan sanoen SUUTUTTU kun olen epäillyt tupakointia. Uusi miesystäväni on myös kerran nähnyt hänen polttavan tupakkaa, silloin kun jäi meille itse teossaan kiinni ja oli sitä mieltä että hänen tupakointityylinsä oli varsin tottunutta (ei enää mitään savua poskeen-tyyliä...)
Olen ajatellut ottaa rahat pois, mutta hän on varsin säästäväinen ja rahajemmoja löytyy kaikkialta ja tilillä on isot säästöt. Pankkikorttia en ole hänelle hakenut, vaikka sen kai tuon ikäisenä jo ehkä saisi ilman minua? Tytär käy myös koulun jälkeen silloin tällöin melko hyväpalkkaisessa työssä ikäänsä nähden, joten en pysty kaikkia rahoja häneltä ottamaan, jottei hän saisi savukkeita.
Epäilen hänen hakevan tupakkinsa itse kaupasta tai sitten muiden jo 18-vuotiaiden kavereidensa hakevansa ne hänelle
Olemme kertoneet hänelle ja tupakoinnin riskit, eikä auta.

MItä tässä tilanteessa voi tehdä?? apua kaivataan??[/QUOTE]

MIksi et heitä likkaa ulos? Sanot että jos tupakanpoltto ei lopu niin lähdet saman tien ovesta ulos eikä takaisin tarvitse tulla. Kun hän on vasta 17 voit soittaa sosiaalivirastoon ja pyytää heitä hakemaan likan pois. Sitten katkaiset kaikki välit häneen. Annat hänen päättää: Perhe ja koti vai tupakka?

Yhteistyössä