Pakko myöntää että tästä olen vähän kettuuntunut... (ei saatu lapsille viikonloppupaikkaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Siis niin kuin monet tietää, meillä on kaksi erityislasta, 7v autistinen down-poika ja 5,5v autisti-tyttö joista molemmilla on omia, aika rankkojakin ongelmiaan.. Ei siis missään tapauksessa kyse mistään lievästä kehitysvammasta ja hyvätasoisesta autismista yms. Asutaan Ruotsissa ilman mitään sukulaisten suomaa turvaverkkoa ja lasten muuttuessa vaativammiksi myös tuo itse luotu turvaverkko on heikentynyt kun juuri kukaan ei enää pärjää noiden kanssa.

Viime syksynä kun esikoinen aloitti eskarin, koululta suositeltiin hakemaan lapsille viikonloppupaikkaa johonkin "laitokseen" jotta samalla saataisiin itsellemme vähän vapaa-aikaa ja myös mahdollisuus keskittyä rauhassa 1v kuopukseen. Alkuun en lämmennyt idealle, mutta sitten esikoinen mursi jalkansa minkä takia hän joutui koulusta sairaslomille lähes koko syyslukukaudeksi ja tyttö reagoi veljen päiväkodista pois jäämiseen ja koko tilanteeseen todella rankasta joten päädyttiin hakemaan tuota viikonloppuhoitoa yhdeksi viikonlopuksi kuussa. Meillä tilanne on vielä se että mies on jokatoisen viikonlopun töissä ja toisena näistä viikonlopuista minulle tulee yhteensä 31h aikaa minkä olen yksin kaikkien kolmen kanssa, tuohon saumaan siis kaipasimme tuota viikonloppuhoitoa.

Mahdollisuudet piti olla hyvät, esikoisen koulussakin lähes kaikilla lapsilla oli tuo viikonloppupaikka ja monilla useampiakin päiviä vaikka perheessä siis vain yksi erityislapsi. Kun sitten kuultiin että tässä ihan naapurustossa asuva tuttavaperhe jolla on esikoista vuotta vanhempi ja paljon parempitasoinen down-lapsi sai sen paikan olin jo varma ettei meille voi tulla kielteistä päätöstä, mutta niin vain tuli. :O

Perustelutkin tuntuvat jotenkin oudoilta; meitä on kaksi vanhempaa jotka voimme vuorotella lasten hoidossa ja näin antaa toisillemme vapaa aikaa sekä "jakaa" erityislapset niin ettei kummallakaan ole kovin raskasta. Lapset ovat myös päiväkodissa ja koulussa (öh, ketkä tämän ikäiset lapset eivät tässä maassa olisi???) ja saadaan hoitotukea joten tilanteemme katsotaan olevan niin hyvä ettei tuollaiselle tuelle ole mitään tarvetta.

Tuntuu lähes vitsiltä kun saman aikaisesti tämän kaveriperheen tilanteen katsotaan olevan niin rankka että heidän tarvii ehdottomasti saada tuo viikonloppuhoitopaikka jotta vanhemmat saisivat vähän huilata ja antaa aikaa perheen terveelle lapselle. He eivät voi vourotella lastenhoidossa ja antaa näin toisilleen vapaa-aikaa vaikka ovat molemmat kotona viikonloput, he saavat ihan saman hoitotuen kuin mekin ja heidän lapsensa on koulussa huomattavasti pidempiä päiviä kuin meidän (heidän lapsen koulu toisella puolen kaupunkia joten taksikuljetuksetkin vie aikaa).

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25947427:
no kummalta tuntuis kyllä systeemi että olis viikko vanhepana, ja viikonloput lapset pois.
mutta entä jos sais sellaisen, että olis vaikka yhden tai kaksi viikonloppua kuukaudesta
sijoituksessa.
Mä käsitin että aloittaja oli hakenut paikkaa yhdeksi viikonlopuksi kuussa?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25947427:
no kummalta tuntuis kyllä systeemi että olis viikko vanhepana, ja viikonloput lapset pois.
mutta entä jos sais sellaisen, että olis vaikka yhden tai kaksi viikonloppua kuukaudesta
sijoituksessa.

Öh, en oikein ymmärtänyt...

Haettiin siis lapsille viikonloppuhoitopaikkaa, vähän vastaavaa kuin tukiperhe. Eli olisivat sen yhden viikonlopun kuussa tuolla ja muuten normaalisti kotona.

[QUOTE="Noo";25947456]Päätöksentekijähän voisi tulla teille vetämään yhden tuollaisen 31 tunnin session yksinään, eiköhän mieli muuttuisi.[/QUOTE]

Sama tuli mieleen... Hassua kyllä, kun oltiin tuolla haastattelussa se käsittelijä joka esitteli sittemmin asian sille päättävälle tiimille oli ihan ihmeissään että miten tuossa voi pärjätä yksin viikonlopun, saada siivottua, laitettua ruuat ja ulkoiltua lasten kanssa. Oli myös tuolloin sitä mieltä että tullaan varmasti saamaan se paikka. Kuitenkin nyt oli sitä mieltä että pärjätään ihan hyvin.

Sama tuli mieleen... Hassua kyllä, kun oltiin tuolla haastattelussa se käsittelijä joka esitteli sittemmin asian sille päättävälle tiimille oli ihan ihmeissään että miten tuossa voi pärjätä yksin viikonlopun, saada siivottua, laitettua ruuat ja ulkoiltua lasten kanssa. Oli myös tuolloin sitä mieltä että tullaan varmasti saamaan se paikka. Kuitenkin nyt oli sitä mieltä että pärjätään ihan hyvin.

Siis joku oli teillä kotikäynnillä? Näki sinun siivoavan, hoitavan lapset, ulkoilevan jne? No jos näin on, olet varmaan tämän henkilön silmissä oikein pärjäävä henkilö. Sinun olisi kannattanut antaa vähemmän pärjäävä kuva itsestäsi.

Todellakin teet valituksen niin eiköhän asiat mee niin kuin pitääkin eli saatte hoitopaikan! :O

Kyllä monilla yksinhuoltajaäideilläkin keillä on vain yksikin täysin terve lapsi niin saa tukiperheen missä sitten lapsi on yhden viikonlopun kuukaudesta jotta äiti saa omaa aikaa niin kyllä luulisi sinun/teidän tilanteessa hoidon olevan enemmän tarpeessa kuin heillä!

Suomalaisille ei myönnetä, hankkikoot paikkansa Suomesta?

Rahat loppu, jostakin täytyy alkaa säästää?

Tässäpä pärjäävän näköinen perhe, eiköhän ne selviä omillaankin?

Kokeillaan, jospa tyytyisitte hiljaa ja valittamatta kielteiseen päätökseen?

Soita ja kysy, mikä näistä. Valita. Suomessakin usein vaatii voimakasta vaatimista että saa jotain oikeuksia. Epäreilua, epätasa-arvoista, että sitten avustajan/tulkin/tukiperheen saa vain sellainen kovaääninen ja itsekäs. Kiltti ja uhrautuva jää ilman (kunnes tarve on niin huutava että jälkien korjaaminen vie vuosia).

[QUOTE="vieras";25947538]Siis joku oli teillä kotikäynnillä? Näki sinun siivoavan, hoitavan lapset, ulkoilevan jne? No jos näin on, olet varmaan tämän henkilön silmissä oikein pärjäävä henkilö. Sinun olisi kannattanut antaa vähemmän pärjäävä kuva itsestäsi.[/QUOTE]

Ei ollut kotikäyntiä vaan haastattelu minne mentiin. Siellä kerrottiin kaikista ylimääräisistä hommista mitä lasten erityisyys käytännössä tarkoittaa, pyysin vielä kuntoutuskeskuksen kuraattorin mukaan ettei mitään unohtuisi ja mielestäni saatiin siinä annettua ihan kattava kuva minkä johdosta tuo käsittelijä sitten ihmettelikin miten kukaan pärjää/jaksaa tuossa tilanteessa.

Tottakai sanoin että on hiton rankkaa ja onhan sitä näiden päivien jälkeen väsynyt. En nyt kuitenkaan osannut tyyliin itsemurhalla uhkailla tms. Lähinnä kun on ollut tällainen suomalainen asenne että pärjäähän sitä jos on pakko pärjätä. Ja kun on yksin lasten kanssa aamu kuudesta ilta yhdeksään niin pakkohan sitä on ruokaa laittaa ja siivotakin välissä. Ilman ulkoilua meno taas usein villiintyy niin että sitä helpottaa jo omaa päiväänsä kun vie nuo edes pienelle pihareissulle.

Mutta täytyy vissiin tosissaan hioa tuota valitus-väsymys-taktiikkaa.

:hug:

Voi vitsi. Mun lähipiirissä on ollut aikoinaan vastaavanlainen tilanne täällä Suomessa. Sitkeällä valittamisella saivat sen kaivatun paikan. En käsitä miten ne noita päätöksiä arpoo, joka kolmannelle hakemukselle vaan ei, tilanteesta riippumatta??
Kyllä teille se paikka kuuluu.

Valitetaan joo ehdottomasti.

Jäin vaan miettimään pitääkö tässä ottaa sitten jotenkin erilainen asenne itse. Valittaa ja itkeä että on ihan loppu eikä jaksa millään jne.

No kannattaa. Jos olet antanut liian positiivisen kuvan, niin antavat paikan jollekin, joka todella itkee sen paikan perään. Eli sinuna mielummin nyt liioittelisin (tuskin edes tarvetta) asian rankkuutta kun teet tuota valitusta.

jos tietävät että olet aika paljon koneella?
tai jos et tiedä kaveriperheen todellilsta elämäntilannetta?

tai rahat vaan loppuneet, suomalaisten kohdalla?
tai jos eivät halua että jaksatte tosi hyvin ja lisää lapsia kehiin ja jälleen tarvetta olla sen yhden terveen kanssa enemmän?
en tiedä. toivottavasti saatte paikan jos sen haluatte näille muille. Onko se heidän etu mielestäsi? ovat kuitenkin jo kota paljon pois. ehkä tämä 1 v välistä jonnekin?

HAHHHA! Tässä vinkuu ihminen, jolla mies kotona ja ihan itse tehty kaksi lasta. Tämä samainen aloittaja mollaa ja haukkuu muita väsyneitä äitejä heidän kertoessaan väsymyksestä ja vähättelee muiden ongelmia, tykkää kaikista muita vähättelevistä kommenteista ja nyt kerjää täällä sääliä ja tukea itselleen! Uskomaton tyyppi!

Siis käsittämättömän kaksinaamaista!

[QUOTE="Pöh";25947714]HAHHHA! Tässä vinkuu ihminen, jolla mies kotona ja ihan itse tehty kaksi lasta. Tämä samainen aloittaja mollaa ja haukkuu muita väsyneitä äitejä heidän kertoessaan väsymyksestä ja vähättelee muiden ongelmia, tykkää kaikista muita vähättelevistä kommenteista ja nyt kerjää täällä sääliä ja tukea itselleen! Uskomaton tyyppi!

Siis käsittämättömän kaksinaamaista![/QUOTE]
Kas kun en ole huomannut, vaikka olen vuosia ap:n kirjoituksia lukenut.

ap tiesi että hänellä kaksi vaikeaa lasta ja teki kolmannen, ja häntä ei saa haukkua mistään. Itse haukkuu muita ja kehuu itseään ja jaksamistaa joka päivä palstalla.

Mutta joo, häntä pitää sääliä kun on erityislapsia, tavislasten vanhemmat joutuvat itse hommata verkkonsa ja sanaakaan ei saa sanoa väsymyksestä tai on ap:n mielestä huonompi kuin hän.

Yhteistyössä