Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";26002951]En oo esitelmöinyt yhtään mitään, enkä sanonu et kannattaa HETI luovuttaa. Vitsi te ette kyllä tajua yhtään mitään. Edelleenkin JOS JOS ja JOS se imetys on yhtä kaaosta näin 7 kk ikäisenäkin ja asiat vaan pahenee, niin annoin ihmisille ajattelemisen aihetta et hei voi sen imetyksen lopettaakkin, kun kerta siitä tarvitsee aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina valittaakkin (siinä mun keskusteluryhmässä)

Mut kuuroille korville. Ihmiset lukee vaan sieltä täältä: imetys, helvettiä, lopettakaa, itse en imettänyt

ja seuraus:

"MEIDÄN-NICO-PETTERI-OLI-TYYTYVÄINEN-LAPSI-EIKÄ-YHTÄÄN-KORVATULEHDUSTA-JA-MINÄ-EN-OLE-MIKÄÄN-HUONO-ÄITI-JA-MIKÄ-SINÄ OLET-SANOMAAN-ETTÄ-ASIAT-ON-NÄIN-KUN-TILASTOTKIN-KERTOVAT-ETTÄ IMETYS ON KAIKISTA PARHAIN JUTTU JA MINÄ OLEN SENTÄÄN JAKSANUT YRITTÄÄ ENKÄ MENE SIITÄ MISTÄ AITA ON MATALIN JA JA JA JA OLET VAIN KATKERA!!!"[/QUOTE]

Mikä susta on sitte esitelmöintiä, ellei tollanen räyhääminen? (Vinkki, nettikeskusteluissa on aika monta vuotta pidetty tommosta capseilla kirjottelua huutamisena...)

Edelleen, ei se imetys tai imettämättömyys tee kenestäkään parempaa ihmistä. Jos joku haluaa yrittää ja siinä samalla purkaa mieltään, miten se sun elämääs häiritsee?

[QUOTE="aapee";26002993]Aivan, en ymmärräkkään. Olen aina luullut että kaikilla ihmisillä on sama mielipide kaikista. Siitähän tämä johtuu. Ja sekin, että olen itse kateellinen imettäjille ja leivttänyt täällä henkilökohtaisia asioita imetyksestäni ja kertonut juurta jaksaen kaikki ne asioiden summat joihin oma imettämiseni päättyi. Ja se että sen myötä menetin uskottavuuteni ja kaikenlisäksi olen silti vain ja yhä samaa mieltä, kuin tuossa ekassa viestissäni. Apua. Laitoshoitoon kuulun.[/QUOTE]

Jostain syystä sinulla on tarve todistella että korvike on vauvalle parempaa kuin äidinmaito, ja olet parempi äiti kuin imettäjät. Ja mitään omia havaintojasi vastaan sotivaa tietoa et ota vastaan.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Nyt kyllä meni jotenkin yli mun kohdallani. Aloituksesi oli hyvä synnyttämään keskustelua, mutta olet heti hyökkäys kannalla jos joku on toista mieltä.

Taisit nyt vähän matkia jotakuta nimimerkkiä jonka kommentista tykkäsitkin. Katsotaampa, kuka/ketkä täällä ensiksi hyökkäsi ja kenen kimppuun. Ennenkuin kerkesin edes aloittaa asiallista keskustelua, niin tuli monta viestiä nauruhymiöiden kera pelkkää piruilua siitä korvatulehdusasiasta.
Ja ehkä tyylini on vähän kärkäs vaikken tarkoitakkaan hyökätä, eikös se nyt käy jo aloituksestani selville? Ei sitten voi enää lentää perseelleen sen asian kanssa jos sen lukee, mutta näköjään jotkut voi.

[QUOTE="aapee";26003001]Joo, eikun sä oot niin hyvä tossa analysoimisessa, niin voisit alkaa leikkiä mun psykiatria :) Voisit antaa mulle lisää analyyseja, tukea ja eri visioita mikä mulla vois olla, mikä mulla ei ole ja mitä milloinkin tarkotan. <3 Voimahali.[/QUOTE]

Tää nyt on enemmänki normaalia keskustelua ku psykiatrista anamneesia. Psykiatrinen anamneesi tehdään yleensä useamman tunnin haastattelun perusteella, ei muutaman keskustelupalstaviestin. Mutta toki, jos koet, että haluaisit keskutella jonku kanssa omista asioistas, niin neuvolasta ja terkkarista pystyvät kyllä ohjaamaan eteenpäin. Tarkoitushan ei ole, että kukaan sulle mitään valmiina sanoo, vaan että itse ymmärrät, mitä ajattelet ja tarkotat.

Mikä susta on sitte esitelmöintiä, ellei tollanen räyhääminen? (Vinkki, nettikeskusteluissa on aika monta vuotta pidetty tommosta capseilla kirjottelua huutamisena...)

Edelleen, ei se imetys tai imettämättömyys tee kenestäkään parempaa ihmistä. Jos joku haluaa yrittää ja siinä samalla purkaa mieltään, miten se sun elämääs häiritsee?

Kiitos vinkistä, voitkin sitten miettiä miksi kirjoitin capsilla juuri muiden ihmisten näppiksiltä kuvailemani tekstit ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003044:
Jostain syystä sinulla on tarve todistella että korvike on vauvalle parempaa kuin äidinmaito, ja olet parempi äiti kuin imettäjät. Ja mitään omia havaintojasi vastaan sotivaa tietoa et ota vastaan.

Lueppa sinä labran täti ensin tämä koko ketju ja mieti uudelleen onko mulla ollut tarve todistella että korvike on parempi? Edelleen, ehkä kolmanteen kertaan sanottuna, kuten aijemminkin kirjotiin, JOS se imetys onnistuu niin se on ihana asia.

Tarkotus edelleen oli keskustella siitä, että jos se on niin kamalan hankalaa että seuraukset näkyvät äidissä ja lapsessakin ,niin miksi ihmiset vain jatkavat imettämistä?

[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

kokonaisen kahden tapauksen verran. Kahden tapauksen perusteella et voi kiistää tieteellisten tutkimusten tuloksia. Tutkimukset tehdään laajemmasta otoksesta, tutkimustulosten perusteella voidaan yleistää, esimerksi, että imettäminen antaa paremman vastustuskyvyn, tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi poikkeuksia olla, joskus imetetty lapsi sairastaa enemmän kuin korviketta syönyt, syynä voi olla joku muukin kuin imetys mm. ympäristötekijät. Esimerkiksi isommat mahdollisesti koulussa olevat sisarukset voivat tuoda pöpöjä kotiin enemmän kuin esikoisen kanssa kotona oleva äiti ja työssäkäyvä isä.

Lapsen nukkumiseen, syömiseen, kasvamiseen ja muuhun olemiseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkästään imetys/korvike.

Meillä on yksi 4kk täysimettetty, sen jälkeen osittain imetetty ja lopulta pulloa syönnyt. Hyvin kasvava rauhallinen vauva, nukkui noin 1-2 heräämisellä. Ei juurikaan sairastellut pienenä. Yksi 10kk täysimetetty vauva, joka heräili alusta asti paljon, ei huolinut pulloa ja sitten kieltäytyi myös syömästä. Haastava tempperamentiinen, huonosti nukkuvat, vähän sairasteleva, mutta oikein hyvin kasvava vauva. Kuopusta täysimetin 6kk ja tyttö nukkui sairaalasta asti yöt läpeensä, yöheräilyt alkoivat vasta kun alettiin syömään kiinteitä, tosin tähän todennäköisesti vaikutti uudet taidot, joita pikkuinen oppi enemmän kuin se mitä hän söi. Tämä vauva taas oli pieniruokainen, hitaasti kasvava (kuten minäkin) siro, vilkas tyttönen. Ei juurikaan sairastellut hänkään.

Kolmen lapsen ja 11 vuoden äitiyden kokemuksella voisin sanoa, että lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttaa aika moni eriasia ja lapsia on eri tempperamenttisia, toiset ovat haastavampia kuin toiset, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa imettääkö vai ei. Ihan yhtä hyvin tuttia syövä pullovauva voi heräillä yöllä haluamaan tuttia tai 2 vuotias, joka ei syö enää öisin, voi heräillä, eikä osaa rauhoitta itseään takaisin uneen.

• Tykkää
Reactions: maitovara
[QUOTE="aapee";26003047]Taisit nyt vähän matkia jotakuta nimimerkkiä jonka kommentista tykkäsitkin. Katsotaampa, kuka/ketkä täällä ensiksi hyökkäsi ja kenen kimppuun. Ennenkuin kerkesin edes aloittaa asiallista keskustelua, niin tuli monta viestiä nauruhymiöiden kera pelkkää piruilua siitä korvatulehdusasiasta.
Ja ehkä tyylini on vähän kärkäs vaikken tarkoitakkaan hyökätä, eikös se nyt käy jo aloituksestani selville? Ei sitten voi enää lentää perseelleen sen asian kanssa jos sen lukee, mutta näköjään jotkut voi.[/QUOTE]

Niin että se on matkimista jos sattuu olemaan samalla kannalla jonkun toisen kanssa? Kyllä minulla kuule on ihan ne omat mielipiteeni. Hieman kärkäs tyyli luo mielestäni ihmisessä vaan asennetta, mutta sinun kohdallasi tää ei enää vaikuta niinkään kärkkäältä. Kannattaako provosoitua nauruhymiöistä ja sen takia pilata hyvä keskustelu? Ja sitten hyökätä kaikkia niitä vastaan jotka ovat erimieltä?

Laitampa nyt tiivistelmän tästä "ESITELMÄSTÄNI" (olenkin viimeksi tehnyt esitelmän koulussa ja nyt voisin sanoa kavereillekkin että olen tehnyt esitelmän tässä ihan lähiakoinakin)

1. Jos imettäminen on tuskaa, miksi jatkaa
2. Sain vastaukseksi mm. terveysvaikutteet
2. Yritin kumota terveysvaikutukset, koska ne eivät kaikkien kohdalla toteudu
4. Ihmiset takertuivat sannan "korvatulehdus" (esimerkkini kautta)
5. Ihmiset alkoivat sanoa mua katkeraksi imetyksestä
6. Yritin vastailla kaikille mitä tarkoitan ja vaikken halunnutkaan, niin avata myös vähän, että oli myös osittain oma valintani olla imettämättä (kertoen siitä, että tuskin olen katkera)
7. En enää edes tiedä. Ihmiset ei tajua koko ketjun ideaa ja tulevat tähän nyt analysoimaan minua "sä hyökkäät kaikkien kimppuun" "sä väität niin ja näin" "sä et halua nähdä totuutta" sä sitä ja sä tätä
8. Heitin leikiks koko vastaukseni, koska ei kiinnosta enää. Keskustelu meni alunalkaenkin sivuraiteilla, kun jotkut takertu siihen korvatulehdus asiaan ja kymmenienkään kommenttieni jälkeen ei muuta osattu lukea kun se ekan sivun korvatulehdus esimerkki.

[QUOTE="aapee";26003096]Laitampa nyt tiivistelmän tästä "ESITELMÄSTÄNI" (olenkin viimeksi tehnyt esitelmän koulussa ja nyt voisin sanoa kavereillekkin että olen tehnyt esitelmän tässä ihan lähiakoinakin)

1. Jos imettäminen on tuskaa, miksi jatkaa
2. Sain vastaukseksi mm. terveysvaikutteet
2. Yritin kumota terveysvaikutukset, koska ne eivät kaikkien kohdalla toteudu
4. Ihmiset takertuivat sannan "korvatulehdus" (esimerkkini kautta)
5. Ihmiset alkoivat sanoa mua katkeraksi imetyksestä
6. Yritin vastailla kaikille mitä tarkoitan ja vaikken halunnutkaan, niin avata myös vähän, että oli myös osittain oma valintani olla imettämättä (kertoen siitä, että tuskin olen katkera)
7. En enää edes tiedä. Ihmiset ei tajua koko ketjun ideaa ja tulevat tähän nyt analysoimaan minua "sä hyökkäät kaikkien kimppuun" "sä väität niin ja näin" "sä et halua nähdä totuutta" sä sitä ja sä tätä
8. Heitin leikiks koko vastaukseni, koska ei kiinnosta enää. Keskustelu meni alunalkaenkin sivuraiteilla, kun jotkut takertu siihen korvatulehdus asiaan ja kymmenienkään kommenttieni jälkeen ei muuta osattu lukea kun se ekan sivun korvatulehdus esimerkki.[/QUOTE]

ja 2 = 3, ettei tartte siitäkin keksiä jotain jänskää etten osaa numeroitakaan :)

Niin että se on matkimista jos sattuu olemaan samalla kannalla jonkun toisen kanssa? Kyllä minulla kuule on ihan ne omat mielipiteeni. Hieman kärkäs tyyli luo mielestäni ihmisessä vaan asennetta, mutta sinun kohdallasi tää ei enää vaikuta niinkään kärkkäältä. Kannattaako provosoitua nauruhymiöistä ja sen takia pilata hyvä keskustelu? Ja sitten hyökätä kaikkia niitä vastaan jotka ovat erimieltä?

Eriasia olla samaa mieltä, kun tulla lainahöyhenissä toistamaan jonkun toisen samaa kommenttia. Juu, pelkkä nauruhymiö mua ärsyttikin. En jaksa sulle enää vastailla, kun et tajua. Jatka masuilua :D
*hyökkäys*

[QUOTE="aapee";26003117]Eriasia olla samaa mieltä, kun tulla lainahöyhenissä toistamaan jonkun toisen samaa kommenttia. Juu, pelkkä nauruhymiö mua ärsyttikin. En jaksa sulle enää vastailla, kun et tajua. Jatka masuilua :D
*hyökkäys*[/QUOTE]

Mielestäni vain menetit uskottavuutesi täysin tässä keskustelussa. Aloit alunperin minulle paasaamaan siitä kuinka voi olla mahollista että se imetys luo aivan tietyn siteen äidin ja lapsen välille. Ja kun tässä oli vain minun mielipiteestäni kyse niin vedit koko kaalimaan sinne kuontaloos.

[QUOTE="aapee";26003068]Lueppa sinä labran täti ensin tämä koko ketju ja mieti uudelleen onko mulla ollut tarve todistella että korvike on parempi? Edelleen, ehkä kolmanteen kertaan sanottuna, kuten aijemminkin kirjotiin, JOS se imetys onnistuu niin se on ihana asia.

Tarkotus edelleen oli keskustella siitä, että jos se on niin kamalan hankalaa että seuraukset näkyvät äidissä ja lapsessakin ,niin miksi ihmiset vain jatkavat imettämistä?[/QUOTE]

Ehkä imetyksen onnistuminen voi eri ihmisille tarkoittaa eri asioita? Jollekin kaiken on sujuttava kuin tanssi alusta asti ja toisille imetys on onnistunutta vaikka sen eteen on jouduttu tekemään paljonkin töitä.

Olen samaa mieltä siitä että jos imetys on yhtä helvettiä joka vie äidiltä voimat ja lapsikaan ei kasva niin kuin pitäisi jne niin olisi todella hyvä ottaa korvike ainakin rinnalle ja miettiä onko imetys itsessään sen arvoista että se "pilaa" koko vauvavuoden. Kyllä lapsen saa ruokittua muutenkin.

Mutta yhä ihmettelen sattumaa että noissa sinun ryhmissäsi kaikkien imetys olisi noin kamalaa. Enemmän uskoisin että joillain on ollut vaikeaa ja muut sitten vertaistukena kertovat omista ikävistä kokemuksistaan, ehkä liioitellenkin. Uskoisin siltikin että valtaosalle äideistä imetys on juttu mikä alkuvaikeuksien jälkeen sujuu ihan ok. Monet jopa pitävät sitä positiivisena kokemuksena, silloinkin kun ei ole aina mennyt helpoimman kautta. Välttämättä näitä ei kuitenkaan tulla mainostamaan silloin kun joku itkee omia imetysongelmiaan.

• Tykkää
Reactions: maitovara
[QUOTE="höpsis";26002524]Tiedoksi sinulle: korvikevauvat kasvaa tutkimusten mukaan kovempaa kuin tissillä syötetyt, ei ollut mikään uutinen tuo. Mutta et voi kiistää tutkimusten osoittamia hyötyjä mitä imetyksestä tulee. Ehkä voin vuoden kärsiä lapseni tulevan terveyden vuoksi, sekä fyysisen että henkisen

Vaikka et itse ole pystynyt imettämään, älä syytä niitä jotka imettää.[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan eroja on imetetyillä ja korvikvauvoilla, mutta näissä tutkimuksissa on aina 4kk asti imetetty vauva vs TÄYSIN imetystä vaille jäänyt vauva.
Mä en ymmärrä jos imetys on pelkkää tuskaa, että sitä väenväkisin jatketaan ja pistetään koko perhe kärsimään. Kärttysestä ja väsyneestä äidistä on VARMASTI enemmän haittaa lapsen kehityksessä kuin siinä että aloitat korvikkeen antamisen 7kk ikäiselle, kai se nyt järkikin sanoo!!! :D Haloota vaan.

Yritit kumota terveysvaikutukset muutamalla yksittäisellä esimerkillä. Tämä todennäköisesti söi eniten uskottavuuttasi. Terveysvaikutuksia kun tutkitaan yleensä väestötasolla, ei naapurin Nico-Petterillä. Aina löytyy poikkeuksia.

Syödään lääkkeitäkin sen takia, että yleiset käyttövaikutukset ovat positiivisia. Silti tämä voi jäädä toteutumatta yksilön kohdalla. Eikä silti terveysvaikutuksia kiistetä suoraan. Tuskin mitään terveysvaikutuksia julkaistaan, ennenkuin niitä on tutkittu pitkään ja hartaasti.

Jos perustelee näkemyksiään ontuvilla perusteilla, niin usein ihmiset eivät pidä kovin älykkäänä. Jos keskustelutyylisi olisi vähemmän hyökkäävämpi, etkä rinnastaisi lähipiirin kokemuksia tieteellisiin faktoihin, voisi aiheesta syntyä enemmän keskustelua. Turhan kärkkäällä esiintymisellä saat vain kaikki suoraan itseäsi vastaan.

Miksi tästä samasta asiasta pitää aina jauhaa? Kyllä äidillä on oikeus valita miten oman lapsensa hoitaa eikä vauvan ruokailutavoista luojan kiitos ole edes tässä nykyisessä ylisuojelevassa yhteiskunnassa vielä mitään lakia. Minä olisin ollut ikionnellinen onnistuneesta imetyksestä vaikka sitten yövalvomisineen, mutta ei se sitä tarkoita, että oikeus väsymisestä tai muista ongelmista puhumiseen poistuisi vain siksi kun ei tartu tuttipulloon.

Mihin on kadonnut ihmisten tarjoama vertaistuki? Miksi ongelmiaan on oikeus puida vain niillä, jotka valitsevat sen helpon tien?

Onko joku oikeasti sitä mieltä että yliväsynyt vittuuntunut äiti on hyväksi lapselle kunhan imettää? Että ei olisi teidän mielestä parempi siirtyä korvikkeisiin jotta koko perhe olisi onnellinen?
Voiko joku oikeasti väittää ett' on tärkeämpää imettää tässä tapauskessa sitä 7kk ikäistä?!!?

Millon ajatellaan lasten hyvinvointia, HENKISTÄ hyvinvointia kuten fyysistäkin.

Ehkä imetyksen onnistuminen voi eri ihmisille tarkoittaa eri asioita? Jollekin kaiken on sujuttava kuin tanssi alusta asti ja toisille imetys on onnistunutta vaikka sen eteen on jouduttu tekemään paljonkin töitä.

Olen samaa mieltä siitä että jos imetys on yhtä helvettiä joka vie äidiltä voimat ja lapsikaan ei kasva niin kuin pitäisi jne niin olisi todella hyvä ottaa korvike ainakin rinnalle ja miettiä onko imetys itsessään sen arvoista että se "pilaa" koko vauvavuoden. Kyllä lapsen saa ruokittua muutenkin.

Mutta yhä ihmettelen sattumaa että noissa sinun ryhmissäsi kaikkien imetys olisi noin kamalaa. Enemmän uskoisin että joillain on ollut vaikeaa ja muut sitten vertaistukena kertovat omista ikävistä kokemuksistaan, ehkä liioitellenkin. Uskoisin siltikin että valtaosalle äideistä imetys on juttu mikä alkuvaikeuksien jälkeen sujuu ihan ok. Monet jopa pitävät sitä positiivisena kokemuksena, silloinkin kun ei ole aina mennyt helpoimman kautta. Välttämättä näitä ei kuitenkaan tulla mainostamaan silloin kun joku itkee omia imetysongelmiaan.

Kerrankin tähän keskusteluun tuli joku joka vastaa asiallisesti ja kirjoittaa aiheesta eikä ota sieltä täältä jotain sanoja ja ala niistä pätemään.

Siinä ryhmässä on siis useita, jotka aivan itse aloittavat keskustelun siitä, kuinka taas on niin vaikeaa. Moni toki vastailee sitten niihin että juu niin täälläkin, varmasti se onkin vertaistukea, mutta yllätyin kun moni aloittaa itse "valittamaan" aiheesta. Lisäksi olen jotenkin niin surullinen..tai siis mitäpä sitä nyt muiden asioista olemaan surullinen, enhän minä tiedä kuinka onnellisia he silti kaiken keskellä ovat. Monien teksteistä vaan huomaa, että ovat jo kovin väsyneitä. Harmittaa vaan kun en aina kehtaa laittaa omia hyviä kuulumisiani, kun siihenkin tullaan kommentoimaan, että "jaajaa, täälläpä valvottiin ja itkettiin koko yö ja piereskeltiin. pierut haisivat kamlilta, onkohan nyt jotain masuvaivoja ja väsyttää niin paljon etten enää jaksa"

:/ mitäpä siihen sitten sanoisin?

Uskon kyllä että äidinmaito on parempi kuin lehmönmaito vaikka 30vuotiaalle miehelle, mutta verrataan nyt näitä terveysvaikutteisia asioita vähän realistisemmin. Imetys ei vaan ole aina parempi lapsen terveyden kannalta. Lapsella on myös henkinen hyvinvointi tiesittekö, sitä pitäisi varjella.

Korvikkeisiin siirtymistä pitäisi tukea, mikäli imetys on horroria, lapsen hyvinvoinnin takia. :)

• Tykkää
Reactions: Jul
[QUOTE="hmmm";26003162]Tutkimusten mukaan eroja on imetetyillä ja korvikvauvoilla, mutta näissä tutkimuksissa on aina 4kk asti imetetty vauva vs TÄYSIN imetystä vaille jäänyt vauva.
Mä en ymmärrä jos imetys on pelkkää tuskaa, että sitä väenväkisin jatketaan ja pistetään koko perhe kärsimään. Kärttysestä ja väsyneestä äidistä on VARMASTI enemmän haittaa lapsen kehityksessä kuin siinä että aloitat korvikkeen antamisen 7kk ikäiselle, kai se nyt järkikin sanoo!!! :D Haloota vaan.[/QUOTE]

Ja toinen joka on samaa mieltä kanssani. Vari vaan, vaikutat aika hyökkäävältä, kohta sataa paskaa :) Joku varmaan kohta kaivaa jostain oikeesti jonkun tilaston. Johan täällä yks ehtikin vertailla lääkkeiden käyttöä tähän imetykseen.

Mä ihan vaan sitä, et jos se oli se syy miksi jatketaan vaikealtakin tuntuvaa imetystä, et siitä voi olla enemmän terveysvaikutuksia, niin kyllä se vähän tyhmää on. Koska se on tosiasia et vaikka kuinka väkisin imetät, niin ne terveysvaikutuksen ei välttämättä näy siinä lapsessa mitenkään. Ihan yhtälailla saavat korvatulehduksia kuin muutkin ja siksipä uskalsin sanoa sen yksittäisen esimerkin...

Yritit kumota terveysvaikutukset muutamalla yksittäisellä esimerkillä. Tämä todennäköisesti söi eniten uskottavuuttasi. Terveysvaikutuksia kun tutkitaan yleensä väestötasolla, ei naapurin Nico-Petterillä. Aina löytyy poikkeuksia.

Syödään lääkkeitäkin sen takia, että yleiset käyttövaikutukset ovat positiivisia. Silti tämä voi jäädä toteutumatta yksilön kohdalla. Eikä silti terveysvaikutuksia kiistetä suoraan. Tuskin mitään terveysvaikutuksia julkaistaan, ennenkuin niitä on tutkittu pitkään ja hartaasti.

Jos perustelee näkemyksiään ontuvilla perusteilla, niin usein ihmiset eivät pidä kovin älykkäänä. Jos keskustelutyylisi olisi vähemmän hyökkäävämpi, etkä rinnastaisi lähipiirin kokemuksia tieteellisiin faktoihin, voisi aiheesta syntyä enemmän keskustelua. Turhan kärkkäällä esiintymisellä saat vain kaikki suoraan itseäsi vastaan.

Mä ihan vaan sitä, et jos se oli se syy miksi jatketaan vaikealtakin tuntuvaa imetystä, et siitä voi olla enemmän terveysvaikutuksia, niin kyllä se vähän tyhmää on. Koska se on tosiasia et vaikka kuinka väkisin imetät, niin ne terveysvaikutuksen ei välttämättä näy siinä lapsessa mitenkään. Ihan yhtälailla saavat korvatulehduksia kuin muutkin ja siksipä uskalsin sanoa sen YKSITTÄISEN esimerkin, jos ei se nyt sun kalloon meinaa mahtua.

Anteeks nyt siitä yksittäisestä esimerkistä, en tee sitä toiste vaan etsin käsiini lääkäreiden rekistereitä ja tutkimuksia ennenkuin avaan suuni mistään.

Onko joku oikeasti sitä mieltä että yliväsynyt vittuuntunut äiti on hyväksi lapselle kunhan imettää? Että ei olisi teidän mielestä parempi siirtyä korvikkeisiin jotta koko perhe olisi onnellinen?
Voiko joku oikeasti väittää ett' on tärkeämpää imettää tässä tapauskessa sitä 7kk ikäistä?!!?

Millon ajatellaan lasten hyvinvointia, HENKISTÄ hyvinvointia kuten fyysistäkin.

Ongelma nyt tässä keskustelussa on, että ensimmäisestä viestistä lähtien on kärjistetty kaikkien vauvaan liittyvien ongelmien liittyvän imetykseen ja korjaantuvan korvikkeella. Äiti voi olla väsynyt monesta muustakin syystä kuin itse imetyksestä. Usein pikkuvauva-aika on stressaava kokonaisuudessaan, ei sitä imetys tai imettämättömyys pelasta. Varmaankin kannattaisi lähteä setvimään ongelmaa muuten, kuin tarjoamalla ensimmäisenä ratkaisuna imetyksen lopetusta.

Ei kai kukaan tosissaan ole sitä mieltä, että jos äiti heiluu psykoosin rajamailla imetyksen aiheuttamien vaikeuksien takia, on parempi jatkaa vaikeaa imetystä kuin miettiä muuta vaihtoehtoa, esim. korviketta. Mutta hyvä olisi tietää, mikä pohjimmainen syy perheen ongelmiin ja äidin väsymiseen on, onko syy imetyksessä vai jossain muualla.

[QUOTE="aapee";26003209]Ja toinen joka on samaa mieltä kanssani. Vari vaan, vaikutat aika hyökkäävältä, kohta sataa paskaa :) Joku varmaan kohta kaivaa jostain oikeesti jonkun tilaston. Johan täällä yks ehtikin vertailla lääkkeiden käyttöä tähän imetykseen.

Mä ihan vaan sitä, et jos se oli se syy miksi jatketaan vaikealtakin tuntuvaa imetystä, et siitä voi olla enemmän terveysvaikutuksia, niin kyllä se vähän tyhmää on. Koska se on tosiasia et vaikka kuinka väkisin imetät, niin ne terveysvaikutuksen ei välttämättä näy siinä lapsessa mitenkään. Ihan yhtälailla saavat korvatulehduksia kuin muutkin ja siksipä uskalsin sanoa sen yksittäisen esimerkin...[/QUOTE]

Nekin erot mitä on, ovat niin pieniä, että ihan naurataa kun niistä vouhotetaan. Joskus noita tilastoja seurailin ja naureskelin mihin "riskeihin" niitä voi verrata. Yksilötasolla mitättömiä, koska luvut niin mitättömän "riskin", että turha edes ajatella.

Ja jos vielä verrataan terveysvaikutteina äidinmaito ja helvetin väsynyt kiukkuinen äiti vaiko jaksava äiti ja korvikkeella kasvanut lapsi joka saanut kuukausia äidinmaitoa, lienee aika selvä kumpi tapa on terveellisempi. Toki jos imetys sujuu ilman mutkia niin mitäs sitä lopettamaan jos ei koe sen olevan liikaa itselleen.

Ei kai kukaan tosissaan ole sitä mieltä, että jos äiti heiluu psykoosin rajamailla imetyksen aiheuttamien vaikeuksien takia, on parempi jatkaa vaikeaa imetystä kuin miettiä muuta vaihtoehtoa, esim. korviketta. Mutta hyvä olisi tietää, mikä pohjimmainen syy perheen ongelmiin ja äidin väsymiseen on, onko syy imetyksessä vai jossain muualla.

Anteeks vaan mut juuri siltähän se vaikuttaa tämän keskustelun perusteella :D :D Mähän olin se joka menee siitä mistä aita on matalin ja vauva-aikahan ei ole ruusuilla tanssimista. Ja koska tukimukset osoittaa äidinmaidon olevan kaiken kannalta niin paljon parempaa (terveysvaikutukset ja henkiset vaikutukset) niin sen takia sitä imetystä jatketaan.

Siis juuri siitähän tässä väittelyssä oli kyse, turha yrittää nyt yhtään sitten jälkeenpäin pestä tästä käsiään. Tai en tiedä mitä kaikkea sinä olet kommentoinut mutta muiden kommentit ovat ainakin tästä todisteina.

Yhteistyössä