[QUOTE="joo";26003822]Säkin varmaan ymmärrät, että kukaan ei pelasta vaikkapa särkynyttä parisuhdetta lopettamalla imetystä, koska siihen on varmasti vaikuttaneet muutkin asiat. Mutta jos se parisuhde on särkymässä äidin hormoniheittelyiden, väsymyksen, masennuksen ja omien tunteiden hallitsemattomuuden takia, niin eikö sitä imetystä saa lopettaa/vähentää JOS äiti kokee että se on SIINÄ PERHEESSÄ avain parempaan oloon? Vai pitääkö äidin heittää vaan marttyyriviitta harteilleen koska hän imettää, maksoi mitä maksoi, olkoon ukon ongelma jos ei jaksa katsoa (kärjistettynä) maanisdepressiivistä äitiä ja vauvaa, joka itkee koska ympäristö ei todellakaan ole rauhallinen ja rakastava.
Ei pulloruokinta elämää tee ratkaisevasti helpommaksi, mutta jos äiti kärsii kohtuuttomasti imetyksestä johtuvista syy-seuraussuhteista, voi äiti sen kokea helpottavaksi. Ja kyllä mä uskallan väittää, että mielenterveydeltään jaksava äiti on varsinkin pienelle vauvalle eri herkkyyskausina paljon enemmän antava, kuin hermoheikko hormonikimppu, mutta tää oli nyt vaan mun mielipide, eikä mistään tutkimuksista revittyä.
Ja toi korviketta antavien äitien yleistäminen markkinoinnin orjiksi on kyllä melkomoista toisten aliarvioimista.[/QUOTE]
No kaikkihan me olemme markkinoinnin orjia ja markkinataloudessa elämme, mutta esim. paraikaa Suomessa tutkitaan korvikkeen yhteyttä 50-luvulta saakka yleistyneeseen lasten diebetekseen. Olen siis vahvasti sitä mieltä että kevein perustein ei imetystä kannata lopettaa, ja todella miettiä helpottaisiko korvikeruokinta elämää vai onko kyse mielikuvasta ja ympäristön asenteista.
Korvikettahan ei siis aina ole ollut olemassa vaan sen on tuonut markkinoille Nestle. Tuote on yleistynyt 50-luvulta alkaen, jolloin sitä markkinoitiin aggressiivisesti.
Kuvaamassasi tilanteessa osittaisimetys olisi varmaan parasta, sekä se että isä osallistuu enemmän vauvan hoitoon.
Itselläni imetys ei aina ole sujunut kivuttomasti, varsinkin alku oli hankalaa vähäisen imetysohjauksen vuoksi. Myös yöimetykset ovat väsyttäneet välillä paljonkin. Imetys on ollut silti minulle itsestään selvä valinta terveyshyötyjen, tuon mahdollisen diabetesriskin sekä kätevyyden takia. En silti koe olevani marttyyri, vaan katson että imetyksen hyödyt ovat omalla kohdallani paljon suuremmat kuin haitat.