Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enkä siis tarkoittanut että korvikkeeseen siirtymisellä pitäisi olla mitään perusteluja, mutta ihmettelen silti etteivät ihmiset kyseenalaista yhtään näitä juttuja korvikevauvojen helppoudesta kun kyseessä on kuitenkin kaupallinen tuote jolla tehdään voittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja lisäääää;26002515:
MISTÄ SEN POPCORN-KUVAN SAA TÄHÄN??
Nimittäin tää lähtee taas tästä sellasella lumipalloefektillä, että oksat pois.

Mulla on jo toinen pussillinen menossa:-)
Rattoisaa luettavaa näin viiden lapsen äidin näkökulmasta. Ei jaksa enää kiihtyä suuntaan tai toiseen. Mukavaa ajanvietettä.

• Tykkää
Reactions: Jul
Itsellä 5kk vauva, jota täysimetetty 4kk, eikä vois helpompaa tapaa vauvan syöttämiseen olla. Sillä meillä ei ole ollut ainuttakaan rintaraivaria, ei mitään kipuja / väärää otetta tms. Vauvalla kyllä oli vatsaongelmia/koliikkia ekat 3kk, mutta tuskin siihen olisi korvike auttanut....

Nyt syö hyvällä halulla myös puuroa, soseita, velliä ym. Ja 5kk tyttö painaa 7,8kg eli kyllä on ihan tarpeeksi ruokaa saanut rinnasta ;)

Mutta silti, jos joku voi mulle luvata, että tuo lapsi alkaa nukkua yöt läpeensä jos siirrän korvikkeelle, niin teen sen välittömästi. Mutta enpä usko että se heräily on siitä kiinni... Ei siihen ainakaan kiinteiden syöttäminen ole auttanut yhtään tai vellipullo iltaisin, ei omaan sänkyyn nukutus tai mikään näistä ohjeista. Toiset lapset vaan heräilee, hän ei oikeastaan juuri koskaan nuku yli 2h heräämättä - sellaista se vaan on, en ole väsymyksestäni viittinyt imetystä syyttää.

Yöllä on aika paljon helpompaa nostaa vaan se vauva rinnalle syömään ja jatkaa omia unia, kuin nousta ylös ja lähteä keittiöön lämmittämään jotain pulloa...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aapee";26002914]Kuka muuten laittaa nimimerkikseen "masuilija" ? Siinäpä oikein uskottavuutta herättävä nimimerkki.[/QUOTE]

Mitä olen muutaman masuilijan kirjoituksen lukenut niin eipä juuri järjellä loista.

Niin että koska vauvani käyttäytyy tavalla X, se on varmasti seurausta asiasta Y. Kyllä, tämä kaavahan toimii ihan missä asiassa vaan missä yritetään todistella kuinka mainio itse on ja kuinka typeriä muut toisella tavalla tekevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003700:
No tässähän oli kuitenkin enemmän kyse siitä, että sinä olet sitä mieltä että imetys kannattaa lopettaa jos äiti on väsynyt tms., eikä yrittää etsiä muita ratkaisuja ongelmiin. Sanoit että ahdistus ja masennus on monen tekijän summa, mutta seuraavaksi kehut kuinka imetyksen lopettaminen pelastaa kaiken.

Mikä siinä korvikeruokintaan siirtymisessä todella on niin ratkaisevasti helpompaa? Kysyn nyt ihan rehellisen tietämättömänä. Itsestäni kun ainakin tuntuu ettei korvikkeeseen siirtyneillä äideillä loppujen lopuksi ole mitään täysin pitävää argumenttia sen paremmuudesta. Markkinamiehet vaan ovat saaneet luotua ihmisille tämänkin tarpeen.

Säkin varmaan ymmärrät, että kukaan ei pelasta vaikkapa särkynyttä parisuhdetta lopettamalla imetystä, koska siihen on varmasti vaikuttaneet muutkin asiat. Mutta jos se parisuhde on särkymässä äidin hormoniheittelyiden, väsymyksen, masennuksen ja omien tunteiden hallitsemattomuuden takia, niin eikö sitä imetystä saa lopettaa/vähentää JOS äiti kokee että se on SIINÄ PERHEESSÄ avain parempaan oloon? Vai pitääkö äidin heittää vaan marttyyriviitta harteilleen koska hän imettää, maksoi mitä maksoi, olkoon ukon ongelma jos ei jaksa katsoa (kärjistettynä) maanisdepressiivistä äitiä ja vauvaa, joka itkee koska ympäristö ei todellakaan ole rauhallinen ja rakastava.

Ei pulloruokinta elämää tee ratkaisevasti helpommaksi, mutta jos äiti kärsii kohtuuttomasti imetyksestä johtuvista syy-seuraussuhteista, voi äiti sen kokea helpottavaksi. Ja kyllä mä uskallan väittää, että mielenterveydeltään jaksava äiti on varsinkin pienelle vauvalle eri herkkyyskausina paljon enemmän antava, kuin hermoheikko hormonikimppu, mutta tää oli nyt vaan mun mielipide, eikä mistään tutkimuksista revittyä.

Ja toi korviketta antavien äitien yleistäminen markkinoinnin orjiksi on kyllä melkomoista toisten aliarvioimista.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003700:
No tässähän oli kuitenkin enemmän kyse siitä, että sinä olet sitä mieltä että imetys kannattaa lopettaa jos äiti on väsynyt tms., eikä yrittää etsiä muita ratkaisuja ongelmiin. Sanoit että ahdistus ja masennus on monen tekijän summa, mutta seuraavaksi kehut kuinka imetyksen lopettaminen pelastaa kaiken.

Mikä siinä korvikeruokintaan siirtymisessä todella on niin ratkaisevasti helpompaa? Kysyn nyt ihan rehellisen tietämättömänä. Itsestäni kun ainakin tuntuu ettei korvikkeeseen siirtyneillä äideillä loppujen lopuksi ole mitään täysin pitävää argumenttia sen paremmuudesta. Markkinamiehet vaan ovat saaneet luotua ihmisille tämänkin tarpeen.

Niin ja kerrotko vielä, missä mä sanoin imetyksen lopettamisen pelastavan KAIKEN? Vai yritätkö sä tulkita rivien väleistä, missä ei oo muuta ku tyhjää? ;)

Mitä se sun napaa kaivelee, jos joku on valmis näkemään paljon vaivaa imetyksen onnistumisen eteen? Mulla on yksi lapsi kasvanut korvikkeella ja toinen melko pitkään (1v4kk) imetetty ja hyvin on voineet molemmat. Molemmilla oli omat rintaraivarikautensa, kuopuksella kyllä hyvin kesyjä kun ei ollut saanut pulloa koskaan, eli ei ollut totutettu muuhun kuin rintaan. Mutta kuopuksen kohdalla päätin imettää raivareista huolimatta ja nopsaan ne ohi menivätkin.

Miksi muuten naiset tässä asiassa taistelee niin verissäpäin? Onhan se ihan helvetin tyhmää, itsestäänselvää että kaikki ei toimi kaikilla niinkuin toisilla, aivan järjetöntä ajanhukkaa edes lähteä sotimaan näistä. Ei kukaan ole automaattisesti huonompi vanhempi siksi vain kun toimii eri tavalla, varsinkaan tässä imetys / ei imetystä asiassa.

Jos paheksutte ihmisiä jotka ei ikinä aio imettää periaatteesta tai eivät kykene siihen, niin paheksukaa vaan, mutta turha sitä perustelematonta paskaa on viskoa miten teidän vauva on jotenkin parempi sen takia kun sitä imetettiin siihen ja siihen asti.

Jos Lassi-Eemeli saa hoidossa ennen muita lapsia puettua niin se on jotenkin liitoksissa siihen että rintamaitoa on tullut litkittyä?

Onhan se hyvä asia jos saa imetettyä, mutta ei vastakohta sille ole sama kuin hyvän vastakohta.

• Tykkää
Reactions: maitovara
[QUOTE="vieras";26002521]Mä voin kumota sun kuvitelman että kaikki imettäjät olis tuollaisia :) Mä täysimetin, ja meillä tyttö nukkui jo 3-kuisesta piiitkät yöt, ja ollut aina hyvinkasvava ja hyväntuulinen tapaus =)[/QUOTE]

Sama täällä.

[QUOTE="joo";26003822]Säkin varmaan ymmärrät, että kukaan ei pelasta vaikkapa särkynyttä parisuhdetta lopettamalla imetystä, koska siihen on varmasti vaikuttaneet muutkin asiat. Mutta jos se parisuhde on särkymässä äidin hormoniheittelyiden, väsymyksen, masennuksen ja omien tunteiden hallitsemattomuuden takia, niin eikö sitä imetystä saa lopettaa/vähentää JOS äiti kokee että se on SIINÄ PERHEESSÄ avain parempaan oloon? Vai pitääkö äidin heittää vaan marttyyriviitta harteilleen koska hän imettää, maksoi mitä maksoi, olkoon ukon ongelma jos ei jaksa katsoa (kärjistettynä) maanisdepressiivistä äitiä ja vauvaa, joka itkee koska ympäristö ei todellakaan ole rauhallinen ja rakastava.

Ei pulloruokinta elämää tee ratkaisevasti helpommaksi, mutta jos äiti kärsii kohtuuttomasti imetyksestä johtuvista syy-seuraussuhteista, voi äiti sen kokea helpottavaksi. Ja kyllä mä uskallan väittää, että mielenterveydeltään jaksava äiti on varsinkin pienelle vauvalle eri herkkyyskausina paljon enemmän antava, kuin hermoheikko hormonikimppu, mutta tää oli nyt vaan mun mielipide, eikä mistään tutkimuksista revittyä.

Ja toi korviketta antavien äitien yleistäminen markkinoinnin orjiksi on kyllä melkomoista toisten aliarvioimista.[/QUOTE]

No kaikkihan me olemme markkinoinnin orjia ja markkinataloudessa elämme, mutta esim. paraikaa Suomessa tutkitaan korvikkeen yhteyttä 50-luvulta saakka yleistyneeseen lasten diebetekseen. Olen siis vahvasti sitä mieltä että kevein perustein ei imetystä kannata lopettaa, ja todella miettiä helpottaisiko korvikeruokinta elämää vai onko kyse mielikuvasta ja ympäristön asenteista.

Korvikettahan ei siis aina ole ollut olemassa vaan sen on tuonut markkinoille Nestle. Tuote on yleistynyt 50-luvulta alkaen, jolloin sitä markkinoitiin aggressiivisesti.

Kuvaamassasi tilanteessa osittaisimetys olisi varmaan parasta, sekä se että isä osallistuu enemmän vauvan hoitoon.

Itselläni imetys ei aina ole sujunut kivuttomasti, varsinkin alku oli hankalaa vähäisen imetysohjauksen vuoksi. Myös yöimetykset ovat väsyttäneet välillä paljonkin. Imetys on ollut silti minulle itsestään selvä valinta terveyshyötyjen, tuon mahdollisen diabetesriskin sekä kätevyyden takia. En silti koe olevani marttyyri, vaan katson että imetyksen hyödyt ovat omalla kohdallani paljon suuremmat kuin haitat.

itsellä yrityksiä kolme takana, maito vain LOPPUNUT. korvike-lapsia olleet, mutta ovat myös saaneet läheisen suhteen imettämättäkin. isän on ollut äärettömän paljon helpompaa osallistua... eikö jokainen saisi tehdä vaan niinkuin parhaakseen näkee... ei se varmasti tee äidistä rakkaudetonta jos ei imetä. joillekin se ei edes tunnu luontelvalta, eikä silloinkaan äitiä saa syyllistää. luojan kiitos nämä akat täällä eivät ole mun terkkari.... en kuuntelisi tollasta sekuntiakaan.... miksi tapella tälläsestä aiheesta, kun ei sillä ole MITÄÄN merkitystä.

• Tykkää
Reactions: Jul
[QUOTE="mameli";26004143]itsellä yrityksiä kolme takana, maito vain LOPPUNUT. korvike-lapsia olleet, mutta ovat myös saaneet läheisen suhteen imettämättäkin. isän on ollut äärettömän paljon helpompaa osallistua... eikö jokainen saisi tehdä vaan niinkuin parhaakseen näkee... ei se varmasti tee äidistä rakkaudetonta jos ei imetä. joillekin se ei edes tunnu luontelvalta, eikä silloinkaan äitiä saa syyllistää. luojan kiitos nämä akat täällä eivät ole mun terkkari.... en kuuntelisi tollasta sekuntiakaan.... miksi tapella tälläsestä aiheesta, kun ei sillä ole MITÄÄN merkitystä.[/QUOTE]

Mutta kun imetyksellä nimenomaan voi olla paljonkin merkitystä lapsen terveyden kannalta. Jokainen saa toki tehdä niinkuin parhaaksi näkee, mutta mielestäni kaikilla pitäisi olla riittävät tiedot niiden päätösten tekemiseen.

Ja nuo maidon loppumis-jutut usein liittyvät siihen ettei ole saatu riittävästi tietoa imetyksestä ja siitä kuinka maidon tuotantoa olisi voinut lisätä.

Ihan mielenkiinnosta: Ootteko te tosielämässäkin noin tuomitsevia jos tulee keskustelua imetyksestä? Vai vaan täällä keskustelupalstalla nimimerkin suojissa. Nyt siis ottamatta kantaa aiheeseen.

En ole tähän ketjuun vielä osallistunut, mutta haluaisin huomauttaa, että tosielämässä (toisin kuin palstamaailmassa) pulloruokinta on se normi.

Jos olisin herkkähipiäisempi ihminen, olisin varmaan itsekin siirtynyt käyttämään korviketta äiti-lapsikerhoissa ja muilla julkisilla paikoilla ihan vain siksi, kun kaikki muutkin.

Sen sijaan olen mennyt aina vaivihkaa johonkin nurkkaan imettämään ja takaisin tullessani saanut kuulla, kuinka keskustelu on kas kummaa siirtynyt korvikkeen erinomaisuuteen.

Ihan mielenkiinnosta: Ootteko te tosielämässäkin noin tuomitsevia jos tulee keskustelua imetyksestä? Vai vaan täällä keskustelupalstalla nimimerkin suojissa. Nyt siis ottamatta kantaa aiheeseen.

Mielestäni en tuomitse ketään. Jos olenkin tuominnut, onneksi on vielä sinunlaisiasi täydellisiä ihmisiä jotka hyväksyvät kaikki ihmiset, eivätkä koskaan ole tuominneet ketään tai ajatelleet kenestäkään pahaa. Ja jos ovatkin, ovat heti välittömästi puhuneet suunsa puhtaaksi tälle henkilölle ja sanoneet aina kaikki asiat suoraan. Mitali on postissa.

Minulla on 1,5 v taapero, joka ei ole koskaan saanut korviketta, koska ne eivät sopineet. On koettu rintatulehdukset, rintaraivarit, tunnin välein heräilyt, nännit ovat olleet verillä ja imuotteet huonot, vauva ei syö kuin tietyissä olosuhteissa, vauva puree (ja nauraa päälle miljoona kertaa) jnejne. Oli se välillä "helvettiä", mutta ei tarkoittanut että muuttuisin henkisesti huonommaksi äidiksi. Purin hammasta ja imetin, koska oli pakko. Lähempänä vuoden ikää olin todella tyytyväinen, että jaksoin jatkaa, koska imetys muuttui helpommaksi ja mielestäni on luonut meille hyvin läheisen suhteen (jonkavoi toki luoda muutenkin).

Siis POINTTi on se, että vaikka imetyksessä on rankkoja aikoja, niin ei kannata heti luulla, että äiti on psykoosin partaalla/helvetissä. He etsivät vertaistukea jakaakseen taakkaa ja jaksaakseen imettää, koska he itse tätä haluavat. Asioissa voi olla huonoja puolia, vaikka ne ovatkin haluttuja ja hienoja :)

Onko tutkimustietoa vai?

Tämä tieto on peräisin neuvolasta, ei ole siis varsinaista tutkimustietoa. Onko sinulla tutkimustietoa siitä miksi se maito tuntuu suomalaisilla niin kummasti loppuvan? Ollaanko vaan niin huonotissistä kansaa? Miten pärjättiin ennen korvikkeita? Miksi ruotsalaisilta äideiltä imetys onnistuu huomattavasti paremmin?

Miksi tuo tutkimustieto on joillekkin kuin punainen vaate? Ette varmaan usko mitään tutkimuksia, kaikki on vaan hölynpölyä ja teidän lähipiiristänne havaitut asiat vastaavat paremmin todellisuutta?

Kuka tässä ketjussa on tuominnut? Imetys oikeasti vaikuttaa lapsen terveyteen. Tästä puhuminen ei ole tuomitsemista. Jokaisen odottajan on hyvä tietää, miten imetys vaikuttaa lapsen terveyteen. Mua ainakin harmittaisi, jos olisin liian helpolla luovuttanut... imetyksestä on niin paljon terveyshyötyä.

[QUOTE="melinda";26004264]Minulla on 1,5 v taapero, joka ei ole koskaan saanut korviketta, koska ne eivät sopineet. On koettu rintatulehdukset, rintaraivarit, tunnin välein heräilyt, nännit ovat olleet verillä ja imuotteet huonot, vauva ei syö kuin tietyissä olosuhteissa, vauva puree (ja nauraa päälle miljoona kertaa) jnejne. Oli se välillä "helvettiä", mutta ei tarkoittanut että muuttuisin henkisesti huonommaksi äidiksi. Purin hammasta ja imetin, koska oli pakko. Lähempänä vuoden ikää olin todella tyytyväinen, että jaksoin jatkaa, koska imetys muuttui helpommaksi ja mielestäni on luonut meille hyvin läheisen suhteen (jonkavoi toki luoda muutenkin).

Siis POINTTi on se, että vaikka imetyksessä on rankkoja aikoja, niin ei kannata heti luulla, että äiti on psykoosin partaalla/helvetissä. He etsivät vertaistukea jakaakseen taakkaa ja jaksaakseen imettää, koska he itse tätä haluavat. Asioissa voi olla huonoja puolia, vaikka ne ovatkin haluttuja ja hienoja :)[/QUOTE]

Kyllä, mun pointti oli juurikin se että miksi imetyksen lopettamisen sijaan ei ensisijaisesti etsitä muita vaihtoehtoja!

Esikoista imetin 7kk, mutta korvikkeita sai aina välillä ja lapsi oli kärttyinen iltaisin, eikä iho-ongelmia saati sitten korvatulehduksia.
Kuopus on nyt 1v5kk ja vieläkin imetän. Lapsi on mitä hyvätuulisin ja ihossa ei mitään ongelmaa, eikä ainuttakaan korvatulehdusta ole sairastanut.

Se kyllä on, että kuopus herää vielä yöllä syömään kerran.

Kaverin lapsi taas on korvikelapsi ja sillä on kaikki mahdolliset ongelmat, korvat putkitettu ja ikää on vasta 2v, iho-ongelmia vasta onkin ja koko ajan yritetään selvitellä mahdollisia allergioita.
Toisen kaverin korvikelapsella on myös korva putkitettu.

Meillä ei esikoisen kanssa imetys onnistunut lainkaan, joten korvikkeella mentiin. Nyt vertauksen vuoksi 3kk tyttömme on täysimetetty ja tunnen oloni paljon levänneemmäksi. Esikoinen söi tiheämmin ja kesti monta kuukautta että edes yksi syöttökerta jäi pois, kuopus on pikkuhiljaa jättämässä jo toista syöttöä pois. Neiti nukkuu paljon paremmin kun saa omiin tarpeisiinsa soveltuvaa maitoa minulta, itse en jaksaisi mitään tuttipullo-rumbaa enää ja olen ollut todella kiitollinen että imetys onnistuu tällä kertaa. Toki vauvoissakin on eroja mutta varmasti on vaikutusta silläkin että saako rintamaitoa vai korviketta, ainakin meidän kohdalla.

[QUOTE="aapee";26002695]Te ette edes halua ymmärtää, vaan aloitte adrenaliinihuuruissani laittamaan nauruhymiöitä ja vitsailemaan et pitäiskö antaa korviketta jos lapsella on korvatulehdus. Sen korvatulehdus esimerkin oli tarkoitus kertoa siitä yhdestä esitetystä jutusta että tissilapsilla on vähemmän korvatulehdusta, kerroin sitten oman esimerkkini siihen. Tarkoittaen sitä, että se imetys ei todellakaan pelasta aina kaikelta, vaikka kuinka lukisitte sen hyötyjä joistain tutkimuksista. Jos siis imettäminen on tollasta helvettiä kuten aloituksessani kerroin, niin on aika itsekästä vaan jatkaa noiden tutkimustulosten perusteella imettämistä ja rääkätä sekä itseään että omaa lastaan, kun ei ole mitään takeita että imetyksen hyödyt näkyvät siinä omassa kullannupussa tuon taivaallista.

Jatkakaa vitsailua ja piiloraivoamistanne, en ole syypää teidän vauva-aikanne helvettiin ja imetyslastenne korvatulehduksiin ja sairauksiin, jotka sittenkin tulivat pikku pappaeroihinne, vaikka kuinka väkisin imetiette terveysvaikutteiden toivossa.[/QUOTE]

Mä tiedän kymmenittäin äitejä jotka on lopettanu imettämisen ja siirtyny korvikkeeseen siinä toivossa että vauva alkais nukkumaan eikä olisi enää niin levoton. Turhaan. Vauvat ei oo siitä sen kummemmiksi muuttuneet kun se, onko se vauva-aika helvettiä yövalvomisineen ei useinkaan liity mitenkään siihen että imettääkö vai eikö imetä vaan ennemmin se riipppuu vauvan temperamentista ja monesta muusta tekijästä joihin ei ruokintatavalla mitenkään voi vaikuttaa.

Tietenkin imetys itsessään voi jonkun kohdalla olle pelkkää helvettiä eikä sitä tietenkään sillon kannata jatkaa. Mutta imetyksen lopettaminen ei todellakaan kaikkia ongelmia poista kuten sun aloitus antaa ymmärtää. Se vauva itkee, on mahavaivainen ja sairastaa ihan yhtä lailla myös korvikkeella ruokittaessa jos se vauva nyt muutoin sattuu olemaan sellainen. Mun mielestä jotenki typerää ja tyhmää että sä annat ymmärtää että sun mielestä kaikki em vaivat ja ongelmat on imetyksen syytä.

• Tykkää
Reactions: felina
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26004278:
Tämä tieto on peräisin neuvolasta, ei ole siis varsinaista tutkimustietoa. Onko sinulla tutkimustietoa siitä miksi se maito tuntuu suomalaisilla niin kummasti loppuvan? Ollaanko vaan niin huonotissistä kansaa? Miten pärjättiin ennen korvikkeita? Miksi ruotsalaisilta äideiltä imetys onnistuu huomattavasti paremmin?

Miksi tuo tutkimustieto on joillekkin kuin punainen vaate? Ette varmaan usko mitään tutkimuksia, kaikki on vaan hölynpölyä ja teidän lähipiiristänne havaitut asiat vastaavat paremmin todellisuutta?

Tutkimustieto on todellaki punainen vaate joillekin ihmisille. useimmat näistä ihmisistä on kouluttamattomia tai vähän koulutettuja juntteja joiden mielestä tutkimus on ilman muuta väärässä ja täyttä humpuukia jos sen tulos ei ole hänen mielipiteidensä mukainen vaan sotii hänen mielipiteitään vastaan.

• Tykkää
Reactions: Labran täti

Yhteistyössä