Olen kateellinen bloginpitäjä Kalastajan vaimolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä ja ruma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aa- sä muistat mut :)

no, kävin taas siellä blogissa ja epäilen edelleen narsismia. ihmettelen mikä muu on motiivina siihen, että aikuinen ihminen ottaa itestään kuvia kuin joku teini!

Mieti nyt se pukee päällensä ja sit laittaa kameran ottamaan kuvasarjan ja sit poseeraa siinä. Valkkaa parhaat kuvat ja postaa ne selostuksineen. Mitä muuta se on kuin esittämisen halua ja sairaalloista itsekeskeisyyttä.

Eikä hän ole ainoa, yksi esimerkki vain.

Narsisimi on vakava persoonallisuushäiriö, jonka oireena on mm. empatiakyvyn puute. Se, että haluaa esitellä itseään ei todellakaan tee kenestäkään narsistia.

[QUOTE="a.p";26066043]Kiitos vielä kommenteista. Olette useammat olleet hyvin kannustavia. Kai mulla on jotain itsetunto-ongelmaa. Ei se Johanna mulle nyt mikään pakkomielle oo. Mutta sen myönnän, että oon hurjan kateellinen.

Ehkä voisin mennä vähän itseeni, ja miettiä, että miten saisin elämääni enemmän sellaiseksi kuin toivon ja haaveilen. Aina on jotain tehtävissä.

Täytyy vaan hyväksyä, että jollain menee paremmin ja on enemmän kauneutta ja rahaa jne. Se kuuluu elämään. Ja parasta, että en kävisi kurkkimassa blogia niin usein...[/QUOTE]

Mä olen joskus tuhrannut aikaani kateuteen. Olin koko ajan ihan synkkänä kun en mielestäni saanut ikinä mitään yhtä hienoa kuin ystävät, naapurit ja ventovieraat. Tunsin koko ajan kilpailevani muiden kanssa ja jäin aina häviölle. Ja sitten ärsytti lisää. Olin jatkuvasti tyytymätön ja harmittelin miten surkeaa elämää me eletään.

Sitten tapahtui jotain, en tiedä mitä. Ymmärsin vaan yhtäkkiä miten haaskaan turhaan aikaa ja energiaa kateuteen. Tästä on jo vuosia aikaa. Sitten ihan yhtäkkiä olinkin vallan tyytyväinen elämääni. En voittanut lotossa, en saanut yhtäkkiä loistolukaalia tai kalliita merkkivaatteita. Mikään ei oikeastaan muuttunut, mutta samalla muuttui kaikki.

Voin kertoa että elämä on näin tuhat kertaa kivempaa :). Ymmärsin sopeutua tämän hetkiseen tilanteeseen ja iloita siitä. Vieläkin iloisemmaksi tulen nykyään ihan pienistäkin asioista. Ostin hiljattain uuden kameran ja voi että olen iloinen siitä (vaikkakin ostohetkellä ahdisti tuhlaaminen). Iloitsen kaikista ihanista esineistä, joita kodistamme löytyy. Ne ei ole kallista designia, mutta tunnearvoltaan paljon kalliimpia. Niitä olen saanut mm. mieheni isovanhempien kotoa. Esim. miehen isoisän itse tekemä sumppu (kalastusjuttuja) on aivan ihana :).

Paljon voit toki tehdäkin elämällesi ja saavuttaa vaikka mitä. Henkilökohtaisesti minä pidän kuitenkin tärkeimpänä saavutuksena opin olla hamuamatta koko ajan enemmän. Tyytyväisyys tähän elämäntilanteeseen on ihanaa :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ap, et varmasti ole kateuden kanssa yksin. Miedän perhe lehdessä kerrottiin vähän samantyylisestä täydellinen elämä, koti, mies ja ulkonäkö-blogistista. Se blogi oli muistaakseni kaunis pieni elämä tms (en jaksa googlettaa). Niin siinä jutussa kuitenkin kerrottiin, että tällä blogistilla on kamalasti haukkujia, koska nämä ovat niin kateellisia. Ja yrittävät todistaa, että kaikki blogissa on vain näytelmää.

[QUOTE="vieras";26066083]Narsisimi on vakava persoonallisuushäiriö, jonka oireena on mm. empatiakyvyn puute. Se, että haluaa esitellä itseään ei todellakaan tee kenestäkään narsistia.[/QUOTE]

joo, okei, en tehnyt virallista diagnoosia, vaan käytin narsisti-sanaa kuten kyökkipuheissa eli itserakkauden synonyyminä.

no tottakai ihminen haluaa kertoa elämästään sen kaiken hyvän :) en mäkään hirveän monelle jakele mun vaikeuksia ja näin. luen itse kans samaa blogia ja joo puhuuhan hän koti ikävästä mutta tuntuu silti nauttivan elämästä. musta on kiva lukea tollasia "hyvän mielen blogeja" mutta kyllä vasta painoks omalla listalla on niitä sellasiaki jossa ei kaikki mee niinku strömsössä! uskoisin että jos kalastajan vaimo kirjoittaisi useammin "valitus" tekstejä niin kommentti boksi täyttyis haukuista että "kuinka voit tollasia typeryyksiä murhetia kun sulla on jo kaikkea, haista kakka" asenteella.. se ei ole esittämistä että jättää kertomatta ventovieraille aina ne synkimmät ajatuksensa ja kertoo sen sijaan hyvät. ainoa mistä jaksan olla kateellinen on odd mollyn ja chillnorwayn vaatteet :D ahh rakastan niitä niin paljon mutta suomessa on niistä huono valikoima ja ovat sen hintasia että kyllä harmittaa! joutuu aina säästämään monen monta kuukautta että niitä pääsee ostelemaan.

joo, okei, en tehnyt virallista diagnoosia, vaan käytin narsisti-sanaa kuten kyökkipuheissa eli itserakkauden synonyyminä.

Narsismi ei ole itserakkauden synonyymi vaan persoonallisuushäiriö. On täysin väärin ja jopa vaarallista käyttää narsisti sanaa miten haluaa. Narsisti ei ole haukkumasana ihmisille, joista et pidä vaan mielenterveyshäiriö. Et kai hauku ihmisiä myöskään bipolaarisiksi, pakko-oireisiksi tai skitsofreenikoiksi?

Lähinnä käy kateeksi, kun tällä blogistilla on joka kuvassa eri farkut :D Kun itselläni on tasan 2kpl. Ovat kalliita ja ei tahdo löytyä kunnollisia (pitäis kai laihtua sen 5kg, niin alkaisi löytymään paremmin?).. Mutta siis muuten en kadehdi, mutta ihailen jossainmäärin ja imen positiivista energiaa omaan elämääni!

Mä en ole ikinä ajatellut, että kalastajan vaimon näyttämä elämä olisi joku kiiltokuva. Päinvastoin, olen täysn vakuuttunut, että kuva, jonka hän siitä blogissaan antta, on täysin totta.

Samoin kun aiemmin joku kirjoitti, niin ei mulla tule myöskään ikiä olemaan samoja taloudellisia tai ulkoisia resursseja samaan, vaikka kuinka ponnistelisin!

[QUOTE="a.p";26069009]Mä en ole ikinä ajatellut, että kalastajan vaimon näyttämä elämä olisi joku kiiltokuva. Päinvastoin, olen täysn vakuuttunut, että kuva, jonka hän siitä blogissaan antta, on täysin totta.

Samoin kun aiemmin joku kirjoitti, niin ei mulla tule myöskään ikiä olemaan samoja taloudellisia tai ulkoisia resursseja samaan, vaikka kuinka ponnistelisin![/QUOTE]
Ei minustakaan koskaan tullut kuninkaallista, filmitähteä eikä rocklaulajaa. Eikä miljonäärin vaimoa. Jossain vaiheessa elämää on kuitenkin hyvä tunnustaa, että tietyt haaveet eivät koskaan tule toteutumaan ja keskittyä haaveilemaan sellaisesta, minkä voi toteuttaa. Joku aiemmin jo kirjoittikin, että ei rikas ole se, jolla on paljon, vaan se, jolta puuttuu vähän.

Hän vaikuttaa mukavalta, sydämelliseltä ja hienolta ihmiseltä, joka osaa kasvattaa lapsensa samanlaiseksi kuin hän itse on,kunnioittamaan muita ihmisiä.

On myös nätti, ahkera, taiteellinen, ja kyllä, Norjassa on hurjan kaunista. Mies näyttää myös kivalta, rehelliseltä, mukavalta, hyvältä ihmiseltä ja ei ole yhtään hassumman näköinenkään.

Mutta en näe että hän, kalastajan vaimo, olisi mitenkään kadehdittava. Vaikuttaa usein väsyneeltä, tekee hirveästi työtä onnnensa eteeen. En ollenkaan usko että kaikki on hänelle tullut kultalusikka suussa.

vaikuttaa mahtavalta ihmiseltä, jonka haluaisi ystäväkseen. Pidän itseänikin taiteellisena.
Toivon että saisin edes osan hänen ahkeruudestaan ja voisi olla mukava asua norjassa. En kadehdi siltikään vaan toivon hänelle kaikkea hyvää. Olisipa enemmän yhtä sielukkaan ja sympaattisen ja rehellisen oloisia ihmisiä!!! He ovat nykyään harvassa.

Tuo on ainoa blogi, jota katson säännöllisesti, joka viikko pari kertaa.

[QUOTE="a.p";26069009]Mä en ole ikinä ajatellut, että kalastajan vaimon näyttämä elämä olisi joku kiiltokuva. Päinvastoin, olen täysn vakuuttunut, että kuva, jonka hän siitä blogissaan antta, on täysin totta.

Samoin kun aiemmin joku kirjoitti, niin ei mulla tule myöskään ikiä olemaan samoja taloudellisia tai ulkoisia resursseja samaan, vaikka kuinka ponnistelisin![/QUOTE]

ei sairaanhoitajaksi opiskeleminen vie kovin kauaa ja palkka on ihan ok. miksi et voisi muuttaa norjaan sairaanhoitajaksi?

[QUOTE="vieras";26066226]Mä taas kadehdin kaunis pieni elämän blogistia. Niillä on kaikki niin täydellistä. Meillä ei ole resursseja samaan. Koskaan.[/QUOTE]

tätä olen katsonut, tällä on enemmän kultalusikka-meininkiä, mielestäni. mutta on silti hänkin taitava ja ahkera.

Tässä taas tulee esiin se pakkomielteinen tai yli-ihannoiva kuvasi kyseisestä henkilöstä. Tottakai JOKAISELLA on elämässään harmeja ja huonoja puolia, toisilla tosin paljon isompia kuin toisilla. Mutta sulla on selvästi aivan liian ruusuinen kuva tuosta tyypistä, vaikka olisi kuinka ihana ja menestyvä ihminen. Tulee mieleen teinien sokea idolinpalvonta (anteeksi vaan).

Ihan varmasti hänen elämässään on myös vastoinkäymisiä, niitä on ihan jokaisen elämässä.

Miksi muka sinulla ei ole ikinä mahdollisuutta samaan? Hanki kunnon koulutus ja töitä. Tai perusta oma yritys. Tai hanki rikas mies.

Samaa mielta ja samat asiat olen minakin saavuttanut, toki mitaan ei saa ilmaiseksi vaan asioiden eteen pitaa aina tehda jotakin.

Jos olisin oikeasti kateellinen ihminen, niin Kalastajan vaimolle en kuitenkaan olisi. Mielestani han viettaa varsin normaalia elamaa, ilman suurempia ylellisyyksia. Tiedan pari suomalaista jotka kirjoittavat blogeja ulkomailta ja heidan elama on todellakin kuin satua, heille voisin olla (siis jos olisin kateellinen ihminen) oikeasti kateellinen ;).

Jos omassa elamassa on kaikki hienosti, niin kateellisuuteen ei ole aihetta.

tätä itsekin ihmettelen. Kalastajan vaimo viettää normaalia elämää, melko vaatimatontakin (jep, blogi lienee suosittu ja saa ilmaisnäytteitä ja vaatteita ja koruja ja juttuja; ok,mutta muuten vaatimatonta).

Suomessakin on ökyrikkaita jotka viettävät aivan toisenlaista elämää, johon ei työt kuulu, ei edes omien lasten hoitaminen, on lastenhoitajaa ja siivoojaa ja töissäkään ei käydy, on selänteen vaimoja ja muita.

Miksi heitä ei kadehdita kuten kalastajan vaimoa, joka ei ole rikas.

Hän on vain nätti, ahkera, tavallinen, hieno mukava ihminen. Miksi sellaista kadehditaan enemmän kuin tyhmää rahalla pröystäilevää jonka päässä on vain bulberry ja vuitton ja muut merkit?

Mä jäin nyt miettimään yhtä ihan epäoleellista asiaa, mutta ajattelin josko joku blogia lukeva tietää vastauksen. Siis tästä ketjusta nyt luin, että Johanna (nimenkin luin täältä) tekee kolmea työtä ja hänen miehensä on paljon poissa kotoa. Lisäksi miehen vanhemmat on iäkkäitä ja Johannan omat vanhemmat Suomessa. Niin missä lapset sitten on kun Johanna tekee töitään? Hoidossa? Päiväkodissa?

Ne on päivähoidossa. Ja ne työt on: sairaanhoitaja, Zumba-ohjaaja, bloggari. Eli Johanna saa bloggaamisestakin jotakin tuloja/etuja ja juuri siihen liittyy myös nuo jonkun ihmettelemät valokuvat ja vaatteiden esittelyt blogissa. Eli "mainostaa" tai esittelee blogissa tiettyjä tuotteita ja saa siitä sitten jotakin vastinetta.

tätä itsekin ihmettelen. Kalastajan vaimo viettää normaalia elämää, melko vaatimatontakin (jep, blogi lienee suosittu ja saa ilmaisnäytteitä ja vaatteita ja koruja ja juttuja; ok,mutta muuten vaatimatonta).

Suomessakin on ökyrikkaita jotka viettävät aivan toisenlaista elämää, johon ei työt kuulu, ei edes omien lasten hoitaminen, on lastenhoitajaa ja siivoojaa ja töissäkään ei käydy, on selänteen vaimoja ja muita.

Miksi heitä ei kadehdita kuten kalastajan vaimoa, joka ei ole rikas.

Hän on vain nätti, ahkera, tavallinen, hieno mukava ihminen. Miksi sellaista kadehditaan enemmän kuin tyhmää rahalla pröystäilevää jonka päässä on vain bulberry ja vuitton ja muut merkit?

Niinpä. Jos rahan takia kadehtii niin löytyy paljon rikkaampiakin. Ja musta ainakin on paljon hienompaa jos asuu vaikka Uudessa-Seelannissa tai Amerikassa kuin Norjassa, joka on loppujen lopuksi hyvin samanlainen kuin Suomi. Ja sairaanhoitajan työ on raskasta ja huonopalkkaista, luulis, että löytyis muitakin töitä mitä kadehtia.

Minusta nuo kaikki ap:n luettelemat asiat ovat kyllä ihan saavutettavissa olevia juttuja. Siis jos samanlaista elämää haluaa elää, niin ei se ole kuin järjestelykysymys.

-On kaunis ja hoikka nainen.
Kauneus on tietysti katsojan silmässä, mutta opettele meikkaamaan nätisti, käy kampaajalla laittamassa kiva tukka ja laihduta niin että olet sopivan hoikka. Hoikkuus on ihan kaikkien terveiden ihmisten saavutettavissa.

-Kaikki vaatteet ja korut yms. on kauniita.
Ota mallia vaikka tästä kalastajan vaimon tyylistä jos siitä pidät, ja sitä silmällä pitäen osta vaatteesi ja korusi jatkossa. Älä osta isoa kasaa halpis trikoorytkyjä, vaan investoi vaikka kerran kuussa pariin kivaan oddmollyyn tms.

-Heidän koti on ihana, sisustettu niin kauniisti.
Tuo koti on mun mielestä aika perus maalaisromanttista tyyliä, ja tuollaisen saa varmasti sisustettua kuka tahansa kunhan jaksaa lähteä huonekaluostoksille välillä johonkin muuallekin kuin Ikeaan.

-Lapset -aivan- poika ja tyttö juuri tässä järjestyksessä ovat niin suloisia.
Varmasti kaikkien mielestä omat lapset ovat suloisia, niin varmaan sinunkin mielestäsi sinun lapsesi. Minun silmillä katsottuna Aino ja Olli ovat söpöjä, mutta ihan tavallisen näköisiä. Eivät herätä minussa mitään ylenpalttisia OOOOIIIIIII kohtauksia.

-Hänen mies on komea.
Hanki sinäkin komea mies, tai tyydy nykyiseesi. Minun mielestäni kalastajan vaimon mies ei ole ollenkaan komea, ei yhtään mun makuuni.

-hänellä on ihana ammatti (sairaanhoitaja)
Koulutus sairaanhoitajaksi kestää 3.5v, joten jos sairaanhoitaja on mielestäsi niin kovin ihana ammatti niin mikä estää opiskelemasta? töitäkin on tarjolla, vaikka siellä norjassakin.

-ja harrastuksena muodikas zumba, jota jo vetääkin. Varmaan tosi hyvä siinäkin.
Zumbaakin voit alkaa harrastaa, mikä estää? Jos olet hyvä siinä, voit sinäkin alkaa vetää. Ja hyväksi zumbassa tulee kyllä kuka vaan, jos on tarpeeksi innostunut ja aktiivinen zumbaaja. Tuo ei vaadi mitään hirvittäviä erikoistaitoja eikä mitään akrobaattitaitoja:)

-Sitten hän on taiteellisesti lahjakas ja osaa tehdä hienoja käsitöitä.
Tämä on ehkä ainoa näistä, mitä et voi saada jos ei sitä sinulla luonnostaan ole. Taiteellisia lahjoja siis. Mutta käsitöitä esimerkiksi voi toki opetella tekemään ja tulla hyväksi.

-Asuu niin kauniissa paikassakin ja Norja on hieno maa.
Mikä estää muuttamasta Norjaan, jos siitä haaveilet?

ei sairaanhoitajaksi opiskeleminen vie kovin kauaa ja palkka on ihan ok. miksi et voisi muuttaa norjaan sairaanhoitajaksi?

Käsittääkseni tämä kyseinen blogisti tekee osa-aikaista sairaanhoitajan työtä. Sitten hänellä on ahkerana se toinenkin työ, jumppa, josta myös saa palkan sekä blogista tietysti jonkinnäköistä palkkiota (jossakin kerrotaan, että indiedays maksaisi 100€ per kirjoitus, en tiedä pitääkö paikkansa). Jonkinnäköisen blogipalkkion lisäksi saa toki ilmaiseksi vaatteita, meikkejä ja ihonhoitotuotteita.

Norjassahan, kuten me kaikki tiedämme, on sairaanhoitajien palkat pilvissä Suomen palkkatasoon verrattuna. Ja kahdesta muusta työstäkin tienaa rahaa ja tavaraa.

Miksi et voisi tosiaan opiskella sairaanhoitajaksi, muuttaa keikkatyöhön jonnekin missä on hyvä palkka ja tehdä harrastuksestakin bisnestä (esim. jumpasta, ratsastuksesta tms) ja pitää muotiblogia? Et ehtisi kadehtia ketään ja voisit löytää miehen joka haluaa asettua aloilleen ja perustaa perheen.

Vai oletko kuitenkin nyt onnellisempi, voit harrastaa, tehdä vaikka vapaaehtoistyötä mielenkiintoisten asioiden ja ihmisten parissa eikä sinun tarvitse blogissasi kehua naamarasvoja, joita et käytä ja jotka voisivat vähempää sinua kiinnostaa? Saat olla oma itsesi, voit lähteä verkkareissa kaupungille ja sanoa aina vastaantuleville kavereillesi, että olet juuri lähdössä vaikka mökille vesuritalkoisiin?

Voit pakata laukkusi ja lähteä kiertämään maailmaa tai töihin toiselle puolelle maapalloa. Tai voit pitää sapattivuoden, sillä kukaan ei odota sinun ostavan jatkuvasti uusia kuteita. Voit ajatella kulutusta ihan uudesta näkökulmasta jos omistat vain kahdet farkut. Kuinka monet farkut ihminen oikeasti tarvitsee? Viidettoistako? Voit irtisanoutua kulutushysteriasta ja elää oikeasti laadukasta elämää. Käyttää aikaasi johonkin muuhun kuin ulkonäön ja tietyn imagon ylläpitämiseen ja asuntovelan maksuun. Voit elää :) Vapaana :)

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
Lainaus:Norjassahan, kuten me kaikki tiedämme, on sairaanhoitajien palkat pilvissä Suomen palkkatasoon verrattuna. Ja kahdesta muusta työstäkin tienaa rahaa ja tavaraa.

Tämä on niin totta. Olen itse erikoissh:na Pohjois-Norjassa ja tienaan enemmän kuin normaali lääkäri Suomessa (jos Wikipedian 5000 euroa/kk pitää paikkaansa) joten sääliksi käy Suomen korkeakoulutetut. Ja tienaan enemmän kuin esim. pankinjohtajamme suomalaisessa konttorissa, se kävi ilmi kun haimme mökkilainaa. Hän kertoi sen itse. Työmääräkin on ihan ok Suomeen verrattuna.Samoin työkaverit ja työyhteisö
Ja koska mieheni on norjalainen ja normaalisti palkatulla alalla niin hän tienaa noin kolme-neljä kertaa enemmän kuin minä.
Norjassa on muitakin palkkaetuja, esim. kesälomaraha joka on 12% verottomana KAIKESTA mitä olet edellisenä vuonna tienannut, siinä on ylityöt, vuorolisät, kurssikorvaukset ym. mukana. Joten kesäkuussa minäkin saan n.11000 euroa kesälomarahaa, siis nettona ja mieheni noin 3 kertaa enemmän.
Joten kyllä tuolla kalastajan vaimollakin on oikeasti varaa ostaa muutama vaatekappale itsekin.
Itse en ikävöi Suomea maana oikeastaan yhtään enkä ikinä enää oppisi elämään niin tiukilla. Sukulaisia kyllä välillä ikävöin, mutta tuskin paljon enemmän oltais tekemisissä vaikka asuisimme siellä. Nythän meille tulee kyllä oma mökki sinne joten ehkä tulee enemmänkin käytyä.

[QUOTE="vieras";26066226]Mä taas kadehdin kaunis pieni elämän blogistia. Niillä on kaikki niin täydellistä. Meillä ei ole resursseja samaan. Koskaan.[/QUOTE]

Eikö ole ennemmin kummallista ja outoa kuin kadehdittavaa levittää koko elämänsä vieraiden, vihamielistenkin katseiden alle? Vaikka kuvissa olisi kuinka Täydellista ja Ihanaa, niin jotenkin surullista se silti on, alistaa oma elämä ja yksityisyys osaksi jotain mainoskampanjaa. Ja kun ei vain oma, vaan myös pienten lasten elämä...

[QUOTE="vieras";26066063]Suurin osa asioista on kuitenkin mahdollista hankkia. Esimerkiksi se on ihan oma valinta haluaako yrittää toipua lapsuudesta vai viettääkö mielummin elämänsä ojan pohjalla huutaen kuinka kamala lapsuus oli. Meidän yhteiskunnassamme kuitenkin esim. koulutus on kaikille mahdollista, meillä on jopa kuuro-sokea tohtoriksi väitellyt eli aika paljon on asenteesta kiinni mitä saa aikaiseksi. Elämä ei kuitenkaan ole reilua. Voi tapahtua asioita joille ei voi mitään. Siinäkin tapauksessa voit kuitenkin itse päättää hyväksytkö asiat ja koitat pärjätä sillä mitä sinulla on vai oletko katkera niille, joilla on enemmän kuin sinulla.[/QUOTE]

Tuosta tuli mieleen maailman vaikutusvaltaisin nainen ja yksi rikkaimmista ihmisistä koko planeetalla, Oprah Winfrey, joka syntyi slummiin köyhääkin köyhempään perheeseen, jota käytettiin seksuaalisesti hyväksi vuosikausia viisivuotiaasta alkaen, mutta joka unelmoi, suunnitteli ja järjestelmällisesti toteutti itselleen vähä vähältä uskomattoman elämän. Asenne on avain KAIKKEEN.

Tuohon verrattuna, olisko sairaanhoitajan työ ja kaunis koti Norjassa kumminkin sullekin ihan saavutettava tavoite? Vieläpä alle viidessä vuodessa, jos alat oikeesti hommiin ja päätät mitä haluat! Aloita miettimällä ne tavoitteet, jotka on tärkeitä juuri sinulle, kaikki ei välttämättä ole kumminkaan ihan samaa kuin Kalastajan vaimolla, kun tutkiskelet itseäsi vähän tarkemmin. ja sitten toimintasuunnitelma, ja siihen uskominen. Itsesäälissä rypeminen on tietysti se helpompi vaihtoehto, mutta onko se se parempi... Saat itse valita!

Yhteistyössä