Onko lapsesi kastettu? Jos on miksi? Jos ei, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v i e r a s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yllättävän moni ei ole kastanut lapsiaan näköjään... Ennen sitä pidettiin itsestäänselvänä että kastetaan, nykyään ei ja hyvä niin että on valinnanvaraa

[QUOTE="vieras";26078938]Miksi emme voisi kuulua?[/QUOTE]

Jos haluaa jollekin satusetä-institaatiolle maksaa vuodessa reilut 500 euroa, ni mikäs siinä! Mulla sille rahalle oli muutakin käyttöä...

[QUOTE="kiinnostunut";26078926]Miksi kuulut kirkkoon jos et usko?[/QUOTE]

en mäkään ole sanan varsinaisessa merkityksessä uskossa,en käy jumalanpalveluksissa,en rukoile enkä lue raamattua..mutta silti kuulun kirkkoon,olen aina kuulunut ja ei ainakaan toistaiseksi ole kukaan tullut moittimaan,että pitäisi osoittaa usko jollain tavalla tai lopettaa kirkollisverojen maksu

[QUOTE="vieras";26078938]Miksi emme voisi kuulua?[/QUOTE]

Tottakai voitte ja saatte kuulua, mutta ihmettelen miksi joku vapaaehtoisesti haluaa maksella ylimääräisiä veroja, jos ei koko hommaan usko...

On kastettu (yksi ehkä jopa kahdesti). Olemme kristittyjä ja lapsikasteen kannattajia. :)

"Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa ja siinä Jumala vahvistaa lapsen uskon ja nostaa hänet seurakunnan hoitoon."

Mikä on pienen vauvan usko? Tai siis miten sellaisen voi ilmentää..? Siis tarkoitan sitä että esim. kouluikäinen osaa jo ilmaista uskooko vai ei (puhumatta nyt vanhempien vaikutuksesta), mutta pieni vauva..? Vai onko se ajateltu automaationa? En ole törmännyt tällaiseen määrittelyyn aiemmin, siksi aloin tässä pohdiskelemaan :)

[QUOTE="vieras";26079005]Eiks se oo aikalailla sama asia, olla kuulumatta kirkkoon ja olla ateisti?[/QUOTE]

Ei. Päivän uutisointikaan ei tarkoita sitä, että kaikki tuosta määrästä olisivat ateisteja.

[QUOTE="vieras";26078980]No sanoppa mikä muu "vapaahtoinen maksu" olisi turhempaa?[/QUOTE]

No mun mielestä kerhotoiminta, avustustyöt, kirkonarkistot, kulttuurihistorialliset rakennukset, ruokapaketit yms. humanitaarinen työ ei ole turhaa. Sitä paitsi pidän hautausmaista, vanhoista rakennuksista, sukututkimustyöstä sekä kuorotoiminnasta. Joten en itse pidä maksua turhana, vaikka en mistään Jeesuksesta välitä.

[QUOTE="kiinnostunut";26078981]Tottakai voitte ja saatte kuulua, mutta ihmettelen miksi joku vapaaehtoisesti haluaa maksella ylimääräisiä veroja, jos ei koko hommaan usko...[/QUOTE]

Koska en pidä veroa turhana.

Mä joskus pohdin tätä asiaa, kun palstalta luin jonkun tyrmistyneen ääidin aloituksen, että seurakunnan päiväkerhossa tuputetaan lapsille uskontoa. Hän kun ei kuulu kirkkoon niin koki loukkaavana.

No just ja joo. Miksi sitten ottaa hyöty irti edes?
Tai sitten tämä että häitten jälkeen erotaan kirkosta. Tai vingutaan että ei voi kirkkohäitä pitää kun ei kuuluta kirkkoon- ei vain jaksa ymmärtää.
Hyöty irti, mutta mitään en antais. En usko, mutta kirkkohäät haluan. Näitä ihmisiä riittää.

[QUOTE="vieras";26079005]Eiks se oo aikalailla sama asia, olla kuulumatta kirkkoon ja olla ateisti?[/QUOTE]

minä ainakin erosin kirkosta sen jälkeen kun tulin uskoon. :D sitä ennen olin ateisti joka kuului kirkkoon :D

Yhteistyössä