Tyttöä kiusataan koulussa harrastuksesta, tuli tänään itkien kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsekkin olen pienestä asti ollut mukana metsällä ja aseluvankin hankkinut heti kun ikä riitti. Itselläni se oli niin että kaverit kadehtivat harrastustani, että miten uskallan harrastaa tuollaista. Olisin sinun tapauksessa todella raivoissani! Tule sitten myöhemmin kertomaan tänne miten kävi, tsemppiä :)

Nämä on mielipide ja vakaumus asioita. Metsästys vo iolla jonkun mielestä väärin, mutta se ei oikeuta kiusaamista. Metsästys on kuitenkin laillista. Lapsille pitää opettaa, että mielipiteitä saa olla eikä tarvitse tykätä metsästyksestä, mutta jos joku tykkää niin se ei ole väärin eikä toista saa sen vuoksi syrjiä.

Onhan turkistarhauskin laillista mutta onko se oikein?

[QUOTE="hmm";26104290]Joko teidän tyttö sitten itse ampuu? Ja asutteko jossain missä metsästys ei ole niin kamalan yleinen harrastus?

Täällä metsästää lähestulkoon kaikki, meidän tyttö on kulkenut metsällä isänsä mukana parisen vuotta vaikka on vasta eskarilainen, eikä sitä täällä kukaan ihmettele, samoin tyttö harrastaa jääkiekkoa, eikä siitäkään kukaan kiusaa...[/QUOTE]

Juu, kyllä tyttö ampuu ja viime syksynä sai jo saalistakin. Ihan on pienestä pitäen mukana kulkenut, ensin minulla kantorinkassa jänis- ja lintumetsällä ja nyt on alkanut kiinnostua myös isän hirvenmetsästyksestä. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla, joten kyllä luulisi että täälläkin ihmiset metsästää. Ja metsästääkin. Ehkä nämä tytöt vaan ei ole koskaan päässeet itse metsälle mukaan. :(

Äly hoi itsellesi! Mistähän näitä pöljiä oikein sikiää... :O Sinä varmaan sitten opetat lapsillesi että se possunjauheliha tipahtaa kaupanhyllylle taivaasta??

Ja ihan varmasti jos olisi poika kertonut (ja on ihan varmasti kertonutkin) että hän metsästää, ei siitä olisi kukaan häntä alkanut kiusaamaan. :(

tietenkään en opeta. olen ollut kasvissyöjä viimeiset 15 vuotta ja toki meidän perheessä on nämä asiat puhuttu. lapset tietää mistä liha tulee ja miten. toistaiseksi ovat sitä halunneet vielä syödä, mutta jos joskus eivät enää halua niin sopii mulle.

eikö ap:lle ihan todella tullut mielen viereenkään tuo näkökohta esitelmäaihetta valitessa, että miten yleensä 10-vuotiaat tytöt suhtautuu eläimiin ja niiden tappamiseen?

Kyllä metsästys ON ihan NORMAALI harrastus oli sitten tyttö tai poika! Nykyään vissiin ihan oikeasti ollaan niin vieraantuneita luonnosta ja terveestä järjestä ettei tätä ymmärretä... Ja kyllä, meillä harrastetaan muutakin; meillä kalastetaan, ja talvisin hiihdetään - tyttö käy ihan kisoissa. Haluaisi aloittaa ampumahiihdon.
Tuskinpa muiden asenteet olivat tuollaiset, jos kertoisi harrastavansa ampumista tai ampumahiihtoa tai vaikkapa kalastusta. Se tappaminen on paha tuon ikäisten silmissä ja tuossa iässä ensimmäiset alkavat siirtyä omasta tahdostaan kasviruokalinjalle, liha ei enää kelpaa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Metsästys on hieno harrastus! Se ei ole räiskimistä vaan luonnon ja eläinten tuntemista ja hieno harrastus. Vähän muuta kuin noiden tehotuotettujen broiskujen tai ulkomailta tuotujen eläinten syöminen. Jos ei ole kasvissyöjä, niin turhaa tulla jeesustelemaan yhtään.
Olisin yhteydessä kouluun, jos homma jatkuu tuollaisena

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Kiusaajat luulevat varmaan aidosti olevansa "parempia" ihmisiä kun eivät tapa eläimiä ja tuomitsevat tappamisen, mutta tietämättömyyttähän se on ja menee lapsellisuuden piikkiin. Hienoa, että sinun lapsesi ymmärtää mistä metsästyksessä on kyse.
Koulussa voitaisiin opiskella vaikka vähän lihantuotannosta ja siitä mistä ruoka tulee, ei voisi tytöt enää osoitella sormella jos nakit maistuu itsellekin.
Ja opettajien tulee tietysti puuttua kiusaamiseen.
Ja aiheuttaa perheissä ongelmia, kun tytär kieltäytyy syömästä lihaa? Mun mielestä nuo neljäsluokkalaiset ovat juuri siinä iässä, kun tässä asiassa tieto lisää tuskaa. Oma tyttäreni ryhtyi aikoinaan kasvissyöjäksi ja jos mä en olisi sitä hyväksynyt, meillä olisi luultavasti ollut aika helvetillisiä yhteenottoja ja - itsepäinen neiti kun on - mahdollisesti tytöllä myös suoranaisia ravitsemusongelmia. Mun mielestä tuo on aika herkkä ikä näille asioille ja valistuksella saatetaan mennäkin ojasta allikkoon.

[QUOTE="vieras";26104306]Eikös maaseudulla metsästetä ihan tappamisen ilosta? Ruoantuotanto on ihan eri asia.[/QUOTE]

Ja höpöhöpö. Kyllä me metsästetään ihan ilosta, mutta saadaan sillä kyllä ruokaakin pöytään. Ei meillä tarvitse paljon kaupan lihoja ostella, pakastin on syksyn jäljiltä aika lailla täynnä hirveä, jänistä, teertä ja sorsaa.

• Tykkää
Juu, kyllä tyttö ampuu ja viime syksynä sai jo saalistakin. Ihan on pienestä pitäen mukana kulkenut, ensin minulla kantorinkassa jänis- ja lintumetsällä ja nyt on alkanut kiinnostua myös isän hirvenmetsästyksestä. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla, joten kyllä luulisi että täälläkin ihmiset metsästää. Ja metsästääkin. Ehkä nämä tytöt vaan ei ole koskaan päässeet itse metsälle mukaan. :(
Yöks o.O

[QUOTE="höh";26104351]Metsästys on hieno harrastus! Se ei ole räiskimistä vaan luonnon ja eläinten tuntemista ja hieno harrastus. Vähän muuta kuin noiden tehotuotettujen broiskujen tai ulkomailta tuotujen eläinten syöminen. Jos ei ole kasvissyöjä, niin turhaa tulla jeesustelemaan yhtään.
Olisin yhteydessä kouluun, jos homma jatkuu tuollaisena[/QUOTE]

Sinä siis olet sitä mieltä että tappamista ei saa arvostella?

[QUOTE="vieras";26104326]Onhan turkistarhauskin laillista mutta onko se oikein?[/QUOTE]

Tämä kommentti kertoo sen, ettei asiasta tiedetä yhtään mitään. En ikinä vertais luonnossa elävän eläimen metsästystä turkistarhaukseen.

[QUOTE="vieras";26104367]Sinä siis olet sitä mieltä että tappamista ei saa arvostella?[/QUOTE]

Tappamista voi arvostella, se on rikos. Metsästys on laillinen harrastus.

[QUOTE="vieras";26104326]Onhan turkistarhauskin laillista mutta onko se oikein?[/QUOTE]

On se oikein kerta on laillista! Onko oikein että tyhmät ihmiset saa lisääntyä???

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26104352:
Ja aiheuttaa perheissä ongelmia, kun tytär kieltäytyy syömästä lihaa? Mun mielestä nuo neljäsluokkalaiset ovat juuri siinä iässä, kun tässä asiassa tieto lisää tuskaa. Oma tyttäreni ryhtyi aikoinaan kasvissyöjäksi ja jos mä en olisi sitä hyväksynyt, meillä olisi luultavasti ollut aika helvetillisiä yhteenottoja ja - itsepäinen neiti kun on - mahdollisesti tytöllä myös suoranaisia ravitsemusongelmia. Mun mielestä tuo on aika herkkä ikä näille asioille ja valistuksella saatetaan mennäkin ojasta allikkoon.

Sellaista tunteisiin vetoavaa ja syyllistävää lähestymistapaa pitää minustakin välttää. Mutta kyllä kai koulussa pitää saada kertoa faktoja oppilaita mietityttävistä, heiltä nousevista ja koulunkäyntiinkin vaikuttavista asioista? Vaikka siitä sitten seuraisi kotonakin vanhemmille hankalia kasvatuskeskusteluja?

[QUOTE="höh";26104381]Tappamista voi arvostella, se on rikos. Metsästys on laillinen harrastus.[/QUOTE]

Onhan Yhdysvaltojen Floridassakin oikeus ampua ihminen jos kokee sen uhkaksi ja siitä jää tuomitsematta. Onko se tai eläinten lahtaaminen huvikseen oikein? Tästä on kyse: kaikki eivät sulattaneet ap:n tyttären harrastusta josta kertoi kovin innoissaan luokassa.

Ja höpöhöpö. Kyllä me metsästetään ihan ilosta, mutta saadaan sillä kyllä ruokaakin pöytään. Ei meillä tarvitse paljon kaupan lihoja ostella, pakastin on syksyn jäljiltä aika lailla täynnä hirveä, jänistä, teertä ja sorsaa.

Juu, kyllä kaupunkiröökynöillekin hirvipullat kelpas:) Ihana syöttää lapsille itsekaadettua ja pakastettua hirveä. Tiedän mitä mun lapset syö!

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26104407]Onhan Yhdysvaltojen Floridassakin oikeus ampua ihminen jos kokee sen uhkaksi ja siitä jää tuomitsematta. Onko se tai eläinten lahtaaminen huvikseen oikein? Tästä on kyse: kaikki eivät sulattaneet ap:n tyttären harrastusta josta kertoi kovin innoissaan luokassa.[/QUOTE]

Se, ettei "sulata jonkun harrastusta" ei oikeuta tyttöporukkaa jättämään yhtä leikkien ulkopuolelle. Tästä on kyse.

• Tykkää
Itse soittaisin opettajalle ja kutsuisin kylään jokaisen kiusanneen tytön vanhemmat. Olisin myös valmis ottamaan tytöt mukaan metsälle jotta näkevät ettei se ole vaan sitä tappamista, vaan yhdessä olemista ja luonnossa liikkumista :) Meilläkin tytöt käyvät isän mukana metsällä..

En hyväksy huvikseen tappamista enkä eläinten kidutusta (esim. turkistarhaus) , mutta kyllä hyväksyn eläimen tappamisen ruoka tarkoitukseen. Eläimen metsästys luonnosta on jopa parempi kuin sen kasvattaminen vankeudessa ja liukuhihnalla tappaminen. Paljon menee näin tuotettua lihaa ihan hukkaankin.

[QUOTE="vieras";26104407]Onhan Yhdysvaltojen Floridassakin oikeus ampua ihminen jos kokee sen uhkaksi ja siitä jää tuomitsematta. Onko se tai eläinten lahtaaminen huvikseen oikein? Tästä on kyse: kaikki eivät sulattaneet ap:n tyttären harrastusta josta kertoi kovin innoissaan luokassa.[/QUOTE]

Huvikseen ei ammuta. Saalis syödään. Ostatko lihaa kaupasta? Jos ostat, niin sitten kannattaa miettiä mitä puhuu. Se sun ostama eläin on kärsinyt tuotannossa ja kuljetuksessa. Se kertalaakista ammuttu, luonnossa elänyt hirvi ei ole.

Sellaista tunteisiin vetoavaa ja syyllistävää lähestymistapaa pitää minustakin välttää. Mutta kyllä kai koulussa pitää saada kertoa faktoja oppilaita mietityttävistä, heiltä nousevista ja koulunkäyntiinkin vaikuttavista asioista? Vaikka siitä sitten seuraisi kotonakin vanhemmille hankalia kasvatuskeskusteluja?
Tottakai saa kertoa, mutta missä iässä ja millä tavalla se on järkevää, onkin jo toinen juttu. Joku tuolla ehdotti aiemmin, että koulussa kävisi joku kertomassa metsästyksen luonnonsuojelullisestä ja riistanhoidollisesta merkityksestä. Se voisi olla parempi tapa saada lapset ymmärtämään, että on niiden eläintenkin etu, kun niitä ei ole liikaa. Pupujusseilla kun ei ole vanhainkoteja vaan niiden luonnollinen loppu on yleensä huomattavasti armottomampi kuin metsästäjän pataan joutuminen.

[QUOTE="höh";26104421]Huvikseen ei ammuta. Saalis syödään. Ostatko lihaa kaupasta? Jos ostat, niin sitten kannattaa miettiä mitä puhuu. Se sun ostama eläin on kärsinyt tuotannossa ja kuljetuksessa. Se kertalaakista ammuttu, luonnossa elänyt hirvi ei ole.[/QUOTE]

Oletko sä varma että kaikki huvikseen ja salaa kaadetut sudet ja karhut syödään?

Yhteistyössä