Koira-asiaa, tarvitsen apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Meillä oli tuossa talvella vehnäterrieri hoidossa viitisen kuukautta. Oikea omistaja kuitenkin otti koiran vielä itselleen, vaikka puhe oli, että koira jää meille. Koiralle on nämä "kodinvaihdot" olleet tosi rankkoja. Normaalisti iloinen ja terhakka koira on muuttunut äkkipikaiseksi rähisijäksi (varsinkin lapsille), ei syö ruokiaan, kulkee pää riippuen ja häntä koipien välissä.

Koira tuli nyt kuiten reilu viikko sitten meille takaisin (tällä kertaa jäädäkseen), kun omistaja ei sittenkään sitä halunnut pitää. Koira on nyt tulostaan asti oireillut. Murisee lapsille, muutaman kerran purrut minua ja nuorinta lasta, kun olen esimerkiksi laittanut remmiä kaulaan, varastaa ruokaa, rähisee toisille koirille lenkillä, ei ole syönyt ja juonut juuri mitään tämän reilen viikon aikana, mitä koira on nyt meillä ollut. Koira pissaa sisään, esim. tänään kutsuin koiraa aamulla syömään, haistoi nappuloitaan, katsoi minuun ja kusaisi keittiön matolle, komensin EI, niin kusaisi uudestaan. Vein koiran suihkuun, kun jalat olivat ihan pissassa, niin sillä aikaa kun etsin pyyhettöä, koira paskansi saunan lattialle.

Olen nyt ihan hukassa tuon koiran kanssa. Mietin, että uskallanko nyt pitää tuota koiraa, kun se oikeasti ei mitenkään vaan "näykkäise", vaan puree oikein raivolla. Lasta puri sellaisessa tilanteessa, että lapsi istui ruokapöydässä ja koira oli tullut viereen, alkanut murisemaan ja sitten haukannut. Edellisellä kerralla kun koira meillä oli, niin ensiavussa vieraili keskimmäinen lapseni ja minä, hakemassa tikkaukset käsiin ja aloiyttamassa ab-kuurin. Ja nyt ei ole kyse siitä, että lapset kiusaisivat koiraa. Meillä on itsellämme myös koira ja lapset ovat tottuneet siihen, että lemmikkien pitää antaa olla rauhassa.

Mitä te tekisitte? Tykkään tosi kovasti tuosta koirasta, mutta jännittää, mitä tästä tulee.

En jaksanut lukea alkua pidemmälle, kun tuli heti taas tämä olo ja ajatus, että voi jumaliste koiranomistajat ovat idiootteja. Rasittavia ja idiootteja. Ottakaa kaikki ne piskinne ja muuttakaa jonnekin saarelle, missä saatte kävellä koiranpaskassa polvia myöten sitä kamalaa räksytystä kuunnellen.

No onhan se niin ihana koira... :headwall:

Täysi sekopää se on joka pilattu lopullisesti. Älä vaaranna lapsiasi. Pistä koira piikille.

Jä tämä on siis koiraihmisen kommentti, ja olen ihan tosissani.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="huoh";26109709]En jaksanut lukea alkua pidemmälle, kun tuli heti taas tämä olo ja ajatus, että voi jumaliste koiranomistajat ovat idiootteja. Rasittavia ja idiootteja. Ottakaa kaikki ne piskinne ja muuttakaa jonnekin saarelle, missä saatte kävellä koiranpaskassa polvia myöten sitä kamalaa räksytystä kuunnellen.[/QUOTE]

tästä kommentistahan oli paljon apua =(

itse en tuollaista koiraa ottaisi, johan sen olisin lapsillekin velkaa. kyllä omassa kodissa pitää saada olla rauhassa, ilman että joutuu pelkäämään ja tulemaan purruksi.

No onhan se niin ihana koira... :headwall:

Täysi sekopää se on joka pilattu lopullisesti. Älä vaaranna lapsiasi. Pistä koira piikille.

Jä tämä on siis koiraihmisen kommentti, ja olen ihan tosissani.

Tällä hetkellä musta tuntuu samalta :( Koira esimerkiksi tänään viimeiseen asti yritti käydä minuun hampaillaan kiinni. Jätin sen nyt saunaan olemaan rauhassa ja yksin, kun ihan kohta on tulossa yksi hoitolapsi tänne (vielä niin pieni, ettei ymmärrä antaa koiran olla). En tiedä onko tuosta eristämisestä mitään apua, mutta näin nyt päätin tehdä kuitenkin, varmuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26109771:
Tällä hetkellä musta tuntuu samalta :( Koira esimerkiksi tänään viimeiseen asti yritti käydä minuun hampaillaan kiinni. Jätin sen nyt saunaan olemaan rauhassa ja yksin, kun ihan kohta on tulossa yksi hoitolapsi tänne (vielä niin pieni, ettei ymmärrä antaa koiran olla). En tiedä onko tuosta eristämisestä mitään apua, mutta näin nyt päätin tehdä kuitenkin, varmuuden vuoksi.

Olen pahoillani että tilanne on teillä tuo. : / Mutta joo, älä päästä koraa nyt hoitolapsen aikana pois. Eristäminen on nyt ainoa vaihtoehto. Jotain on mennyt rikki koiran päässä. Sinä et voi koiraa auttaa. Harva voi, ja jos et tiedä ketään joka suostuisi ottamaan ISON urakan niin parempi on antaa koiran mennä. Ei se ole hyvää ja kivaaelämää koirallekaan elää ahdistuksessa.

[QUOTE="minä vain";26109876]minä sanon suoraan nyt oman mielipiteeni; jos meillä koira purisi ilman mitään syytä lasta niin henki lähtisi koiralta.[/QUOTE]

Kyllähän nyt ainakin aloittajan koiralla jokin syy puremiseen on, mutta mikä niin sitä ei tiedä, kun se on koiran päänsisällä. Olisiko johtajuus kiistaa nyt, koira ei tiedä miten olla koska joutunut vaihtamaan kotiaan niin monta kertaa ettei osaa luottaa.

Vaaralliselta kuulostaa, mutta jos tahtoa on niin saattaisin soittaa jollekin ihan ongelmakoirakouluttajalle ja kysyä hänen mielipidettään asian suhteen. Hankalahan se on sanoa oikein juuta eikä jaata ilman koiran näkemistä.

Teillä on pitkä tie edessä. Onko koiraa käytetty lääkärissä, käytös vaikuttaa siltä, että voisi olla kipujakin? Saako se tarpeeksi liikunta ja virikkeitä? Kun kivut/sairaus on pois suljettu, ottasin johtajuuden haltuuni. Ja tässä tapauksessa lähtisin viemään sitä jääkaudella ja osittaisella "tarhauksella" eli koiraportti käyttöön, että lapset saavat vapaasti olla ja hengittää. Tosin koko perheen pitää sitoutua projektiin ja onnistuuko se lapsperheessä on ihan eri juttu... Ensimmäisenä asiana veisin koiran eläinlääkäriin. Sitten rupeaisin systemaattisesti ottamaan johtajuutta halutuuni ja katsoisin onnistuuko se. Muut perheenjäsenet voisivat vaikka harrastaa jääkautta eli olla huomioimatta koko koiraa... Onnistuuko teillä päästää koira aamulla vaikka suoraan pihalle aidatulle alueelle ja sit vasta aamutoimet? Vielä tuli yksi kysymys mieleen onko teillä ruoka koko ajan esillä vai tietyt ruoka-ajat? Ota ruoka-ajat käyttöön, jos ei maistu ota ruoka pois ja tarjoa vasta seuraavana ruoka-aikana jne. Onko teidän elämänne jatkuvaa h***ettiä vai näyttääkö koira ollenkaan sitä entistä minäänsä? Tsemppiä.

ps. Luin tekstisi tarkempaan ja koira siis ihan oikeasti puree teitä. Sitten teillä onkin ISO probleema ja kannattaa harkita tarkkaan mitä teette. Pääsisittekö jonkun ongelmakoirakouluttajan paikeille - jos haluatte kaikesta huolimatta yrittää... Minkä ikäisestä koirasta on muuten kyse?

No mun mielestä toi kuulostaa siltä että koira on sairas. Siis fyysisesti. Oletteko käyttäneet sitä eläinlääkärillä? fyysiset kivut voi tulla esiin agressiivisuutena. Pikapikaa piski lääkärille! ei koira muutu tuollaiseksi kodinvaihtamisesta.

[QUOTE="asd";26109918]Kyllähän nyt ainakin aloittajan koiralla jokin syy puremiseen on, mutta mikä niin sitä ei tiedä, kun se on koiran päänsisällä. Olisiko johtajuus kiistaa nyt, koira ei tiedä miten olla koska joutunut vaihtamaan kotiaan niin monta kertaa ettei osaa luottaa.

Vaaralliselta kuulostaa, mutta jos tahtoa on niin saattaisin soittaa jollekin ihan ongelmakoirakouluttajalle ja kysyä hänen mielipidettään asian suhteen. Hankalahan se on sanoa oikein juuta eikä jaata ilman koiran näkemistä.[/QUOTE]

Me otettiin pari vuotta sitten virosta tuotu koira. Kun koira tuli kotiin se oli ihan kauheeta. jätöksiä piti siivota pitkin asuntoa monta kertaa päivässä vaikka käytettiin urakalla ulkona, teki heti tapreet sisälle.
Kun foorumille kirjoittelin kuulumisia koirasta niin sain tietä että se oli vaihtanut 6 kertaa kotia ennen meitä!!
viimeinen niitti oli se kun koira alkoi puremaan lapsiani ja miestäni.
koira on nyt hyvässä kodissa taivaassa ja toivottavasti syö isoa mehukasta luuta.

vanhemmilani on kans kaksi koiraa ja aina on ollut joku syy jos koirat ovat lapsille murisseet mutta koskaan ne ei ole puraisseet lapsia.

olen sitä mieltä että koiraa ei saisi heitellä kodista toiseen koska sekoaisihan siinä itsekkin kun ei tiedä kuka on isäntä/emäntä ja milloin joutuu taas lähtemään.

[QUOTE="minä vain";26109954]Me otettiin pari vuotta sitten virosta tuotu koira. Kun koira tuli kotiin se oli ihan kauheeta. jätöksiä piti siivota pitkin asuntoa monta kertaa päivässä vaikka käytettiin urakalla ulkona, teki heti tapreet sisälle.
Kun foorumille kirjoittelin kuulumisia koirasta niin sain tietä että se oli vaihtanut 6 kertaa kotia ennen meitä!!
koira on nyt hyvässä kodissa taivaassa ja toivottavasti syö isoa mehukasta luuta.

vanhemmilani on kans kaksi koiraa ja aina on ollut joku syy jos koirat ovat lapsille murisseet mutta koskaan ne ei ole puraisseet lapsia.

olen sitä mieltä että koiraa ei saisi heitellä kodista toiseen koska sekoaisihan siinä itsekkin kun ei tiedä kuka on isäntä/emäntä ja milloin joutuu taas lähtemään.[/QUOTE]

näin on! Aina sitä koiraa ei voi " pelastaa" vaikka kuinka haluaisi. Joskus on vaan luovutettava ja päästettävä irti. Se on sen koiran parhaaksi.

[QUOTE="minä vain";26109954]Me otettiin pari vuotta sitten virosta tuotu koira. Kun koira tuli kotiin se oli ihan kauheeta. jätöksiä piti siivota pitkin asuntoa monta kertaa päivässä vaikka käytettiin urakalla ulkona, teki heti tapreet sisälle.

olen sitä mieltä että koiraa ei saisi heitellä kodista toiseen koska sekoaisihan siinä itsekkin kun ei tiedä kuka on isäntä/emäntä ja milloin joutuu taas lähtemään.[/QUOTE]

Mullakin on yksi koira joka on tuotu Espanjasta muinoin, se on elänyt kadulla ja synnyttänyt siellä, sen jälkeen vaihtanut kotia 3 kertaan. Kyllä siihen on jäljet jäänyt mutta ei se agressiivinen ole tippaakaan. Hakattukkin sitä varmaan on. Hirmu iloinen ja onnellinen koira silti, varmaan mun koirista helpoin. Selvää on että tämä on nyt sen viimeinen koti.

Pointtini oli vaan se että ei kodinvaihtaminen yksinään tee koirasta sekopäätä, eikä esim. kaikki kodittomat koirat pure jne. Ja jos hankit kodittoman koiran virosta/ espanjasta, niin on enemmin sääntö kuin poikkeus että se ei ole sisäsiisti. Siellä kun edes lemmikkikoiria ei yleensä pidetä sisätiloissa.

Ap:n koiralla on varmaan kipuja, koska koiran tausta esim. ei viittaa siihen että sitä olisi pahoinpidelty missään vaiheessa? ei se pelkkä kodinvaihtaminen (etenkin kun on kaksi tuttua paikkaa) yksinään vaikuta koiraan noin. Voi olla että koiralla on todella vakava sairaus ja se pitää lopettaa, kuulostaa siltä että se kärsii. Voi olla esim. kasvain aivoissakin.

Me otettiin pari vuotta sitten virosta tuotu koira. Kun koira tuli kotiin se oli ihan kauheeta. jätöksiä piti siivota pitkin asuntoa monta kertaa päivässä vaikka käytettiin urakalla ulkona, teki heti tapreet sisälle..

Ei kai näiden Virosta tai muualta tuotujen koirien oletetakaan olevan sisäsiistejä. Nehän elää siellä tarhaoloissa... eli pskovat minne huvittaa....

[QUOTE="minä vain";26110039]Kyllä minä tiedän että tarha koirat eivät ole heti sisäsiistejä mutta jos meidän koti oli 7. ja muissa oli ollut jo kertoman mukaan sisäsiisti niin aika outoa että meillä ei mitenkään sille alkanut.[/QUOTE]

Ei voi kun ihmetellä mistä olet koirasi ottanut, jos et ennen sen ottamista saanut niitä tietoja yhdistykseltä vaan jostain keskustelupalstalta jälkeenpäin.... ja ne yhdistykset joiden kanssa olen ollut tekemisissä ei kyllä pistäisi eteenpäin koiraa joka on TIEDETTÄVÄSTI vaihtanut kotia 7 kertaan.... Ja pikkulapsi perhe on ehdoton EI.

Ja vaikka mun koirani oli ollut kotihoidossa ja siellä sisäsiisti ja kiltti jne, niin silti painotettiin että uuteen kotiin tullessaan se saattaa olla ei-sisäsiisti jne. Ei kukaan voi sulle taata että saat sisäsiistin koiran, tai paljon mitään muutakaan siitä koirasta.

Ihan ymmärrettävää että koiran lopetitte koska se kärsi jne, mutta toiv. ihmiset perehtyisi asiaan vähän paremmin ennen kodittoman koiran ottoa. Se voi olla palkitsevaa ja helppoa, mutta varautua pitää kaikenlaisiin ongelmiin.

Ei voi kun ihmetellä mistä olet koirasi ottanut, jos et ennen sen ottamista saanut niitä tietoja yhdistykseltä vaan jostain keskustelupalstalta jälkeenpäin.... ja ne yhdistykset joiden kanssa olen ollut tekemisissä ei kyllä pistäisi eteenpäin koiraa joka on TIEDETTÄVÄSTI vaihtanut kotia 7 kertaan.... Ja pikkulapsi perhe on ehdoton EI.

Ja vaikka mun koirani oli ollut kotihoidossa ja siellä sisäsiisti ja kiltti jne, niin silti painotettiin että uuteen kotiin tullessaan se saattaa olla ei-sisäsiisti jne. Ei kukaan voi sulle taata että saat sisäsiistin koiran, tai paljon mitään muutakaan siitä koirasta.

Ihan ymmärrettävää että koiran lopetitte koska se kärsi jne, mutta toiv. ihmiset perehtyisi asiaan vähän paremmin ennen kodittoman koiran ottoa. Se voi olla palkitsevaa ja helppoa, mutta varautua pitää kaikenlaisiin ongelmiin.

En sano yhdistyksen nimeä täällä mutta tosiaan sain foorumilta lukea sitten että kotia on vaihdettu aika tiuhaan. Ja koira oli kuitenkin aika nuori..
Ja kyllä harmitti suuresti kun mietittiin pitkään "koditonta" koiraa ja tutustuttiin asiaan kunnolla ja tiesimme että ongelmia voi tulla.

Jos kyse olisi vain ollutkin sisäsiisteydestä niin olisimme vain jatkaneet harjoittamista mutta meillä pureminen ilman syytä on stoppi.

[QUOTE="minä vain";26110103]En sano yhdistyksen nimeä täällä mutta tosiaan sain foorumilta lukea sitten että kotia on vaihdettu aika tiuhaan. Ja koira oli kuitenkin aika nuori..
Ja kyllä harmitti suuresti kun mietittiin pitkään "koditonta" koiraa ja tutustuttiin asiaan kunnolla ja tiesimme että ongelmia voi tulla.

Jos kyse olisi vain ollutkin sisäsiisteydestä niin olisimme vain jatkaneet harjoittamista mutta meillä pureminen ilman syytä on stoppi.[/QUOTE]

Tosi outoa että joku jossain foorumilla tietää koiran taustasta niin hyvin, vaikka yhdistys ei ole sitä tiennyt.

Kurja tilanne. :( Itselläni on pitkä koirakokemus ja olen oikeastaan aktiivisesti harrastanut milloin minkäkinlaisia koulutusjuttuja läpi elämän.. Ja tuon lyhyen juttusi perusteella mielestäni voisi kuulostaa siltä, että edellisessä kodissa on väsytty siihen että koira ei käyttäydy kuin pehmolelu ja otettu sitten pahoilla keinoilla sitä kuriin? Yleensä koira puree ihmistä puolustaakseen itseään? Eli jotenkin kokee nuo tilanteet uhkaavina? Tai sitten se on todella stressaantunut ja sitä kautta käyttäytyy yliampuvasti.

Sinuna ottaisin yhteyttä johonkin hyvään, ammattitaitoiseen ongelmakoirakouluttajaan, joka käyttää pehmeitä metodeita. Juuri fyysiset, pientäkin kipua tuottavat pakotteet aiheuttavat tuollaista epävarmuutta ja outoa käytöstä koirissa.

Toivottavasti ette joudu siitä tyypistä luopumaan, mutta voipi tietysti olla että jollain yksinäisellä, koirien käyttäymisestä ja kouluttamisesta todella kiinnostuneella ihmisellä voisi olla helpompaa koiranne kanssa. Jos kuitenkin sen kanssa ensin muut keinot ja päädytte sitten vasta luopumiseen, niin ehkä sekin vaihtoehto tuntuisi silloin vähemmän raskaalta? Tsemppiä yritykselle. :)

Koira on juuri käytetty eläinlääkärissä ja on terve. Koira on siis ollut meillä myös ennen tuota talven pitkää pätkää hoidossa ja joka kerta on oireillut jollain tavalla, mutta ei näin pahasti kuin nyt. Tuntuu olevan tosi säikkykin nyt.

Liikuntaa saa varmasti tarpeeksi, 2 x pissalenkki ja yksi 1.5h-2.5h lenkki, yleensä vapaana. Koiralle maistuisi kyllä herkut (tänään vei lapselta makkaran kädestä ja lapsi istui siis ruokapöydässä) ja on kyllä heti keittiössä pyörimässä, jos teen ruokaa tms. Meillä on tosin sääntö, että koirat ei oleile keittiössä muuten kuin sillon, kun itse syövät. Ruokaa tarjoan aamulla ja illalla, sitten otan kupin pois, vettä on tarjolla koko ajan, mutta juo tosi tosi vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26110158:
Koira on juuri käytetty eläinlääkärissä ja on terve. Koira on siis ollut meillä myös ennen tuota talven pitkää pätkää hoidossa ja joka kerta on oireillut jollain tavalla, mutta ei näin pahasti kuin nyt. Tuntuu olevan tosi säikkykin nyt.

Liikuntaa saa varmasti tarpeeksi, 2 x pissalenkki ja yksi 1.5h-2.5h lenkki, yleensä vapaana. Koiralle maistuisi kyllä herkut (tänään vei lapselta makkaran kädestä ja lapsi istui siis ruokapöydässä) ja on kyllä heti keittiössä pyörimässä, jos teen ruokaa tms. Meillä on tosin sääntö, että koirat ei oleile keittiössä muuten kuin sillon, kun itse syövät. Ruokaa tarjoan aamulla ja illalla, sitten otan kupin pois, vettä on tarjolla koko ajan, mutta juo tosi tosi vähän.

Ok. No ehkä voisi olla todellakin niin kuin edellä mainittiin, että koiraa ei ole käsitelty edellisessä kodissa ihan niin kuin sun on annettu ymmärtää.

Kyllä miettisin tosissaan sitä että päästäisin koiran viimeiselle matkalle. Koiran ei saa missään tilanteessa purra ketään, etenkään syyttä. Arvele kun käy lapsen päälle ja pääsee kunnolla raivoihinsa, millaista jälkeä siitä tulee. Entä jos käy vieraiden päälle... Ette varmaan itsekään pysty olemaan kotona "luonnollisesti" koiran vapaanaollessa, tiedä koskaan milloin käy päälle. Ja tuntuu et sillä koiralla on jotain fyysistäkin vikaa kun ei syö eikä juo, kipeä?

Kuinka tarkkaan koira on sitten tutkittu? Jos ei syö ja juo niin outoa jos eläinlääkäri ei edes sano että se on selvä fyysisen sairauden merkki. Joitain sairauksia kun voi olla tosi vaikea saada selville, esim. kasvaimet.

Yhteistyössä