Koira-asiaa, tarvitsen apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="neilikka";26111982]Hei, en nyt kuulu tähän keskusteluun, mutta tuli mieleeni, että tässä on varmaan pieni väärinkäsitys kuonokopan mallista. Siis niitä nailonisia suun sulkevia kuonokoppia ei saa pitää koiralla, jos koira on yksin, sillä jos koira esim. oksentaa tms. se voi tukehtua, kun ei pysty avaamaan suutaan. Tämä sanotaan siis kuonokopan omassa ohjeessa. Muun mallisista en itse tiedä, mutta ehkä niitä saa pitää?[/QUOTE]

Joo, nailonisia oon nähny eläinlääkärissä. Niitähän tosiaan on myös muovisia ja metallisia.

Ok, oon huomannu että koira-asiat on sellaset mitkä aiheuttaa väittelyä ja sanaharkkaa. Ja nyt kadun kun kommentoin mitään omilla mielipiteilläni! :) Ja täysin koulutuksiasi aliarvostamatta, huomannu oon myös että käyttökoirien kouluttaja antoi täysin eri ohjeet kuin ongelmakoirakouluttaja. En saanut "tavallisesta" koirakoulusta ollenkaan apua.

Saa sitä mielipiteitä olla, en mä sillä, mutta mun vaan oli pakko kyseenalaistaa sun ohjeet koska minusta ne on hyvin kyseenalaisia. Kouluttajiakin on joka lähtöön, osa on ihan pimeetä sakkia. Kyllä mäkin silti suosittelen ap:lle koirakoulua esim. sitten kun koira on kotiutunut ja päässyt suurimman järkytyksen yli, ja alkanut vähän luottamaan ap:hen. Nyt ei kumminkaan ole oikea hetki aloittaa johtajuuskoulutuksia, kun koiran käytös voi johtua sairaudesta tai ylitse käyneestä stressistä. Edellinen omistaja on myös saattanut tehdä sille jotain todella pahaa. Sillä kovistelulla tekee vaan lisää hallaa koiralle. Ei koirat luonnostaan ole pahoja eikä ne aina pyri johtajan pallille, mun mielestä on typerää lähteä sellaisesta oletuksesta aina kun koiralla on käytöksessä jotain outoa. Ei koirat kestä esim. hakkaamista sen paremmin henkisesti kuin ihminenkään.

[QUOTE="vieras";26112050]Saa sitä mielipiteitä olla, en mä sillä, mutta mun vaan oli pakko kyseenalaistaa sun ohjeet koska minusta ne on hyvin kyseenalaisia. Kouluttajiakin on joka lähtöön, osa on ihan pimeetä sakkia. Kyllä mäkin silti suosittelen ap:lle koirakoulua esim. sitten kun koira on kotiutunut ja päässyt suurimman järkytyksen yli, ja alkanut vähän luottamaan ap:hen. Nyt ei kumminkaan ole oikea hetki aloittaa johtajuuskoulutuksia, kun koiran käytös voi johtua sairaudesta tai ylitse käyneestä stressistä. Edellinen omistaja on myös saattanut tehdä sille jotain todella pahaa. Sillä kovistelulla tekee vaan lisää hallaa koiralle. Ei koirat luonnostaan ole pahoja eikä ne aina pyri johtajan pallille, mun mielestä on typerää lähteä sellaisesta oletuksesta aina kun koiralla on käytöksessä jotain outoa. Ei koirat kestä esim. hakkaamista sen paremmin henkisesti kuin ihminenkään.[/QUOTE]

En käskeny koiraa hakkaamaankaan, en käskeny mitään. Täällä on mun mielestä hyvin kyseenalaista suoralta kädeltä ohjata omistaja lopettamaan koiransa! Patistin ottamaan ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä koska kyseessä on koira jolla on ongelmia. Ne ongelmat on kuitenkin ihmisten syy. Ongelmakoirakouluttaja tekee luonnetestin jonka jälkeen antaa yksilölliset ohjeet jatkoa varten. Ja se että käy O-K kouluttajalla, ei suoraaan tarkoita "johtajuustaistelua" kuten asian ilmaisit. Siellä avataan kommunikaatioyhteys noin ens alkuun.

En käskeny koiraa hakkaamaankaan, en käskeny mitään. Täällä on mun mielestä hyvin kyseenalaista suoralta kädeltä ohjata omistaja lopettamaan koiransa! Patistin ottamaan ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä koska kyseessä on koira jolla on ongelmia. Ne ongelmat on kuitenkin ihmisten syy. Ongelmakoirakouluttaja tekee luonnetestin jonka jälkeen antaa yksilölliset ohjeet jatkoa varten. Ja se että käy O-K kouluttajalla, ei suoraaan tarkoita "johtajuustaistelua" kuten asian ilmaisit. Siellä avataan kommunikaatioyhteys noin ens alkuun.

Joo, mutta sun tekstistä sai käsityksen että koira protestoi koska ei ymmärrä paikkaansa ja sille pitää se näyttää. Siksi kommentoin. Toki jälkeenpäin selvensit ettet tarkoittanutkaan sitä vaan ihan jotain muuta. Mistä nyt en ihan saanut käsitystä..

Hiukan toisenlainen kokemus. Meille tuli myös rajojen takaa rescue-koira. Teki tarpeet sisälle ja rähisi lapsille. Kynsien leikkaamisen aikana yritti purra jne. Tuosta on aikaa noin 2 vuotta. Nyt tuossa vieressä makaa rauhallinen rento iloinen hännän heiluttaja, joka ei tee tarpeita sisälle, ei kärsi eroahdistuksesta eikä rähise lapsille. Hyvin kärsivällinen koira myös pienten taaperojen kanssa :) Työtä, aikaa, rajoja ja rakkautta, siitä se alkoi.

En miettisi "viimeistä piikkiä" ennenkuin olisin kaikkeni koiran hyväksi tehnyt! Ihmiset antaa liian helposti periksi! Nyt äkkiä ongelmakoirakouluttajalle neuvola-tunnille, huomioimattomuus-ohjeet käteen ja eteenpäin! Mun mielestä koiran hermorakenne ei mene pilalle. Musta kuulostaa ihan protestilta ja ihmisen pomottamiselta! Vehnikset osaa olla aika vaikeita. Ja kun vielä on "kärsinyt" tommosesta "heittelystä", niin oireilee noin. Ja jos puremia pelkää niin kuonokopat on keksitty, eikä ne ole mitään kidutusvälineitä oikein käytettynä. Ota yhteys vaikka Maria Seppäseen-> Homeetta.

Edelleen; en miettisi viimeistä piikkiä ellen olis kaikkeni tehnyt. Eläinlääkäri tarkastaa koiran fyysiseti terveeksi ja asiantuntija jatkaa ohjeillaan. Mutta toi "uhittelu" mitä alottaja kuvailee kuulostaa juuri ihmisen pomottamiselta. En todella tapausta tunne mutta neuvoja täällä kyseltiinkin ja oma neuvoni on ottamaan ammattilaiseen yhteyttä. Me käytiin mm. Maria Seppäsen pakeilla. Googleta "Homeetta". Nih.

Alkuperäinen kirjoittaja koirallinen myös;26112204:
Ja vielä. Kyllä moni rotikka uros pyrkii ihan otsestään ylemmälle pallille n. 2v iässä. Meillä yksi testasi meitä jo pentuna.

Kyllä meidän sylikoira testasi meitä murrosiässä, kyllä se murrosikään monella koiralla kuuluu. Toinen vaihe tulee juuri tuossa 2-ikävuoden korvilla. Mutta ne ei liity mitenkään koiraan jota riepotetaan paikasta toiseen ja mitä on mahd. kaltoinkohdeltu, se ei ala havittelemaan heti pomon paikkaa vaan tod.näk. yrittää pysyä hengissä ja on peloissaan/sekaisin tilanteesta.

Aika pahalta kuulostaa, jotain pahaa on tapahtunut, jos koira ei aiemmin ole tuollainen ollut. Tai toinen vaihtoehto on, että koira on sairas, esim. aivokasvain, joka voi muuttaa koiran luonteen aivan totaalisesti.

Eihän sitä jatkuvasti saakaan käyttää. Koulutustilanteissa oikein käytettynä. Minä käyttäisin jos ammattilaiselta sellaset ohjeet saisin. Muihin aikoihin pitäisin koirat ja lapset koiraportilla eristettynä.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue
Koiraa ei voi/saa pitää kuonokopassa edes puolta päivää. Ja tässä tilanteessa sitä joutuisi pitämään aina kun koira on ap:n perheen keskuudessa. Koira ei saa päästä puremaan lapsia enää kertaakaan!!
Öö, eläinsuojelulaissa ei mainita mitään tälläsestä? Hmm. No mites sellanen kun koiralla on takajalan anturahaava? Ja koira pääsee repimään jalkaansa ja tikkejä vaikka päässä olisi ison koiran tötterö? Ja omistaja töissä ja koira on kotona?
Mutta se siitä. AP täällä on niin monta erilaista mielipidettä ja neuvoa. Soita sille ongelmakoirakouluttajalle?? Tsemppiä!

No kyllä sä kovasti musta niin yritit väittää. Ja lakiinhan se nimenomaan perustuu. Ja tuon haavankaan takia ei periaatteessa saa pitää kuonokoppaa työpäivän aikaa. Mutta vielä vähemmän jatkuvasti silloin kun pelkää että koira puree.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä yritin väittää? "oikein käytettynä" tarkotti ehdottomasti koiran pitämistä 16h koppa päässä? Missään en sanonut että "jatkuvasti".

Kun mä kirjotin että puremisen takia sitä koppaa joutuisi pitämään koiralla miltei koko ajan normaalissa elämässä ja se ei ole sallittua, niin sä kommentoit vain että ei missään näin lue. Minä ainakin olisin korjannut jo silloin että ei tarkoitus olekaan pitää koko aikaa... ;)

No joo, ihan sama, mutta laista ei sulla ainakaan ollut mitää tietoa.

muoks. Ja edelleeen ei sitä koppaa saisi pitää sillä tassuvaivaisellakaan edes työpäivien aikaa, mitä sinä ainakin olet tekemässä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26111247:
Toki voisit myös luoda sitä suhdetta siihen koiraan jos vain löydät semmoisen gurmeen mikä uppoaa. Istut koiran kanssa samassa tilassa ja nnat omasta kädestäsi sille makupaloja, toki alkuun niin, että sinä nakkaat niitä yhden kerrallaan lattialle ja pikkuhiljaa joutuu hakemaan sun kädestä.

Tämä kun sujuu, niin siihen lisätään pieni kosketus esim koiran lapaan, ja siitä pikkuhiljaa siirrytään vapaampaan kosketteluun.

Kun nämä asiat on aikisten kanssa hallussa, voi antaa lasten nakella niitä herkkuja aina lattialle muutamia, esim sen portin takaa, näin ei tarvitse heti pelätä sitä, että koira hyökkää.

Nämä ovat lempeitä tapoja luoda sitä suhdetta siihen koiraan.
Tokikaan en silti hyväksyisi ei toivottua käytöstä.

Jotenkin tuntuu, että tällä koiralla on stressitaso ihan pilvissä ja se purkaantuu jurikin noilla hyökkäyksillä, kun koira ei osaa kanavoida sitä muualle.

Ihan perus lenkkiä, samoin kovaa lenkkiä ja siihenpäälle esim pallon heittelyä, niin, että koira kytkettynä, jolloin ei pääse pois sun läheltä.

Jos koira on makupaloille perso, niin lähtisin nillä palkitsemaan.

Juu, ymmärsin, että ei syö, mutta jos kuitenkin jotakin sellaista löytäisit, mitä voisi näihin tarkoituksiin käyttää, vaikka maksaisi sitten pikkasen enemmän.

Jätä ne kynsien hinkkaamiset, ne kuluu, kun koira pääsee liikkumaan asfaltilla, kun ei voi olla enää ihan älypitkätkään, jos olet niitä jatkuvasti leikannut.

Myös voisi olla aihellista seurata onko koiralla kipuja, ja jos siltä näyttää, niin lekurille.

En itse pidä tilannetta täysin toivottomana.

Tärkeintä on, että koiralle on sellainen paikka, missä se voi tuntea olonsa turvalliseksi, eli ei myöskään liian suuri ja avara tila, esim yksi huone ja sinne ei sitten alkuun mene muksut lähellekkään.
Silti siinä saisi olla portti, josta koira halutessaan näkee muualle asuntoon.

Ei missään nimessä pallon heittelyä stressaantuneelle koiralle!! Lisää vaan kierroksia ja pahentaa tilannetta, samoin kuin vetoleikit ja muu riehuminen. Lenkkeilyn rinnalle aivo- ja nenäjumppaa.

Aikoinaan sain ohjeen että koiralle pitäs heitellä palloa vain kerran viikossa. Koska muuten rupeaa käymään kierroksilla ja ei rentoudu lenkillä kun oottaa vaan palloa.

Kun mä kirjotin että puremisen takia sitä koppaa joutuisi pitämään koiralla miltei koko ajan normaalissa elämässä ja se ei ole sallittua, niin sä kommentoit vain että ei missään näin lue. Minä ainakin olisin korjannut jo silloin että ei tarkoitus olekaan pitää koko aikaa... ;)

No joo, ihan sama, mutta laista ei sulla ainakaan ollut mitää tietoa.

muoks. Ja edelleeen ei sitä koppaa saisi pitää sillä tassuvaivaisellakaan edes työpäivien aikaa, mitä sinä ainakin olet tekemässä.

Joo, olisi pitänyt ratakiskosta vissii vääntää että termi "oikein käytettynä" ei tarkoita puolta taikka koko päivää. Ja selventää että en huomannu mitään säädöstä itse kuonokopasta, mitä netistä luin eläinsuojelulaista. Ja tassun puremisesta; kysyinkin että mitäs jos olisi tällänen tilanne? En käyttäny silloin kuonokoppaa koska tajusin sen liian myöhään, jos olisin tajunnut että se koira oikeesti jäystää jalkansa piloille, olisin laittanut kuonokopan. Koira kärsi valtavasti kun revennyttä anturaa ei voinut enää tikata ja paraneminen kesti lopulta niin monta viikkoa että soimaan siitä itseäni. Eläinlääkärikuluista puhumattakaan!

"Sillä kovistelulla tekee vaan lisää hallaa koiralle. Ei koirat luonnostaan ole pahoja eikä ne aina pyri johtajan pallille, mun mielestä on typerää lähteä sellaisesta oletuksesta aina kun koiralla on käytöksessä jotain outoa."

Johtajuuden voi ottaa kyllä ihan kovisteluakin haltuunsa- ihan pehmein keinoin ;)

Protestipissiksi minäkin olisin nuo sisälle pissimiset tulkinnut :)

"Sillä kovistelulla tekee vaan lisää hallaa koiralle. Ei koirat luonnostaan ole pahoja eikä ne aina pyri johtajan pallille, mun mielestä on typerää lähteä sellaisesta oletuksesta aina kun koiralla on käytöksessä jotain outoa."

Johtajuuden voi ottaa kyllä ihan kovisteluakin haltuunsa- ihan pehmein keinoin ;)

Protestipissiksi minäkin olisin nuo sisälle pissimiset tulkinnut :)

Tietysti voi, mutta ei koira pissaa sisälle protestiksi. Ei se osaa ajatella niin monimutkaisesti. Vai onko tääkin taas jotain "koiraihmisten" sanastoa mitä mä en koiraihmisenä tajua?

[QUOTE="minä vain";26110103]En sano yhdistyksen nimeä täällä mutta tosiaan sain foorumilta lukea sitten että kotia on vaihdettu aika tiuhaan. Ja koira oli kuitenkin aika nuori..
Ja kyllä harmitti suuresti kun mietittiin pitkään "koditonta" koiraa ja tutustuttiin asiaan kunnolla ja tiesimme että ongelmia voi tulla.

Jos kyse olisi vain ollutkin sisäsiisteydestä niin olisimme vain jatkaneet harjoittamista mutta meillä pureminen ilman syytä on stoppi.[/QUOTE]

Otin erään yhdistyksen kautta koiran jota mainostettiin enkelimäisenä, tulee toimeen lasten ja koirien kanssa ja on rauhallinen.
No, ensinnäkin koira oli vakavasti sairas, kahden viikon aikana kuljetin kolme kertaa eläinlääkärillä ja maksoin antibiootit, kuvaukset jne. Ja koira oli aggressiivinen.
Kaksi kertaa se puri meillä miestäni, sitten soitin yhdistykselle.
Sain haukut niskaani ja uhkauksen että yhdistys soittaa eläinsuojeluviranomaisille, perusteina etten hoida sairasta koiraa. Käsittämätöntä, sillä minulla oli mennyt siihen mennessä jo miltei 700 euroa koko koiraan, kuvauksineen päivineen!
Koira haettiin sitten, yhdistys etsi sille toisen omistajan. Sanaakaan eivät olleet sanoneet että koira on purrut kaksi kertaa ihmistä, he kuulivat sen meiltä.
Parin vuoden päästä kuulin että koira oli lopetettu, koska se oli hyökännyt monta kertaa perheen miehen kimppuun.

Että se niistä yhdistyksistä, paskan maku jäi suuhun.

"Lopetus on minun mielestä ainut vaihtoehto"??? Täh? Millä maapallolla elät? Ja siis koira osaa protestoida! Joo, koira ei pysty monimutkaiseen ajattelutapaan mutta koira yhdistää asioita mielessään. Huhhuh, teitin kukkahattutätien kanssa! Kaikki koirat piikille ja kuoppaan vaa! "Tää on vähä villi ja murisis mulle" "Kuoppaan piski! Mitään ei oo enää tehtävissä!" "Koira kärsii kun laumakemiat laitetaan kohdilleen!" Näin täällä. JOS mulla olisi vastaava tilanne, en tod. tulisi tänne vinkuu. Ottaisin ohjat omiin käsiin! Paapokaa vaan niitä huonostikäyttäytyviä koiria nameilla, silleenhän se kunnioitus ja luottamus saadaan?!?

Tää tapaushan on kuin suoraan Dog Whispereristä... Cesar Millanin ohjeilla voisi kenties onnistua. :) Eli sun ja lasten pitää opetella olemaan sellainen rauhallinen ja määrätietoinen laumanjohtaja, niin koira ei yritä saada järjestystä elämäänsä dominoimalla. Cesar suosittelee runsasta lenkkeilyä niin että koira kulkee vierellä lyhyessä hihnassa, ei siis vapaana. (Mahdollisuuksien mukaan pyörällä tai rullaluistimilla vauhdikkaampaan tahtiin.) Lenkin lopuksi voi antaa sitten haistella ja tutkia tienreunoja jne. Ehkä sua ahdistaa tuo tilanne ja ehkä surettaa koiran menneisyys, mutta negatiiviset tunteet pitäisi vaan pystyä sulkemaan pois mielestä tai koira mieltää sen heikkoudeksi.

Kuria kannattaa pitää jämerästi ja hermostumatta, eli kieltää tulemasta sohvalle tai keittiöön jos ei ole kutsuttu, jne. Ehkä kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokkain Cesar Millanin ohje on "Claim your space", eli valtaa oma alueesi. Jos onnistut siinä, niin sun ei tarvitse sulkea koiraa mihinkään lukkojen taakse, vaan päätät missä menee raja minkä yli koirasi ei saa tulla kutsumatta ja komennat sen vaan järjestelmällisesti sen taakse niin kauan kunnes se hoksaa mitä odotat. Tosin jos pieni hoitolapsesi ei vielä ymmärrä jättää koiraa rauhaan, niin siksi aikaa varmaan kannattaa laittaa ovetkin kiinni.

Joku ehdotti sitä että antaa koiran olla rauhassa ja tulla omaan tahtiin ihmisten lähelle, ja se kuulosti tosi hyvältä idealta. Myöskin kannattaa silittää ja helliä koiraa vain silloin kun se on rauhallinen ja myöntyväinen/tottelevainen, eli se alkaa tajuta että hyviä asioita seuraa sellaisesta mielentilasta.

Uskoisin että koirasi on joutunut kärsimään hyvin epävakaista olosuhteista, ja parasta sille on ennenkaikkea johdonmukainen ja kärsivällinen suhtautuminen. En epäile etteikö koiran ongelmapissailukin loppuisi kun se pääsee tasapainoiseen mielentilaan.

Kerro miten prosessi etenee, toivotan onnea! :)

Kiitos kaikille vinkeistä ja keskustelusta.

Koira on nyt saanut paljon liikuntaa lyhyessä remmissä. En ole juuri muuta puhunut koiralle, kuin lenkillä EI (jos vetää) ja HYVÄ (jos kulkee nätisti rinnalla). Lastenhuoneisiin koiralla ei ole asiaa, häkki on siirretty kokonaan meidän aikuisten makuuhuoneeseen, ruoka-aikaan koira ei saa tulla keittiöön. Koira on selkeästi jotenkin paniikissa koko ajan, koskettaessa tärisee, jos korotan ääntä (vaikka lapsille tai toiselle koiralle) pelkää ja tärisee. Pissailee edelleen sisälle, öisin kakkaakin, ei pyydä ollenkaan ulos. Tänään murisi minulle, kun touhusin keittiössä ja koira oli pöydän alla. Näytti siis hampaita ja murisi, kun menin lähemmäksi, alkoi kimeällä äänellä haukkumaan. Häädin koiran pois keittiöstä, en tiedä oliko hyvä vai huono juttu, mutta katsoin parhaaksi tehdä näin, jotta voin itse olla vapaasti keittiössä. Sauna tuntuu olevan koiralle se "lempipaikka", menee sinne usein, valitettavasti myös pissailee sinne. Lapsille on murissut edelleen ja näyttänyt hampaita, myös meidän toista koiraa on "kouluttanut" ja purrut, oikein kunnolla. Eläinlääkärissä olimme jälleen tänään ja koirassa ei ole kuulemma muuta vikaa, kuin agressiivisuus. Koira tärisi ja rähisi myös eläinlääkärille.

Yhteistyössä