Mitä mun pitäis tehdä, kun joku vieras koira juoksentelee meidän pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Me asutaan maalla. Meillä on lähimmät naapurit n. 500m päässä jos peltoja pitkin menee. Eli asutaan aika syrjässä (tai miten sen ottaa, mut täältä ei esim. nää naapureiden pihoille tms. ku puita. edessä. Eikä kuulu naapureiden äänet tänne). Nyt täällä on alkanu juoksennella joku iso koira pitkin poikin, monena päivänä tossa meidän pihassa käyny. Sillä on kaulapanta, mut mä en uskalla mennä ottaan vierasta koiraa kiinni :/ Ton lähimmän naapurin se ei oo ja seuraavaan on aika paljo matkaa.

Mietin vaan et onko mun alettava kiertää kaikki talot muutaman km säteellä ja kysellä et kenen koira karkailee? Ei kukaan eläinsuojelu (tai mikä ikinä se onkaan jonne voi soittaa jos ottaa jonku eläimen kiinni) varmaan mitään tee, jos se koira ei oo mulla täällä kiinni?

Ärsyttää ku ei voi omassa pihassa olla rauhassa ku saa pelätä millon se koira tulee. Joo olen niin säälittävä et pelkään vieraita, varsinkin isoja, koiria :(

ootko ollu sen kanssa pihalla yhtäaikaa? tuleeko tervehtimään? kannattaisi laittaa lähikaupan seinälle ilmoitus asiasta ja kertoa että seuraavaksi soitat eläinkotiin josta saavat koiransa noutaa jos sitä ei osata kiinni pitää, voithan toki niille soittaa muutenkin ja kysyä miten toimia :)

Ei oo ollu yhtäaikaa meidän kans pihalla. Yks kerta ku haettiin postia tien päästä, se oli seuraavan tien risteyksessä, n.500m päässä ja sieltä katteli mut ei tullu meidän luo. Ja eilen ku se tos juoksi ni mun isä kävi ovella kattomassa ni se juoksi vaan pois. Eli onkohan se arka? Hyvä ajatus tuo ilmoitus, sellaisen vois tehdä :)

Eli ei siitä silleen haittaa ole ollu, ku ei oo tullu häiritseen meidän ulkoiluja. Mut ei siltikään oikein ole mukavaa. Kissojakin täällä kulkee, oon jo miettiny mahtaakohan yhellä kisulla olla ees kotia ku se on aina meidän pihassa. Mut se kissi mua ei häiritse, ja ne kai saaki kulkee taajama-alueen ulkopuolella vapaasti?

Toki vieraiden koirien kanssa kannattaa noudattaa varovaisuutta. Mutta kannattaa ulkona pyytää tätä koiraa tulemaan sinun luoksesi, jos se tulee, se todennäköisesti ei ole vihainen. Jos pelkäät, niin silloin sinun ei kannata itse mennä koiran luokse, koska tällöin ei oikein voi tietää mitä koira ajattelee. Meille tuli nuorena myös aika ajoin vieraita koiria, kun asuin maalla. Omistaja yleensä selvisi kyselemällä ja sitten soitimme omistajalle ja kysyimme häneltä, kuinka hän haluaa että toimimme. Ainoastaan kerran sattui vihainen tapaus, joka puraisi, kun lähdin autolla viemään sitä kotiinsa.

Eli jos mua pelottaa, ni voin seistä jossain ja kutsua sitä? Mut ei kantsi ite kävellä sen luo? Miten ku sillä on toi kaulapanta, ni onko siinä yleensä jotain omistajan tietoja?

Tota ilmotushommaa aloin miettiä, mut enhän mä ees tiiä minkä rotunen se on. Se on vaan valkonen ja näyttää vähän valkoselta sudelta liehuvalla hännällä :D Mä en ees tunne ketään noita lähinaapureita ni en voi kyselläkää ajatuksella kysäsempä ku sattuu kohdalle. Luulis ettei omistajakaa tykkää et koira karkailee ja yrittäis pitää sen kiinni. Pääsiäisestä asti juoksennellu täällä. No, pitää joku rohkea pyytää tänne avuksi ja ottaa joskus vaikka kiinni jos kaulapannasta selviäis omistaja, tai sit sinne eläinkotiin. Tai jos vielä monesti tänne tulee ni soitan eläinkotiin ja kysyn apua.

Kannattaa kysyä naapureilta jos joku vaikka tietäisi kenen se on.
jos selviää niin vaan kohteliaasti ketomaan että pitäkää koira kiinni ette halua sitä teidän pihaan,.

Täälläkin hyppii välillä heppojakin takapihalla. Paikallisella eläinsuojalla on hyvät fb-sivut joiden kautta systeemi toimii hyvin. Voi soittaa ja kysyä aina että mitä tehdään, niiden kuuluu auttaa. Täällä juoksee kaikki koirat vapaana ja kaikki tietää kyllä mikä on kenenkin, mutta on joskus tarvinnut soittaakin. Ne tulee kyllä tarvittaessa hakemaankin mutta se riippuu varmaan paikkakunnastakin

Juoksi täällä talvella heppaki kerran. Kävi paskomassa meidän talon nurkalle :D Sanoisinki naapureille jos tuntisin ne ulkonäöltä. Eikä oo tarkotus ilkeä olla omistajalle. Määpä alan googletella jotain eiläinyhdistystä täältäpäin.

jos koira vaikuttaa kiltiltä kannattaa kyykistyä ja tutkia vaikka maata, selin koiraan ja jos koira tulee nuuskimaan niin antaa haistella kättä, ei kannata kurotella koiran yläpuolelta tai pään päältä :)

Kyllä mä ensin menisin naapurilta kysymään.
Voihan olla että kaikki paitsi te tietävät kenen koira juoksee ympäriinsä vaan asia ei heitä haittaa.
Älä nyt ensin soita eläinsuojeluyhdistykseen.
Omistaja saa turhaan sydärin kun ei koira palaakaan kotiin kun on löytökotiin viety.
Ja ei välttämättä lämmöllä teitä muista.

Menet nyt vaan sinne naapurin ovelle kyselemään, hyvähän se olisi jatkossakin tietää edes minkä näköisiä naapureita teillä on.

Eli jos mua pelottaa, ni voin seistä jossain ja kutsua sitä? Mut ei kantsi ite kävellä sen luo? Miten ku sillä on toi kaulapanta, ni onko siinä yleensä jotain omistajan tietoja?

Tota ilmotushommaa aloin miettiä, mut enhän mä ees tiiä minkä rotunen se on. Se on vaan valkonen ja näyttää vähän valkoselta sudelta liehuvalla hännällä :D Mä en ees tunne ketään noita lähinaapureita ni en voi kyselläkää ajatuksella kysäsempä ku sattuu kohdalle. Luulis ettei omistajakaa tykkää et koira karkailee ja yrittäis pitää sen kiinni. Pääsiäisestä asti juoksennellu täällä. No, pitää joku rohkea pyytää tänne avuksi ja ottaa joskus vaikka kiinni jos kaulapannasta selviäis omistaja, tai sit sinne eläinkotiin. Tai jos vielä monesti tänne tulee ni soitan eläinkotiin ja kysyn apua.

Niin, jos koira ei tykkää ihmisistä/on vihainen, niin sellaiset koirat pyrkivät normaalisti myös välttämään ihmisiä, eli eivät tule kutsusta luokse. Etkä sinä aikuisena edes herätä mitään saalistusviettiä niissä. Eli jos tulee kutsusta luokse, niin pitäisi olla ihan ystävällinen tapaus. Mutta tosiaan jos itse lähdet menemään koiran luokse ja se sattuukin olemaan vihainen tai arka, niin silloin on mahdollista että se puolustautuu. Monilla koirilla on kaulapannassa omistajan tiedot, mutta siinäkin kannattaa ensin katsoa, miten koira suhtautuu kosketukseen, sillä pelokas koira saattaa säikähtää jos sitä heti nappaa kaulapannasta kiinni.

Jos teilläpäin ei juuri liiku autoja, eli koiran ei varsinaisesti ole vaarallista liikkua irti, ja sinua häiritsee ainoastaan se, että se tulee teidän pihalle, niin toki voit kokeilla myös ihan vaan tiukasti komentaa koiraa menemään kotiin/lähtemään pois. Meidän kylällä yhdellä seikkailijalla toimii ihan vaan napakka "kotiin!" käsky :)

Mutta myös tuo eläinsuojeluyhdistykseen soittaminen on hyvä vaihtoehto, jos koira jatkuvasti juoksentelee missä sattuu. Kuvauksesi perusteella tulee mieleen, että koira olisi valkoinenpaimenkoira, ja rotukoirilla yleensä on siru niskassa, eli jos eläinsuojeluyhdistys nappaa koiran kiinni, niin sirun löytyessä, he saavat selville myös omistajan. Valkoinenpaimenkoira ei muuten ole yleensä vihainen rotu, vaikkakin saattaa ensin olla hieman varautunut vieraita kohtaan.

Jos olisin sinä, pyytäisin jonkun koiria tuntevan kaverin yrittämään saada koiraa kiinni. Usein kaulapannassa on omistajan yhteystiedot. Jos ei onnistu, soittaisin paikalliselle eläinsuojalle ja kertoisin, että tämmöinen ja tämmöinen koira juoksentelee pihalla. Voi olla, että koiransa hukannut kyselee sitä eläinsuojasta.

Olishan se tietenki mahdollista lähtee kiertään tonne naapureita, mut mun mielestä se nyt ei oo mun homma etsiä koko kylää läpi et löytäisin omistajan. Olen mä sitäki miettiny et kuinkahan hyvin ne omistajat ees huolehtii siitä ku jatkuvasti on irti. Mitään vaaraa sillä ei oo, jos juoksentelee täällä suunnassa, mut näin mä sen sillon kerran tien vieressäki.

Enkä millään jaksais uskoo, ettei ketään haittaa irti oleva koira. Täällä päin asuu paljon lapsiperheitä, meilläkin on lapsia, ja en mä enää uskalla niitä päästää keskenään ees ulos. On täällä ennenki käyny koiria pari, mut ne on tosiaa käyny tasan sen kerran.

Mutta siis iso kiitos kaikille vastanneille! Sain paljon hyödyllisiä vinkkejä ja taidan ekana kokeilla sitä koiraan tutustumista, jos se vielä tänne tulee :) (tai sit laitan miehen tai jonku muun tutustumaan siihen).

Jännä muuten, et en oo koskaa nähny kenenkää lenkkeilyttävän sitä täällä päin. Pitääki alkaa kytätä jos joskus näkisin.

Tunnen mä jotain naapureita ja niiden se ei oo eikä ne tiiä omistajaa. Täs on nyt vähän seki et mä olen raskaana enkä tod. pysty käveleen monia kilometrejä et voisin tutustella naapureihin. Sitäpaitsi mä asun syrjässä koska haluan olla rauhassa :D asun kuitenki niin kaukana naapureista etten todellakaan kuule mitään palohälyttimiä tms. Kauempana on sitte ihan tuttujaki ihmisiä.

Ennen meidän viimekesäistä pihan aitaamisprojektia, meidän pihalle tuli toisinaan beauceron. Saakelin korkea sellainen. Se on vielä aranpuoleinen, niin piti itsekin olla varuillaan.
Onneksi eivät sattuneet nokikkain minun porkkiksen kans, olis voinut tullakin konflikti.

Tunnen mä jotain naapureita ja niiden se ei oo eikä ne tiiä omistajaa. Täs on nyt vähän seki et mä olen raskaana enkä tod. pysty käveleen monia kilometrejä et voisin tutustella naapureihin. Sitäpaitsi mä asun syrjässä koska haluan olla rauhassa :D asun kuitenki niin kaukana naapureista etten todellakaan kuule mitään palohälyttimiä tms. Kauempana on sitte ihan tuttujaki ihmisiä.

Niin no raskaana tietty haastavampaa jos ei muuten vaikka lenkkeile. Ja täälläkin on lähimpiin naapureihin tuo puol kilometriä peltoa pitkin mutta kuuluu se palohälytin tuolta toisesta lähinaapurista kilometrin päästä vaikka siinä on vuorikin välissä. Siis ihan hillitön harju. Riippuu niin tuulen suunnasta, mutta sopivalla ilmalla kuulen kyllä niiden koiran äänensävystäkin jos kyseessä on lenkkeilijä taikka kulkukauppias. Ja samasta suunnasta pari kilsaa edempää kuuluu sekin kun yks kylähullu huudattaa radiota puutarhassaan. Mutta ovat sopivan kaukana siis ettei ole pakko olla missään tekemisissä jos ei halua eikä näy niin hyvin että osais sanoa onko joku pihalla tai ei

Hmmh. Ehkä arvioin matkan linnuntietä liian lyhyeksi sitten. Niillä on tos heppoja ja kaikkkee mut ees mitään hirnuntaa ei tänne kuulu.

Kyllä mä muuten lenkkeilen, jopa juoksen, mut nyt ei kykene. Enkä kyl menis naapureihin vaikka kykenisin :P olen epäsosiaalinen ja ujo. Mun enköhän mä näillä ohjeilla selviä. Ja ihan viimenen keino sit ottaa koira kii ja lähtee kiertään naapureita. Tai oikeestaan se on kuitenki eka keino, jos joskus saan sen kiinni.

Täytyy vielä nauraa tota radio hommaa :D Uskomatonta. Mahtaa olla kiva asua sen radiotyypin lähinaapurina (jos sillä on lähinaapureita) :D

On sillä, mutta ehkei ne ämyrit puutarhassa niin haittaa, naapuri ei tosin saa kuunnella kuin sitä yhtä kanavaa, mutta se ukko istuu joskus haulikon kanssa potkukelkan penkissä tien vieressä ja kyttää jänöpupusia.

Irrallaan juokseva koira ei välttämättä anna kiinni tutullekaan ihmiselle, saati sitten vieraalle. Minä juuri käytin omaa koiraani lenkillä ja vastaan jolkotteli naapurin koira vapaana. Vaikka tunnen koiran ja koira tuntee minut, se ei suostunut kuin haistamaan sormenpäitä ja kaikkosi äkkiä kauemmas, kun yritin silittää. Oman koirani kanssa se kyllä telmusi. Se on ystävällinen, mukava koira, ei mitenkään aggressiivinen, mutta silti välttelee kaikkea ihmiskontaktia vapaana ollessaan.

Yleensä isot koirat ovat ystävällisempiä kuin pienet, mutta jos sattuukin niin, että juuri tuo sinun pihassasi jolkotteleva kutsumaton vieras onkin vihainen, se voi oikeasti purra. Koira ei tykkää siitä, että vieras ottaa sitä kaulapannasta kiinni, joten itse yrittäisin houkutella sen esimerkiksi ruoalla ulkoeteiseen ja jättää sinne siksi aikaa, että saan jonkun eläinsuojasta hakemaan sen pois. Kauppojen seinille sitten ilmoituksia, että tietävät hakea omansa eläinsuojasta. Voit vielä ottaa kuvankin ja laittaa siihen ilmoitukseen.

Yhteistyössä