Mielipiteitä! Onko tämä liian juhlava mekko ystävän häihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saraah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todellakin voi laittaa. Kaunis puku. Häät ovat iso juhla, joihin pukeudutaan juhlavasti, eikä mihinkään legginsseihin! Puvun pituus on ainoa mikä itsellä tökkis päiväjuhlassa, mutta ne on makuasioita. Ei tuo ainakaan mitenkään etiketin vastainen ole.

Aivan ihana mekko! Jos olisin 15kg kevyempi niin pitäisin itse kans tuota. Ja mikä vika pituudessa? Mä henkilökohtaisesti tykkään pitkistä mekoista, enkä ole ajatellutkaan etteikö häihin vois pitkää mekkoa laittaa. Mulla itselläni ainakin on ollut pitkä mekko häävieraana. Varsinkin jos vihkiminen kirkossa ja sen jälkeen juhlat, vaikka sitten siellä seuraintalolla, niin oikein ihana mekko. Joku huivi tai bolero lisäks. Ja kengät, onko kuvassa valkoiset? Valkoisia kenkiä ei häihin. Ja hiuksia en laittais liian hienosti. Mut ihana mekko ja just sopiva häihin.

Tuohan on hyvin pelkistetty (selvästi antiikin Kreikasta vaikutteita saanut). Hienostunut ja mukavan "epäsuomalainen" vaikutelma, itse pidän. Myös todella, todella kaukana perinteisestä morsiuspuvusta muotokieleltään, en ymmärrä miten joku voi sekoittaa nämä kaksi.

Laittaisin. Ja eräille: miten niin häät muka vain päiväjuhla? Itse olen ollut useimmiten häissä, jotka alkavat klo 16 ja jatkuvat myöhään aamuyöhön saakka. Pitkä mekko käy vallan hyvin. Kaunis, laittaisin ilman muuta. Yleensä ihmiset pukeutuvat nykyään liian tavanomaisesti häihin tyyliin trikoomekko+legginssit.

Onko lyhennyttäminen ihan pois laskuista? Mekko on kyllä kaunis mutta täyspitkälle iltapuvulle on valitettavan vähän käyttöä tässä maassa ja näillä juhlilla.
Henkilökohtainen mielipiteeni on myös että täyspitkä iltapuku käy vain iltajuhliin, gaalaillallisiin ym. Jotenkin se on myös huonolla tavalla vanhanaikainen.
Et varmasti tee mitään etikettirikosta jos tuossa menet häihin mutta suosittelisin mekon lyhentämistä, noin 15-20cm polven alapuolelle, saat trendikkään, moneen tilaisuuteen sopivan pituuden.
Asusta uusi mekko kauniilla, värikkäillä kengillä, laukulla ja huivilla (ei tarvitse olla samaa väriä kaikki) ja saat huomion pois mekon vaaleudesta.
Onnistuneita hääjuhlia! :)

Ei ole vielä kutsut tulleet... entä jos ei lue mitään?

Yleensä kyllä lukee. Jos ei lue niin silloin vieraiden pukeutuminen saattaa erota toisistaan aika paljon eikä se ole vieraiden vika vaan isäntäväen.

Jos ei lue mitään etkä halua kysyä morsiammelta asiaa niin tässä neuvoni:

Jos vihkiminen alkaa klo 15 tai jälkeen ja paikka on edes hieman juhlava niin voit hyvin mennä pitkässä mekossa. Jos väri on vaaleanpunainen ei sekään ole ongelma. Kunhan ei ole valkoinen.
(Hartioille huivi kirkoon niinkuin kirjoitit.) Yleensä häissä jotka alkavat myöhemmin on luvassa illallinen ja tanssia.

Jos vihkiminen alkaa klo 14 tai ennen niin häiden luonteen tulee olla muuten juhlavat jotta laittaisin itse pitkän iltamekon. (Tosin tänä kesänä on liehuvat silkkiset mekot muodissa ja voisin kyllä mennä sellaisessa hyvin "päivä"häihin eli ei se pituuskaan ole ihan ratkaiseva.) Mutta siis jos vaikka vihkiminen klo 13 niin en menisi tuossa mekossa joka oli kuvassa koska se on selvästi "iltamekko". Esim maalaishäihin luonnon helmassa klo 13 laittaisin polvipituisen mekon.

Ymmärrän että laittaisit mekon mielelläsi se on oikein kaunis. Toivo myöhäisiä iltapäivähäitä juhlavassa ympäristössä tai että kutsussa lukee: Frakki, Juhlapuku, Saketti, Smokki, Tummapuku tai Puku. Tällöin mekko käy hyvin.

Onko lyhennyttäminen ihan pois laskuista? Mekko on kyllä kaunis mutta täyspitkälle iltapuvulle on valitettavan vähän käyttöä tässä maassa ja näillä juhlilla.
Henkilökohtainen mielipiteeni on myös että täyspitkä iltapuku käy vain iltajuhliin, gaalaillallisiin ym. Jotenkin se on myös huonolla tavalla vanhanaikainen.
Et varmasti tee mitään etikettirikosta jos tuossa menet häihin mutta suosittelisin mekon lyhentämistä, noin 15-20cm polven alapuolelle, saat trendikkään, moneen tilaisuuteen sopivan pituuden.
Asusta uusi mekko kauniilla, värikkäillä kengillä, laukulla ja huivilla (ei tarvitse olla samaa väriä kaikki) ja saat huomion pois mekon vaaleudesta.
Onnistuneita hääjuhlia! :)

Riippuu varmaankin missäpäin tätä maata asuu ja millaisissa juhlissa käy. Itse en missään tapauksessa lyhentäisi kaunista mekkoa. Pitkät mekot ovat aina kalliimpia ja hienompia. Lyhyitä juhlamekkoja saa vaikka Zarasta muutamalla kympillä. Pitkämekko ei ole vanhanaikainen vaan juhlava.

Kaunis puku, mutta omasta mielestänikään ei sovi kokopitkänä päiväjuhlaan. Varmasti näyttäisi hyvältä myös helma lyhennettynä. Jos 50 e maksoi, niin ei varmaan budjettia kaataisi ostaa toista?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26249455:
Ei ole liian juhlava ja värikin on kaunis, mutta hei kukkuluuruu tuo on iltapuku, eikä sovellu kemuihin, jotka alkavat ennen klo 18.

Häistä kun on kyse niin riittää että vihkiminen on iltapäivällä. Jos vaikka kirkko on klo 15 niin juhlapaikassa ollaan klo 16 jälkeen ja pöytään istutaan aikasintaan klo 17 jälkeen. Silloin sopii iltapukumaisempi mekko hyvin asuksi.

Jos ei sitten halua tehdä niinkuin vähän suuremmanskaalan häissä jossa asua vaihdetaan välissä...

Miksiköhän Suomessa häät ovat niin harvoin suuren mittakaavan juhla? Jos rakkaus kerran on elämän isoin juttu, eikö häiden pitäisi myös olla suurin juhla? Realismin ja talonpoikaisjärjen ei saisi olla itseisarvoja, vaikka niillekin on paikkansa.

Esim. Italiassa sirotellaan ruusunlehtiä, on kuoroa, ym. jo ihan tavallistenkin ihmisten häissä. Jotenkin tämä tavallisuus on meidän verenkierrossa. Draamasta ja suurista tunteista pitävä ihminen kuten itse olen voi olla täällä vähän kuin kala kuivalla maalla.

En tarkoita että meidän pitäisi muuttua toiseksi mitä olemme vaan tarkoitan, että voisimme ottaa vaikutteita muualtakin vaikka antaisimmekin arvon omille tavoillemme. Olen myös joskus keskusteluissa esittänyt saman ajatuksen suomalaisille naisille: enemmän vaikutteita ulkomailta ja vähemmän konsensushenkistä sisäsiittoisuutta itseisarvona elämänkatsomukseen. Moderni(stinen) ihminen arvostelee etenkin itseään.

Kaunis puku, mutta omasta mielestänikään ei sovi kokopitkänä päiväjuhlaan. Varmasti näyttäisi hyvältä myös helma lyhennettynä. Jos 50 e maksoi, niin ei varmaan budjettia kaataisi ostaa toista?

Ei ole budjetista kiinni, vaan haikeudesta...

Näin äsken Helsingin Stockan tuulikaapissa naisen, jolla oli tuo mekko pukupussissa. Ei tainnut kuitenkaan olla ap, kun kutsujakaan ei ole vielä tullut? :)

Ei sielläpäin suomea :)

Vieras #60
Kiitos hyvistä ohjeista! Jos siis on tuo tummapuku etiketti niin en riko etikettiä.

älä missään nimessä lyhennä pukua! se on just noin aivan ihana ja voit laittaa sen hääjuhlaan. puku on kuin tehty sinulle!
häät ovat juhlat, joihin p-u-k-e-u-d-u-t-a-a-n , vaikka se suomalaisille onkin erityisen vaikea asia. etenkin nykyään, kun ihmiset eivät tunne pukeutumiskoodeja ja joka paikkaan väännytään farkut jalassa...

Todella todella kaunis. Ehkä mätsäävät sandaletti-kengät, hauska hiuskoriste jossa jotain keikkuvaa ja käsilaukku, niin eroaa taatusti morsiamesta. Laita ihmeessä.

[QUOTE="vieras";26252754]Lyhentäisin mekkoa, koska tuo pituus on aivan väärä. Helman tulisi peittää jalat korkokengissä, nythän mekko loppuu rumasti nilkkoihin.[/QUOTE]

"Helman tulisi peittää jalat korkokengissä", miten niin tulisi. Ainoa pukeutumiskoodi joka määrää että vain kengänkärjet saavat näkyä on Frakki. Silloin ei nilkat/koko kenkä saa näkyä. Muuten asia on makuasia eikä mikään "näin tulisi olla juttu".

[QUOTE="vieras";26256621]"Helman tulisi peittää jalat korkokengissä", miten niin tulisi. Ainoa pukeutumiskoodi joka määrää että vain kengänkärjet saavat näkyä on Frakki. Silloin ei nilkat/koko kenkä saa näkyä. Muuten asia on makuasia eikä mikään "näin tulisi olla juttu".[/QUOTE]

:D

Toki voi mutta kun tässä nyt etikeistäkin jossain vaiheessa mainittiin niin Kun mies pukeutuu frakkiin, naisen asuna on täyspitkä, juhlavasta materiaalista valmistettu suuren juhlan puku. Se voi olla avonainen, olkaimeton ja linjaltaan leveä tai kapea. Puvun pituus voi olla n. 1cm lattian yläpuolelle, jolloin vain kengän kärjet näkyvät ja puvun helma pysyy siistinä, tai se voi olla mallista riippuen pidempi ja laahuksella

Onnistuisiko kääntää tuo alushame harsimalla kaksinkerroin jolloin mekko "lyhenisi", eli jalkasi polvesta alaspäin näkyisivät tuon läpinäkyvän päälikankaan alta? Ei tarvitse leikellä mekkoa ja saa taas täyspitkän kun katkoo harsimalangat pois.

Munkin mielestä tuo pituus on väärä pitkänä. Se on sulle liian lyhyt, kun on vaan nilkkoihin. Pitäisi laskeutua nätisti peittämään vähän kenkiä.

Itse pätkäisisin hameen tuohon polven alapuolelle, olisi nätti ja oikeanpituinen. Sopisi oikein hyvin päivähäihin ja suomalaisiin häihin.

Monet suomalaiset kyllä voi ostaa hienon asun, mutta sitä ei osata räätälöidä itselle sopivaksi. Eli sitten on liian tiukkaa/ liian löysää ja väärän pituista.

Yhteistyössä