Parisuhde solmussa... Mikä tuota miestä vaivaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kodin hoitaminen ei ole automaattisesti kenenkään ongelma. Jos sinua häiritsee joku asia, hoida se. Sama se kuka on töissä ja kuka kotona.

Minun kynnykseni häiritsevyydelle kotihommissa on vain korkeampi kuin useimpien naisten.

Tosin vaimo sai tietää tästä viastani ennenkuin edes muutti luokseni. Kerroin ihan suoraan millainen laiska paska olen kotitöiden suhteen.

Yhteisessä kodissa on kuitenkin mielestäni se pointti oltava, että jos joku asia toista häiritsee, myös se toinen pyrkii tekemään jotain asian eteen.

Minä en maalaa makuuhuoneemme seiniä vihreäksi, koska tiedän, ettei mies voi sietää vihreää eikä mies jätä likaisia kalsareitaan pitkin taloa, koska tietää, etten minä voi sietää sitä. Samaa pätee tiettyyn siisteyden tasoon. Hukkuisimme paskaan ennen kuin se alkaisi miestäni häiritsemään, mutta hän ei kuitenkaan omalla toiminnallaan edesauta sotkun syntymistä, koska tietää, että minua asia häiritsisi ennemmin.

[QUOTE="Jep";26267756]Taitaa olla aika yleinen "vika" tuo ettei omista jäljistä osata huolehtia, niin kuullosti tutulta... ja tuossa kohdassa jossa ap kuvaili tuota kahvin kanssa luttaamista pärskähdin ääneen :D Ihanaa! Meidän mies ei olekaan ainoa vituke jolla on omituinen tarve kulkea kahvikuppinsa kanssa pitkin ja poikin läikyttelemässä (hetkittäin olen jopa suunnitellut piilottavani joka ikisen astian josta voisi juoda yhtään mitään ja laittavani keittiönpöytään ketjulla yhden mukin kiinni, juokoot siitä, stana...)

No joo, mutta kun meilläkin takuttiin tuon siivoamisen kanssa jo ennen lapsia ja olen nyt ottanut miehen kanssa käytännön, että mies viihdyttää lapsia ja katsoo että nämä pysyvät poissa jaloista kun minä siivoan, ja tämä toimii meillä ihan ok (miehen ja lasten "velvollisuuksiin" kuuluu toki myös se, että kun huikkaan keittiöstä että tulen seuraavaksi olkkariin/lastenhuoneeseen imureineni ja moppeineni niin lattia tyhjenee leluista ja konkkaronkka siirtyy jonnekin muualle). Toki, siivoaminen on edelleen minun harteillani, mutta ainakin saan siivota ilman että juoksen imuri/moppi/tms kädessä ikkunan ja kirjahyllyn väliä kun toinen hakkaa ikkunaa lelulla ja toinen kiipee kirjahyllyyn..... ;) Ehkä teilläkin olisi jokin kompromissi mahdollinen? Jos ei huvita siivota, niin valitkoon sitten jonkin muun homman, vaikka sen lasten vahtimisen, tämä aikuisen (VANHEMMAN) elämä kun on välillä tällaista tylsää kaiken maailman velvollisuuksilla höystettyä vaikka kuinka kävisi töissä ja olisi mies.[/QUOTE]

naurattamaan välissä tää kahvikuppi-show :D
Mutta siis tosiaan. Monesti sanon että tänään siivoan niin miehelle ei käy, kun hän ei jaksa katsoa lapsia. Olin monta muutaki rästihommaa jotka on tekemättä siks ettei mies viitti kattoa lasten perään että pystysin ne tehä....

Voisin kuulemma tehä ne ku lapset nukkuu, joo millon mä vittu sitten nukun...
Ne on vissiin mun omia hommia niin ne kuulus tehä sillon... Vitut ole ku kotitöitä

Jos ei huvita siivota, niin valitkoon sitten jonkin muun homman, vaikka sen lasten vahtimisen, tämä aikuisen (VANHEMMAN) elämä kun on välillä tällaista tylsää kaiken maailman velvollisuuksilla höystettyä vaikka kuinka kävisi töissä ja olisi mies.

Ihanasti kirjotettu :)

[QUOTE="Väsynyt";26267875]naurattamaan välissä tää kahvikuppi-show :D
Mutta siis tosiaan. Monesti sanon että tänään siivoan niin miehelle ei käy, kun hän ei jaksa katsoa lapsia. Olin monta muutaki rästihommaa jotka on tekemättä siks ettei mies viitti kattoa lasten perään että pystysin ne tehä....[/QUOTE]

Mitä hän sitten jaksaa tehdä? Jotain on kuitenkin tehtävä, eikai ihminen voi olettaa, että voi jatkuvasti vain maata sohvalla, vaikka kuinka töissä kävisikin?

Viimeksi muokattu:
Kodin hoitaminen ei ole automaattisesti kenenkään ongelma. Jos sinua häiritsee joku asia, hoida se. Sama se kuka on töissä ja kuka kotona.

Minun kynnykseni häiritsevyydelle kotihommissa on vain korkeampi kuin useimpien naisten.

Tosin vaimo sai tietää tästä viastani ennenkuin edes muutti luokseni. Kerroin ihan suoraan millainen laiska paska olen kotitöiden suhteen.

Sä sentään olet ollut rehellinen. Turhan moni vain käyttää tuota selitystä tekosyynä perseensä hautomiseen sohvalla, vaikka kämppä olisi polviin asti roskien vallassa. Moni nainen on yrittänyt saada äijäänsä heräämään lopettamalla siivoamisen, mutta turjake ei ole edes kiinnittänyt huomiota likaisuuteen. Tai sitten reaktiona on alkaa vinoilla naiselle siitä, että tämä ei ole siivonnut.

Jos eletään kahdestaan, mikäs siinä. Sen sijaan kun on lapsia, mun mielestä molemmat vanhemmat osallistuvat ympäristön pitämiseen säällisenä, että niiden lasten on hyvä olla. En minäkään desinfioi lattiaa, ennen kuin laitan sinne vauvan, mutta jos siellä on ämpärillinen puunroskaa, onhan ne otettava pois, ennen kuin pieni tunkee ne suuhunsa ja vetää henkeen. Munkin mieheni tulisi ihan hyvin toimeen roskien kanssa, mutta pienten takia hän joko itse siivoaa ne pois tai todennäköisemmin huikkaa minut imuroimaan sillä välin, kun hän itse tekee takkaan tulen.

Tietyissä olosuhteissa on ihan ok vedota siihen, että "minua ei haittaa", niin meilläkin oli ennen tenavia. Mutta kun niitä on, olisi suotavaa ajatella vähän jotain muutakin kuin omaa napaansa. Mitään yleismallia ei ole olemassakaan, jokainen pari joutuu sopimaan keskenään, mikä on heille se sopiva tapa.

Siivoamalla voi ilahduttaakin. Vaikka oma sietokynnys ei olisi vielä ylittynyt, joskus voi muistaa sitä tarkempaa puolisoakin ja siistiä vaikka keittiön. Mä itse olen joskus siivonnut miehen pajassa, useastikin. Hän arvostaa sitä, sillä on helpompi tehdä töitä, kun rojua ei loju kaikkialla. Laitan paikalleen ne tavarat, joiden paikan tiedän ja loput laitan pöydälle, saa laittaa ne itse. E tarvitse sitten valittaa, ettei mun jäljiltä löydä mitään. :)

Joo tosi reilua. Mies sais niinku vain sotkee minkä kerkee ja sen ei tarttis siivota koska on mies... Ihan oikeesti se omien jälkien siivoaminen kuuluu jokaiselle...
Enkä edelleenkään tarkota mitään imuroimista vaan että siivotaan ne kaadetut kahvit pois... Ihanaa sitten ku siihen tarttuu sukka tai lapsi menee sinne läträämään :D

Mitä hän sitten jaksaa tehdä? Jotain on kuitenkin tehtävä, eikai ihminen voi olettaa, että voi jatkuvasti vain maata sohvalla, vaikka kuinka töissä kävisikin?

No istuu koneella, juo kahvia, istuu paskalla vessassa, käy tupakilla, kattoo telkkaria, syö ja kyllä se leikkii lastenki kanssa

Mutta edes omien kahvien pyyhkiminen on ilmeisesti niin raskas homma ettei sitä jaksa tehdä...

Mies ei oikeasti tajua sitä että jos lasten lelut aina päivän päätteeksi keräis pois niin pysyis koti siistimpänä...

En jaksa lainata noin pitkää tekstiä, mutta poks on mielestäni oikeassa. Sen lisäksi, että ajattelee lapsia, voi ajatella myös sitä kumppaniaan, jota se sotku mahdollisesti ottaa päähän. Kyse on huomaavaisuudesta toisia samassa taloudessa eläviä ja olevia kohtaa, ei siitä, että häiritseekö tämä asia nyt minua itseäni vaiko ei.

[QUOTE="Väsynyt";26267913]No istuu koneella, juo kahvia, istuu paskalla vessassa, käy tupakilla, kattoo telkkaria, syö ja kyllä se leikkii lastenki kanssa

Mutta edes omien kahvien pyyhkiminen on ilmeisesti niin raskas homma ettei sitä jaksa tehdä...

Mies ei oikeasti tajua sitä että jos lasten lelut aina päivän päätteeksi keräis pois niin pysyis koti siistimpänä...[/QUOTE]

Saatan kuulostaa karmealta pirttihirmulta, mutta meillä miehellä olisi tossa tilanteessa kaksi vaihtoehtoa. Joko katsoa lapsia niin, että minä saisin siivottua tai sitten siivota itse. Jaksoi tai ei.

Jossain vaiheessa mies itsekin huomannee, että pääsee helpommalla, kun siivoa ne omat jälkensä samantien. Silloin sille asialle ei tarvitse erikseen järjestää aikaa. :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="poks";26267890]Sä sentään olet ollut rehellinen. Turhan moni vain käyttää tuota selitystä tekosyynä perseensä hautomiseen sohvalla, vaikka kämppä olisi polviin asti roskien vallassa. Moni nainen on yrittänyt saada äijäänsä heräämään lopettamalla siivoamisen, mutta turjake ei ole edes kiinnittänyt huomiota likaisuuteen. Tai sitten reaktiona on alkaa vinoilla naiselle siitä, että tämä ei ole siivonnut.

Jos eletään kahdestaan, mikäs siinä. Sen sijaan kun on lapsia, mun mielestä molemmat vanhemmat osallistuvat ympäristön pitämiseen säällisenä, että niiden lasten on hyvä olla. En minäkään desinfioi lattiaa, ennen kuin laitan sinne vauvan, mutta jos siellä on ämpärillinen puunroskaa, onhan ne otettava pois, ennen kuin pieni tunkee ne suuhunsa ja vetää henkeen. Munkin mieheni tulisi ihan hyvin toimeen roskien kanssa, mutta pienten takia hän joko itse siivoaa ne pois tai todennäköisemmin huikkaa minut imuroimaan sillä välin, kun hän itse tekee takkaan tulen.

Tietyissä olosuhteissa on ihan ok vedota siihen, että "minua ei haittaa", niin meilläkin oli ennen tenavia. Mutta kun niitä on, olisi suotavaa ajatella vähän jotain muutakin kuin omaa napaansa. Mitään yleismallia ei ole olemassakaan, jokainen pari joutuu sopimaan keskenään, mikä on heille se sopiva tapa.

Siivoamalla voi ilahduttaakin. Vaikka oma sietokynnys ei olisi vielä ylittynyt, joskus voi muistaa sitä tarkempaa puolisoakin ja siistiä vaikka keittiön. Mä itse olen joskus siivonnut miehen pajassa, useastikin. Hän arvostaa sitä, sillä on helpompi tehdä töitä, kun rojua ei loju kaikkialla. Laitan paikalleen ne tavarat, joiden paikan tiedän ja loput laitan pöydälle, saa laittaa ne itse. E tarvitse sitten valittaa, ettei mun jäljiltä löydä mitään. :)[/QUOTE]

Tässä on tosiaan seki ku lattialla lojuu ties mitä niin tuo nuorempi laittaa ne suuhun... Oli tässä tunkenu jotain muovia suuhun niin että oksensi. Ei mies heränny siihenkään et pitäs siivota

Yhteisessä kodissa on kuitenkin mielestäni se pointti oltava, että jos joku asia toista häiritsee, myös se toinen pyrkii tekemään jotain asian eteen.

Minä en maalaa makuuhuoneemme seiniä vihreäksi, koska tiedän, ettei mies voi sietää vihreää eikä mies jätä likaisia kalsareitaan pitkin taloa, koska tietää, etten minä voi sietää sitä. Samaa pätee tiettyyn siisteyden tasoon. Hukkuisimme paskaan ennen kuin se alkaisi miestäni häiritsemään, mutta hän ei kuitenkaan omalla toiminnallaan edesauta sotkun syntymistä, koska tietää, että minua asia häiritsisi ennemmin.

Pakko nyt vaan todeta että sellainen ihminen joka jättää astioita ja vaatteita pitkin huushollia olettaen että ne itse keräävät itsensä, on täysi idiootti joka ei kunnioita vähääkään puolisoaan. Sika ei tarvitse olla joka tekee ympäristöstään sietämättömän elää muille, se ettei siivoaminen kiinnosta on minun mielestä eri asia. Kuten myös se että automaattisesti olettaa toisen hoitavan kaiken mitä itse ei tee.

Elämäntapa eroavuuksia minun mielestä se että mikä häiritsee toista ja mikä taasen toista.

tärkeintä on kumminkin minusta se ettei oleta toisen toimivan niinkuin itse haluaa, vaan ymmärtää sen millainen toinen on ja antaa sen tilan hänelle jos haluaa yhdessä elää. jokainen meistä on hankala omalla tavallaan.

siskoni on siitä jännä tapaus että sillä on aina ollut hyvin jyrkät säännöt kotinsa suhteen ja haluaa että kaikki toimii tietyllä tavalla. yksin on joutunut elämään koko elämänsä, epämääräisiä seurusteluja / nuorena olleita lyhyitä parisuhteita lukuunottamatta.

Saatan kuulostaa karmealta pirttihirmulta, mutta meillä miehellä olisi tossa tilanteessa kaksi vaihtoehtoa. Joko katsoa lapsia niin, että minä saisin siivottua tai sitten siivota itse. Jaksoi tai ei.

Noin mäki haluaisin tehä. Olen yrittänykkin. Tuloksena ollu se että olen saanu kuulla olevan marttyyri ku alan siivoamaan tai sitten olen saanu siivottua ja olen kuunnellu miehen kärtyämistä...

Olen ehottanu parisuhde terapiaa mutta mies ei sinne suostu lähtemään

Pakko nyt vaan todeta että sellainen ihminen joka jättää astioita ja vaatteita pitkin huushollia olettaen että ne itse keräävät itsensä, on täysi idiootti joka ei kunnioita vähääkään puolisoaan. Sika ei tarvitse olla joka tekee ympäristöstään sietämättömän elää muille, se ettei siivoaminen kiinnosta on minun mielestä eri asia. Kuten myös se että automaattisesti olettaa toisen hoitavan kaiken mitä itse ei tee.

Elämäntapa eroavuuksia minun mielestä se että mikä häiritsee toista ja mikä taasen toista.

tärkeintä on kumminkin minusta se ettei oleta toisen toimivan niinkuin itse haluaa, vaan ymmärtää sen millainen toinen on ja antaa sen tilan hänelle jos haluaa yhdessä elää. jokainen meistä on hankala omalla tavallaan.

Kuulostaa hyvältä, pisteet tälle. :)

siskoni on siitä jännä tapaus että sillä on aina ollut hyvin jyrkät säännöt kotinsa suhteen ja haluaa että kaikki toimii tietyllä tavalla. yksin on joutunut elämään koko elämänsä, epämääräisiä seurusteluja / nuorena olleita lyhyitä parisuhteita lukuunottamatta.

Kyllä mäki ymmärrän sen ettei miestä ehkä häiritse sekasuus. Mutta likasuus menee mun ymmärryksen yli. Varsinki ku on lapsia niin ei ole kiva että keittiön lattialle ei voi vauvaa laskea ku siellä on sipulin palasia ja kourallinen kahvinpuruja ja näkkärin muruja höystettynä kahvilla ja jollain muulla joka tarttuu sukkiin

[QUOTE="Väsynyt";26267899]Joo tosi reilua. Mies sais niinku vain sotkee minkä kerkee ja sen ei tarttis siivota koska on mies... Ihan oikeesti se omien jälkien siivoaminen kuuluu jokaiselle...
Enkä edelleenkään tarkota mitään imuroimista vaan että siivotaan ne kaadetut kahvit pois... Ihanaa sitten ku siihen tarttuu sukka tai lapsi menee sinne läträämään :D[/QUOTE]
Tietenkin, kuten toki sanoinkin tuossa toisilla sanoilla :)

Meillä taisi käydä niin, että toinen puhui aidasta ja toinen aidanseipäästä :D Olen kanssasi samaa mieltä. Mielestäni vaan silloin, kun kyse on (niin kuin tässä aloituksessa) itse kaatamiensa kahvien siivoamisesta, jota mies ei jaksa/viitsi tehdä, mies on nimenomaan välinpitämätön perheettään kohtaan. Ja se on sekä idioottimaista että loukkaavaa.

Isäni on aikalailla samanlainen. Hänellä on aina ollut tietty siivouspäivä, jolloin koko kämppä täytyy puunata. Siivouspäivä alkaa sillä sekunnilla, kun töistä päästään ja tähän siivoukseen on kaikkien osallistuttava tai marttyyrimainen napina alkaa saman tien. Isän naisystävä ei voi tätä tapaa ymmärtää ollenkaan. He ovat pian viisi vuotta tapelleet mm. tästä aiheesta eikä isällä ole aikomustakaan joustaa.

[QUOTE="Väsynyt";26267539]Esimerkiks eilen kävin kaupassa. Mulla ei ollukkaan rahaa tilillä ostoksiin.
Oli tarpeeks noloa muutenki ja ku soitin miehelle niin tää karju puhelimessa.
Taatusti muut kassajonossa olevat kuuli (vieressä ollu tyttönikin matki ku papukaija minkä kuuli puhelimesta...) millä tuulella mies on... Mun kun kuulemma ei olis tarttenu kauppaan tunkea jos ei rahaa ollu... No luulin että oli mutta olin laskenu väärin... Joo mun moka tietenki.
Olis voinu pikkusen nätimmin asian selvittää. Joutu laittamaan tietokoneen päälle niin oli vissiin kauheesti vaivaa siitä... Ja ku yks muksuista häskäs vieressä niin kuulu pennuks sitä haukkuvan...[/QUOTE]

No tämä kuulostaa ihan kauhealta. Miehesi ei kunnioita sinua yhtään. Vaikea uskoa että välittävä ja rakastava mies kohtelisi näin. Toi nyt oli ihan hölmö moka ja mullekin on noin käynyt. Mies nolasi sinut ja mikä kamalampaa mies nolasi lapsesi. (pahoittelen pilkkujen puuttumista)

Eipä ole oma isäkään hänen äitiään että ehkä se sieltä tulee. Kumma vain että se itekki sen tietää mutta ei näköjään edes yritä toimia erilailla...

Ei ole kauaa ku siivosin kodin, imuroin, moppasin ja käytin matot ulkona. Lapset kaato mehua tai jotain mitä lie olikaan lattialle kun olivat iltapalla isän kanssa. Pyysin siivoamaan pois. Pyyhki keittiöpyyhkeellä.
Tietäähän sen että tahmaseks se lattia jäi. Ei tuon vertaa viittiny vaikka mä olin vasta siivonnu ja todennu että onpa ihanaa ku on siistiä!

Tää sotkusuus vaikuttaa jo mun sosiaalisen elämään. Koska mä en kovin usein kehtaa tänne ketään kuttua ku aina kauhee siivoaminen ennen sitä

Se on sanottava, että yhden ystäväni miehen ärtymystä ymmärrän paremmin kuin hyvin. Siinä taloudessa siivotaan siksi, että on siivouspäivä, eikä siksi, että on likaista. Jos nyt oletetaan, että lapsi kaataa tiistaina mustikkasopat lattialle ja äitinsä siivoaa jäljet ja todennäköisesti pesaisee koko lattian samalla, niin jos keskiviikko on sovittu siivouspäiväksi, mies saa silloin mopin kouraan. Viis siitä, että lattia pestiin eilen, tänään joka tapauksessa on lattianpesupäivä.

• Tykkää
Reactions: Lilith
[QUOTE="poks";26268028]Se on sanottava, että yhden ystäväni miehen ärtymystä ymmärrän paremmin kuin hyvin. Siinä taloudessa siivotaan siksi, että on siivouspäivä, eikä siksi, että on likaista. Jos nyt oletetaan, että lapsi kaataa tiistaina mustikkasopat lattialle ja äitinsä siivoaa jäljet ja todennäköisesti pesaisee koko lattian samalla, niin jos keskiviikko on sovittu siivouspäiväksi, mies saa silloin mopin kouraan. Viis siitä, että lattia pestiin eilen, tänään joka tapauksessa on lattianpesupäivä.[/QUOTE]

siivouspäivää ole koskaan ollu. Meillä siivotaan ku on sotkua. Ehkä pitäs kokeilla jotain siivouspäivää. Mutta tuon ärtymyksen ystäväsi miehellä ymmärrän hyvin minäkin, eihän tuossa ole mitään järkeä :D

[QUOTE="Väsynyt";26268037]luetun ymmärtäminen nyt oikein onnistu. Väsyttää ja vituttaa niin saatanasti[/QUOTE]
Juu siis ei mitään, kirjoitin vissiin myöhemmässä viestissä ettei sitä varmaan näkynyt sinulla kun kirjoitit tuota viestiä, ei ollut mikään "kato ny, ähä ähä" kommentti :D

No tämä kuulostaa ihan kauhealta. Miehesi ei kunnioita sinua yhtään. Vaikea uskoa että välittävä ja rakastava mies kohtelisi näin. Toi nyt oli ihan hölmö moka ja mullekin on noin käynyt. Mies nolasi sinut ja mikä kamalampaa mies nolasi lapsesi. (pahoittelen pilkkujen puuttumista)

Muutenki nolotti niin vielä enemmän ku toinen huus ku hyeena puhelimessa... En kyllä kehtaa tuonne kauppaan vähään aikaa mennä

Tuo rahojen loppuminenki johtu siitä että ostin lapselle kumisaappaat, halvemmissa ei ollukkaan kokoja niin otin kalliimmat. Lapsi reikäsillä ja pienillä kitkuttanu ja päätin ostaa ku ei mies ole asian eteen mitään tehnyt

Juu siis ei mitään, kirjoitin vissiin myöhemmässä viestissä ettei sitä varmaan näkynyt sinulla kun kirjoitit tuota viestiä, ei ollut mikään "kato ny, ähä ähä" kommentti :D

niin vituttaa että oma mies on tommonen sika. Äitienpäivänä kauheen narinan kera sain edes nukkua pitempään. Mulla kun ei voi väsyttää kun olen vain kotona.
Mielummin nukkusin 6tuntia putkeen ku 9tuntia ja herään sinä aikana varmaan 5krt...

Harmittaa ku kuuntelee miten muitten miehet hemmottelee niitä. Käy ihan kateeksi.

[QUOTE="Väsynyt";26268077]niin vituttaa että oma mies on tommonen sika. Äitienpäivänä kauheen narinan kera sain edes nukkua pitempään. Mulla kun ei voi väsyttää kun olen vain kotona.
Mielummin nukkusin 6tuntia putkeen ku 9tuntia ja herään sinä aikana varmaan 5krt...

Harmittaa ku kuuntelee miten muitten miehet hemmottelee niitä. Käy ihan kateeksi.[/QUOTE]

Niin, kyllä se varmasti käy hermoille. Mutta aina kannattaa pitää mielessä että vaikka miten hyvältä kuulostaisi muiden jutut, niin tosiasiassa niissä ihmisissä saattaisi olla jotain mitä et kuuna päivänä katsoisi sekuntiakaan.