Kyllähän vanhemman kuuluisi ottaa vastuu myös pk-lapsesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhemmat voivat olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa, mutta kasvatusvastuu on vanhemmilla ja päiväkoti on kasvatuskumppani, joka auttaa ja tukee vanhempia kasvatustyössä. Nykyään on aika paljon niitä vanhempia, jotka ovat saaneet lapsensa ollessaan itse vielä "lapsia" ja he tarvitsevat paljon tukea omaan vanhemmuuteensa ja siihen että ottavat vastuun omasta ja lapsen elämästä. Tämä tulee ilmi mm. sinä, että 4v, lapsi syö yöllä tuttipuyllosa maitoa, kun vanhemmat eivät ole tohtineet vierottaa yösyömisestä tai että lapsi pyörittää perhettä 6-0 ja lapsi on päiväkodissa ihan mahdoton, kun siellä lapset eivät pyöritä hoitajia, vaan hoitajat laittavat rajat, joiden puitteissa lapset saavat toimia turvallisesti.

Ei kai jumalauta kukaa normaali ihmienn vaadi opettajaa keskustelemaan 5 kertaa omasta mukulasta?
Hänellä omakin perhe ja työ on vain työ.
opettajalta tulee tieto häiriköimisestä: sinä pistät penikan kuriin.

No en todellakaan vaatinut opettajaa keskustelemaan, ihan tuli käytävällä aina vastaan ja alkoi huokailemaan kuinka raskasta tämä työ on ja hän ei saa poikaa (ja montaa muutakaan) tottelemaan.
Minä olin se joka nämä keskustelut lopetin tällä kommentilla, (ja ajattelin että k.o. opettajan olisi todellakin aika vaihtaa ammattia)

Olen kuullut tuttujen hoitajien sanovan, että lapsesta näkee, milloin hänellä on rajat kotona ja milloin ei.

Näkee ja ei näe. Se kyllä näkyy onko sitä otetta vanhemmilla vaiko ei. Päiväkodissa me näemme ja kuulemme kaikenlaista perheiden kanssakäymisestä. Meilläkin on niitä jotka hoidossa ovat ok mut kotona eivät tottele. Ja niitä jotka eivät tottele kotona eivätkä hoidossa jne.....Yhtään sellasta ei mahda olla että kotona ollaan enkeleitä ja hoidossa haastavia.

Vanhemmat voivat olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa, mutta kasvatusvastuu on vanhemmilla ja päiväkoti on kasvatuskumppani, joka auttaa ja tukee vanhempia kasvatustyössä. Nykyään on aika paljon niitä vanhempia, jotka ovat saaneet lapsensa ollessaan itse vielä "lapsia" ja he tarvitsevat paljon tukea omaan vanhemmuuteensa ja siihen että ottavat vastuun omasta ja lapsen elämästä. Tämä tulee ilmi mm. sinä, että 4v, lapsi syö yöllä tuttipuyllosa maitoa, kun vanhemmat eivät ole tohtineet vierottaa yösyömisestä tai että lapsi pyörittää perhettä 6-0 ja lapsi on päiväkodissa ihan mahdoton, kun siellä lapset eivät pyöritä hoitajia, vaan hoitajat laittavat rajat, joiden puitteissa lapset saavat toimia turvallisesti.

Tääkin on aivan tosi. Lapset vie 5-0 vanhempiaan. Ei uskalleta olla se auktoriteetti ja laittaa rajoja. 6v syötetään, 3,5v ei tee mitään itse ja kotona passataan täysin jne...Samaset kullannuput hoidossa kyllä tekevät vaikka sitten ajan kanssa. Kun ei anneta mahollisuutta olla vauva ja miten lystää. Odotellaan pihalla 20min joskos se maija lähtis kotia, sen sijaan että se maija napataan kainaloon ja mennään yms.
Oma 4v on todella vahvatahtoinen mutta toimii koska tietää että hän ei määrää vaan aikuiset. Vaatii kokoajan tiukkaa otetta ja hyvin selvät säännöt+seuraukset. Olen kantanut kainalossa jne. Päiväkodin kanssa ollaan sovittu samat toimintatavat jotta lapsi aina tietää missä mennään.

Siinä on nimeomaan kyse siitä _kasvatuskumppanuudesta_, vanhemmilla siis päävastuu, mutta toki päiväkodinkin pitää siinä olla tiiviisti mukana ja tukea, onhan lapset suuren osan päivästä siellä. Eli kotoa evästetään sillä, että aikuisia totellaan ja kunnioitetaan, niin päiväkodissa kuin naapurissa, mummolassa tai kotonakin. Käytännön toteutus sitten jää paikalla olevien aikuisten vastuulle. Kotona keskustellaan tarvittaessa lasten kanssa siitä, miksi eri paikoissa on eri sääntöjä...

Toki odotan että päiväkodissa puuttuvat tilanteisiin KUN niitä eteen tulee. Kyllähän ne lapset voi tehdä tyhmyyksiä silloinkin kun en ole katsomassa perään. Mutta koskaan ei tulis mieleenkään laukoa typeryyksiä tyyliin: "minkäs mä sille voin mitä kakara tekee kun olen töissä". Se on omien käsien pesua asiasta. Jos lapsi käyttäytyy huonosti hoidossa niin todellakin otan asiakseni selvittää asian myös lapsen kanssa, enkä paina sellaista villaisella vaan koska en ollut itse paikalla.

Ja tottakai ymmärrän että joillain on erityislapsia, mutta suurimmalla osalla meistä on ihan normaaleja lapsia jotka pitäisi saada kuriin kotikeinoin. Mutta vanhemmuus on monella valitettavan hukassa....

Tääkin on aivan tosi. Lapset vie 5-0 vanhempiaan. Ei uskalleta olla se auktoriteetti ja laittaa rajoja. 6v syötetään, 3,5v ei tee mitään itse ja kotona passataan täysin jne...Samaset kullannuput hoidossa kyllä tekevät vaikka sitten ajan kanssa. Kun ei anneta mahollisuutta olla vauva ja miten lystää. Odotellaan pihalla 20min joskos se maija lähtis kotia, sen sijaan että se maija napataan kainaloon ja mennään yms.

Nimenomaan tuollaiset vanhemmat sitten viitsivätkin syyttää hoitjajia, kun ongelmia tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26293063:
No en todellakaan vaatinut opettajaa keskustelemaan, ihan tuli käytävällä aina vastaan ja alkoi huokailemaan kuinka raskasta tämä työ on ja hän ei saa poikaa (ja montaa muutakaan) tottelemaan.
Minä olin se joka nämä keskustelut lopetin tällä kommentilla, (ja ajattelin että k.o. opettajan olisi todellakin aika vaihtaa ammattia)

Kyllä sun nimimerkki jo paljastaa että olet näitä narsistien äitejä, jotka ylpeilevät kun oma kersa on keskipiste ja ovat mielestäsi parempia kuin muut kun eivät usko ohjeita tai annat oiselle tilaa ja huomiota vuorollaan.

Tosi röyhkeää mennä toiselle auktoriteetistä ja ammatinvaihdosta jauhamaa (edes miettiä) jos oma kakara on paska.

Kodin ja päiväkodin YHTEISTYÖ on se, millä lapsesta saadaan tasapainoinen. Ei voi olla vanhempien vastuulla yksinään, jos lapsi käyttäytyy päiväkodissa huonosti. Ei se äiti siellä ole katsomassa perään.

Mutta joo, tiedän paljon näitä perheitä, missä kasvatusvastuu sysätään liikaa päiväkodilla. Pitkät päivät siellä ja iltaisin syödään mitä sattuu, lapset kattoo tuntikausia telkkaria tms.

Nimenomaan tuollaiset vanhemmat sitten viitsivätkin syyttää hoitjajia, kun ongelmia tulee.

Ja moni kysyy neuvoa. Toiset eivät ota sitä vastuuta ja toiset pyytävät tukea. Varsinaista syyttelyä en kyllä muista tapahtuneen. Vaikka sellasta viestä kyllä että miksei sellasta ja tällasta. Tähän vastaamme että ei oo mahdollista lasta kasvattaa vain hoidossa ja olettaa että kotona ei tarvi nähä vaivaa ja olla aikuinen.

[QUOTE="vieras";26293401]Kodin ja päiväkodin YHTEISTYÖ on se, millä lapsesta saadaan tasapainoinen. Ei voi olla vanhempien vastuulla yksinään, jos lapsi käyttäytyy päiväkodissa huonosti. Ei se äiti siellä ole katsomassa perään.

[/QUOTE]

Kyllä. Aloituksessani oli nimenomaan kyse siitä että osataan tehdä yhteistyötä. Mutta usein näyttää menevän siihen suuntaan, että vanhemmat kuvittelevat päiväkodin korjaavan heidän aiheuttamansa ongelmat. (Rajattomuuden ym)

[QUOTE="vieras";26293401]Kodin ja päiväkodin YHTEISTYÖ on se, millä lapsesta saadaan tasapainoinen. Ei voi olla vanhempien vastuulla yksinään, jos lapsi käyttäytyy päiväkodissa huonosti. Ei se äiti siellä ole katsomassa perään.

Mutta joo, tiedän paljon näitä perheitä, missä kasvatusvastuu sysätään liikaa päiväkodilla. Pitkät päivät siellä ja iltaisin syödään mitä sattuu, lapset kattoo tuntikausia telkkaria tms.[/QUOTE]

Se on kato helppoa lykätä jokapäivä hoitoon 7-17 ja odottaa että tarhassa lapsi oppii perustaidot ja muun. Kotona se on passattava jotta saadaan nukkumaan ajoissa illalla. Oikeasti joillain tuntuu lapsi olevan päiväkodin lapsi eikä vanhempiensa. Ja näiden kanssa takutaan sitten joiden ei tarvi kotona osata ja tehdä ja totella.

Syytely on turhaa, mutta sitähän tapahtuu. Olen osunut paikalle kun hoitotätiä on haukuttu kuin vierasta sikaa, ja näkeehän täälläkin kirjoittelussa saman meiningin. Kun itsellä on keinot hukassa, etsitään syyllisiä, vaikkei se oikein ole.

Huvittavaa muuten, miten julmasti minuakin tässä kohdellaan. Eli traumoja lastensa kasvatuksen ulkoistaneille helposti syntyy.

En ole tarkoittanutkaan, että meidän vanhempien pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, mutta meidän pitää huolehtia siitä, että lapsi tottelee ja käyttäytyy.

Ei tulisi pieneen mieleenikään haukkua pk tätejä. Ja olen siitäkin samaa mieltä, että kasvatusvastuu on meillä aikuisilla. Mutta se, että lapsi kotona käyttäytyy hyvin, ei ole tae, että hän käyttäytyisi päiväkodissa samoin. Lapselle on ihan eriasia olla kotona pienessä piirissä, kuin pk:n metelissä. Eli kyllä ne pk;n tädit ja sedät joutuvat siihen kasvatustehtävään myös ja sitä vartenhan heidät on koulutettukin.

Ei tulisi pieneen mieleenikään haukkua pk tätejä. Ja olen siitäkin samaa mieltä, että kasvatusvastuu on meillä aikuisilla. Mutta se, että lapsi kotona käyttäytyy hyvin, ei ole tae, että hän käyttäytyisi päiväkodissa samoin. Lapselle on ihan eriasia olla kotona pienessä piirissä, kuin pk:n metelissä. Eli kyllä ne pk;n tädit ja sedät joutuvat siihen kasvatustehtävään myös ja sitä vartenhan heidät on koulutettukin.

Ongelma on siinä, että esim belgiassa 3v ja vanhempia lapsia on paljonkin ryhmässä, saattavat olla jo koulussa ja yksi opettaja. Ja meteliä ei ole.

Miksi sitä suomessa on niin paljon?

Minusta syy on se, että vanhemmat ihailevat sitä. He ajattelevat että lapsi on luovempi ja oikea lapsi jos meteliä on. Jos lapsi uhmaa sääntöjä, se on meille metsäkansalle jotenkn hienoa.

Se on meille metsäkansalle merkki luovuudesta.

Kiltti on tylsä ja huonompi.

[QUOTE="a p";26293508]Ongelma on siinä, että esim belgiassa 3v ja vanhempia lapsia on paljonkin ryhmässä, saattavat olla jo koulussa ja yksi opettaja. Ja meteliä ei ole.

Miksi sitä suomessa on niin paljon?

Minusta syy on se, että vanhemmat ihailevat sitä. He ajattelevat että lapsi on luovempi ja oikea lapsi jos meteliä on. Jos lapsi uhmaa sääntöjä, se on meille metsäkansalle jotenkn hienoa.

Se on meille metsäkansalle merkki luovuudesta.

Kiltti on tylsä ja huonompi.[/QUOTE]

ei ollut ap

Kyllä sun nimimerkki jo paljastaa että olet näitä narsistien äitejä, jotka ylpeilevät kun oma kersa on keskipiste ja ovat mielestäsi parempia kuin muut kun eivät usko ohjeita tai annat oiselle tilaa ja huomiota vuorollaan.

Tosi röyhkeää mennä toiselle auktoriteetistä ja ammatinvaihdosta jauhamaa (edes miettiä) jos oma kakara on paska.

Menitköhän hiukan liian pitkälle tän kommentin kanssa. Oletko itse kyseinen auktoriteeriton opettaja? Vihaatko työtäsi?

Kouluikäinen lapsi kyllä valitettavasti osaa jo muodostaa omia mielipiteitänsä, eikä vanhempien aivopesu kunnioittamaan surkeimpiakin luusereita välttämättä aina tehoa. Jotkut vaan ovat fiksumpia sillä tavalla, etteivät kuluta energiaansa pokkuroimalla mätämunia -- myös ihan lapsesta lähtien.

Menitköhän hiukan liian pitkälle tän kommentin kanssa. Oletko itse kyseinen auktoriteeriton opettaja? Vihaatko työtäsi?

Kouluikäinen lapsi kyllä valitettavasti osaa jo muodostaa omia mielipiteitänsä, eikä vanhempien aivopesu kunnioittamaan surkeimpiakin luusereita välttämättä aina tehoa. Jotkut vaan ovat fiksumpia sillä tavalla, etteivät kuluta energiaansa pokkuroimalla mätämunia -- myös ihan lapsesta lähtien.

Juuri tätä ajoin takaa: suomessa asenne on juuri tämä.

Fiksu=röyhkeä ja huonotapainen, ilkeä

:laugh: Olipas syväluotaava analyysi persoonastani yhden keskustelupalstan nimimerkin perusteella.
Täytyy myöntää että pahasti meni metsään, mutta ei se mitään, metsässä on kaunista :D
:flower:

Hoitopaikassakin voi olla vikaa. Olen kuullut lapsesta, joka oli vaivan mahdoton eikä häntä voitu enää hoitaa päiväkodissaan. Lapsi siirrettiin toiseen päiväkotiin, jossa vain päiväkodin johtaja tiesi lapsen ongelmista. Ja kas kummaa lapsella ei ollutkaan enää ongelmia uudessa päiväkodissa.

Onhan lapsi voinut olla hankala, mutta tilanne ei saisi jäädä päälle hoitajille tai opettajille. Käytöksellään hoitaja voi estää lasta pääsemästä irti vanhasta roolista ja ruokkii vanhaa käytöstapaa.

Tottakai vastuu on pääsääntöisesti minulla. Olen vastuussa siitä että opetan lapseni käyttäytymään oikein ja miten muita ihmisiä kohdellaan. Mutta silloin kun en itse ole paikalla niin vastuu näiden asioiden valvomisessa on pk:n henkilökunnalla. Ja olen ymmärtänyt että heidän työnkuvaansa kuuluu myös tilanteissa kertoa lapselle mikä on oikein ja mikä väärin,kun omat vanhemmat eivät voi sitä tehdä koska eivät ole paikalla. Jos päivän päätteeksi tulee palautetta että lapseni on käyttäytynyt huonosti niin tottakai keskustelen asiasta lapsen kanssa kotona ja teen kaikkeni että se ei toistu.

Mutta eihän siinä ole mitään järkeä että vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin ammattikasvattajien hoitoon ja sitten nämä hoitajat kertovat katselleensa vierestä kun Tero heitti Mattia kivellä päähän,puuttumatta siihen mitenkään ihan vain siksi kun kasvatusvastuu on vanhemmalla. Sillä vanhemmalla joka ei ole läsnä eikä tapahtumahetkellä tiedä tuon taivaallista mitä siellä päiväkodissa tapahtuu. Kyllä se tilanteen selvittämisen vastuu on silloin hoitajilla.

[QUOTE="vieras";26293739]

Mutta eihän siinä ole mitään järkeä että vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin ammattikasvattajien hoitoon ja sitten nämä hoitajat kertovat katselleensa vierestä kun Tero heitti Mattia kivellä päähän,puuttumatta siihen mitenkään ihan vain siksi kun kasvatusvastuu on vanhemmalla. Sillä vanhemmalla joka ei ole läsnä eikä tapahtumahetkellä tiedä tuon taivaallista mitä siellä päiväkodissa tapahtuu. Kyllä se tilanteen selvittämisen vastuu on silloin hoitajilla.[/QUOTE]

Missään päiväkodissa en ole moiseen törmännyt. Enkä usko että missään hoitajat huvikseen katselevat, kun toinen heittää toista kivellä. Eli huono esimerkki ja puolustelua sille, että lapsi yleensä heittää toista kivellä päähän.

[QUOTE="a p";26293958]Missään päiväkodissa en ole moiseen törmännyt. Enkä usko että missään hoitajat huvikseen katselevat, kun toinen heittää toista kivellä. Eli huono esimerkki ja puolustelua sille, että lapsi yleensä heittää toista kivellä päähän.[/QUOTE]

Sinäkö pystyt tasan tarkkaan sanomaan mitä omat lapsesi puuhavat päiväkodissa? Voit mennä takuuseen että hei eivät KOSKAAN IKINÄ ota mitään toisen kädestä,eivät koskaan leikissä sano pahasti eivätkä koskaan laske puolivahingossa toisen päälle liukurimäessä?

Mitä mä voisin tehdä tuossa tilanteessa jos lapseni ei ikinä aiemmin ole edes antanut viitteitä siihen että hän joskus tulee jotain kivellä nakkaamaan? Miten voin puuttua asiaan jonka en tiennyt tapahtuvankaan? Tottakai on kerrottu että toista ei saa satuttaa,mutta lapset ovat impulsiivisia ja joku typerä idea voi tulla vaikka salamaniskusta kesken leikin,ihan sen enempää ajattelematta. Ei kukaan voi olla sellainen meedio että arvaa ennalta lapsen jokaisen mielenliikkeen,eihän silloin olisi onnettomuuksia tai ylipäätään mitään konfliktitilanteitakaan. Etukäteen on vaikea puuttua ellei ole tiedossa että lapsella on tapana heitellä toisia kivellä,sen sijaan tuossa tilanteessa se välitön puuttuminen siihen asiaan on tärkeää.

Jos esim. hoitaja sanoisi lasta hakiessa että vesiväreillä maalatessa lapsi tökkäsi pensselillä toisen lapsen paitaan,niin pitäisikö mun sanoa että "voi kauheaa,en muistanut aamulla sanoa että toisten paitaan ei sitten tökätä vesiväripensselillä" vaikka en olisi edes tiennyt että sinä päivänä on maalausta. Noita yksittäisiä tilanteita on miljoonia erilaisia ja vaikka olisin viikkoa aiemmin sanonut että ei saa liata toisten vaatteita vaikka nyt hiekalla,niin luuletko että se lapsi sitä siinä sekunnissa miettiiä kun pensseliään heilauttaa? Vai olisiko pitänyt joka päivä luetella joku tuhatsivuinen litania lapselle että mitä tässä maailmassa saa tehdä ja mitä ei,ihan vain ennakoivasti vaikka lapsi ei olisi mitään tehnytkään?

....Yhtään sellasta ei mahda olla että kotona ollaan enkeleitä ja hoidossa haastavia.

Ei varmaan kärjistettynä, mutta joillain lapsilla toiminnot kodin hiljaisuudessa onnistuu, mutta pk;n melskeessä ei. Esimerkkinä meidän nyt jo teinipoika. Kotona vaatteiden pukeminen onnistui, mutta päiväkodissa ei. Syynä se, että kotona laitoin vaattee pukemisjärjestykseen, mutta päiväkodissa ne olisi pitänyt itse osata ottaa lokerosta. Samoin moni lapsi keskittyy kotona piirtämiseen tai sadun kuuntelemiseen, mutta päiväkodissa se ei onnistu, jos ei ammattitaitoinen henkilökunta osaa ohjata tilanteita oikein.

[QUOTE="vieras";26294027]Sinäkö pystyt tasan tarkkaan sanomaan mitä omat lapsesi puuhavat päiväkodissa? Voit mennä takuuseen että hei eivät KOSKAAN IKINÄ ota mitään toisen kädestä,eivät koskaan leikissä sano pahasti eivätkä koskaan laske puolivahingossa toisen päälle liukurimäessä?

Mitä mä voisin tehdä tuossa tilanteessa jos lapseni ei ikinä aiemmin ole edes antanut viitteitä siihen että hän joskus tulee jotain kivellä nakkaamaan? Miten voin puuttua asiaan jonka en tiennyt tapahtuvankaan? Tottakai on kerrottu että toista ei saa satuttaa,mutta lapset ovat impulsiivisia ja joku typerä idea voi tulla vaikka salamaniskusta kesken leikin,ihan sen enempää ajattelematta. Ei kukaan voi olla sellainen meedio että arvaa ennalta lapsen jokaisen mielenliikkeen,eihän silloin olisi onnettomuuksia tai ylipäätään mitään konfliktitilanteitakaan. Etukäteen on vaikea puuttua ellei ole tiedossa että lapsella on tapana heitellä toisia kivellä,sen sijaan tuossa tilanteessa se välitön puuttuminen siihen asiaan on tärkeää.[/QUOTE]

eihän tästä ole kyse.
Jokainen tekee joskus väärin.
Pointti on se, että jos joku kertoo toiselle, että ei ole kivasti tehty, teet väärin, niin normaali ihminen lopetta.

Mutta joidenkin pirut jatkavat ja keksivät vaan uusia tapoja olla piru ja kyllä se ihan sieltä kotoa lähtee.

Yhteistyössä