Miksi lapsille pitää aina olla roskaruokaa tarjolla jokaikisessa lastentapahtumassa tai -paikassa?

29.03.2010
372
0
16
Miksi lapsille pitää aina olla roskaruokaa tarjolla jokaikisessa lastentapahtumassa tai -paikassa?

Tänäänkin oli Espoossa leikki-ikäisten liikuntatapahtuma (HUPS) Barona Areenalla 10-16.

Kivaa, että la lapsillekin on menoja, mutta miksi niissä pitää olla aina vain roskaruokaa tarjolla?

Tuollakin tapahtumassa oli eliminoitu terveellinen oma lounas sillä, ettei ollut yhtään mikroa lämmitykseen tarjolla, vaikka tuolla siis oli vauvojakin. Luulisi, että joku olisi ajatellut noin yli 2000 lapsen/vauvan tarvitsevan mikroa.

Yhtään ravintolaa ei ollut auki, vaikka niitä paikassa on yli 3 kpl + Hesburger.

Ainoa keino saada jotakin taaperolle oli syöttää tarjolla olevia ilmaisnäytteitä: einespullaa, pillimehuja, suklaarahkaa ja erittäin suolaista ja rasvasta lenkkimakkaraa.

Pakko oli sit keskenkaiken lähteä tapahtumasta pois, koska pullalla ei oikein pärjää koko päivää.

Ajattelin mennä läheiseen Hoploppiinkin käymään joku päivä, mutta sieltäkin pitää ilmeisesti lähteä pois parin tunnin jälkeen, koska omat eväät on kielletty ja siellä on pelkkä Hesburger.

Taaperon kanssa on kiva käydä eri tapahtumissa, mutta kammottaa kun tarjolla on aina vaan pelkkää roskaruokaa. Pitää ilmeisesti sit pysyä kotona.

toimim erääm lasten ja nuorten kerhon vetäjänä ja pidimme päätos juhlan tänään jonka jälkeen pidimme nyyttärit. Pyysin lapsia tuomaan jotain terveellistäkin ruokaa koska lupasin täytekakun mutta koko juhla ateria koostui valikoimista sipsejä ja karkkeja.

Eikö mitään kunnon ravintolaa tai yrittäjää kiinnostaisi... Tehdä kunnon ruokaa lapsille, Hoplopit ja kaikki huvipuistot tarjoaa vaan limsoja, slusheja, kanakoreja, hamppareita, ranskiksi ja pehmiksiä...

[QUOTE="Kana";26296031]Eikö mitään kunnon ravintolaa tai yrittäjää kiinnostaisi... Tehdä kunnon ruokaa lapsille, Hoplopit ja kaikki huvipuistot tarjoaa vaan limsoja, slusheja, kanakoreja, hamppareita, ranskiksi ja pehmiksiä...[/QUOTE]

Niissä on hyvä kate.

Miksi myydä hyvää huonommalla katteella kun voi myydä huonoa hyvällä?

Esim. juoma-automaatista ostetun limpparin hinta yrittäjälle on mukeineen pilleineen päivineen n. 20 senttiä. Miettikääpä, paljon maksaa automaattilimppari ravintoloissa yms.

Omaan laukkuun omenaa, banaania, appelsiinia, mandariinia, vihanneksia poilkottuina, luomu hedelmäjugurtteja, leivät jne jne. Kyllähän tuollaiset säilyy. Sellaisia mini-kylmälaukkujakin on kaupoissa, joihin saa laitettua vaikka mitä.

Olen ihmetellyt ihan samaa. Eikä vain lastentapahtumissa, vaan ylipäätään reissatessa, huoltoasemilta ei lapsille saa kuin riskaruokaa (eipä kyllä juuri aikuisillekaan) Mun lapsi kun ei edes välitä ranskalaisista tai hampurilaisista, tää on oikeasti ongelma. Matkalla Oulusta Helsinkiin ehtii tulla kovasti nälkä ja kun Suomen tieverkko on sellainen, että koukkaus johonkin kaupunkiin tekee matka-aikaan melkoisesti lisää.

Mua ihmetyttää ravintoloiden lastenlistat. Että sitten kun ollaan jossain kelvollisessa ravintolassa jossa on kelvollisista raaka-aineista tehtyä kelvollista ruokaa aikuisille, niin lasten listalla kaikki on edelleen paneroitua, uppopaistettua ja tuhottoman suolaista. "Kasvikset" annoksessa tarkoittaa halkaistua kirsikkatomaattia ja kahta kurkkusiivua.

Onneksi lapselle ei ole pakko tilata lastenlistalta, mutta onhan ne aikuisten annokset sitten aika hervottoman kokoisia vaikka kaksivuotiaalle :)

Edelleen - suhteessa roskaruokaa on paljon halvempi valmistaa ja sitä voi myydä suhteessa paljon kalliimmalla, kuin vastaavaa perusruokaa.

Ei siis auta tai kannata, vaikka vanhemmat olisivat valmiit maksamaan laadusta vähän enemmän, koska eivät maksa kuitenkaan tarpeeksi paljon enemmän.

Saahan hesestä sitäpaitsi miniporkkanoita, salaattia, maitoa yms., ei se hamppari niiden kanssa enää huono ole, silloin tällöin.

Ja oli mullakin eväät mukana, mutta kuvittelin typeränä, että leikki-ikäisten tapahtumassa on tajuttu järkätä mikro. Sellainen aina kyllä on ennenkin ollut.

Taapero ei suostu syomään kylmää ruokaa. En tajunnut ottaa mukaan tällä kertaa kylmiä eväitä.

Miksei voi ostaa sieltä Hesburgerista (HopLopin yhteydessä) lapselle vaikka hampurilaista (leipää ja pihvi, iik), minisalaattia ja maitoa?

Just olin tulossa sanomaan samaa. Ja sieltä saa kyllä ihan salaattejakin, esim. kanasalaatti uppoaa lapseen oikein mainiosti eikä oo sitten sitä valkoista sämpylääkään haittona.

Ja muutenkin, kuin usein te niissä lastentapahtumissa ramppaatte? Me käydään Hoplopissa tai vastaavassa ehkä kerran kuussa, eikä kyllä kukaan meistä kuole vaikka vedettäis pelkkää ranskista ja slushia sillä reissulla... sillä normipäivän normiruualla on varmaan enemmän vaikutusta yleiseen terveyteen, vai mitä ootte mieltä?

• Tykkää
Reactions: Fortune ja Anatolia
Ja kyllä ravintoloista saa kunnon ruokaa lapsille listoilta. Esim. tänään lapset söi lohta ja perunamuussia sekä salaattia, näitä saa ihan huoltoasemiltakin. Ei kannata valita niitä hampurilaisia, ranskalaisia tai kanakoreja jos ei miellytä.

• Tykkää
Reactions: Fortune
Miksei voi ostaa sieltä Hesburgerista (HopLopin yhteydessä) lapselle vaikka hampurilaista (leipää ja pihvi, iik), minisalaattia ja maitoa?

Mun lapset ovat jo ohittaneet taaperoiän ja ihan hyvin voisivat väliin syödä roskaruokaa. Mutku niissä on joku vika. Ranskikset ja hampurilaiset eivät uppoa. Sitten kitisevät nälkäisinä, kiva sitä kuunnella. Joten jos joskus jostain saa jotain muuta kuin roskaruokaa, helpottaa se meidän reissuja.

Meillä myös se onglema on ihan se, että lapsi ei vain tykkää hampurilaisista tai ranskalaisista, ei vakka muuta ei olisikaan tarjolla. meillä Hoplopissa ei ole edes mitään Hesburgeria, vaan ihan vain heidän oma kahvilansa ja sieltä ei tosiaan saa muuta kuin erikokoisia ranskalaisannoksia, hampurilaisia ja kanakoreja, ei mitään muuta. Toisaalta eipä ne Hesburgerin pussitetut porkkanatkaan oikein tahdo upota. kai se on vanhempien vika kun on totuttanut tuoreuteen ja luomuun. Ei me hoplopissa kovin usein käydä, mutta sama juttu tuntuu olevan kaikissa lastentapahtumissa ja niitä kun on kuitenkin joka toinen viikko, alkaa se jo vaikuttaa.

[QUOTE="Jenis";26296154]Just olin tulossa sanomaan samaa. Ja sieltä saa kyllä ihan salaattejakin, esim. kanasalaatti uppoaa lapseen oikein mainiosti eikä oo sitten sitä valkoista sämpylääkään haittona.

Ja muutenkin, kuin usein te niissä lastentapahtumissa ramppaatte? Me käydään Hoplopissa tai vastaavassa ehkä kerran kuussa, eikä kyllä kukaan meistä kuole vaikka vedettäis pelkkää ranskista ja slushia sillä reissulla... sillä normipäivän normiruualla on varmaan enemmän vaikutusta yleiseen terveyteen, vai mitä ootte mieltä?[/QUOTE]

Ikävä kyllä en ole saanut leipää, enkä siis sämpylää uppoamaan tuohon taaperoon, eikä salaattia ollenkaan. Ikävä kyllä maitokaan ei mene alas.

Me kyllä käydään aika usein eri tapahtumissa: liikuntatapahtumissa, nukketeatterissa, avoimen päiväkodin tempauksissa, kirjaston tapahtumissa, synttäreillä yms. Varmaan jotain 2 kertaa viikossa ainakin.

Mä en tiedä minkälaisilla huoltsikoilla te käytte, mutta itse olen vain käynyt sellaisilla (on ne sitten olleet abseja, nesteitä, teboileja sun muita) mistä saa kyllä esimerkiksi leipiä ostettua. Ja esimerkiksi abseillahan on kauppa kylkiäisenä, että voi ostaa vaikkapa hedelmiä, jugua jne. ja kyllä ne niitä myyvät siinä ravintolassakin.

Lisäksi hyvinpalvelevasta ravintolasta saa tilattua lapsen annoksen aikuisen listalta. Kannattaa kysyä!

Aina jaksetaan nurista, muttei viitsitä itse nähdä mittään vaivaa. Täällä hoplopissa on myös bonaa, leipiä, hedelmiä, tuoremehuja, vettä jne. Ei Heseä tosin.

Joka päiväkö noissa tapahtumissa käytte? Ei voi olla noin iso ongelma, jos on niin omat eväät mukaan. Ei lasten ruokkimista mikään ohje tai sääntö voi ikinä kieltää.

Mä en tiedä minkälaisilla huoltsikoilla te käytte, mutta itse olen vain käynyt sellaisilla (on ne sitten olleet abseja, nesteitä, teboileja sun muita) mistä saa kyllä esimerkiksi leipiä ostettua. Ja esimerkiksi abseillahan on kauppa kylkiäisenä, että voi ostaa vaikkapa hedelmiä, jugua jne. ja kyllä ne niitä myyvät siinä ravintolassakin.

Lisäksi hyvinpalvelevasta ravintolasta saa tilattua lapsen annoksen aikuisen listalta. Kannattaa kysyä!

Aina jaksetaan nurista, muttei viitsitä itse nähdä mittään vaivaa. Täällä hoplopissa on myös bonaa, leipiä, hedelmiä, tuoremehuja, vettä jne. Ei Heseä tosin.

Monessa paikassa tuntuu olevan, ettei tylsiä perusleipiä enää saa vaan niistä pitää tehdä erikoisia. Voi/margariini on korvattu pestolla/majoneesilla/jollain öljyllä, niin eivät kelpaa.

Absien kaupasta ostettuja tuotteita ei muuten saa syödä ravintolan puolella.

Ikävä kyllä en ole saanut leipää, enkä siis sämpylää uppoamaan tuohon taaperoon, eikä salaattia ollenkaan. Ikävä kyllä maitokaan ei mene alas.

Me kyllä käydään aika usein eri tapahtumissa: liikuntatapahtumissa, nukketeatterissa, avoimen päiväkodin tempauksissa, kirjaston tapahtumissa, synttäreillä yms. Varmaan jotain 2 kertaa viikossa ainakin.

Ja kaikkiin kirjaston tapahtumiin yms. pitää liittyä ruokailu, eikä missään ole mikroa? En nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Ja siinä kanasalaatissa on kananpaloja ja mm. tomaatinpaloja, mikä siinä ei uppoa? Mitä ruokaa lapsesi normaalisti syö?

Aika harva TAAPERO varmaan syö salaattia?? En ole nähnyt kuin pari, joille se maistuisi...oma leikki-ikäiseni syö nikotellen.

Ei munkaan taaperot niitä SALAATINLEHTIÄ ole syöneet, mutta kylläkin kananpaloja, leipää, juustoa, tomaattia, paprikaa, ananasta, mitä nyt salaatissa on sattunut olemaankin. Varmasti elämä on hirmu vaikeaa jos jälkikasvulle ei kelpaa mikään, mitä tarjolla on...

Yhteistyössä