Mun käy sääliksi useamman lapsen äitejä :( Nyt kun omat lapset on isompia, niin ymmärrän jo niitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kauhisteluja ja voivotteluja, joita useammatta lastaan odottavat saa (ja toki loukkaantuvat siinä vaiheessa).

Lapset on tärkeämpää kuin työ = Lapsen sairastumisten takia tulee paljon poissaoloja, mamma on töistä pois vuosikausia lapsiaan hoitamassa ja raskausaikana saikkuilemassa. Töihin palattuakin on ehkä erityisjärjestelyjä, lyhennettyä työaikaa tai muuteltuja työaikoja, ainakin neuvola- ja hammaslääkärikäyntejä sekä vanhempainvartteja useampia vuodessa. Työnantajat ei tuollaisesta pidä, jossain syvällä sisimmässään vähintään ovat rasittuneita, samoin työkaverit. Usein jää esim. vakinaistaminen väliin sellaiselta äidiltä, jonka lapset sairastelee. Jonkun tekosyyn nojalla toki, vaikka syy olisikin pohjimmiltaan poissaoloissa. Ylityöt, ilta- ja viikonlopputyöt ovat kaikki pois lapselta. Samoin pitkät työmatkat, renkaat soikeina saa talvellakin ajella ehtiäkseen ajoissa hakemaan lapsiaan tarhasta. Mitä useampi lapsi, sitä enemmän sairaspoissaoloja lasten vuoksi, neuvola-, hammaslääkäri- ja vanhempainvarttikäyntejä. Jatkuva ristiriita, lapset menee edelle, mutta kyllä siitä työt kärsii.

Lapset ensin, sitten oma aika jos sitä jää = Nii-in, sitä omaa aikaa ei jää jos lapsia on useampia. Tai sitten lapset saa liian vähän huomiota ja aikaa osakseen.

Rahallinen puoli: Sitä useampaan osaan rahansa on jaettava, mitä useampi lapsi on elätettävänä.

Jokaisen lapsen hyvinvoinnista, kasvatuksesta ja perustarpeista huolehtiminen. Siinäpä sitä on tehtävää kerrakseen jos lapsia useampia on.

Pyykit ja tiskit moninkertaistuu ja siitä jatkuvasta sekasotkusta, jonka pikkulapset aiheuttaa, ei ihan heti pääse eroon... Sitten tulee murrosiän kuohut moninkertaisina, pienten koululaisten loma-aikojen järjestelyt ym. kerta toisensa jälkeen.

Tiedän, että on olemassa hyväpalkkaisten miesten kotirouvia, joille useampi lapsi on ihan ok. Ja niitä, jotka ovat kehitelleet loistavan liikeidean ja perustaneet menestyvän yrityksen, jonka parissa voi työskennellä joustavasti. Tms. Kuitenkin normaaleille tavistallisiaisille työssäkäyville, joilla normaali parisuhde ja muutakin elämää kuin perhe, monta lasta on rasite.

Itsekin nuorena ja sinisilmäisenä ajattelin, että lapset on ihania ja elämän suola ja suurperheet on kivoja. Näin kahden lapsen kanssa sumplimisia tehneenä kuitenkin ymmärtää toisenkin puolen... Pienet lapset on ihania, mutta työläitä ja siksi pari on riittävä määrä ja on huojentavaakin, että lapset kasvaa.

Ymmärrän nykyään, että jotkut haluaa abortin. Minäkin ehkä tahtoisin jos vielä tulisin raskaaksi. Ainakin se olisi kamalaa, eikä ihanaa.

Ja ymmärrän niitä, jotka kauhistelee muiden lapsimääriä ja säälii äitiä. Tietämättä sen enempää tilanteesta toki, mutta arvaten vähintäänkin kaiken sen työläyden.

no mulla on useampi lapsi ja ajatella haluan vielä lisää!!:) eikä mua tarvi sääliä saati sitten kauhistella. jokaisella on oma tärkeysjärjestys omassa pikku elämässään ja eri arvot ja ajatukset,joten elä ja anna toisten elää.
esim.toisen rasite on toisen onni tms.

Mua ei säälitä äidit, ainakaan sellaiset, jotka ovat itse halunneet paljon lapsia. Mua säälittää ne lapset, kun äidillä ei ole samalla tavalla aikaa kuin jos lapsia olisi vähemmän. Tiedän, tätä ei saisi sanoa. Oon vaan nähnyt niin paljon niitä oman onnensa varassa olevia reppanoita, äiti kun ei pysty repeämään moneen paikkaan.

Kaikki me ei olla samanlaisia. Toiselle lapset on rasite ja toiselle elämän ilo. Toiset tarvitsee omaa aikaa ja toiselle se lasten kanssa vietetty aika on omaa aikaa. Toiset rasittuu kotitöistä ja lastenhoidosta ja toiset nauttii, kun saavat puuhastella ja tuntevat itsensä tarpeellisiksi. Meitä on niin moneen junaan , joten turha säälitellä Meillä on kolme lasta ja toiveissa neljäs. Se olisi hyvä luku mielle. :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mikä oli tän sekavan sepustuksen pointti?

Kyllä minä tiesin kun lapsia saimme, että pyykkimäärä/tiskit yms kasvaa, omaa aikaa pitää järjestellä, murrosikä sattaa tulla... Olen varmaan kuvailemasi tavistallaaja, jolla on parisuhde lasten isän kanssa, käyn töissä ja lapsia on kolme. Mutta ikinä En ole ajatellut että lapset ovat meille/minulle rasite! Lapset ovat tehneet meistä perheen ja meidän perheeseen kuuluu ajoitain kaaos, ajanpuute, sairastelua ja töistä poissaoloja.. Sitä meillä kutsutaan ELÄMÄKSI!

Olet fiksu nainen kun olet jättänyt perheesi lapsiluvun kahteen! Koita selvitä kunnialla!

Niin, jotkut on kuitenkin luovempia jakamaan aikansa ja jopa taloudelliset resurssit useammalle lapselle. Toisilla on myös se puoliso jakamassa hoito-ja kasvatusvastuuta ja näin mahdollistaa äidillekin sitä omaa aikaa. Joillain on myös isovanhempia ja/tai muita läheisiä apunaan. Toiset tekevät vuorotyötä saaden noin sumplittua lapsiystävälliset hoitoajat lapsille jne. Kaikille perhe ja lapset ei edes ole se pakollinen velvollisuus ja työ vaan ihan oikeasti juuri sitä mitä elämältään haluavat.

[QUOTE="vieras";26341515]Mua ei säälitä äidit, ainakaan sellaiset, jotka ovat itse halunneet paljon lapsia. Mua säälittää ne lapset, kun äidillä ei ole samalla tavalla aikaa kuin jos lapsia olisi vähemmän. Tiedän, tätä ei saisi sanoa. Oon vaan nähnyt niin paljon niitä oman onnensa varassa olevia reppanoita, äiti kun ei pysty repeämään moneen paikkaan.[/QUOTE]

Mä oon myös nähnyt niitä oman onnensa nojaan jätettyjä reppanoita kaksilapsisissa perheissä. Niissä ehkä ne lapset on hankittu vaan, kun niin kuuluu tehdä, mutta niistä ei sit kuitenkaan jakseta pitää huolta.

[QUOTE="vieras";26341548]3 on jo paaaaljon :D. Ainakin meidän naapurin mielestä. Sillä on kaksi lasta ja meillä kolme. Ja meillä on niin moooonta lasta sen mielestä :D.[/QUOTE]
Meilläkin on sitten pian mooooooonta :D

Mun mielestä passelisti. Ehkä vois vielä yhden lisää tehdä. Jahka siis saisi kolmannenkin ekana ulos.

[QUOTE="vieras";26341515]Mua ei säälitä äidit, ainakaan sellaiset, jotka ovat itse halunneet paljon lapsia. Mua säälittää ne lapset, kun äidillä ei ole samalla tavalla aikaa kuin jos lapsia olisi vähemmän. Tiedän, tätä ei saisi sanoa. Oon vaan nähnyt niin paljon niitä oman onnensa varassa olevia reppanoita, äiti kun ei pysty repeämään moneen paikkaan.[/QUOTE]

Entäs me, useamman lapsen perheessä kasvaneet, jotka pienperheissä kasvaneita ystäviämme katseltuamme, todellakin toivoisimme saman luksusksen lapsillemme kuin itsellämme lapsuudessa oli - ja yhä aikuisuudessa on?

Onhan tossa totuuttakin. Moni tekee vauvahuuruissaan niin monta, että hoitaminen ja kasvatus onkin sitten raskasta. Osalle kyllä sopii, mutta ei tosiaan kaikille.

Juu, kaikille ei sovi että on monta mukulaa. Kun miettii lapsilukua, on tärkeää kysyä itseltään ja puolisoltaan mm. joitakin seuraavista asioista: Miten hyvin pärjään vähillä unilla? Entäs organisointikyky, millainen? Ja paineen alla? Aivojen nk. "nopeus" ja kyky omaksua uusia asioita/pitää asiat mielessä -joustavuus yllättävissä tilanteissa. Entä miten reagoin elämänmuutoksiin, tekemällä vaiko masentumalla, vetäytymällä? Vaadinko itseltäni paljon ja jos niin millaisia asioita?
Loppujen lopuksi, mitkä ovat prioriteettejani elämässä, raha, valta, ihmissuhteet? Oman ajan tarve ja millaisen ajan kokee ns. omaksi ajaksi...
Ehkä muitakin juttuja kandee miettiä ja tosiaan, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Ja muistaa myös, että lapsi ja varsinkin terve ja elävä sellainen, on ihme, eikä itsestään selvyys. Ja joskus elämä myös yllättää.

[QUOTE="vieras";26341593]Totta. Mutta se on mun mielestä eri asia. Välinpitämättömyys. Kuin se, että ei pysty.[/QUOTE]

Mun tuttavapiirissä on monta kolmilapsista perhettä ja kenenkään lapsista yksikään ei ole oman onnensa nojassa, koska äiti ja isi eivät pysty. Hyvin ovat langat käsissä kaikilla. Meilläkin siis kolme lasta ja tänään selvisin mainiosti niiden kanssa yksin, kun mies on reissussa. Kukaan ei ollut oman onnensa nojassa. Järjestän jokaiselle lapselle myös kahdenkeskistä aikaa joka päivä. Organisointikysymys. Tiedän, että kaikki ei siihen kykene. Silloin on parempi tyytyä niihin kahteen lapseen.

Yhteistyössä