Voiko naapurin lapselle sanoa, ettei tule meidän pihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tii"

Vieras
Naapurin lapsi ryntää AINA meidän pihalle leikkimään, kun näkee, että me ulkoilemme (ja monesti myös tulee pimputtelemaan ovikelloa ja kysymään, että voiko lapsemme leikkiä hänen kanssaan). Nyt on alkanut itseä (ja miestä) todella ärsyttämään, kun ei saada hetken rauhaa omassa pihassamme tuolta naapurin lapselta (tulee siis usein useamman kerran päivän aikana)! Olisi mukava olla pihalla joskus ihan vaan oman perheen kesken.

Voiko naapurin lapselle sanoa, ettei joka hetki tunkisi meidän pihaamme leikkimään? Tai siis tokihan voi sanoa, mutta miten?

Tottakai voi, ja kuuluukin sanoa jos ei tykkää siitä, että lapsi pihassa on.

Ihan vaan tyyliin "haluamme olla nyt rauhassa omassa pihassamme" - tai vaikka "Vertti, pois meidän pihasta nyt".

tottakai voi

kyllä mä joskus sanon naapurin pojalle että nyt meille ei voi tulla tai jos hän alkaa meillä häröilemään niin käsken mennä omaan kotiinsa

naapuri rouvalla ei ole mennyt santaa v*ttuun vaan sanoo reippaasti että saa ja pitääkin komentaa jos käytös ei ole OK

Haluatko säpinää naapurussuhteisiinne? Sanot vaan sille lapselle, että painu vittuun täältä saatanan pentu naapurien kuullen.

Nämä naapurit eivät ole muutenkaan mitään "lempinaapureita", joten periaatteessa voisi noinkin sanoa:D Mutta ehkä ei todellisuudessa kuitenkaan noin järeitä keinoja tarvita:) Jotain haluaisin kuitenkin sanoa ja rajoittaa tuota naapurin lapsen meidän pihassa olemista...

[QUOTE="susu";26359512]autteko omakoti vai rivitalossa?[/QUOTE]

Omakotitalossa asutaan ja ihan senkin vuoksi meillä olisi "oikeus" sanoa tälle lapselle, ettei joka hetki pihaamme tule. Mutta en toki haluaisi loukata tätä lasta ja perhettä (vaikka en heistä niin välitäkään)...joten pohdin, miten sanoa loukkaamatta, mutta kuitenkin niin, että asia menee jakeluun.

eikä kukaan loukkaannu :D et ihan hyvilöä mielin lapsi poistunut meiltä..
ja uskaltanu toistekki pihallemme riekumaan. kuitenki hetki vaan kun leikkivät
pihalla kun ovat pieniä...pian ovat isoja teinejä...sitte jo ikävä näitä aikoja..

Onkohan kyseessä meidän lapsi...?

Miksi lapselle ei voi sanoa kuten asia on: nyt Elli ei voi alkaa, joku toinen kerta sitten. TAi: Me ollaan tässä nyt ihan vain oman perheen kesken tms. Mikä tässä oikein on ongelma? Eikö nyt aikuinen osaa ystävällisesti sanoa lapselle, että tällä kertaa ei aleta. Näin me ainakin sanotaan, jos ei sovi. Eivät ole naapurit tai naapurin lapset ottaneet vielä nokkiinsa. Myös oma lapsemme juoksee vähintään sen kaksi kertaa päivässä kyselemään naapurin lasta.

Omakotitalossa asutaan ja ihan senkin vuoksi meillä olisi "oikeus" sanoa tälle lapselle, ettei joka hetki pihaamme tule. Mutta en toki haluaisi loukata tätä lasta ja perhettä (vaikka en heistä niin välitäkään)...joten pohdin, miten sanoa loukkaamatta, mutta kuitenkin niin, että asia menee jakeluun.

"Meijän Matti tulee sit hakee sua, kun voi seuraavan kerran olla sun kanssa"

Siis antaako ihmiset todellakin lastensa juoksennella missä sattuu naapureiden ovikelloja pimputtelemassa jne. Itse en ole koskaan ymmärtänyt moista. Ymmärrän jos on sovittu, että huomenna Pirkko voi tulla klo. 14 hakemaan Lissua ulos, mutta että joka päivä häiriköidään naapurin ovella 10min. välein. Ei mene minun jakeluun tämä.

Varsinkin pienet lapset. Kai niiden vanhemmat seuraa mitä lapset tekevät pihassa...siis alle kouluikäiset. Kouluikäisille taas voi kertoa selkeästi mikä on meininki.

[QUOTE="öööö";26359573]Onkohan kyseessä meidän lapsi...?

Miksi lapselle ei voi sanoa kuten asia on: nyt Elli ei voi alkaa, joku toinen kerta sitten. TAi: Me ollaan tässä nyt ihan vain oman perheen kesken tms. Mikä tässä oikein on ongelma? Eikö nyt aikuinen osaa ystävällisesti sanoa lapselle, että tällä kertaa ei aleta. Näin me ainakin sanotaan, jos ei sovi. Eivät ole naapurit tai naapurin lapset ottaneet vielä nokkiinsa. Myös oma lapsemme juoksee vähintään sen kaksi kertaa päivässä kyselemään naapurin lasta.[/QUOTE]

Toki voi sanoa juurikin noin:) Olen vaan ehkä sen luonteinen, etten haluaisi ketään loukata (vaikka ymmärrän kyllä, että ei tuontyylinen sanominen ketään loukkaa...tai jos loukkaa, niin vika ei silloin ole sanojassa). Jep, mutta jos kerran muutkin kieltävät naapurin lapsia tulemasta aina välillä, niin aion tästä lähtien itsekin kieltää:D Sain hyväksynnän asialleni:D:D

Siis antaako ihmiset todellakin lastensa juoksennella missä sattuu naapureiden ovikelloja pimputtelemassa jne. Itse en ole koskaan ymmärtänyt moista. Ymmärrän jos on sovittu, että huomenna Pirkko voi tulla klo. 14 hakemaan Lissua ulos, mutta että joka päivä häiriköidään naapurin ovella 10min. välein. Ei mene minun jakeluun tämä.

Varsinkin pienet lapset. Kai niiden vanhemmat seuraa mitä lapset tekevät pihassa...siis alle kouluikäiset. Kouluikäisille taas voi kertoa selkeästi mikä on meininki.

Mullekin tämä tapa on tullut vähän yllätyksenä ja olisi mukava, jos joku ei ihan päivittäin (useaan otteeseen) tulisi leikkimään tai pyytämään leikkimään. Toisaalta on todella mukava, kun lapsilla on kavereita lähellä ja on leikkiseuraa, mutta rajansa kaikella. Itse olen lapsilleni sanonut, ettei joka päivä mennä toisten pihoihin tai pimputtelemaan ovikelloja ja tuntuu ärsyttävältä, että joissakin perheissä ei ole tälle asialle minkään sortin rajoituksia...

Meillä ei auta edes summerin sammuttaminen, hakkaavat ovea sitten... Kyllä tosiaan ravaavat ovella ties minkä ikäiset. Ja jos lapselle sanoo, että joo, meidän tyttö tulee ihan kohta, hetki pieni, niin summeri soi pukemisen aikanakin monta kertaa.

[QUOTE="hmmm";26359695]Meillä ei auta edes summerin sammuttaminen, hakkaavat ovea sitten... Kyllä tosiaan ravaavat ovella ties minkä ikäiset. Ja jos lapselle sanoo, että joo, meidän tyttö tulee ihan kohta, hetki pieni, niin summeri soi pukemisen aikanakin monta kertaa.[/QUOTE]

Kuulostaa tutulta! Yhtenä päivänä tämä samainen naapurin lapsi tuli 1,5 tunnin aikana pimputtamaan kelloa 11 kertaa, vaikka sanoimme selvästi, että tulemme pihalle sitten kun tulemme (ja että meidän lapsi tulee vaikka sitten pyytämään, kun ollaan tulossa ulos)... KÄÄÄÄÄÄÄK!!!!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Heh, kävin juuri häätämässä naapurin lapsen meidän takapihasta, sanoilla "XXX, heti pois sieltä puskasta ja koko pihasta, kiitos". Roikkukoon oman pihansa istutuksissa, eikä meidän.

Mua henk.koht. ärsyttää myös se, kun tietyt lapset käy ovella vartin välein. Jos meidän lapset ei halua ulos klo 15, niin tuskin ne haluaa ulos myöskään klo 15:15 tai 15:30. Eniten kuitenkin ärsytystä aiheuttaa se, kun ko. lapset (ne on aina ne samat) tulee ovelle, pyytävät lapsia ulos, sanon että ne on jo ulkona, ja sitten käyvät jatkuvasti nillittämässä että "ei me löydetä niitä!", "missä ne muka on!", kyseenalaistavat että onko ne ollenkaan ulkona...ARGH :D

Ja onneksi muista naapureista ja heidän lapsistaan ei ole kehkeytynyt tällaista ongelmaa...kun vaan saisi tämän yhden muksun ymmärtämään asian, niin hyvä olisi:)

Heh, kävin juuri häätämässä naapurin lapsen meidän takapihasta, sanoilla "XXX, heti pois sieltä puskasta ja koko pihasta, kiitos". Roikkukoon oman pihansa istutuksissa, eikä meidän.

Mua henk.koht. ärsyttää myös se, kun tietyt lapset käy ovella vartin välein. Jos meidän lapset ei halua ulos klo 15, niin tuskin ne haluaa ulos myöskään klo 15:15 tai 15:30. Eniten kuitenkin ärsytystä aiheuttaa se, kun ko. lapset (ne on aina ne samat) tulee ovelle, pyytävät lapsia ulos, sanon että ne on jo ulkona, ja sitten käyvät jatkuvasti nillittämässä että "ei me löydetä niitä!", "missä ne muka on!", kyseenalaistavat että onko ne ollenkaan ulkona...ARGH :D

:D

Jep, sitä minäkin olen ihmetellyt, että jos tullaan pyytämään ulos ja sanotaan pyytäjälle, että nyt lapsemme/me emme ole tulossa ulos, niin minkä ihmeen vuoksi samainen pyytäjä tulee muutaman minuutin kuluttua pyytämään uudemman kerran (ja vielä uudemman ja ja ja ja...)?! Ihan pöljää touhua, ei voi muuta sanoa!

Nyt tämän viestiketjun innoittamana aion tästä lähtien sanoa naapurin lapselle aina tarvittaessa, että haluamme olla omalla porukalla pihassamme ja että leikkiä voidaan jokin toinen kerta:)

Tsemppiä sinne, mä tiedän miltä susta tuntuu. Meillä sama tilanne. Naapurin muksu on koko ajan soittamassa ovikelloa tai kurkkimassa ikkunoista. Heti kun auto kaartaa pihaan, on tämä lapsi odottamassa meitä. Haluaisi lähteä meidän mukaan pyöräilemään ja joka paikkaa mihin mennään. Ja yleensä tuo vielä kolme sisarustaankin mukanaan....

Yhteistyössä