Hyvät lomailevat vanhemmat!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"ypph"

Vieras
Kun tuotte lapsenne hoitoon minulle, perhepäivähoitajalle, vapaapäivänänne klo 7-17 ÄLKÄÄ kertoko jos aiotte viettää päivän kampaajalla, kosmetologilla, rannalla maaten, shoppailen, kuntoilen tai treffailen uutta isää / äiti yms!!! Älkää kertoko olleskaan jos teillä on sattumoisin vapaata töistä mutta ette halua olla lastenne kanssa.

Lapsesta on todella surkeaa kuunnella äitinsä / isänsä päivän suunnitelmia (ranta yms) eteisessä kun uni on edelleen silmissä aikaisesta herätyksestä johtuen.

Minulle hoitajallekin on turhauttavaa tälläinen kehuskelu vapaapäivistä.
Olen valinnut toki ammattini ja tiedän , että sopimuksemme oikeuttaa hoitoon joka arkipäivä 7-17 MUTTA sopimuksessa on myös kohta , että pääsääntöisesti vanhempien vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä.

Se mihin tälläinen vanhempi pyrkii huokailessaan huonosti nukuttua yötä, kehuen mitä tekee juuri tänään kun ei tarvitse olla lapsensa kanssa ja tähän tuumaten , että "voi kun sä olet nyt tääl mun lapsen kanssa niin tehkää jotain kivaa kesäistä juttua....." Tietysti me tehdään. Ilman sanomistakin.

On vain henkisesti raskasta asennoitua näihin tilanteisiin tietäen miten lapsi murehtii vanhemman viettämää vapaata rannalla yms.
Pahimpia on vanhemmat jotka tekevät kotoakäsin töitä.
" En saanut töitä tehtyä kun niin kaunis ilma , että lähdin liikenteeseen joten tuon lapsen huomennakin aamulla ennen kukonlaulua jos nyt saisinkin tehtyä töitä.

ÄLKÄÄ olko noin julmia lapsillenne!

Tuo on kyllä todella surullista. Ei sitä tarvitse ainakaan lapsen aikaan hehkuttaa. Ja jos on vapaapäivä, niin ei kai se tarkoita että on vapaata perheestäkin. Itse ne lapset on hankkinut, niin aika ihmeellistä ettei töistä voi olla vapaalla jos lapsi on kotona.

[QUOTE="niinpä";26453828]Tuo on kyllä todella surullista. Ei sitä tarvitse ainakaan lapsen aikaan hehkuttaa. Ja jos on vapaapäivä, niin ei kai se tarkoita että on vapaata perheestäkin. Itse ne lapset on hankkinut, niin aika ihmeellistä ettei töistä voi olla vapaalla jos lapsi on kotona.[/QUOTE]

Sanoppa muuta. Vaikka kuinka olenkin hyvä ja turvallinen hoitaja on se asia silti niin, että äiti ja isä ne tärkeimmät on.
Olisi minustakin hienoa joskus olla ylimääräisellä vapaalla mutta hirvittää , ettei lapsella ole oikeutta olla kotona kun muulla perheellä on vapaata.

Mua tuossa kuviossa huolestuttaa eniten se, kun kokoajan puhutaan että lapset ja nuoret voi yhä vaan pahemmin. Miten niiden lasten pitäisi tulevaisuudessa voida jos vanhemmatkin on noin kyllästyneitä lapsiinsa. Miten lapseen vaikuttaa, että se hylätään päiväkotiin ja vanhemmat viettää lomaa :( Milloin on lapsen vuoro olla sillä tärkeimmällä sijalla, eikä äidin kampaamokäynnin? Tästä varmasti menee nyt herneet nenään tosi monella.

Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä jotka vievä lapsensa hoitoon vapaapäivänä tai lomilla. :( Sama jos äiti on äitiyslomalla vauvan kanssa kotona ja pieni isosisko tai -veli päivähoidossa JOKA ARKIPÄIVÄ 7.30-16.30!!!
Älkää oikeesti hankkiko niitä lapsia jos ette halua heidän kanssa viettää aikaa....

Ja mä taas en edelleenkään tajua, mistä te näitä vanhempia löydätte jotka viittii herätä vapaa-aamuna ennen seiskaa vain tuodakseen lapsensa 10 tunniksi hoitoon :D Uskomaton homma, kun en ite oo koskaan nähnyt/kuullut yhdestäkään tällaisesta, ja palstalla nää on aivan jatkuva ilmiö.

Varmaan tommosiakin idootteja on, mutta ei niitä nyt ihan joka hoitopaikkaan voi montaa sattua.

Itse olen koko kesän lomalla ja lapset ovat kaksi kertaa viikossa hoidossa vielä tämän ja ensin viikon. Hoitopäivän pituus on noin kuusi tuntia, eli 12h viikossa. Tämä siitä syystä, että minun on pakko saada opiskeltua ja lasten ollessa kotona esseiden kirjoitus ei onnistu sitten millään. Ja vaikka opiskelun jättäisi ilta-aikaan, en pystyisi siitä suoriutumaan kesän aikana ilman tätä järjestelyä.

Olen tuntenut päätöksestä huonoa omaatuntoa, vaikka lapset saavat olla muuten minun kanssani kotona eikä esim. aikaisia aamuja ole tällä järjestelyllä ollenkaan. Itse en voisi kuvitella mitään muuta syytä viedä lapsia kesällä hoitoon kun työt tai tällainen "pakkotilanne".

... ja "lapset ja nuoret" ei käsittääkseni voi "yhä pahemmin", vaan eri ryhmien välinen kuilu on kasvanut. Hyväosaisilla menee entistä paremmin, huono-osaisilla entistä huonommin. Lopputulos: +-0.

Mua tuossa kuviossa huolestuttaa eniten se, kun kokoajan puhutaan että lapset ja nuoret voi yhä vaan pahemmin. Miten niiden lasten pitäisi tulevaisuudessa voida jos vanhemmatkin on noin kyllästyneitä lapsiinsa. Miten lapseen vaikuttaa, että se hylätään päiväkotiin ja vanhemmat viettää lomaa :( Milloin on lapsen vuoro olla sillä tärkeimmällä sijalla, eikä äidin kampaamokäynnin? Tästä varmasti menee nyt herneet nenään tosi monella.

Hyi , mua ihan puistattaa ajatus lapsista päiväkodissa lomalla. Missä on perheen yhteen kuuluuden tunne? Luonnollinen kiintyminen?
Syitä on tosi monia miksi lapsen pitää olla hoidossa kun itse lomalla.
Mutta jos oikeasti vanhemmat katsoisi peiliin ja miettisivät syitä? Minusta sieltä peilistä katsoo se syy: laiskuus, osaamattomuus, pelko, itsekkyys, oma napa, lapsen arvon mitätöiminen eli ihmisarvon pois ottaminen...
Tiedän , että monia oikeitakin syitä on mutta työssäni törmään liian usein vanhempiin joille tärkeintä on oma hyvinvointi lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.

[QUOTE="Tiinuliini";26453922]Itse olen koko kesän lomalla ja lapset ovat kaksi kertaa viikossa hoidossa vielä tämän ja ensin viikon. Hoitopäivän pituus on noin kuusi tuntia, eli 12h viikossa. Tämä siitä syystä, että minun on pakko saada opiskeltua ja lasten ollessa kotona esseiden kirjoitus ei onnistu sitten millään. Ja vaikka opiskelun jättäisi ilta-aikaan, en pystyisi siitä suoriutumaan kesän aikana ilman tätä järjestelyä.

Olen tuntenut päätöksestä huonoa omaatuntoa, vaikka lapset saavat olla muuten minun kanssani kotona eikä esim. aikaisia aamuja ole tällä järjestelyllä ollenkaan. Itse en voisi kuvitella mitään muuta syytä viedä lapsia kesällä hoitoon kun työt tai tällainen "pakkotilanne".[/QUOTE]

Sun tilanne on ihan eri, kun on oikea syy siihen että lapset hoidossa. Ja jos ne ovat vaan muutaman viikon pari pv/vko hoidossa ja loppukesän saavat lomailla, niin sehän on aivan ihanaa ja jopa harvinaista!
Älä kanna huonoa omaatuntoa :)

[QUOTE="Jenis";26453921]Ja mä taas en edelleenkään tajua, mistä te näitä vanhempia löydätte jotka viittii herätä vapaa-aamuna ennen seiskaa vain tuodakseen lapsensa 10 tunniksi hoitoon :D Uskomaton homma, kun en ite oo koskaan nähnyt/kuullut yhdestäkään tällaisesta, ja palstalla nää on aivan jatkuva ilmiö.

Varmaan tommosiakin idootteja on, mutta ei niitä nyt ihan joka hoitopaikkaan voi montaa sattua.[/QUOTE]

Se vanhempi joka menee autolla töihin vie ja tuo lapsen työaikojensa mukaan.

[QUOTE="Jenis";26453921]Ja mä taas en edelleenkään tajua, mistä te näitä vanhempia löydätte jotka viittii herätä vapaa-aamuna ennen seiskaa vain tuodakseen lapsensa 10 tunniksi hoitoon :D Uskomaton homma, kun en ite oo koskaan nähnyt/kuullut yhdestäkään tällaisesta, ja palstalla nää on aivan jatkuva ilmiö.

Varmaan tommosiakin idootteja on, mutta ei niitä nyt ihan joka hoitopaikkaan voi montaa sattua.[/QUOTE]

Näitä löytyy moniakin!! Sulle ei vain ole sattunut kohdalle mutta ei se merkitse ettei niitä olisi!

Eipä tulis mieleenikään viedä lapsia hoitoon ja lekotella itse rannalla tai shoppailla tai mitään sellaista.

Ainoa tilanne, missä voisin kuvitella vieväni lapset hoitoon vapaapäivänä, olisi sellainen, että olisi monta hankalaa asiaa hoidettavana, esim. virastoissa käyntiä tai sellaista, jolloin lapsilla olisi takuulla mukavampaa hoidossa.

[QUOTE="Tiinuliini";26453922]Itse olen koko kesän lomalla ja lapset ovat kaksi kertaa viikossa hoidossa vielä tämän ja ensin viikon. Hoitopäivän pituus on noin kuusi tuntia, eli 12h viikossa. Tämä siitä syystä, että minun on pakko saada opiskeltua ja lasten ollessa kotona esseiden kirjoitus ei onnistu sitten millään. Ja vaikka opiskelun jättäisi ilta-aikaan, en pystyisi siitä suoriutumaan kesän aikana ilman tätä järjestelyä.

Olen tuntenut päätöksestä huonoa omaatuntoa, vaikka lapset saavat olla muuten minun kanssani kotona eikä esim. aikaisia aamuja ole tällä järjestelyllä ollenkaan. Itse en voisi kuvitella mitään muuta syytä viedä lapsia kesällä hoitoon kun työt tai tällainen "pakkotilanne".[/QUOTE]

Oletko rannalla makoilemassa? Kampaajalla? Kuntosalilla? Shoppailemassa? uuden miehen kanssa koko päivän treffeillä?
Kehutko näitä lapselle ja hoitajalle?

Tuskin.

Juuri nämä oikeat syyt mitä sullakin on opiskelu on ohan ymmärrettävää. Mutta siinä vaiheessa kun huolehditaan viikosta toiseen omasta hyvinvoinnista välittämättä lapsesta on vääryyttä!

Päiväkodissa töitä tehneenä kuvio on harmillisen tuttu :/

Silti nyt 2,5v:n äitinä ymmärrän ja hyväksyn (tosin eipä sillä ole mitään merkitystä..) että jos äidillä on 4vko:n kesäloma ni et lapsi on 2-3pv hoidossa n.9-15. Esimerkissä vain äiti koska en osaa ajatella tilannetta jossa myös isä olis täysillä kuviossa kun meillä tällähetkellä isä rakentaa kaiken vapaa-ajan.

Itse varmaan en voisi pitää lasta päiväkodissa/pph:lla jos itse meneisin tuntikausiksi shoppailemaan tai rannalle makaamaan, silloin saisi viettää mummolapäivää tms. extraa.

Siivous -mitä ihanaa luxusta yksin!- olis sellanen syy jonka vuoksi en potisi huonoa omatuntoa tippaakaan ja ehkä sitten sen jälkeen se kampaaja :) Kun koti on järjestyksessä on kiva sitten keskittyä kunnolla lapsen kanssa puuhailuun.

[QUOTE="Vieras";26453967]Se vanhempi joka menee autolla töihin vie ja tuo lapsen työaikojensa mukaan.[/QUOTE]

No ap:n esimerkissä oli nimenomaan kyse vanhemmasta, joka tuo lapsen hoitoon ja hehkuttaa mitä kivaa itse lähtee sen jälkeen tekemään. Aika kova tarve saa vapaapäivälle olla, että viitsii lasta kiikuttaa seiskaksi hoitoon ;)

Ja kuten sanoin, niin varmaan näitäkin valopäitä on, mutta tuskin kyse nyt kuitenkaan on mistään erityisen laajasta ilmiöstä. Tai sitten oma kaveripiiri, naapurit yms. on aivan poikkeuksellista sakkia. Sitäkään en kyllä usko.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
Minä teen tällä hetkellä kotona töitä. Joskus on sellaisia päiviä tai vähintään päivässä tunteja, että työteho on nolla, etenkin kun yöt ovat ajoittain todella kehnoja ja oma perussairaus aiheuttaa uupumusta. Silti se lapsi vaan on hoitopaikkaan vietävä seuraavanakin aamuna, jotta edes yritän tehdä hommia, plus edellisen, tehottoman päivän työt päälle.

Joskus on niitäkin päiviä ollut, kun puolenpäivän jälkeen totean, että turha yrittääkään enää. Silloin olen jopa saattanut lähteä kaupoille, koska en kesken päiväunien viitsi lasta hoitopaikastaan hakea. Herätköön pieni ensin ja saakoon välipalansa. Joskus menen jopa reissuni jälkeen töitä jatkamaan, lapsen isä kun pääsee yleensä töistä puoli kolmen jälkeen. Se siis hakee joka ensin ehtii ja sen mukaan miten työtilanne sallii.

En näe järjestelyssä mitään pahaa. Ap:n päätarkoitus oli varmaan hämmästellä sitä, että lomalla ollessa viedään lasta hoitoon. Siitä en sano mitään, kun en ole sellaisessa tilanteessa ollut, mutta kotona / ilman päivittäistä työtuntiaikaa työskentelevänä tiedän, että tehottomia päiviä on, eivätkä ne valitettavasti ennusta itseään etukäteen. Jospa sen tekisivätkin, niin voisin pitää pieneni kotona niinä päivinä!

Onneksi tämän viikon jälkeen alkaa pienellä kesäloma, joka omia lomiamme jakamalla ja jaksottamalla on pitkä - ensin 2 vk isin kanssa, sitten 4 äidin, sitten vielä 2 vk iskän kanssa.

Onhan se niin että lapsen on hyvä olla vahempien kanssa mahdollisimman paljon...
Mutt mites sitten kun olimme viikon lomalla mökillä ja poika oli tossi uhmakas koko viikon ja sairastelikin vähän. Viikko oli melko raskas kaikille vaikka välillä oli kivaakin. Uhmakohtauksia oli useita päivässä ja iltapäivään mennessä oltiin kaikki jo melkolailla pinna kireenä, ihan odotti että koska tuo muksu nukahtaa että rauha laskeutuu.
Kun pääsi päiväkotiin maanantina rullasi iltakin todella mallikkaasti. Aamullakin kaikki sujui kuin tanssi. Ei mitää huutoa tai uhmaa.
Jäin ihmettelemään että oliko lapsella niin tylsää meidän kanssa mökillä että uhmaili sen takia? Päiväkotiin oikein kaipaili lomalla ja kysyi että koska mennään. Tuli itselle paha mieli kun tuntui että lapsi olisi mieluummin ollut päiväkosissa kuin meidän kanssa möksällä. Kaikki tekeminenkin tuntui turhauttavalta kun lapsi kokoajan kitisi ja huusi joka asiasta.

Että joskus tuntuu että lapsi olisi todella mieluummin siellä pk:ssa vaikka itse haluaisi tehdä yhdessä kaikkea kivaa.

Tuttua :(
Lapsi kuuntelee illalla kun äiti ja isi tulee hakemaan kuinka kiva päivä heillä on ollut . Olivat rannalla , kaupungilla ja terassilla. Voi kun oli kivaa olla rauhassa ei tarvinnut vahtia lapsia kne. jne.
Lapsi seisoo vieressä allapäin ja minä hoitajana yritän toppuutella vanhempia etteivät ihan kauheasti hehkuta omaa vapaapäivää ja samalla kommentoin että olisi se kivaa "Pekallekin" jos hänelllä olisi ihan oikea kesäloma.
No kun se viihtyy täällä niin hyvin , täällä on kavereita jne. jne. selityksiä löytyy aina.

Sen ymmärrän, että lapsen on mukavampi hoidossa kuin istua äidin kanssa esim. kampaajalla, sielläkin kun joskus on käytävä. Mutta ymmärrän myös aloittajan pointin... Tuntuu tosi pahalta, että on (ilmeisesti paljonkin) sellaisia vanhempia, jotka eivät viihdy lastensa kanssa. Toisaalta en hyväksy kyllä sitäkään, että vanhempi on nuoremman lapsen kanssa kotona, mutta vanhempi lapsi on hoidossa. Ja vain päästäkseen helpommalla. Täällä meilläkin päin taas moni lapsi joutui muualle kuin lähipäiväkotiin siitä syystä, että paikat ovat osin sellaisilla, jotka eivät niitä oikeasti tarvitse. (Tiedän, että jälkimmäinen syy ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen)

[QUOTE="mamma";26454210]Onhan se niin että lapsen on hyvä olla vahempien kanssa mahdollisimman paljon...
Mutt mites sitten kun olimme viikon lomalla mökillä ja poika oli tossi uhmakas koko viikon ja sairastelikin vähän. Viikko oli melko raskas kaikille vaikka välillä oli kivaakin. Uhmakohtauksia oli useita päivässä ja iltapäivään mennessä oltiin kaikki jo melkolailla pinna kireenä, ihan odotti että koska tuo muksu nukahtaa että rauha laskeutuu.
Kun pääsi päiväkotiin maanantina rullasi iltakin todella mallikkaasti. Aamullakin kaikki sujui kuin tanssi. Ei mitää huutoa tai uhmaa.
Jäin ihmettelemään että oliko lapsella niin tylsää meidän kanssa mökillä että uhmaili sen takia? Päiväkotiin oikein kaipaili lomalla ja kysyi että koska mennään. Tuli itselle paha mieli kun tuntui että lapsi olisi mieluummin ollut päiväkosissa kuin meidän kanssa möksällä. Kaikki tekeminenkin tuntui turhauttavalta kun lapsi kokoajan kitisi ja huusi joka asiasta.

Että joskus tuntuu että lapsi olisi todella mieluummin siellä pk:ssa vaikka itse haluaisi tehdä yhdessä kaikkea kivaa.[/QUOTE]

Niin oletko ajatellut MIKSI lapsi uhmaa kotona?
Mietippä omaa tilannettasi töissä. Joudut käyttäytyyn ja miettiin sanojasi ja muuta tekemistäsi työkavereita kohtaa. TTämä on aikuisellekin raskasta jos sattuu oleen ns. huonopäivä.
Miten tämä onnistuu lapselta joka opettelee vasta näitä asioita?

Lapsesi pääsi vihdoin oleen OMAN perheen kanssa jossa voi tunteitaan näyttää turvallisesti. Häneltä purkautui vuosien pahaolo ehkäpä tuona kyseisenä viikkona .
Miten te siihen reakoitte? lasta rankaistiin tunteistaan?

Miksi ette uskaltaneet kohdata lapsen tunteita ja tukea häntä?
Miten tilannetta todellisuudessa helpottaa hoitoon vieminen ja lapsen kokemien tunteiden pakeneminen ? Nuo tunteet ja niiden käsittely on tulevaisuudessa entistä hankalampaa jos sitä ei osa kolmivuotiaana.

Minusta on vanhempien vastuulla kohdata uhmaikäinen oikeasti kotonaan . Hoidossa ei välttämättä kovin ujo lapsi uskalla uhmata vaikka olisi tuttu ja turvallinen paikka. Uhma on huono tekosyy viedä lapsi hoitoon. Kotona liistetään kasvatusvastuusta ihan urakalla kun ei jakseta asettaa rajoja ja kestetä , että niitä välillä testataan rajustikin...

Meidän päiväkotilaisella (6v autisti) on kesälomaa vain ne neljä viikkoa mitkä isänsä on lomalla ja oma päiväkoti kiinni. Vaikka itse olenkin pikkusiskon kanssa kotona, tytölle nuo lomat ovat rankkoja ja luonnollisesti muullekin perheelle kun täytyy päivät ohjelmoida hänen mukaansa. Tänäänkin hän om hoidossa, ei kuitenkaan 7-17 vaan 10.30-15.30.

En häntä jättäessä tai hakiessa mitenkään hehkuta omaa päiväämme, vaikka saatankin sanoa pikkusiskolle että lähdetään nyt leikkipuistoon/uimaan/metsäretkelle/kirjastoon tms. Pikkusisko kun haluaisi jäädä leikkimään päiväkodille.

Mitä huvituksiin tulee niin varmasti tuokin lapsi saa niitä ihan riittämiin vaikka joku retki äidin ja siskon kanssa jääkin väliin. :) Eilen esim oli gröna lundissa, sunnuntaina uimassa ja junibackenissa jne. Torstaina on taas vapaapäivä mihin keksitään jotain kivaa ja viikonloppuna on ainakin Skansenia luvassa.

Yhteistyössä