Onko kotiäiti ammatti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäiti"

Vieras
Äiteistä puhutaan nykyään hoitovapaalaisina, ammatti on joku muu joka määrittelee naisen. Onko kenenkään ammatti kotiäiti? Eli jos joku kysyy, mitä teet työksesi, ei ole tyhjentävää vastausta.

Itse olen alkanut tituleeraamaan itseäni kotiäidiksi. En enää hoitoalan opiskelijaksi, kerta tutkinnon loppuun suorittaminen on puhtaasti kiinni siitä, sopiiko koulu perhe-elämääni, ei siitä, sopiiko perhe kouluelämääni. Monet kyllä kyselevät, mitä teen "normaalissa elämässä", mutta en voi oikein vastata mitään. Pidän huolta perheestäni? :)

Onko kotiäiti enää nykyään "ammatti" (tietty se ei ole siinä mielessä ammatti, kun ei siitä oikein palkkaa sa? Nykyään työ tuntuu olevan isoin osa identiteettiä ja se mitä muiden silmissä olet, mitä jos ei ole ammatiltaan "mitään"?

[QUOTE="vieras";26546686]Ei se ole ammatti, vaikka jotkut naiset käyttäytyvätkin niin että se olisi. Eivät tee muuta kuin lisäänny, oikeasta koulutuksesta tietoakaan...[/QUOTE]

Koulutus ja ammatti ovat ihan eri asioita. Kyllä kotiäiti on virallinen nimike.

[QUOTE="kotiäiti";26546749]Laitoinkin sopimaan, mutta se verotti perhettä liikaa. Meni prioriteetit uusiksi, enkä enää murehdi siitä. Turvataan minun selusta muilla tavoilla.

ap[/QUOTE]

Millä muilla tavoilla?

[QUOTE="vieras";26546686]Ei se ole ammatti, vaikka jotkut naiset käyttäytyvätkin niin että se olisi. Eivät tee muuta kuin lisäänny, oikeasta koulutuksesta tietoakaan...[/QUOTE]

Komppaan

[QUOTE="eee";26546759]Millä muilla tavoilla?[/QUOTE]
Järjestämällä rahaa sen verran oman perseen turvaksi, että voin rauhassa opiskella tutkinnon loppuun jos ero tulisi. Eli siis parin vuoden palkoilla. Opiskelen sitten kun lapset on isoja kun eroa ei tule.

ap

Ei ole ammatti. Ammatti on se mitä teet palkkatyöksesi. Jos et ole palkkatyössäsi niin olet esim. äitiyslomalla, hoitovapaalla, työttömänä, sairaslomalla tai eläkkeellä. Kaikissa näissä tapauksissa sinulla voi olla myös ammatti tai voi olla että ei ole, kuten sinulla.

[QUOTE="kotiäiti";26546791]^ Mitä jos ei ole hoitovapaalla, mutta ei ole työtönkään (eli ei etsi töitä)? Kotirouva?[/QUOTE]

No kyllä se on ihan työtön vaan. Elämäntapatyötön.

[QUOTE="kotiäiti";26546791]^ Mitä jos ei ole hoitovapaalla, mutta ei ole työtönkään (eli ei etsi töitä)? Kotirouva?[/QUOTE]

Voit sä työtön olla vaikka et etsi töitä tai nosta tukia.

[QUOTE="vieras";26546698]On "ammatti". Tuota nimitystä voi käyttää ja pitää käyttää, jos on kotona lasten kanssa eikä ole samalla töissä tai koulussa.[/QUOTE]

Mä en kyllä sanonu ammatikseni "kotiäiti" kun olin hoitovapaalla vaan olin ammatiltani lto
joka oli hoitovapaalla eli kotiäitinä. Jos ei ole muuta ammattia ja on lasten kanssa kotona,
niin sitten varmaan voi kotiäitäkin pitää ammattina, mutta yleensä ammattiin opiskellaan
ja valmistutaan ja samahan ei päde kotiäityyteen.