Hitsin kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26553025:
Ei mikään velvollisuus, mutta olisihan se ollut ihan korrektia. Vähän sama juttu kuin jos on pitkään päässyt naapurin kimppakyydillä töihin, niin olisi ihan kiva, jos naapuri ilmoittaisi, että huomisesta lähtien et sitten enää pääsekään.

Tää on just niin tätä. Ihmisluonto aina olettaa että saavutetuista eduista voi pitää kiinni maailman tappiin ja hyötyä mitään maksamatta. Autokyydin loppumisesta ilmoittaminen on korrektia jos kyytiläinen on kyydinnyt vastavuoroisesti tai osallistunut reippaalla kädellä kustannuksiin.

Tämä koirahomma on verrattavissa siihen että joku istuu työmatkansa vuosi toisensa jälkeen sinun kyydissäsi maksamatta mitään ja tuo joskus pari rättiä jotta voit puhdistaa hänen jälkensä autosta vrt. koiralla omat ruuat.

Jos joku minulla korvauksetta hoidattaisi hurttansa/lapsensa/ajattaisi itsensä eikä ilman erillistä vaatimusta älyäisi korausta tarjota niin loppuu peli lyhyeen, enkä välttämättä moisille lokeille juuri virallisia ennakkoilmoituksia asiasta antaisi.

No, ilmeisesti mun pettymystä ja hämmennystä nyt ei sitte kukaan käsitä.

Nää ihmiset on ollut meille tosi läheisiä, siis kaikki kolme pariskuntaa, muille on tullut lapsia ja me sitten otettiin toi koira... ja siitä puhuttiin näiden toisten parien kanssa, ja he oli ihan että jee, ottakaa koira.
Taisin jo mainitakin, että äitini sanoi jo valmiiksi, että hän ei koiraa hoida. Mun äiti on ihminen, joka ei koskaan lupaa mitään jota ei voi pitää, ja joka aina on sitoutunut siihen mitä hän on aloittanut... niin kai mä olen sitten luullut että muutkin ihmiset on sellaisia. Nyt olen hämmentynyt siitä, ettei tää kaveri sanonut mitään heidän reissusta, vaikka on paljon nähty ja juteltu niistä ja näistä. Eikä sanonut siitäkään että he ei haluakaan meidän koiraa hoitaa...

Hyvin näille on kelvannut käyttöön meidän mökki esim., samoin lomaosake, ja pihamaalla ovat pariskuntien lapset oleilleet hyvin vapaasti. Mutta kai sitten täytyy tässä itsekin ruveta "laittamaan rajoja".

Ovatko noi sun kaverit sitten luvanneet hoitaa koiraa ihan koska tahansa? Ehkä he ottivat äkkilähdön eivätkä tienneet reissusta aikaisemmin, päättivät vain että nyt lähdetään reissuun. Oletko sitä mieltä että heidän olisi pitänyt sulta kysyä voivatko he lähteä reissuun?
Ja jos et halua että he käyttävät teidän mökkiä ja lomaosaketta, sano että ei sovi, harvinaisen yksinkertaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26553025:
Ei mikään velvollisuus, mutta olisihan se ollut ihan korrektia. Vähän sama juttu kuin jos on pitkään päässyt naapurin kimppakyydillä töihin, niin olisi ihan kiva, jos naapuri ilmoittaisi, että huomisesta lähtien et sitten enää pääsekään.

Ensinnäkin: jatkuva, molemminpuolinen kimppakyyteily on ihan toinen juttu kuin satunnainen koiravahtina olo.

Toisekseen: jos sinua jatkuvasti joku käyttää hyväkseen ilmaisena apuna ja jossain kohtaa päätätkin tehdä omia juttujasi, niin koetko olevasi velvollinen tälle hyväksikäyttäjälle etukäteen tekemisiäsi sen kummemmin selittämään?

Ehkä mekin sitten vaan vaihdetaan mökistä lukot eikä puhuta niille mitään. Hankkikoot oman mökinkin...

Vai oliskohan mitenkään korrektia meidän sanoa etukäteen että on nyt ajateltu näin?

[QUOTE="aloittaja";26553655]No kun käytäntö vaan nyt on mennyt tälleen. Niin en tajuu miksei voi sitten puhua asioista. Kun tässä kerran ollaan kavereita oltu ja ollaan kai edelleen.[/QUOTE]

He eivät siis ole luvanneet mitään, joten eivät myöskään ole pettäneet lupaustaan vaikka itse koet niin. Ja hehän sanoivat sulle; nyt ei sovi, ei olla kotona! Mikä tuossa nyt on niin ihmeellistä?
Jos et halua heitä mökillesi ja he kysyvät sitä seuraavan kerran, sanot että ei sovi. Duh!

[QUOTE="vieras";26553750]He eivät siis ole luvanneet mitään, joten eivät myöskään ole pettäneet lupaustaan vaikka itse koet niin. Ja hehän sanoivat sulle; nyt ei sovi, ei olla kotona! Mikä tuossa nyt on niin ihmeellistä?
Jos et halua heitä mökillesi ja he kysyvät sitä seuraavan kerran, sanot että ei sovi. Duh![/QUOTE]

Siis kun systeemi on ollut kaikin puolin avoin. Ei he enää ole mitään kysyneet, ilmottaneet vain että ovat suunnitelleet sinne mennä.

Mä olen ajatellut että ollaan vähän kuin yhtä suurta perhettä, ja voidaan jutella mielialoistamme ja suunnitelmistamme niinkuin ollaan ennenkin voitu jutella. Mutta tuntuu että toiset ei nyt sitten halua jutella omistaan. Se tekee surulliseksi.

(Ja edelleen mulla on se koiraongelma... jos olisin ajoissa tiennyt ettei koiralle olekaan nyt tällä kertaa yllättäen hoitopaikkaa, olisin helposti voinut järjestää asian toisin, esim. ottaa koiran mukaani. Nyt on majoitus sellainen että on vähän huono.)

Ensinnäkin: jatkuva, molemminpuolinen kimppakyyteily on ihan toinen juttu kuin satunnainen koiravahtina olo.

Toisekseen: jos sinua jatkuvasti joku käyttää hyväkseen ilmaisena apuna ja jossain kohtaa päätätkin tehdä omia juttujasi, niin koetko olevasi velvollinen tälle hyväksikäyttäjälle etukäteen tekemisiäsi sen kummemmin selittämään?
Kimppakyyteily ei aina ole molemminpuolista. Voihan olla, että toisella osapuolella ei ole edes ajokorttia. Noin yleisesti ottaen mun mielestä yhtään mitään ei pitäisi alkaa tekemään ilman erillistä sopimusta, mutta monesti käy niin, että jokin asia muodostuu tavaksi. Jos sen tavan haluaa katkaista, niin ei siinä mitään. Ei tarvitse edes ilmoittaa, että sorry, mutta jos huomenna ajattelit mennä parkkikselle odottamaan kyytiä, niin älä ainakaan pidätä hengitystä odotellessasi. Kyllähän toinen siellä parkkiksella aikansa odoteltuaan huomaa, että kyytiä ei olekaan.

Aikoinaan, kun mun vanhempani eivät vielä asuneet tässä samassa taloyhtiössä kuin minä ja siskoni, niin meillä oli "sanaton sopimus" siitä, että mä käyn kastelemassa systerin kukat ja hoitamassa sen kilpikonnat, kun systeri on mökillä. Ja kesäisinhän systeri oli mökillä niin viikonloppuisin kuin lomallaankin. Meillekin ne mökkireissut oli ilmoitusluontoinen asia eikä mulla ollut mitään sitä vastaan. JOS mä olisin halunnut suunnitella kesäni siten, että siihen ei systerin kukat ja kilpparit sovi tai että systerin pitää ainakin ottaa huomioon se, että aikatauluista pitää etukäteen sopia, niin kyllä mä olisin asiasta sanonut systerille jo keväällä enkä vasta viikkoa ennen, jolloin se on jo ehtinyt kutsua mökille anoppinsa ja appiukkonsa. Mutta ehkä mä olen vähän outo :D

[QUOTE="aloittaja";26553774]Siis kun systeemi on ollut kaikin puolin avoin. Ei he enää ole mitään kysyneet, ilmottaneet vain että ovat suunnitelleet sinne mennä.

Mä olen ajatellut että ollaan vähän kuin yhtä suurta perhettä, ja voidaan jutella mielialoistamme ja suunnitelmistamme niinkuin ollaan ennenkin voitu jutella. Mutta tuntuu että toiset ei nyt sitten halua jutella omistaan. Se tekee surulliseksi.

(Ja edelleen mulla on se koiraongelma... jos olisin ajoissa tiennyt ettei koiralle olekaan nyt tällä kertaa yllättäen hoitopaikkaa, olisin helposti voinut järjestää asian toisin, esim. ottaa koiran mukaani. Nyt on majoitus sellainen että on vähän huono.)[/QUOTE]
Missä sä asut ja millainen koira?

Koirahoitolaa minäkin suosittelen, jos ei muuta paikkaa löydä. Ikäväähän se on yhtäkkiä alkaa hoitopaikkaa hakemaan, mutta mitään ei koskaan saisi pitää itsestään selvyytenä.

Mun vanhemmat pitävät tuosta meidän koirasta todella paljon ja mielellään ottavat sen hoitoon, jos on tarvetta. Mutta vaikka mie tiedän tuon, niin kysyn ja varmistan ajoissa, että he pystyvät sitä hoitamaan reissun ajan. En pidä sitä millään tavalla itsestään selvyytenä, koska koirassa on aina hoitamista esim. lenkitys, vaikka vienkin ruuat ja muut hoitotarvikkeet mukana. Viime kesänä matkaa varatessamme varmistin silloin jo, että voimme koiran sinne viedä ja he jaksavat sitä pari viikkoa hoitaa. Varsinkin kun veljen lapset olivat samaan aikaan sinne menossa hoitoon.

Viimeksi muokattu:
Voi elämä. Luulin eka et tää on provo mut kai tää sit on totta tai sit joku on erityisen hullu kun jaksaa noin pitkästi kirjoitella... Vai että kaverit ei suostu laittamaan omaa kissaansa pois siksi aikaa että teidän koira tulis hoitoon. Mee sä hoitoon, sellaseen missä hoidetaan sun pää kuntoon.
Meilläkin koira menee mun vanhemmille hoitoon yleensä jos meillä on jotain menoa minne koira ei voi tulla ja on heillä välillä muuten vain koska he pitävät todella koirasta ja koira tykkää olla heillä. Mutta en IKINÄ oleta, että tottakai he ottavat koiran vaan aina kysyn hyvissä ajoin etukäteen.

Entäs jos ystävät puhkuu tahollaan, että hitto kun sä et voinut kertoa heille lomasuunnitelmistas ajoissa, että olisivat voineet järkätä tuon koiranhoidonkin? Vai onko tuo niin, että muiden pitää sopia sun kanssas, ja sun osaltas se on vain ilmoitusluonteinen asia?

Entäs jos ystävät puhkuu tahollaan, että hitto kun sä et voinut kertoa heille lomasuunnitelmistas ajoissa, että olisivat voineet järkätä tuon koiranhoidonkin? Vai onko tuo niin, että muiden pitää sopia sun kanssas, ja sun osaltas se on vain ilmoitusluonteinen asia?

Ei kyllä mä olin puhunut kuvioistani vaikka kuinka kauan sitten, mutta tosiaan, en nyt keksinyt kysyä, kun ei ole ennenkään tarvinnut nimenomaan kysyä, vaan on ollut vähän silleen että silloin ja silloin ollaan molemmat reisussa, ja silloin ja silloin... ja olen sitten kaiketi kuvitellut mielessäni että tää viestinnän muoto on riittävä.

Siis alkuunhan nää haki meidän koiraa sinne vaikka ei olis hoitajaa tarvittukaan... lapsille seuraksi, ja siis tykkäsi siitä todella.

Kai tää tästä jotenkin selviää vielä. Nyt vaan on vähän semmoinen loukattu olo, vaikka tietysti ymmärrän että koko tämä meidän touhu on vissiin vähän rajatonta suuntaan ja toiseen. Sitä se mun äiti on aina sanonutkin, varoitellut että MEITÄ käytetään hyväksi (tai siis meidän omaisuutta, kun en ole niin nokon nuuka siitä). Ja että kaikki ei voi olla yhteistä. No ei sitten, kai se on ollut semmoinen mun oletus taas.

Ja palstalla saamistani vastauksista päätellen olen sitten ollut tosiaan tyhmä.

[QUOTE="aloittaja";26554146]Ei kyllä mä olin puhunut kuvioistani vaikka kuinka kauan sitten, mutta tosiaan, en nyt keksinyt kysyä, kun ei ole ennenkään tarvinnut nimenomaan kysyä, vaan on ollut vähän silleen että silloin ja silloin ollaan molemmat reisussa, ja silloin ja silloin... ja olen sitten kaiketi kuvitellut mielessäni että tää viestinnän muoto on riittävä.

Siis alkuunhan nää haki meidän koiraa sinne vaikka ei olis hoitajaa tarvittukaan... lapsille seuraksi, ja siis tykkäsi siitä todella.

Kai tää tästä jotenkin selviää vielä. Nyt vaan on vähän semmoinen loukattu olo, vaikka tietysti ymmärrän että koko tämä meidän touhu on vissiin vähän rajatonta suuntaan ja toiseen. Sitä se mun äiti on aina sanonutkin, varoitellut että MEITÄ käytetään hyväksi (tai siis meidän omaisuutta, kun en ole niin nokon nuuka siitä). Ja että kaikki ei voi olla yhteistä. No ei sitten, kai se on ollut semmoinen mun oletus taas.

Ja palstalla saamistani vastauksista päätellen olen sitten ollut tosiaan tyhmä.[/QUOTE]
Mä ymmärrän sun tunteman loukatun olon, koska mun siskoni ei olisi varmaan puhunut mulle kolmeen kuukauteen, jos aikoinaan ihan vaan kiusallani olisin antanut sen sopia ystäviensä, appivanhempiensa ja muiden kanssa mökkireissuja ja mä olisin viikkoa aikaisemmin ilmoittanut, että ähäskutti, mullapa onkin just sille ajankohdalle muutakin tekemistä kuin sun kukkasi ja kilpikonnaksi. Vittuilunahan systeri olisi sen ottanut. Taidan olla yksi harvoja tässä ketjussa, jotka ymmärtävät sen, että tietyt asiat voivat muuttua ajanmyötä tavaksi ja jos sen tavan haluaa lopettaa, niin olisi ihan ystävällistä ilmoittaa siitä hyvissä ajoin.

[QUOTE="aloittaja";26552734]No mutta olis kai hän voinut asiasta sitte mainita etukäteen... :(

Koira ei ole ollut koskaan hoitolassa. Voi itku...[/QUOTE]

Idioottiko olet? Ei siis tullut mieleenkään KYSYÄ etukäteen, että voiko ottaa koiran silloin ja silloin?

Kiitos, Keittiönoita ja joku muukin, joka osasi ihmisiksi vastata.

Appi ottaa koiran ja menee sen kanssa mökille, naisystäväkin tulee sinne pariksi päiväksi. Ja mää tosiaan opin varmaan järjestämään elämäni enemmän yksityiseksi ja vähemmän yhteiseksi.

(Miten mä kehtaan pyytää ne mökin avaimet ja ilmoittaa että ok ruvetaan elämään erillistä elämää...?)

Kaikkein kurjin olo (nyt kun koiralla on hyvä hoito reissun ajankin) on ystävyyden murenemisesta. Koska oikeasti kaverilla olisi ollut tilaisuuksia sanoa että heillä nyt onkin tämmöinen meno. Siis vaikka en ymmärtänyt nimenomaan kysyä, mutta puhuin kyllä siitä koiran tulosta aiemmin... Mä en ihan ymmärrä mitä kaikkea mä olen tehnyt väärin, mutta kurjalta tuntuu.

[QUOTE="aloittaja";26554805]Kiitos, Keittiönoita ja joku muukin, joka osasi ihmisiksi vastata.

Appi ottaa koiran ja menee sen kanssa mökille, naisystäväkin tulee sinne pariksi päiväksi. Ja mää tosiaan opin varmaan järjestämään elämäni enemmän yksityiseksi ja vähemmän yhteiseksi.

(Miten mä kehtaan pyytää ne mökin avaimet ja ilmoittaa että ok ruvetaan elämään erillistä elämää...?)

Kaikkein kurjin olo (nyt kun koiralla on hyvä hoito reissun ajankin) on ystävyyden murenemisesta. Koska oikeasti kaverilla olisi ollut tilaisuuksia sanoa että heillä nyt onkin tämmöinen meno. Siis vaikka en ymmärtänyt nimenomaan kysyä, mutta puhuin kyllä siitä koiran tulosta aiemmin... Mä en ihan ymmärrä mitä kaikkea mä olen tehnyt väärin, mutta kurjalta tuntuu.[/QUOTE]

Pidätkö ystäviesi koiranhoitoa niin itsestäänselvyyteenä, että et et edes kysy erikseen sopiiko hoitoaika? Vaan kertoilet matkoistasi ja oletat hoidon olevan ok, kun kuulija ei mittän sano?

Hankala asenne loma-aikana, Suomen suvi ja aikuisten loma-ajat ovat rajatut...

[QUOTE="vieras";26554841]Pidätkö ystäviesi koiranhoitoa niin itsestäänselvyyteenä, että et et edes kysy erikseen sopiiko hoitoaika? Vaan kertoilet matkoistasi ja oletat hoidon olevan ok, kun kuulija ei mittän sano?

Hankala asenne loma-aikana, Suomen suvi ja aikuisten loma-ajat ovat rajatut...[/QUOTE]

No niinkuin olen täällä jo mielestäni sanonut, tällaista meidän elämä on ollut ja näin olen välimme käsittänyt.

Kun olemme kotona heidän lapsia saattaa tupsahtaa meille, vaikka yöksi. Ja aikuisiakin. Tavaroita lainaillaan, syödään yhdessä. Mökkiä on tosiaan voinut käyttää erikseen sopimatta. Toki suunnitelmista jutellaan, mutta kysellä ei ole tarvinnut. Se sanoo kenelle joku asia ei sovi.

[QUOTE="aloittaja";26554805]Kiitos, Keittiönoita ja joku muukin, joka osasi ihmisiksi vastata.

Kaikkein kurjin olo (nyt kun koiralla on hyvä hoito reissun ajankin) on ystävyyden murenemisesta. Koska oikeasti kaverilla olisi ollut tilaisuuksia sanoa että heillä nyt onkin tämmöinen meno. Siis vaikka en ymmärtänyt nimenomaan kysyä, mutta puhuin kyllä siitä koiran tulosta aiemmin... Mä en ihan ymmärrä mitä kaikkea mä olen tehnyt väärin, mutta kurjalta tuntuu.[/QUOTE]
No voithan sanoa, että hukkasit omat mökin avaimesi, joten tarvitset nyt heidän avaimensa. Sun mökkisi, joten et ole tilivelvollinen - jos tätä ketjua on uskominen - mikset haluakaan enää jakaa mökkiäsi jonkun muun kanssa. Jos kaverillasi oli suunnitelmana mennä mökillesi, niin ikävämpi juttu... olisi ensin kysynyt, sopiiko se ;)

Kurja olosi on ymmärrettävä, mutta jos ystävyytenne on vahvalla pohjalla, niin ei se tuosta lopullisesti murene. Jonain päivänä ystäväsikin ehkä huomaa, että okei, asian olisi voinut hoitaa fiksumminkin. Ja sen jälkeen sinä kysyt, sopiiko koiran tuleminen, ja ystäväsi kysyy, sopiiko teidän mökille meneminen. Mutta älkää enää sortuko siihen, että jokin asia muuttuu tavaksi :)

[QUOTE="aloittaja";26552877]Tosi ilkeitä vastauksia.

Meillä oli ennen toinenkin kaveriperhe, jolle voi viedä koiran, mutta he hankki keväällä oman kissan, ja se kissa on ihan kamala iso rontti (joku löytöeläin), joka vihaa meidän koiraa, eikä ne suostu laittamaan sitä kissaa pois edes siksi aikaa kun meidän koira olis heillä.[/QUOTE]

Mikä täällä haisee?? Paksu provo, sanoisin. Suorastaan löyhkää.

Yhteistyössä