Lapsen kaveri on rasittava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Lapsella on kaveri, josta ei pääse eroon kulumallakaan. Jos tämä kaveri tulee meille leikkimään, niin siitä ei meinaa päästä eroon.
Useasti ollaan oltu lähdössä esim. lapsen harrastukseen kun kaveri on ollut meillä ja ollaan meinattu myöhästyä kun kaveri ei tunnu tajuavan mitä tarkoittaa "nyt ulkovaatteet päälle, sun pitää lähteä kun mekin mennään". Kaveri vaan haahuilee ympäriinsä eikä ole aikomustakaan alkaa pukemaan sanoi sen miten monesti tahansa.
Tai jos illalla kaverille sanoo, että meiltä pitäisi lähteä omaan kotiin kun alkaisi iltahommat, niin toteaa vaan että hänen vanhemmat on sanonut että voi vielä olla meillä. Paitsi että minä juuri olen sanonut ettei meillä voi enää olla!

En jaksaisi alkaa kasvattamaan toisten lapsia edes alueellisille käytöstavoille. Ulko-ovia ei osata sulkea perässä ja karjutaan jos asiat ei mene niin kun kaveri haluaa. Koitan keksiä mahdollisimman paljon tekosyitä miksi meille ei voi tulla, mutta ei niitäkään voi loputtomiin keksiä vaikuttamatta törkeältä. Millä kaverin saisi ymmärtämään että uskotaan mitä sanotaan vai pitääkö laittaa porttikielto?

Mä laittasin porttarin ellei sana tehoa. Meillä on meidän säännöt ja tavat jotka koskevat myös lapsivieraita. Olen aika tiukka siinä miten meillä käyttäydytään. Ehkä ois hyvä pitää taukoa tuon kaverin teillä olemisessa.

Ei ole ollutkaan pitkään aikaa kylässä, mutta tänään tuli taas oven taakse ja lapsi meinasi että voi leikkiä kaverin kanssa. Oli niin kurja sää ulkonakin etten viitsinyt laittaa lapsia ulos leikkimään.
Kotiin lähdön aika kun taas koitti, niin ei meinannut kaveri millään saada itseään ulos! Ja tällä kertaa käsky lähteä tuli omilta vanhemmilta, mutta ei näköjään sen enempää kuunnella niitäkään.

Täytyy kai vaan pitää entistä pidempi tauko kyläilyssä ja keksiä syitä miksi meille ei voi tulla kun ei meno ollenkaan tunnu muuttuvan.

Mun eka ajatus on et, miksi pojan kaveri ei halua kotiin. Tiedätkö perheoloista? Mulla oli lapsena kaveri, joka ois halunnut olla meillä kanssa vaikka kuinka kauan. Hän oli suurperheen nuorimmainen ja vanhemmat poltti kotona tupakkaa. Oli todella mielellään meillä, kun sai olla hetken rauhassa ja ilman sitä tupakansavun käryä.

Lisää taukoa vaan. Ja mitää selityksiä keksi vaan sanot että ei voi tulla kun ei aikuisia totella kylässä. Suoraa puhetta. Parhaiten se tehoaa että selittää asiallisesti ja tiukasti niinkun asia on. Pojalla on kaksi sellasta kaveria jotka ei oo kovin tervetulleita meille enää. Olen niitä ohjastanut ja pitäny kuria jopa pysäyttämällä toiminnan pelkän sanomisen sijaan. Se loppuu sillä erää, mutta meno jatkuu seuraavalla kerralla. Eivät sitte tule meille. Omankin kanssa olen tiukka siinä miten kylässä ollaan ja vaadin että aikuisia kuunnellaan+totellaan piste. Lapsi tietää että seuraukset ovat sen mukaiset miten käyttäytyy.

Yhteistyössä