Voi jessus mä vihaan kesää ja päiväkodin kesäpäivystyksiä!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tittamaari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tittamaari"

Vieras
Meillä on pk:ssa aivan mahtava ryhmä, oma siis. Nyt osa lapsista on lomalla pitkään ja tietenkin toiset päiväkodit kiinni.

Siis miten voi yksi äiti pilata koko helvetin päivän narinallaan, kun hänen 3 vuotiasta nico-petteriänsä EI SAA laittaa nukkumaan. Milläs pidät hereillä kun toinen sammuu kun saunalyhty. Ei, me teemme väärin, meillä pitäisi olla ylimääräinen hoitaja sitä varten joka viihdyttää arvon mammanpoikaa kun muut on levolla.

MULLA HAJOO PÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!

Mä haluan meidän omat kullannuput takaisin ja sassiin! Tulis syksy ja pääsis taas omien pienten kanssa touhuamaan, meillä on silleen et hoidetaan vauvasta eskariin ne :) Ettei hoitajat vaihdu koko ajan, joissain tehdään silleenkin.

MUR!!!

Kiitos ja anteeks :D

Mä vihaan myös. Joka kevät saan päiväkodin johtajalta syyllistystä kuinka on kamalaa kun emme voi pitää kuutta viikkoa lomaa lapsen kanssa ja kuinka se olisi lapselle tärkeää ja varahoitopaikat ihan kamalia ja traumatisoivat pienen lapsen. Minä en voi yhtikäs mitään sille, etten itse saa kuin korkeintaan viikon lomaa, pätkätyöläinen kun olen ja mies taas ei saa pitää kuin kaksi viikkoa lomaa kesäaikaan sesongin vuoksi. Meidän perhe kuitenkin lomailee jok atalvi useita viikkoja yhdessä, joten lapsi saa ihan taatusti lomailtua hänkin, vaikkakin eri aikaan kuin päiväkoti.

Joskus oon törmännyt samaan, ei sitten vaan kerrottu totuutta äipälle vaan annettiin mukulan nukkua. Kovasti äiti kiitteli että niin paljon paremmin menee illat ja yöt kun ei nuku päivisin täällä! Joopa joo. Vähän harmitti valehdella, mutta loppujen lopuksi katsoimme että tuo oli win-win tilanne kaikille.

No nykyään ei tartte käyttää vilunkipeliä, koska johtajan päätöksellä KAIKKI menee lepäämään, ja jos nukahtaa niin ei herätetä väkisin ennen tiettyä kellonaikaa. Se on lapsen etu ennenkaikkea, jos väkisin nukahtaa niin unelle on tarvetta.

[QUOTE="vieras";26557265]Joskus oon törmännyt samaan, ei sitten vaan kerrottu totuutta äipälle vaan annettiin mukulan nukkua. Kovasti äiti kiitteli että niin paljon paremmin menee illat ja yöt kun ei nuku päivisin täällä! Joopa joo. Vähän harmitti valehdella, mutta loppujen lopuksi katsoimme että tuo oli win-win tilanne kaikille.

No nykyään ei tartte käyttää vilunkipeliä, koska johtajan päätöksellä KAIKKI menee lepäämään, ja jos nukahtaa niin ei herätetä väkisin ennen tiettyä kellonaikaa. Se on lapsen etu ennenkaikkea, jos väkisin nukahtaa niin unelle on tarvetta.[/QUOTE]

Ei kuulemma saa nukkuun sitä lellipentua illalla, kun nukkuu päikyssä. Puolilta öin korkeintaan. Ja mamma vetää lonkkaa himassa :$

Mutta tää nico-petteri tuleekin vasta kymmeneen, nukkuu puoli kymmeneen. Huoh.

[QUOTE="vieras";26557265]Joskus oon törmännyt samaan, ei sitten vaan kerrottu totuutta äipälle vaan annettiin mukulan nukkua. Kovasti äiti kiitteli että niin paljon paremmin menee illat ja yöt kun ei nuku päivisin täällä! Joopa joo. Vähän harmitti valehdella, mutta loppujen lopuksi katsoimme että tuo oli win-win tilanne kaikille.

No nykyään ei tartte käyttää vilunkipeliä, koska johtajan päätöksellä KAIKKI menee lepäämään, ja jos nukahtaa niin ei herätetä väkisin ennen tiettyä kellonaikaa. Se on lapsen etu ennenkaikkea, jos väkisin nukahtaa niin unelle on tarvetta.[/QUOTE]

Tämä on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Itse toivoisin, että 4-vuotiaamme ei enää edes lepäisi päiväkodissa, koska ilta venyy todella pitkälle kun nukkuu ne päiväunet. Ja sitten on luonnollisesti aamulla väsynyt ja sammuu kun saunalyhty päiväkodissa päiväunille ja sitten on taas illalla virkkuna ja sitten on taas aamulla väsynyt ja nukahtaa kun saunalyhty päiväkodissa ja sitten... Eli kierre on valmis ja meidän iltaelämä kotona melkosen rankkaa. Itse herään klo 5 joka aamu ja voitte kuvitella miten on vaikeaa pysyä hereillä klo 23 asti!!

No, ei onneksi enää montaa vuotta tarvitse tätä jaksaa..

[QUOTE="Sini";26557627]Tämä on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Itse toivoisin, että 4-vuotiaamme ei enää edes lepäisi päiväkodissa, koska ilta venyy todella pitkälle kun nukkuu ne päiväunet. Ja sitten on luonnollisesti aamulla väsynyt ja sammuu kun saunalyhty päiväkodissa päiväunille ja sitten on taas illalla virkkuna ja sitten on taas aamulla väsynyt ja nukahtaa kun saunalyhty päiväkodissa ja sitten... Eli kierre on valmis ja meidän iltaelämä kotona melkosen rankkaa. Itse herään klo 5 joka aamu ja voitte kuvitella miten on vaikeaa pysyä hereillä klo 23 asti!!

No, ei onneksi enää montaa vuotta tarvitse tätä jaksaa..[/QUOTE]

Silloin on ongelma jossain muualla, tutkittu juttu. Iltaunien ei pitäisi venyä enempää kuin päiväunien verran, koska vuorokauden kokonaisunimäärä ei muutu päiväunista.

[QUOTE="vieras";26557667]Silloin on ongelma jossain muualla, tutkittu juttu. Iltaunien ei pitäisi venyä enempää kuin päiväunien verran, koska vuorokauden kokonaisunimäärä ei muutu päiväunista.[/QUOTE]

No niinhän ne venyvätkin, sen 2 tuntia. Eli ilman päiväunia menisi nukkumaan klo 21 (viikonloppuisin meneekin), mutta koska nukkuu päiväunet 2 tuntia, menee nukkumaan klo 23.

Vuorokauden kokonaisuni on hänellä siis 10 h. Arkisin nukkuu siitä yöllä 8 ja päivällä 2. Viikonloppuisin yöllä 10, päivällä ei yhtään. Ja tuo 8 tuntiä yöunta on luonnollisesti aivan liian vähän.

[QUOTE="Sini";26557687]No niinhän ne venyvätkin, sen 2 tuntia. Eli ilman päiväunia menisi nukkumaan klo 21 (viikonloppuisin meneekin), mutta koska nukkuu päiväunet 2 tuntia, menee nukkumaan klo 23.

Vuorokauden kokonaisuni on hänellä siis 10 h. Arkisin nukkuu siitä yöllä 8 ja päivällä 2. Viikonloppuisin yöllä 10, päivällä ei yhtään. Ja tuo 8 tuntiä yöunta on luonnollisesti aivan liian vähän.[/QUOTE]

Se onkin lapselle aivan eri olla kotona kun hoidossa ryhmässä jolloin tarvitaan todellakin se päivän lepohetki. Vaikkei nukkuisi. Monet 3-6v nukkuvat aina hoidossa vaikkeivat ikinä kotona.

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
[QUOTE="Sini";26557627]Tämä on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Itse toivoisin, että 4-vuotiaamme ei enää edes lepäisi päiväkodissa, koska ilta venyy todella pitkälle kun nukkuu ne päiväunet. Ja sitten on luonnollisesti aamulla väsynyt ja sammuu kun saunalyhty päiväkodissa päiväunille ja sitten on taas illalla virkkuna ja sitten on taas aamulla väsynyt ja nukahtaa kun saunalyhty päiväkodissa ja sitten... Eli kierre on valmis ja meidän iltaelämä kotona melkosen rankkaa. Itse herään klo 5 joka aamu ja voitte kuvitella miten on vaikeaa pysyä hereillä klo 23 asti!!

No, ei onneksi enää montaa vuotta tarvitse tätä jaksaa..[/QUOTE]

Mutta toivottavasti te ymmärrätte että meillä EI RIITÄ HENKILÖKUNTA viihdyttämään lasten lepohetkien ajaksi niitä muutamaa hereillä olevaan ketkä EI SAA LEVÄTÄ!

Se EI ole meistä kiinni.

Ja toi pakkovalvotus on kamalaa! Hoitajana tosi raaka olo valvottaa toista tai sitten kiskoa ylös aivan kesken unien. myönnetään että meilläkin on annettu nukkua ja sanottu vanhemmille että sovitusti on herätetty...kas vaan ja kotona sujuu nukkumaanmeno. kai se on jotenkin psyykkinenvaikutus vanhemmille. Itse ajattelen että jos lapsi nukkuu, niin hän unta tarvitsee päivällä.

[QUOTE="Sini";26557687]No niinhän ne venyvätkin, sen 2 tuntia. Eli ilman päiväunia menisi nukkumaan klo 21 (viikonloppuisin meneekin), mutta koska nukkuu päiväunet 2 tuntia, menee nukkumaan klo 23.

Vuorokauden kokonaisuni on hänellä siis 10 h. Arkisin nukkuu siitä yöllä 8 ja päivällä 2. Viikonloppuisin yöllä 10, päivällä ei yhtään. Ja tuo 8 tuntiä yöunta on luonnollisesti aivan liian vähän.[/QUOTE]

Aha, no ei lapsesi silloin pitäisi olla aamulla väsynyt, jos kerran kokonaisunimäärä on pysynyt samana. Jos nukkuu kahden tunnin päiväunet, ei tarvitse 10 tunnin yöunia, jos kerran vain 10 tuntia on vuorokauden kokonaisunimäärä. Lapsesi nukkuu melko vähän vuorokaudessa, mutta voihan se olla niinkin, unenmäärän tarve on yksilöllistä. Mikä sun oma unentarve sitten on, aikuisille yleensä 8 tuntia on melko riittävä. ?

Ja aika harvoin päiväkodissa isojen ryhmässä enään nukutaan 2 tunnin päiväunia, 1-1,5h lienee lähempänä totuutta. Mutta jos teidän päiväkodissa noinkin vanhoilla on mahdollisuus ehtiä nukahtamaan ja vielä nukkua täydet kahden tunnin päiväunet, niin kannattaa puhua henkilökunnalle. Se ei silti minusta tarkoita etteikö lapsesi voisi mennä lepäämään ja nukkua pienet päiväunet, jos niitä kerran tarvitsee kun nukahtaa. Päiväkotipäivä on raskas virikkeineen ja meluineen. Voisitte sopia että lapsi vaan nukkuu vähän lyhyemmät unet kuin 2 tuntia, jos itse sinne nukahtaa. He voisi herättää vähän aikaisemmin kuin muut.

Se onkin lapselle aivan eri olla kotona kun hoidossa ryhmässä jolloin tarvitaan todellakin se päivän lepohetki. Vaikkei nukkuisi. Monet 3-6v nukkuvat aina hoidossa vaikkeivat ikinä kotona.

On on. Ja kyllä sen lepohetken ymmärrän, mutta kun tuo nukahtaa heti (tietenkin koska yöuni on niin lyhyt) ja nukkuu viimeiseen asti. Enkä ole "vaatimassa" että ei saisi antaa nukkua. Sanoinkin, että toivoisin ettei nukkuisi. On kuitenkin suht lyhyen hoitopäivänkin (klo 8-14.30).

Sisaruksensa ovat olleet ihan toisenlaisia nukkujia. Heillä ei päiväunet vaikuttaneet iltauniin vielä eskari-ikäisenäkään. Olivat sikeässä unessa jo klo 21, vaikka nukkuivat päiväunet päiväkodissa. Mutta tämä on omanlaisensa ja vähäuninen kaveri.

Mutta kuten sanottu, pari vuotta enää tätä jatkuvaa äidin univelkaa. :)

[QUOTE="Tittamaari";26557285]Ollaan anettu sille valittaja-akalle nimikin jo; "nirinari tulee" :D

Käsittämätön muija, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]

tää on jo aika mautonta.... vaikka oliskin hankala asiakas ei siitä silti paskaa saa selän takana puhua... ammattitaidotonta porukkaa..

[QUOTE="vieras";26557744]Aha, no ei lapsesi silloin pitäisi olla aamulla väsynyt, jos kerran kokonaisunimäärä on pysynyt samana. Jos nukkuu kahden tunnin päiväunet, ei tarvitse 10 tunnin yöunia, jos kerran vain 10 tuntia on vuorokauden kokonaisunimäärä. Lapsesi nukkuu melko vähän vuorokaudessa, mutta voihan se olla niinkin, unenmäärän tarve on yksilöllistä. Mikä sun oma unentarve sitten on, aikuisille yleensä 8 tuntia on melko riittävä. ?

Ja aika harvoin päiväkodissa isojen ryhmässä enään nukutaan 2 tunnin päiväunia, 1-1,5h lienee lähempänä totuutta. Mutta jos teidän päiväkodissa noinkin vanhoilla on mahdollisuus ehtiä nukahtamaan ja vielä nukkua täydet kahden tunnin päiväunet, niin kannattaa puhua henkilökunnalle. Se ei silti minusta tarkoita etteikö lapsesi voisi mennä lepäämään ja nukkua pienet päiväunet, jos niitä kerran tarvitsee kun nukahtaa. Päiväkotipäivä on raskas virikkeineen ja meluineen. Voisitte sopia että lapsi vaan nukkuu vähän lyhyemmät unet kuin 2 tuntia, jos itse sinne nukahtaa. He voisi herättää vähän aikaisemmin kuin muut.[/QUOTE]

Tähän vielä sen verran, että uskoisin (ja olen mielestäni tutkimuksiakin aiheesta lukenut), että se pidempi yöuni olisi lapsen aivoille tärkeämpi kun kokonaisuniaika. Ja tosiaan on vähäuninen lapsi. Itse tarvitsisin 7-8h unta, mutta jää tällä hetkellä 6 tuntiin ja sen kyllä huomaa silmäpusseista ja jatkuvista rytmihäiriöistä..

Ottaako tosiaan noin koville kun joudut poikkeamaan omista rutiineistasi? Kaikki pitää kaataa yhden äidin niskaan ja oikein lempinimi annettu, vieläpä lapsellekin...

Voi voi, mutta ei hätää: kesä loppuu ihan pian ja sinä, Mirkku-Liisa, pääset taas seisomaan rinkiin pihalle tuttuun ja turvalliseen ympäristöön tuttujen ja turvallisten valivalien kanssa. Heidän kanssaan on tuttua ja turvallista jättää teidän pienet enkelinne huomiotta... On kaikki niin kuin ennenkin, lalalalalaaaa...

[QUOTE="Sini";26557769]Tähän vielä sen verran, että uskoisin (ja olen mielestäni tutkimuksiakin aiheesta lukenut), että se pidempi yöuni olisi lapsen aivoille tärkeämpi kun kokonaisuniaika. Ja tosiaan on vähäuninen lapsi. Itse tarvitsisin 7-8h unta, mutta jää tällä hetkellä 6 tuntiin ja sen kyllä huomaa silmäpusseista ja jatkuvista rytmihäiriöistä..[/QUOTE]

Mutta kai ymmärrät että lapsesi TARVITSEE ne unet myös päivällä, jos itse nukahtaa. Se on aivoille ihan yhtä tärkeää, edelleen toistan että päiväkotipäivä on raskas lapselle henkisesti.

Lapsi kyllä nukkuu ne unet jos niitä tarvitsee, oli sitten päivä tai yö. Lapsen pitäminen väkisin hereillä on kyllä kamalaa, vaikka olis päivä. Eihän kukaan nyt iltaisinkaan estä lasta nukahtamasta :O

Nukahtamis tai nukkumisongelmat johtuu hyvin usein ihan muista asioista kuin esim. säännöllisistä, pienistä päiväunista.

[QUOTE="vieras";26557795]Mutta kai ymmärrät että lapsesi TARVITSEE ne unet myös päivällä, jos itse nukahtaa. Se on aivoille ihan yhtä tärkeää, edelleen toistan että päiväkotipäivä on raskas lapselle henkisesti.

Lapsi kyllä nukkuu ne unet jos niitä tarvitsee, oli sitten päivä tai yö. Lapsen pitäminen väkisin hereillä on kyllä kamalaa, vaikka olis päivä. Eihän kukaan nyt iltaisinkaan estä lasta nukahtamasta :O

Nukahtamis tai nukkumisongelmat johtuu hyvin usein ihan muista asioista kuin esim. säännöllisistä, pienistä päiväunista.[/QUOTE]

Tottakai TARVITSEE, koska ei yöllä nuku kun sen 8 tuntia. Hyvänen aika sentään. Maanantaisin ei välttämättä tarvitse ja silloin ei kuulemma niin nopeasti päiväkodissa nukahdakaan. Ja kyllä, olemme päiväkodissa tästä asiasta keskustelleet ja hekin ovat huomanneet jatkuvan univajeeni. Ja ovatkin ehdottaneet, että herättelevät lasta aikaisemmin, mutta en ole sitä mitenkään vaatimassa enkä mitään erityiskohtelua kaipaamassa. Tilanne on nyt tämä ja näillä korteilla mennään. Ikävä kyllä joudun lapseni päiväkotiin viemään. Ja ikävä kyllä hän on vähäuninen ja yöuni häiriintyy päiväunista. Mutta näin se nyt vaan menee..

Nyt on onneksi pitkä loma ja sen jälkeen onkin enää se 2 vuotta päiväkotia jäljellä..

[QUOTE="Sini";26557836]Tottakai TARVITSEE, koska ei yöllä nuku kun sen 8 tuntia. Hyvänen aika sentään. Maanantaisin ei välttämättä tarvitse ja silloin ei kuulemma niin nopeasti päiväkodissa nukahdakaan. Ja kyllä, olemme päiväkodissa tästä asiasta keskustelleet ja hekin ovat huomanneet jatkuvan univajeeni. Ja ovatkin ehdottaneet, että herättelevät lasta aikaisemmin, mutta en ole sitä mitenkään vaatimassa enkä mitään erityiskohtelua kaipaamassa. Tilanne on nyt tämä ja näillä korteilla mennään. Ikävä kyllä joudun lapseni päiväkotiin viemään. Ja ikävä kyllä hän on vähäuninen ja yöuni häiriintyy päiväunista. Mutta näin se nyt vaan menee..

Nyt on onneksi pitkä loma ja sen jälkeen onkin enää se 2 vuotta päiväkotia jäljellä..[/QUOTE]

eli et ymmärtänyt pointtiani yhtään.... tarvitsemisesta.

tää on jo aika mautonta.... vaikka oliskin hankala asiakas ei siitä silti paskaa saa selän takana puhua... ammattitaidotonta porukkaa..

Mautonta tai ei, mutta se akka on sietämätön. Joka ikinen päivä toi sama narina, ihan joka ikinen tarhapäivä!

nirinarinirinari...

Katosos joskus tää helpottaa sitä raskasta arkea siellä, vaativien mammojen sylkykuppeina, kun jucca-pecca on TAAS likastanut uuden Tommy Hilfigerin pikeepaidan ja Benettonin farkuissa on reikä polvessa :'(

[QUOTE="vieras";26557851]eli et ymmärtänyt pointtiani yhtään.... tarvitsemisesta.[/QUOTE]

Ehkä en. Mutta sen tiedän, että jos hän on nukkunut sen 10 tuntia yöunta, ei ole mitenkään väsynyt päiväkodissa.

Ja ei nukahda, jos ei sinne sänkyyn laiteta ja makuuteta 1/2 tuntia pimeässä huoneessa hiiren hiljaa.. Siinähän nyt nukahtaa jo väkisinkin, vaikka olisi nukkunut 12 tuntia yöunta. Se siitä tarvitsemisesta.

[QUOTE="Sini";26557872]

Ja ei nukahda, jos ei sinne sänkyyn laiteta ja makuuteta 1/2 tuntia pimeässä huoneessa hiiren hiljaa.. Siinähän nyt nukahtaa jo väkisinkin, vaikka olisi nukkunut 12 tuntia yöunta. Se siitä tarvitsemisesta.[/QUOTE]

No tähän kohtaan on aina hyvä todeta että teeppä sama sitten kotona, ei teillä pitäisi sitten ollakkaan ongelmaa.

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="Sini";26557836]Tottakai TARVITSEE, koska ei yöllä nuku kun sen 8 tuntia. Hyvänen aika sentään. Maanantaisin ei välttämättä tarvitse ja silloin ei kuulemma niin nopeasti päiväkodissa nukahdakaan. Ja kyllä, olemme päiväkodissa tästä asiasta keskustelleet ja hekin ovat huomanneet jatkuvan univajeeni. Ja ovatkin ehdottaneet, että herättelevät lasta aikaisemmin, mutta en ole sitä mitenkään vaatimassa enkä mitään erityiskohtelua kaipaamassa. Tilanne on nyt tämä ja näillä korteilla mennään. Ikävä kyllä joudun lapseni päiväkotiin viemään. Ja ikävä kyllä hän on vähäuninen ja yöuni häiriintyy päiväunista. Mutta näin se nyt vaan menee..

Nyt on onneksi pitkä loma ja sen jälkeen onkin enää se 2 vuotta päiväkotia jäljellä..[/QUOTE]

Mitä jos laittaisit lapsen sänkyyn klo 21 ja menisit itsekin. Lapsi voisi sängyssä lukea tms. Onko pakko nukuttaa?

Yhteistyössä