Nuorten työ ja palkkavaatimukset..:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetteliä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toki käypää palkkaa, mutta pitäisikö kouluttamattomalle maksaa samaa palkkaa kun koulutuksen hommanneelle?

Ei tietenkään tule maksaa samaa palkkaa kuin koulutetulle, mutta työn teettäminen alle puoleen hintaan menee liian pitkälle.

Kuinkakohan vanhoja palstalaisia täällä muuten on, sillä itse nyt 38-vuotiaana en nuorena tehnyt koskaan kesätöitä alle 1500 €:n kuussa (brutto). Joku höpisi jostain alle tuhannesta MARKASTA kuussa. Luulisi kesätöidenkin palkkatason parissa vuosikymmenessä edes vähän nousseen.

Itse ainakin muistan omista teini-iän kesäduuneista että ihan pilipalihommaa ne usein olivat, kunhan nyt haluttiin antaa firman työntekijöiden penskoille vähän tuntumaa työelämään ja keksimällä keksittiin jotain nurmikonleikkuuta tai paperien niputtamista josta maksaa sitten se tuhat mummonmarkkaa parilta viikolta. Kyllähän siinä töitä sai tehdä eli ei se leikkiä ollut mutta työnantajan kannalta ihan hyväntekeväisyyttä, ihan hyvin ne samat hommat olisi tehnyt joku vakityöntekijä ihan oman duuninsa sivussa sen sijaan että viistoistakesäinen likka niitä sohelsi kaksi viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26660970:
Jos saman työn tekee niin miksi ei?

Tolta kantilta kenenkään ei koskaan kannata hankkia koulutusta, yhtä hyvin voi palkata 15-vuotiaan tekemään sitä duunia. Miksi kouluttautua kun saa kaiken saman ilman mitään kokemusta. Ja toki minimipalkka pitäis olla 10e/tunti, tietty, muutenhan se on ryöstö.

Tai sitten ei ajatella, kuinka kalliiksi työpaikalle voi harjoittelija oikeasti tulla, kun aina pitää olla työntekijä neuvomassa ja opastamassa ja siitä pitää vielä maksaa palkkaakin. Huono työntekijä voi olla todellinen rasite ja kallis sellainen. Miksi nykyään ei arvosteta työkokemusta ja tonnin palkkaa lainkaan, sehän on järkyttävän iso raha nuorelle!?

Neljäs_tulossa: jos kerran pitäisi maksaa sama palkka niin miksi ihmeessä työntekijän koskaan kannattaisi palkata sitä kouluttamatonta joka ei osaa hommaa yhtä hyvin ja jonka kohdalla kömmähdysriski on suurempi? Kyllä se nimenomaan on niinpäin että osaamisesta ja kokemuksesta kuuluu maksaa.

Normaalissa siivoustyössäkin se koulutus merkkaa yllättävän paljon. Koulutettu siivooja työskentelee ihan eri tehokkuudella, tietää mitä aineita käyttää mihinkin jne,. Kun työnantaja palkkaa kouluttamattoman, hänen täytyy huomioida se että työtahti on varsinkin alkuun hitaampi ja jälki huonompaa, perehdytykseen ja valvontaan kuluu vakityöntekijän aikaa, jonkun täytyy ainakin alkuun tarkistaa työn jälki ja riski erilaisiin kömmähdyksiin (roiskeet, väärät aineet väärille pinnoille...) on suurempi kuin jos kyseessä olisi hommansa jo osaava työntekijä.

Jos työ on kahdeksan tuntia päivässä ja normaalia siivoustyötä, niin kyllä siitä kuuluu maksaa kunnon palkka, siis työehtosopimuksen mukainen palkka. Itse en ainakaan halua sellaista yhteiskuntaa, jossa työstä ei makseta ihmisarvoista palkkaa. Ihmisarvoisella palkalla en tarkoita 4000 euroa kuukaudessa. 900 euroa kuulostaa todella pieneltä palkalta jos kyseessä on kokopäivätyö.

No eiköhän tuo ihan tes:n mukainen palkka ole, jos siinä on huomioitu "epäpätevän" työntekijän / opiskelijoiden prosenttivähennykset? ;) Kuten jo yllä tulikin, niin eihän kouluttautumisessa olisi yhtään mitään järkeä, jos "keskenkasvuisena" nuorena voi saada saman, mitä koulutettu vuosien työkokemuksella. Ei se ole tietysti temppu eikä mikään opettaa nuorelle, miten joku työ käytännössä tehdään, mutta se että se vielä ymmärtää, että miksi jokin asia tehdään, niin kuin se tehdään, onkin sitten toinen juttu ja sen takia niitä kouluja pitää käydä...

[QUOTE="yyhoo";26661145]No eiköhän tuo ihan tes:n mukainen palkka ole, jos siinä on huomioitu "epäpätevän" työntekijän / opiskelijoiden prosenttivähennykset? ;) Kuten jo yllä tulikin, niin eihän kouluttautumisessa olisi yhtään mitään järkeä, jos "keskenkasvuisena" nuorena voi saada saman, mitä koulutettu vuosien työkokemuksella. Ei se ole tietysti temppu eikä mikään opettaa nuorelle, miten joku työ käytännössä tehdään, mutta se että se vielä ymmärtää, että miksi jokin asia tehdään, niin kuin se tehdään, onkin sitten toinen juttu ja sen takia niitä kouluja pitää käydä...[/QUOTE]

Tietenkin kokeneemmalle maksetaan enemmän kuin kouluttamattomalle. Mutta mikään 900 euroa ei ole kokopäivätyöstä riittävä palkka. Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin olla orjana. Kokemusta on tuosta orjana olosta. Kyllä kesätyöntekijäkin ansaitsee ihmisarvoisen palkan.

Lisäksi itse ainakin koen, että koulutusta korostetaan turhan paljon. Monia töitä voi tehdä aivan hyvin kouluttamattomanakin.

Ei tietenkään tule maksaa samaa palkkaa kuin koulutetulle, mutta työn teettäminen alle puoleen hintaan menee liian pitkälle.

Kuinkakohan vanhoja palstalaisia täällä muuten on, sillä itse nyt 38-vuotiaana en nuorena tehnyt koskaan kesätöitä alle 1500 €:n kuussa (brutto). Joku höpisi jostain alle tuhannesta MARKASTA kuussa. Luulisi kesätöidenkin palkkatason parissa vuosikymmenessä edes vähän nousseen.

Mä olen 28 ja olen ollut kesätöissä valtion virastossa , 100e/kk brutto. Alan opiskelija silloin. Ja olin muuten iloinen että pääsin töihin silloin. Ja asuin jo omillani, tuosta oli maksettava myös vuokra

Ja minä olen taas ihaillu meidän työpaikan kesätyöntekijöiden työmotivaatiota :D aivan huippuja. Ja työ on aika lailla samallaista ku siivojallakin mutta vähän puhtaampaa. Mut eritteiden kans ollaan tekemisissä.
Mutta mä en voi moittia heitä mistään. Ovat kokoajan kysymässä, mitä seuraavaksi joko me voidaan tuo ja tuo tehdä. Ja eivät saa kummosta palkkaa ku ovat kunnan listoilla.

Elekää te kaikkia nuoria haukkuko. Mä aijon kyllä nämä kehua maasta taivaaseen asti :)

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26660970:
Jos saman työn tekee niin miksi ei?

Nimenonmaan. En näe mitään eroa kouluttamattomalla nuorella ja koulutetulla siivoojalla, kun todennäköisesti se nuorikin koulutetaan siihen hommaan. JOten jos mjolemmat tekevät samaa työtä, niin miksi eri palkka?

[QUOTE="jep";26666103]Nimenonmaan. En näe mitään eroa kouluttamattomalla nuorella ja koulutetulla siivoojalla, kun todennäköisesti se nuorikin koulutetaan siihen hommaan. JOten jos mjolemmat tekevät samaa työtä, niin miksi eri palkka?[/QUOTE]

lähes AINA on koulutetulla parempi palkka ku kouluttamattomalla se vaan on totuus tässä yhteiskunnassa. Valitettavasti näin vaikka tekisivätkin tismalleen samaa hommaa. Sitä että onko nuori vai vanhempi niin tässä ei ole eroa. Vanhemmilla on vielä ikälisiä ja työvuosilisiä mukana.

[QUOTE="mä";26659988]Tuostahan oli yhdessä lastenvahtiketjussa puhetta, kun nuorille pitäisi lasten vahtimisestakin maksaa verottomana sama minkä aikuinen saa verollisena. Ihmekkään ettei normityö kiinnosta normipalkalla... Teineille maksetaan ihan liikaa kaikesta mahdollisesta sen lisäksi että kaiken saa muutenkin valmiina kalleimman mukaan.[/QUOTE]

sama ketju tuli minullekin mieleeni :D
Mtta ei, nämä palstan kruunun kiillottajat haluaa maksaa nuorille saman,
pitäähän nuorta kannustaa..
Karhunpalvelus tuolla tehdään jos sama palkka ilman veroja pitää nuorelle maksaa, näin varmistetaan tuleva nuorisotyöttömyys kun mitään ei haluta tehdä jos en saa vähintään sitä ja sitä summaa käteen.

Jos työ on kahdeksan tuntia päivässä ja normaalia siivoustyötä, niin kyllä siitä kuuluu maksaa kunnon palkka, siis työehtosopimuksen mukainen palkka. Itse en ainakaan halua sellaista yhteiskuntaa, jossa työstä ei makseta ihmisarvoista palkkaa. Ihmisarvoisella palkalla en tarkoita 4000 euroa kuukaudessa. 900 euroa kuulostaa todella pieneltä palkalta jos kyseessä on kokopäivätyö.

Alaikäinen ei edes saa tehdä 8 tunnin päiviä ja vuorotyötä ei lainkaan eli yleensä kyse 6 tunnin työpäivästä tollasille 15 vuotiaille josta jää käteen 900 euroa on ihan hyvin.

Olin yläasteikäisenä kunnalla töissä kolmen euron tuntipalkalla. Viideltä aamulla alkoi hommat ja normaalit kahdeksan tunnin päivät helteessä puutarhahommia ja varastojen siivoamista. Kyllä silti hymyilytti palkkapäivänä vaikka pesti oli vain kuukauden :D

Ei tietenkään pidä saada samaa palkkaa kuin koulutettu tai kokopäiväistä työtä tekevä, mutta kyllä kesätyöntekijällekin kuuluu kunnon palkka. Ei nuoria saa pitää minään orjina vaan sen takia kun ne on nuoria. Kyllä tuntipalkan pitäisi vähintään jotain 6-7 euroa olla ja sekin on tosi pieni.

Olin yläasteikäisenä kunnalla töissä kolmen euron tuntipalkalla. Viideltä aamulla alkoi hommat ja normaalit kahdeksan tunnin päivät helteessä puutarhahommia ja varastojen siivoamista. Kyllä silti hymyilytti palkkapäivänä vaikka pesti oli vain kuukauden :D

Tän varaahan ne laskeekin, että nuori ottaa kiitollisena minkä tahansa työn vastaan niin voidaan maksaa surkeaa palkkaa ja pitää muutenkin surkeat työolot ja -ehdot.

[QUOTE="vieras";26666285]Tän varaahan ne laskeekin, että nuori ottaa kiitollisena minkä tahansa työn vastaan niin voidaan maksaa surkeaa palkkaa ja pitää muutenkin surkeat työolot ja -ehdot.[/QUOTE]

No höpön löpön.

[QUOTE="vieras";26666285]Tän varaahan ne laskeekin, että nuori ottaa kiitollisena minkä tahansa työn vastaan niin voidaan maksaa surkeaa palkkaa ja pitää muutenkin surkeat työolot ja -ehdot.[/QUOTE]

Hyvä, että ottaa.

Nykyään on nuorillakin hyvät työolosuhteet. Ei kenenkään enään tarvi tehdä 10tunin päiviä yhdellä vapaapäivällä. Ja jokainen saa edes jonkulaisen palkan. Nykyään ollaan yhtä vinkujia kaikkia ja kiittämättömiä.

Meidän penskat on ollu naapurissa pelto/heinänteko talkoissa monta päivää peräkkäin. Ja olivat mielissään ku pääsivät töihin :D ja saivat muutaman euron palkan ja ruoan. Oppivat ajamaan raktoria yms.

Kaikille pitäisi maksaa kunnon palkka, sehän on ihan selviö. Mutta kyllä tuntuu, että joillakin nuorilla (ei kaikilla) on aivan hirveät luulot itsestään. Esimerkkinä kotona tehtävä työ (ei myyntiä, vaan ihan vaan yksinkertaista netissä tehtävää hommaa), ei kelpaa kouluttamattomalle nuorelle, jos siitä maksetaan vain 8 euroa tunti. Persettään ei tarvi penkistä nostaa, mutta kun ehdotetaan, että voitko tehdä vaikka yhden viikonloppuvuoron niin ei voi tietenkään, kun se on pois vapaa-ajasta. No totta helvetissä jokainen työtunti on poissa vapaa-ajasta, ääliöt!

Sitten valitetaan, että ei saa töitä ilman kokemusta, mutta sitä ei kuitenkaan haluta hankkia jos palkka ei ole sama kuin kokemusta ja mahdollisesti koulutusta hankkineella.... Sieppaa!

Viimeksi muokattu:
Kaikille pitäisi maksaa kunnon palkka, sehän on ihan selviö. Mutta kyllä tuntuu, että joillakin nuorilla (ei kaikilla) on aivan hirveät luulot itsestään. Esimerkkinä esim. kotona tehtävä työ (ei myyntiä, vaan ihan vaan yksinkertaista netissä tehtävää hommaa), ei kelpaa kouluttamattomalle nuorelle, jos siitä maksetaan vain 8 euroa tunti. Persettään ei tarvi penkistä nostaa, mutta kun ehdotetaan, että voitko tehdä vaikka yhden viikonloppuvuoron niin ei voi tietenkään, kun se on pois vapaa-ajasta. No totta helvetissä jokainen työtunti on poissa vapaa-ajasta, ääliöt!

Sitten valitetaan, että ei saa töitä ilman kokemusta, mutta sitä ei kuitenkaan haluta hankkia jos palkka ei ole sama kuin kokemusta ja mahdollisesti koulutusta hankkineella.... Sieppaa!

mikä se tämmönen homma on?

Uusimmat

Yhteistyössä