Muita lapsia jotka kehittyvät yhtäkkiä, sykleissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Mä oon taas ollut tässä ihan ällikällä lyöty vaikka tiedänkin että tuo poika on tällainen sykleissä kehittyjä.. Mutta siis eilen (kerroin täälläkin) kun tosi huonon keskittymiskyvyn omaava poika yhtäkkiä keskittyikin ensimmäistä kertaa yhteen leikkiin kerrallaan puolisen tuntia..

No ei siinä mitään, tänään huomasin että hups, poika osaa laskea! Noin kuukausi sitten ei tosiaan vielä osannut... Jos mulla oli vaikka viisi palikkaa ja pyysin poikaa laskemaan ne niin tulos oli jotain aivan käsittämätöntä "yksi kaksi kolme seitsemän kahdeksantoista..". Nyt halusi laskea kuvasta autot ja sanoin että tietty saa laskea.. No hän laski "yksi kaksi kolme neljä viisi kuusi seitsemän kahdeksan yhdeksän kymmenen, äiti niitä on kymmenen" ja mä olin siinä ihan hämilläni että "no niin on niin...".

---

Meillä on myös tytär joka taas on "tasainen kehittyjä", joka kehittyy oikeastaan kaikessa ihan oppikirjan mukaan ja on ennustettavissa että milloin suunnilleen oppii mitäkin ja mitä kannattaa yrittää opettaa. Tytön rinnalla pojan kehitysruuhkat on aina jotenkin ihan uskomatonta seurattavaa :D

Mitähän seuraavaksi? :whistle:

Meillä esikoinen on ollut tuollainen kuvaamasi lapsi. Esim puhumaan oppiminen viivästyi vähän, mutta sitte kun hän 2,5vuotiaana sanoi ekan kaksisanaisen lauseen niin siitä kahden viikon päästä se puhui 6-7sanaisia lauseita täydellisellä suomen kielellä ilman äännevirheitä ja meni siis ihan yhtäkkiä pitkästi edelle monen muun lapsen jotka oli puhuneet ekat 2sanaiset lauseet jos 1,5v iässä. Samoin lukemaan oppiminen, oppi ennen joulua ekaluokalla siis) lukemaan viimeisten joukossa luokallaan mutta meni lukutaidossa kuukaudessa kaikkien edelle ja kun kevättalvella oli vanhempainvartti niin opettaja sanoi että poikamme lukee kaikkein sujuvimmin koko luokasta vaikka oppi viimeisenä. Monessa muussa asiassa on ollu sama juttu.

Meillä esikoinen on ollut tuollainen kuvaamasi lapsi. Esim puhumaan oppiminen viivästyi vähän, mutta sitte kun hän 2,5vuotiaana sanoi ekan kaksisanaisen lauseen niin siitä kahden viikon päästä se puhui 6-7sanaisia lauseita täydellisellä suomen kielellä ilman äännevirheitä ja meni siis ihan yhtäkkiä pitkästi edelle monen muun lapsen jotka oli puhuneet ekat 2sanaiset lauseet jos 1,5v iässä. Samoin lukemaan oppiminen, oppi ennen joulua ekaluokalla siis) lukemaan viimeisten joukossa luokallaan mutta meni lukutaidossa kuukaudessa kaikkien edelle ja kun kevättalvella oli vanhempainvartti niin opettaja sanoi että poikamme lukee kaikkein sujuvimmin koko luokasta vaikka oppi viimeisenä. Monessa muussa asiassa on ollu sama juttu.

Meillä poika alkoi myös puhumaan ihan yhtäkkiä, kaksivuotiaana. Tosin ei täydellistä kieltä mutta tosi nopeasti pitkiä sepustuksia jostain ym. Juuri silloin kun mä aloin jo repimään hiuksia päästä että "eikö tuo ikinä ala puhumaan niin että mä edes vähän tajuaisin mitä se yrittää sanoa?" :D

Nyt tää meidän pikkueemeli täyttää siis neljä ensi kuussa.

Ainoa missä on ollut oikeastaan tasainen kehittyjä on ollut kasvu.

Mutta sitten esim. hampaatkin tulivat kaikki tosi nopeasti ekat siinä 4kk vanhana ja sen jälkeen tuppasi vaan perä perään lisää hampaita (oliskohan ollut 9kk vanha kun oli jo kaikki hampaat?), kun taas tytölle tuli aina jossain kohtaa yksi tai kaksi hammasta, silleen pikkuhiljaa..

Meillä poika alkoi myös puhumaan ihan yhtäkkiä, kaksivuotiaana. Tosin ei täydellistä kieltä mutta tosi nopeasti pitkiä sepustuksia jostain ym. Juuri silloin kun mä aloin jo repimään hiuksia päästä että "eikö tuo ikinä ala puhumaan niin että mä edes vähän tajuaisin mitä se yrittää sanoa?" :D

Nyt tää meidän pikkueemeli täyttää siis neljä ensi kuussa.

Ainoa missä on ollut oikeastaan tasainen kehittyjä on ollut kasvu.

Mutta sitten esim. hampaatkin tulivat kaikki tosi nopeasti ekat siinä 4kk vanhana ja sen jälkeen tuppasi vaan perä perään lisää hampaita (oliskohan ollut 9kk vanha kun oli jo kaikki hampaat?), kun taas tytölle tuli aina jossain kohtaa yksi tai kaksi hammasta, silleen pikkuhiljaa..

TÄä meidän poika on nyt 8v ja menee siis tokaluokalle.
Sille muuten tuli kans hampaat yhtäkkiä. Se oli 9,5kk vanha kun eka hammas puhkesi ja ekan hampaan puhkeamisesta 2 viikon sisään se sai 7 hammasta :D mä olin jo aatellu että sile pitää tekarit hommata kun ei hampaita kuulu :D

Yhteistyössä