Miten joku voi viedä edes 3-vuotiaan päiväkotiin? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääliksi käy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sainpas aikaan kiivaan keskustelun. ;)
Siinä on yli 3-vuotiaana vieneille mammoille miettimistä seuraavan kerran kun arvostelevat muita. :D
Ja juu toki toki ei yhtään herättänyt, ei sitä voi myöntää.

Samalla tavalla te olette kusipäisiä vanhempia kuin ne jotka aikaisemmin vieneet. Tai ette ollenkaan, ihan normaaleja.

Anteeksi tämä yhtä älyvapaa aloitus kuin ne lukuisat TOSISSAAN tehdyt muista äideistä. :D

[QUOTE="vieras";26768785]
Eli kysymys on mitä on nykyvanhempien arvot / prioriteetit (ura+ raha? kasvatus? mitä)[/QUOTE]

Kyllä meillä on ainakin yhtenä prioriteettinä ollut puhtaasti tulevaisuudessa saatava raha (opiskeltiin itseasiassa viime vuosi kumpikin miehen kanssa ja ne muksut oli sielä päikyssä), jotta pystyttäisi ihan itse elättämään perheemme :)

ps. en tiedä muista, mutta kyllä me ihan itse kasvatetaan lapsemme vaikka ovatkin kodin ulkopuolisessa hoidossa. Valitettavasti (?) ei se kasvatusvastuu siirry päiväkodin henkilökunnalle yhtään sen enempää kun se siirtyy opettajillekaan kun lapset menee kouluun.

[QUOTE="Vieras";26769051]Mulla tulee olemaan 3kk äitiysloma maan lakien mukaan. Lapsilisiä tai muita ei ole, joten lapsi hoitoon 3kk tai 6kk kuten itse toivoisin. Rahallisesti ei tule tekemään tiukkaa, otan nannyn tai suomalaisen au pairin. Että repimään siitä sitten :([/QUOTE]

Aupairin/nannyn avulla kotona hoitaminen mielestäni on kotihoitoa ja parasta lapselle. Meilläkin on hätäapuna hoitaja, jota jouduttu käyttämään noin 15 h kuussa.

[QUOTE="aksu";26768950]Niin, siis alkuvuoden aikana ollaan oltu noin 100 vrk reissussa(nukuttu muualla kuin kotona) koko vuonna luku noin 150. Tosin siinä muutama mummola ja mökkiyöpyminen. Tämän mahdollistaa joustava työ ja aiemmin täällä mainittu "etätyö". Näistä yritetään pitää kiinni niin kauan kuin lapset meitä tarvitsee, että ollaan heidän saatavilla 24/7. Eikä vain arki-iltaisin ja vkonloppuisin.

Kotona oleminen on meille sitä, että isä tai äiti on lasten kanssa. Kuten mainitsin, ei "kotihoito" vättämättä tarkoita neljän seinän sisällä oloa. Mekin asutaan maalla "metsän keskellä" ja lapset on "kotihoidossa".
Käytännössä elävät isin ja äidin kanssa maailmankansalaisen monipuolista elämää reissaten.

Meillä tosin on kaksi lasta ja alle 2 v ikäerolla. Ovat siten toisilleen parhaat kaverit ja eivät ainakaan vielä ole kaivanneet "ikäistään seuraa".

Osaavat käyttäytyä paikassa kuin paikassa, ruokapöydästä rippikirkkoon ja siltä väliltä. Ovat erittäin hyvin toiset huomioonottavia ja oma-aloitteisia, koskaan ei ole kuulunut "ei oo mitään tekemistä", vaikka tosiaan tietokonetta käyttää meillä vain aikuiset työntekoon, telkkaria ei katso kukaan.

Kilpaurheilussa lapset on treenipaikoilla tekemässä omia "treenejään" ja kisoissa mukana kannustamassa/huoltamassa.
Meille on ainakin erittäin moni sanonut, että "ompa Teillä ihana tilanne ja ihan perhe". Kaikki on siis kadehtittavan hyvin. Niin, ollaan myös oltu lapset mukaan lukien täysin terveitä. Yksi syy siihen varmasti kiireetön ja leppoisa elämä perheen kesken.
Hosukoot toiset ketkä ei paremmasta tiedä.[/QUOTE]

mun mielestä, todella hyvä se on, lapset oppivat paljon tässä tilanteessa kun matkustelevat, tapaavat ihmisiä jne. Ja tärkein on, että he ovat vanhempien kanssa suurin osa päivästä!

No mä en ainakaan pode pätkääkään huonoa omaatuntoa siitä että laitan syksyllä 1v7kk ikäisen tyttöni päiväkotiin. :D
Päinvastoin, on ihanaa että hän pääsee tutustumaan oman ikäisiin lapsiin, meillä kun täällä ei ole pieniä lapsia kavereina.
Ja minä pääsen taas toteuttamaan itseäni kokin ammatin parissa. :)
Talvella lähdetään sitten miehen ja tytön kans jonhokin lämpöseen kun on enemmän rahaa sitten.
Onneks ollaan molemmat vuorotöissä niin ei tarvitse tytön olla ma-pe pitkää päivää hoidossa vaan luulisin että pari-kolme päivää viikossa riittää. Ja maks 8 tuntia. :) Tietysti mahtava mummu ja pappa hoitavat tarpeeen tullen.

Kyllä meillä on ainakin yhtenä prioriteettinä ollut puhtaasti tulevaisuudessa saatava raha (opiskeltiin itseasiassa viime vuosi kumpikin miehen kanssa ja ne muksut oli sielä päikyssä), jotta pystyttäisi ihan itse elättämään perheemme :)

ps. en tiedä muista, mutta kyllä me ihan itse kasvatetaan lapsemme vaikka ovatkin kodin ulkopuolisessa hoidossa. Valitettavasti (?) ei se kasvatusvastuu siirry päiväkodin henkilökunnalle yhtään sen enempää kun se siirtyy opettajillekaan kun lapset menee kouluun.

Miten Te ne itse kasvatatte jos ette ole niitten kanssa? Etänäkö?
Miten Te ruokapöydässä, pukiessa, vessassa jne kasvatatte jos olette muualla?

[QUOTE="aksu";26769108]Miten Te ne itse kasvatatte jos ette ole niitten kanssa? Etänäkö?
Miten Te ruokapöydässä, pukiessa, vessassa jne kasvatatte jos olette muualla?[/QUOTE]

No meillä lapset ei ole kaikkea hereillä olo aikaansa hoidossa. Kuten aikaisemmin olen sanonut, musta on suuri onni että opiskelen nyt kun lapset on alottaneet hoidon. Mulla on lyhyitä päiviä ja pitkiä lomia :) Nytkin ollaan oltu kesälomalla lasten kanssa yli 2 kuukautta ja vaan oltu ja nautittu olostamme ja kesästä. samoin meillä on ollut onni (?), että mies teki pitkään iltapainotteista työtä, joten lapsien hoitopäivät oli tosi lyhyitä, koska mies vei myöhään ja määsin hakemaan aikasin.

Eiks ookkin järkyttävää, että ihmisillä on erilaisia tilanteita joissa ihan kaikki pystyy nauttimaan olostaan ja elostaan?

ja olis kiva tietää, siirtyykö teillä sitten se kasvatus opettajan harteille kun lapset menee kouluun? Sielähän ne on vieraiden ihmisten kanssa päivät pitkät.

No meillä lapset ei ole kaikkea hereillä olo aikaansa hoidossa. Kuten aikaisemmin olen sanonut, musta on suuri onni että opiskelen nyt kun lapset on alottaneet hoidon. Mulla on lyhyitä päiviä ja pitkiä lomia :) Nytkin ollaan oltu kesälomalla lasten kanssa yli 2 kuukautta ja vaan oltu ja nautittu olostamme ja kesästä. samoin meillä on ollut onni (?), että mies teki pitkään iltapainotteista työtä, joten lapsien hoitopäivät oli tosi lyhyitä, koska mies vei myöhään ja määsin hakemaan aikasin.

Eiks ookkin järkyttävää, että ihmisillä on erilaisia tilanteita joissa ihan kaikki pystyy nauttimaan olostaan ja elostaan?

ja olis kiva tietää, siirtyykö teillä sitten se kasvatus opettajan harteille kun lapset menee kouluun? Sielähän ne on vieraiden ihmisten kanssa päivät pitkät.

Meillä ei ainakaan tällä tietoa lapset mene kouluu, ei ainakaan eskarii(alkais nyt syksyllä esikoisella). Tuskin kouluunkaan, ainakaan ensimmäisille luokille, ehkä sitten 10-12 vuoden iässä, kun uskaltaa jo luottaa että ovat oppineet olemaan "oma itsensä" eikä mikään tasapäistetty päivähoito/peruskoululapsi.

Lapset jotka tulevat eskariin suoraan kotihoidosta ovat sosiaalisesti ja taidollisesti aika rassukoita verrattuna ikäovereihinsa jotka ovat olleet hoidossa esim. 3-vuotiaasta.

Se on asenteesta kiinni kuinka asiat näkee. Sosiaalistuminen päiväkodissa on surkuhupaisaa, kun lapset tappelevat kynsin hampain huomiosta. Sen he totisesti kyllä oppivat. Jos kyynärpäätaktiikkaa arvostaa, niin sitähän päiväkotilapset osaavat! Pieni vinkki siis opettajille: koettakaa käsittää myös rauhallisempia, lapsia.

[QUOTE="aksu";26769189]Meillä ei ainakaan tällä tietoa lapset mene kouluu, ei ainakaan eskarii(alkais nyt syksyllä esikoisella). Tuskin kouluunkaan, ainakaan ensimmäisille luokille, ehkä sitten 10-12 vuoden iässä, kun uskaltaa jo luottaa että ovat oppineet olemaan "oma itsensä" eikä mikään tasapäistetty päivähoito/peruskoululapsi.[/QUOTE]

No meidän lapset on kai sitten voimakkaita persoonia, koska tosellakin ovat täysin omia itsejään eivätkä mitään "tasapäistä massaa" :) Tai sitten olemme onnistuneet näissä puitteissa tukemaan lapsiemme kasvua niin hyvin, etteivät he ole kasvaneet muuksi kun mitä ovat.

Provohan tämä mutta pelaan mukana...

Miksi 5v. on sopiva ikä päiväkotiin viemiselle jos 3-4v. on vielä liian pieni? Missä menee se hiuksenhieno raja? 4v11kk29pv on liian nuori mutta 5v1pv on sopiva ikä?

Miten te voitte päästää 6-vuotiaan eskariin ja 7-vuotiaan kouluun?!?! Ja jotkut loppuvuodesta syntyneet eivät edes ole vielä täyttäneet 7 vuotta, kun menevät kouluun... Minä ainakin pidän lapseni kotona kotiopetuksessa lukioikäiseksi saakka!! Muutenhan ne opettajat ovat lapselleni enemmän vanhempia kuin minä. Te muut olette ihan huonoja äitejä!

Joo, älyvapaata juttua, mutta niin oli aloittajankin naurettava sepustus. Vaikka kuinka provo olikin.

Mutta eikö olekin myös niin että ne naiset joilla on vakityö töihin on palattava jos työpaikan aikoo pitää?

Toisin kun mun kaltaisilla "luusereilla" joilla sitä työpaikkaa ei ole vois jäädäkin lusmuilemaa ja elämään miehen siivellä pidemmäksikin aikaa.
Tämänhetkisen suunnitelman mukaan aion lusmuilla kotona kunnes nuorin on 3,5v :)
(tekstissä on hieman itseironiaa, älkää vetäkö herneitä nenuun)

[QUOTE="nenna";26769312]Miten te voitte päästää 6-vuotiaan eskariin ja 7-vuotiaan kouluun?!?! Ja jotkut loppuvuodesta syntyneet eivät edes ole vielä täyttäneet 7 vuotta, kun menevät kouluun... Minä ainakin pidän lapseni kotona kotiopetuksessa lukioikäiseksi saakka!! Muutenhan ne opettajat ovat lapselleni enemmän vanhempia kuin minä. Te muut olette ihan huonoja äitejä!

Joo, älyvapaata juttua, mutta niin oli aloittajankin naurettava sepustus. Vaikka kuinka provo olikin.[/QUOTE]

Tämä kirjoittaja yksi hyvä/valitettava esimerkki tuosta tasapäisestä massasta, jota systeemi tuottaa. Otan osaa, koitahan kulkea joukon mukana, vaikka sitten viimeisenä.

Meillä poika täyttää lähipäivinä 3v ja haluan pitää hänet kotihoiossa edelleen. En ymmärrä tätä sosiaalisuus-näkökulmaa ollenkaan. Eikö nykyään melkein kaikki kotihoidossa olevat kuitenkin käy kerhoissa? Syrjäkylillä asuvilla on tietty rajalliset mahdollisuudet. Meillä ainakin syksyllä jatkuu taas kerhot ja muskarit joita on neljänä päivänä viikossa. Tokikaan siellä ei olla mitään 8h (tai meidän tapauksessa hoitopäivä olisi vähint.9h koska olisin ainoa mahd.kuskaaja), mutta sitten on nämä naapureiden lapset joiden kanssa leikitään melkein päivittäin.
Kotihoito käy meillä niin että teen pari iltavuoroa viikossa ja mies hoitaa poikaa sen ajan. Väliaikainen ratkaisuhan tämä on sillä toinen lapsi on haaveissa. Sitten tilannetta katsotaan taas tarkemmin kun kuopus on 3v. Päiväkotiin en silti vie vaan pph ois sitten se juttu.

Silloin kun mä olin pieni, oli ennen eskarin kerran tai kaksi viikossa srk:n päiväkerho se oli mulla eka kodin ulkopuolinen hoitopaikka, sitten eskari ennen koulua.

Ihan hyvin sitä on elämässä pärjännyt vaikka ei olekaan ollut päivähoidossa 3v lähtien.

Provohan tämä selvästikkin on, mutta mä en taas ymmärrä miten sen lapsen olis automaattisesti niin kamalan hyvä olla kotona monta vuotta?

Olen omasta parivuotiaastani jo huomannut että alkaa kaipaamaan seuraa, erilaista tekemistä ja huomattavasti enemmän aktivointia kun ennen enkä mä yksinkertaisesti ehdi ja jaksa tarjota hänelle sitä kaikkea mitä tarvitsisi joten ollaan harkittu hoitoon laittamista..

Mutta jokainen tavallaan.

Empatiahali kaikille, jotka tuntevat jatkuvasti sääliä hoitoon laitettavia/kotona hoidettavia/kertisvaipoitettuja/korvikeruokittuja/ei-tiptopsiistissä kodissa eläviä lapsia kohtaan. On varmaan raskasta SÄÄLIÄ koko ajan.

[QUOTE="aksu";26769189]Meillä ei ainakaan tällä tietoa lapset mene kouluu, ei ainakaan eskarii(alkais nyt syksyllä esikoisella). Tuskin kouluunkaan, ainakaan ensimmäisille luokille, ehkä sitten 10-12 vuoden iässä, kun uskaltaa jo luottaa että ovat oppineet olemaan "oma itsensä" eikä mikään tasapäistetty päivähoito/peruskoululapsi.[/QUOTE]

Ihan oikeestikko? Mä voin kertoa,että mun ens kuussa 4v tulisi hulluksi jos oltaisiin kaksin kotona ja käytäisiin puistossa ja kerhoissa. On sen verran eläväinen tapaus,että tarvitsee niitä virikkeitä ja kavereita ja tekemistä.

Mun lapseni aloitti päikyssä reilu 1.5v VIRIKELAPSENA mun silloisen elämäntilanteen takia. Päivääkään en oo katunut ja lapsi tykkää olla. Mitä enemmän on ikää tullut sitä mielekkäämpää on.

Enään ei ole virikelapsi. Mä olen yh mut sit hotopäivät max 8h max 15/kk kesälomaa vietetään 3kk tämän mahdollistavat,mun perhe,ex ja sen vanhemmat ja mun ihana työnantaja.

Lapsia on monenlaisia,eri tarpeisia. Mutta en mä kyllä enään 4-5v kotona hoitaisi. Mä tarvitsen myös sen oman ajan,niin lapsikin. Mutta tarvitaan myös paljon sitä yhteistä aikaa,koska on myös paljon isällään.

Päiväkodissa on aktiviteetteja ja leikkikavereita ja terveellistä ruokaa ja ulkoilua. Joidenkin äitien kotona lapset ui paskassa, syö jauhomuussii ja maksalaatikkoo joka päivä, äiti istuu koneella 10h päivässä ja lapset pääsee ulos kerran kuussa. Sit tää mutsi vielä ihmettelee miksei 3 vuotias osaa puhua eikä kävellä kun kunaan ei oo roolimalli ja näytä esimerkkiä.
Onko se siis niin paha mesta?????

Mun lapsi on päiväkodissa kolmesti viikossa n.6 h ja odottaa sitä innolla. Päivät on täynnä tekemistä ja kavereiden kanssa on kiva leikkiä. En tunne ketään yhtä tehokasta äitiä joka jaksais saman määrän tekemistä, virikettä ja monipuolisuutta tarjota lapselle päivittäin. Ja päiväkodeissakin on eroja niin ryhmän koossa kuin muissakin asioissa.

Että äläpä tee itestäs ap idioottia..

Mua ei haittaa vaikka ap olisi sitä mieltä että olen huono äiti ja oiikeesti vain puolikas hoitaja.

Pääasia on, että mun lapsi on onnellinen. :heart:

Itseasiassa mulla on kolme onnellista lasta. Kaksi on jo kasvanut melkein aikuisiksi. Ihan hyvä on lopputulema. Ja kolmas kärsii nyt siellä päivähoidossa, mutta on silti onnellinen. <3

Alkuperäinen kirjoittaja sääliksi käy;26767490:
Tutkimusten mukaan paras hoitomuoto on kotihoito myös yli 3vuotiaalle.
Olen lueskellut näiden naisten jotka vievät 3-4vuotiaana lapsen päiväkotiin juttuja siitä kuina alle 3vuotiaana vievät ovat huonoja äitejä. Minusta vähän ristiriitaista kuitenkin viedä oma pieni lapsi pois kotoa. Repiä pesästään isoihin ryhmiin muiden armoille.

Miten joku joka vie alle 5vuotiaan pienen lapsen tarhaan, voi edes kutsua itseään äidiksi? Hoitotätihän se enemmän äiti on kun enemmän lasta näkee. :(

Ette ole äitejä, jotain puolihoitajia korkeintaan. Itse annan lapselleni lapsuuden turvallisesti kotona. Se vaatii uhrauksia, raha taitaa mennä edelle. :(
Oma mieheni on pienipalkkainen mutta kyllä sitä pärjää, se on valinnoista kiinni ja te valitsitte itsekkyyden.

Meidän lapset on hoidossa 6-8 päivänä kuukaudessa useimmiten noin 4-5tuntia/kerta. Kyllä ne on enempi kotona kuin hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolikon kääntöpuoli;26769617:
Päiväkodissa on aktiviteetteja ja leikkikavereita ja terveellistä ruokaa ja ulkoilua. Joidenkin äitien kotona lapset ui paskassa, syö jauhomuussii ja maksalaatikkoo joka päivä, äiti istuu koneella 10h päivässä ja lapset pääsee ulos kerran kuussa. Sit tää mutsi vielä ihmettelee miksei 3 vuotias osaa puhua eikä kävellä kun kunaan ei oo roolimalli ja näytä esimerkkiä.
Onko se siis niin paha mesta?????

Pakko tarkertua pussimuussiin. Mitä muussia ajattelit päiväkodissa tarjottavan? :laugh: Juuri sitä pussimuussia ja muita eineksiä.Meidän lapsilla einesten syönti kymmenkertaistui kun ne aloitti päiväkodissa.

Yhteistyössä