Apua! Mies haluaa eron - mitä nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen

Vieras
Mies ilmoitti, että haluaa eron, ei rakasta enää. Meillä on 4 lasta, omakotitalo/laina. Ite olen ollut kotona 5 vuotta, ei töitä. Mitä ihmettä mä nyt teen? Millä mä elätän 4 lasta? Mitä nyt tapahtuu - talo myyntiin? Mistä löydän asunnon, johon mahdutaan, ja millä ihmeellä sen maksaa? Hitto, oon ihan sekaisin, tänään ilmoitti, itken täällä vaan.

Kyllä sä selviät, niin on selvinnyt moni muukin. Saathan sä siitä talosta hitusen rahaa, muksuille ei tartte hommata mitään kun niillä varmaan on jo kaikkea. Vuokra-asuntojakin löytyy vaikka missä koossa, mulla on ollut 114m2, 5h+k. Asumistukea voit saada, tietenkin, jos tulot on sellaiset, että olet siihen oikeutettu.
Ei itku auta, eikä helpota, mutta käytännön asioihin tarttuminen vie elämää eteenpäin.
Tsemppiä !

[QUOTE="äiti";26795449]Jos mies käy töissä ja elatus varmempi jätät lapset miehelle ja alat vkl-äidiksi,kyllä mies varmasti lapset pystyy hoitamaan.[/QUOTE]

:O En mä VOI olla viikkoja erossa lapsista! Eikä mies ole esim. ikinä laittanut ruokaa, että söisivät pelkkää eines-mättöä! Toivottavasti tämä oli vitsi, vaikka just nyt ei oikeesti vitsit naurata

[QUOTE="aloittaja";26795487]:O En mä VOI olla viikkoja erossa lapsista! Eikä mies ole esim. ikinä laittanut ruokaa, että söisivät pelkkää eines-mättöä! Toivottavasti tämä oli vitsi, vaikka just nyt ei oikeesti vitsit naurata[/QUOTE]

Ei ollut vitsi noin minä tuossa tilanteessa tekisin. Vuokraisin vaikka yksiön miehen talon läheltä että voisin nähdä lapsia sekä viikolla että viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä teen;26795433:
Mies ilmoitti, että haluaa eron, ei rakasta enää. Meillä on 4 lasta, omakotitalo/laina. Ite olen ollut kotona 5 vuotta, ei töitä. Mitä ihmettä mä nyt teen? Millä mä elätän 4 lasta? Mitä nyt tapahtuu - talo myyntiin? Mistä löydän asunnon, johon mahdutaan, ja millä ihmeellä sen maksaa? Hitto, oon ihan sekaisin, tänään ilmoitti, itken täällä vaan.

Alat hakea töitä ja asuntoa. Mies maksaa kuitenkin hyvät elatusmaksut ja saat puolet miehen omaisuudesta. Näytä ukolles, että pärjäät. Nenä pystyyn ja hommiin! Nyt ei itkut auta!

Pahoitteluni ja rauhoitu, kaikki hoituu. Työkkäristä saat neuvontaa raha-asioissa. Oikotieltä tai sanomalehtien ilmoituspalstojen kautta löytyy asunto. Mollin sivuilla on työpaikkoja. Samoin kuntarekryn sivuilla. Alkuun ehkä vaikeaa mutta kyllä se siitä järjestyy aivan varmasti! Voimisia :)

Voi harmin paikka, mutta kyllähän se pitäisi aina ottaa huomioon että yks kaks voi toinen olla viereltä pois.

Nyt vain hankkimaan vaikka alkuun vuokra-asunto, otat yhteyttä sosiaalityöntekijään, lastenvalvojalle ja kelaan joista osataan kyllä neuvoa ja auttaa alkuun.

Haet lapsilisiin yksihuoltajakorotukset, asumistukea ja tarvittaessa vaikka toimeentulotuen kautta avustusta takuuvuokraan yms.

Tsemppiä! :hug:

Lapsien iästä riippuen kotihoidontuelle tai työttömyystuelle. Elatustuet ja tapaamiset sekä huoltasjuus paperille, jos ei avioehtoa, saat puolet miehen omaisuudesta. Lapsilisät tulevat sinulle, yli 500e neljästä, helposti. Asuntoa etsimään, kaikki lapset eivät omia huoneita tarvitse, neiliöillä on se merkitys asumistukea hakiessa.

Ihan ekana kysyisin mieheltä, mitä hän oli ajatellut tehdä talon suhteen. Ts ostaako sinut ulos siitä vai laitetaanko myyntiin. Onneksi avioero ei astu voimaan heti huomenna vaan sulla on tässä vielä aikaa järjestellä asioita.

Ensimmäiseksi alat etsimään töitä ja asuntoa. Eli ilmoittaudut työkkäriin työnhakijaksi ja laitat asuntohakemuksia vetämään (oletan, että velkaisesta talosta et tule saamaan niin paljoa, että sillä pystyisit ostamaan itsellesi asunnon eikä muutakaan omaisuutta ole riittävästi asunnon ostoon). Lastenvalvojaan yhteys, jotta huoltajuusmuoto (yksin/yhteishuolto) vahvistetaan sekä elatusmaksujen määrä. Kun vuokra-asunto löytyy, haet asumistukea. Jos miehesi muuttaa talosta pois ennenkuin talo on saatu myytyä ja ero on astunut voimaan, niin Kelasta haet lapsilisään yksinhuoltajakorotusta. Ja tietysti siinä vaiheessa, jos itse muutat siitä pois.

Juttelet miehen kanssa.. Mitä hän haluaa tehdä, kun hänhän se haluaa sen eron. Onko hän miettinyt tulevaisuutta? Ei se voi noin vain lähteä ja jättää teitä oman onnenne nojaa. Vastuu pitää kantaa vaikka ei halua olla suhteessa sinun kanssasi :)

Kiitos kaikille konkreettisista neuvoista! En pysty vielä keskustelemaan miehen kanssa, tulin äidin luokse rauhoittumaan.

Sanoi sähköpostin välityksellä, että haluaa jäädä taloon, maksaisi mulle jotain 20-25000.

Onko yksinhuoltajuus vain silloin jos mies ei ollenkaan lasten elämässä? Meillä varmaan yhteishuoltajuus sitten. Enkö siis saa mitään korotuksia mihinkään? Kuinka suuri osuus asumistuki on vuokrasta, enhän mä enää muista mitään mistään...

Entä jos lapset haluaa jäädä tuttuun taloon? sitten mulla ei ole enää mitään

[QUOTE="aloittaja";26795977]Kiitos kaikille konkreettisista neuvoista! En pysty vielä keskustelemaan miehen kanssa, tulin äidin luokse rauhoittumaan.

Sanoi sähköpostin välityksellä, että haluaa jäädä taloon, maksaisi mulle jotain 20-25000.

Onko yksinhuoltajuus vain silloin jos mies ei ollenkaan lasten elämässä? Meillä varmaan yhteishuoltajuus sitten. Enkö siis saa mitään korotuksia mihinkään? Kuinka suuri osuus asumistuki on vuokrasta, enhän mä enää muista mitään mistään...

Entä jos lapset haluaa jäädä tuttuun taloon? sitten mulla ei ole enää mitään[/QUOTE]

Tuon talosta saamasi summan minä tilanteessasi laittaisin asumisoikeusasuntoon, saisitte ehkäpä vuokra-asuntoa mieluisamman kodin ja hiukan pienemmät asumiskustannukset.
Asumistuen (ja muutkin tuet) voit tarkistaa KELAn laskurilla.
4 lapsen kanssa saat kuitenkin jo ihan mukavan summan lapsilisiä ja elatustukia, ja siihen asumistuki ja omat tienestit päälle niin uskon että maltillisella kulutuksella pärjäätte mainiosti.

Eiköhän se yhteishuoltajuus ole luonnollisin valinta, jos kumpikin vanhempi aikoo olla osallisena lasten elämässä.

[QUOTE="aloittaja";26795977]Kiitos kaikille konkreettisista neuvoista! En pysty vielä keskustelemaan miehen kanssa, tulin äidin luokse rauhoittumaan.

Entä jos lapset haluaa jäädä tuttuun taloon? sitten mulla ei ole enää mitään[/QUOTE]

Jos se on puolet talon jo maksetusta summasta niin otat varmaankin rahat.

Yksinhuoltajuus ei vaikuta miehen tapaamisiin, ei rahaan, ainoastaan päätöksen tekoon. Yksinhuoltajana teet kaikki lapsiin kohdistuvat päätökset ilman miestä ja hoidat lasten asiat. Yhteishuoltajuudessa kysyt mieheltä luvat ja allekirjoitukset.

Lapsilisään saa 50e/lapsi korotuksen. Asumistukea saat myös enemmän jos lapset asuvat luonasi. Omavastuu on muistaakseni 50e halvassa, teidän kokoiselle perheelle sopivassa asunnossa, tosin niitä on vaikea löytää. Että pari sataa joutunee maksamaan.

En muista minkä ikäisellä lapsella on päätäntä oikeus missä haluaa asua.

Elämäsi ja lasten elämä muuttuu radikaalisti, mutta ei elämä silti huonoksi muutu - tulevaisuus tuo vain paljon uutta ja tuntematonta. Jos luovut talosta niin vaadi asiallinen korvaus. Jos kävisi niin, että lapset haluaisivat asua isänsä kanssa, ei se silti niin ole ettei sinulle jää mitään. Jomman kumman luonahan lasten on asuttava ja toisella on tapaamisoikeus. Todennäköisesti mies ei kuitenkaan halua lapsia asumaan kanssaan, koska aikoo asua talossanne uuden naisensa kanssa.

Tuon talosta saamasi summan minä tilanteessasi laittaisin asumisoikeusasuntoon, saisitte ehkäpä vuokra-asuntoa mieluisamman kodin ja hiukan pienemmät asumiskustannukset.
Asumistuen (ja muutkin tuet) voit tarkistaa KELAn laskurilla.
4 lapsen kanssa saat kuitenkin jo ihan mukavan summan lapsilisiä ja elatustukia, ja siihen asumistuki ja omat tienestit päälle niin uskon että maltillisella kulutuksella pärjäätte mainiosti.

Eiköhän se yhteishuoltajuus ole luonnollisin valinta, jos kumpikin vanhempi aikoo olla osallisena lasten elämässä.

Sossusta eivät kyllä sitten saa rahaa, jos sitä tarvitsisivat jos asunnon ostaa. Ja saako hän tuota ilman työtä?

Ei sillä ole mitään väliä, paljonko mies haluaisi sulle talosta maksaa vaan mikä on talon tämän hetkinen arvo ja paljonko siitä on velkaa. Jos et itse osaa arvioida talon käypää hintaa, voitte pyytää jonkun kiinteistövälittäjän tekemään talosta hinta-arvion.

No kyllä minä sen verran vaatisin, että asiallisen osituksen ja omaisuuden jakamiset enkä antaisi pilkkahintaan ostaa itseäni ulos talosta, jota olen perheeni kanssa kotinani pitänyt.

Lastenvalvoja auttaa monessa asiassa eteenpäin, häneen yhteys lähipäivinä.

Kiinteistövälittäjä tulee kyllä arvioimaan talon arvon. Maksaa ehkä 600 mutta sitten ei tarvitse myöhemmin miettiä onko toinen huijannut toista. Pankista saa apua raha-asioiden kanssa.

Miten musta toi summa kuulostaa hirveen pieneltä omakotitalosta? Pyydä asunnosta ulkopuolinen arvio ukkosi voi yrittää ja musta yrittääkin viilata sua törkeästi linssiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä luota;26796059:
Miten musta toi summa kuulostaa hirveen pieneltä omakotitalosta? Pyydä asunnosta ulkopuolinen arvio ukkosi voi yrittää ja musta yrittääkin viilata sua törkeästi linssiin.

Kyllähän myös velat täytyy huomioida. Ei voi olla niin, että nainen vain sanelee, paljonko hän avioerossa haluaa riihikuivaa käteistä. Suosittelen molempien kannalta, että annatte lainaa myöntäneen pankin lakimiehen suorittaa osituksen. Näin me teimme, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Lasten mielipide asumisen suhteen kannattaa huomioida. Lapsille on myös tärkeämpää olla vanhempiensa kuin sisarustensa kanssa, joten jos joku lapsista haluaa jäädä asumaan isänsä kanssa, siihen kannattaa myöntyä. Näin myös molemmilla säilyy lapsiperheen arki tuttuna ja asioista on huomattavasti helpompi neuvotella puolin ja toisin.

Yhteistyössä