Neuvoja, mies haluaa eron ja lapset!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27609607]Ainakin jos lapset ovat kovin pieniä, niin ette varmasti tuota vuoroviikkosysteemiä saa.[/QUOTE]

Tässä tapauksessa lasten ikä ei ole este vuoroviikkojärjestelylle.

Mä halusin tietää siis lähinnä sen, että jos lapset ovat molemmilla vuoroviikoin, niin miten kaikki maksut menee. Pärjään kyllä ilman elareita, jos saan lapsilisät yh-korotuksilla. mutta luulin, että en saa yh-korotusta ja ll pitää antaa puoliksi miehelle.
Hän haluaa siis talon pitää ja tajus, ettei pysty jos joutuu maksaan elareita.

Onko se talo oma vai vuokra?

Siis jos lapset virallisesti kirjoilla sun luona niin saat asumistuen, lapsilisän kokonaan yh-korotuksin ja mies joutuu maksamaan sulle elatusmaksuja. Näin siis vaikka teillä olisi viikko-viikko-systeemi. Eri asia jos sovit itse miehesi kanssa että annat hänelle puolet lapsilisistä jne.

Aivan, se merkkaa kumman luona lapset ovat kirjoilla. Luonapito voi vähentaa elarin määrää, mutta elarin maksaa etävanhempi tai hänen ollessa vähätuloinen kela. Se on teistä kiinni miten sovitte nuo asiat. Miten elatustuen maksut menevät, kuka huolehtii vaatteista ja kamoista yms.

Paras olisi jos saisitte tehtyä nuo sovinnolla. Muistakaa että lapset ovat rahaa tärkeämpiä.

Jos olette olleet avioliitossa eikä avioehtoa ole, niin talosta tehdään joka tapauksessa ositus. Eli mies joutuu ostamaan sinun osuutesi talosta.

Jos talo on hänen, se on tietysti edelleen hänen. Velvollisuutta elatusmaksuihin ei talonpito poista.

Jos hänellä on pari lasta lähihuoltajuudessaan, hän vastaa näiden lasten hankinnoista. Eli enpä tiedä säästääkö hän rahallisesti siinä yhtään mitään... Aika kalliiksi tulevat tuollaiset murkkuikäiset tenavat. Eikäpä niistä enää kauaa makseta mitään lapsilisääkään. (Elaritkin loppuu 18-vuotiaana, periaatteessa. Tosin kunnon vanhempi kantaa vastuuta varmaan vähän vielä sen jälkeenkin.)

Eikös elatusasiat mene sen mukaan mitä kumpikin tienaa, eikä siten että se maksaa jonka luona lapset eivät asu?

Jääkööt lapset asumaan taloon, vuokratkaa yksiö jossa voitte vuoroviikoin itse asua, lapset eivät liiku mihinkään silloin. Se on paras keino, itse vuoroviikkolapsena sanon että se edestakaisin meneminen oli ahdistavaa, täysin perseestä ja hankalaa... Mutta ei, vanhemmillahan on yhtälainen oikeus lapsiinsa, viis siitä mitä lapset haluaa....

kaveri joutui maksamaan elareita lapsesta joka oli vuoroviikko systeemillä. kun se virallinen osoite oli äidille ja se lapsi laskettiin vain äidin asumismenoissa mukaan. lapsilisä meni myös kokonaisuudessa äidille. reilua vai mitä. no. isä ei sit maksanut vaatteita tms laisinkaan. jotain isompia juttuja kyllä.

Pidä vain kiinni siitä että suostut yksin tai yhteishuoltajuuten ja olet lasten lähivanhempi. Tapaamiset sovitaan lastenvalvojan luona, pienemmillä todenäköisesti joka toinen viikonloppu ja ilta viikossa. Isommat voivat jo päättää itse. Isä maksaa elatusmaksuja tulojensa mukaan. Jos ette pääse sopuu, menee asia oikeuteen(sitä ei kannata pelätä). Lapsilisiin saat yh-korotukset ja sinulla on mahdollisuus asumistukeen. Toki isommat lapset eivät enää montaa vuotta lapsilisiä tai elatusmaksuja saa, mutta pienempien kohdalla tilanne on toinen. Onko talo yhteinen vai miehen nimissä? Yhteistä lainaa tai miehellä lainaa paljon? Eikö sinulle kuuluisi siitä jonkinlainen osuus jos muutat pois. Älä muuta ennen kuin olet sopinut lasten huoltajuudesta...

Eikös elatusasiat mene sen mukaan mitä kumpikin tienaa, eikä siten että se maksaa jonka luona lapset eivät asu?

Jääkööt lapset asumaan taloon, vuokratkaa yksiö jossa voitte vuoroviikoin itse asua, lapset eivät liiku mihinkään silloin. Se on paras keino, itse vuoroviikkolapsena sanon että se edestakaisin meneminen oli ahdistavaa, täysin perseestä ja hankalaa... Mutta ei, vanhemmillahan on yhtälainen oikeus lapsiinsa, viis siitä mitä lapset haluaa....

Asiat voi sopia miten haluaa mutta etävanhempi maksaa elarit virallisen ohjeen mukaan. Lapsella on vain yksi lähivanhempi, vaikka olisi vuoroviikko ja yhteishuoltajuus kyseessä. Halutessa voidaan jakaa lasten lähivanhemmuus, jos heitä on useampi. Niin meillä tehtiin, mutta myöhemmin asia muutettiin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
onko se mies sitten pihinä valmis maksaan kaikesta puolet? vaatteet,lelut,teinien jutut? halvemmaks se tuis kun elarit.. vanhemmat lapsethan voi jo ihan itse päättää missä haluaa asua, pieniltä ei voi sellasta vaatia.
toivottavasti isä pitäs lapsia ihan pyyteettömästi eikä rahan vuoksi.
lasten osoite on oltava jomman kumman luona. ei molempien luona voi olla kirjoilla. saat asumistuen kun lapset kirjoilla luonasi vaikka olisivatkin puolet kuusta isällään. onko teillä nyt omistusasunto? yhteinen?
mikäli se on rahasta kiinni, niin kaksi lasta kirjoilla ukon luona ja kaksi sun. saatte sitten puoliksi tuet jos niihin tarvetta. tosin nuo vanhemmat kohta jo muuttaa pois kotoota.

[QUOTE="viima";27609929]kaveri joutui maksamaan elareita lapsesta joka oli vuoroviikko systeemillä. kun se virallinen osoite oli äidille ja se lapsi laskettiin vain äidin asumismenoissa mukaan. lapsilisä meni myös kokonaisuudessa äidille. reilua vai mitä. no. isä ei sit maksanut vaatteita tms laisinkaan. jotain isompia juttuja kyllä.[/QUOTE]

No joo...
Jos lapsilisät menee äidille, niin silloin ne myös lasketaan äidin elatuskykyyn mukaan... ja äidin parempi alatuskyky puolestaan laskee sitä isän maksaman elatusavun määrää...
Kyllä näissä aika tasapuolisia ollaan, jos otetaan kaikki huomioon eikä ilmoiteta vain toista puolta totuutta (kuten siä teit)

Sano ettet voi muuttaa pois ennen kuin tiedät missä lapset tulevat asumaan ja onko sinulla varaa asuntoon ja minkä kokoiseen. Sanoisin et lapsilla on kotona kurja tilanne ja nyt olisi asunto tarjolla mihin muuttaa...

En nyt ehdi lukemaan kaikki vastauksia, joten pahoittelun, jos toistan jo kirjoitettua.

Ensinnäkin ap, nyt kannattaa vetää henkeä. Elätte kaikki ihan jumalattoman raskasta aikaa, sitä ei ymmärrä muut kuin sen itse kokeneet. Toiseksi nyt teidän aikuisten pitää yrittää unohtaa tässä taistossa itsenne vaikka uskon ja tiedän, että pahalta tuntuu, sinua on loukattu, olet ehkä katkera jne. On ihan helvetin vaikea laittaa omia tunteita syrjään, mutta lasten asioista sovittaessa niin on tehtävä.

Voisitteko sopia niin, että kaksi lapsista on miehellä kirjoitta ja kaksi sinulla. Lapsilisät jakaantuisivat tasan ja saisit myös asumistukea hieman enemmän. Lapset voisivat sitten asua vuoroviikoin molemmilla niin, että kaikki lapset yhtäaikaa samassa osoitteessa. Toki josku voisi olla vain osakin lapsista.

Se, että lapset asuvat vuoroviikoin ei tarkoita, etteikö toinen vanhemmista maksaisi elatusapua. Elatusavun määrä lasketaan niin, että ensin jokaisella lapselle lasketaan elatuksen tarve, sitten molempien vanhempien elatuskyky ja näistä sitten lasketaan niin, että vanhemmat elättävät lapsiaan elatuskyvyn suhteessa. Kannattaa tutustua om:n ohjeeseen. Yksi vaihtoehto on tietysti se, että teillä on lapsille kulutili ja molemmat maksavat sinne x euroa/kk ja sieltä maksetaan lasten hankinnat.

Vuoroviikkoasumisesta. Olen tavannut useamman lastenvalvoja, perheneuvolan psykolgin, sovittelijan sekä vavu-työntekijän oman eromme aikaan, joka oli todella likainen ja riitaisa eikä heistä yksikään ole ollut sitä mieltä, että lapsella pitäisi olla vain yksi koti. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta asuneet vuoroviikoin n. parin vuoden ajan ja vaikuttavat oikein hyvinvoivilta. Toki kaikkihan on lapsikohtaista. Mikä sopii yhdelle lapselle ei välttämättä sovi toisille.

Hurjasti voimia ap:lle ja viisautta tehdä lasten kannalta hyviä ratkaisuja.

Tää on mun melestä erittäin mielenkiintoinen järjestely, ja näin tosiaan jotkut toimii.
Tässä kai haetaan samaa tunnetta myös vanhemmille, mikä lapsilla on, kun joutuu taas pakata sen repun.

Tää on mun melestä erittäin mielenkiintoinen järjestely, ja näin tosiaan jotkut toimii.
Tässä kai haetaan samaa tunnetta myös vanhemmille, mikä lapsilla on, kun joutuu taas pakata sen repun.

En kyllä todellakaan voi suosittaa tuota. Kuinka monella ydinperheessä lapset päättää minne muutetaan ja missä asutaan? Yksinhuoltajuus on yksinkertainen ratkaisu, mutta en voi sanoa sitä lapsille hyväksi ellei toinen vanhemmista ole kelvoton. Ideaalitapauksessa vanhemmat voivat sopia kaiken lasten parhaaksi ja säilyttää hyvät välit toisiinsa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En kyllä todellakaan voi suosittaa tuota. Kuinka monella ydinperheessä lapset päättää minne muutetaan ja missä asutaan? Yksinhuoltajuus on yksinkertainen ratkaisu, mutta en voi sanoa sitä lapsille hyväksi ellei toinen vanhemmista ole kelvoton. Ideaalitapauksessa vanhemmat voivat sopia kaiken lasten parhaaksi ja säilyttää hyvät välit toisiinsa.

Vanhemmat päättävät lapsia hankkiessaan, että tarjoavat lapsille hyvän ja turvallisen elämän. Rauhallinen ja pysyvä koti erotilanteessa lienee lapsille se paras vaihtoehto. Vanhemmat aikuisina kestävät lastensakin takia paremmin reppuelämää.

[QUOTE="vieras";27610092]Rauhallinen ja pysyvä koti erotilanteessa lienee lapsille se paras vaihtoehto. Vanhemmat aikuisina kestävät lastensakin takia paremmin reppuelämää.[/QUOTE]

Elarihaukan päiväunia. Reppuilu outoon paikkaan joka toinen viikonloppu on raskaampaa lapselle kuin säännöllinen viikko-viikko asuminen. Vuoroviikkojärjestelyn paras puoli on että kumpikin vanhempi vaikuttaa tasapuolisesti lapsen kasvatukseen ja elatukseen.

[QUOTE="vieras";27610134]Elarihaukan päiväunia. Reppuilu outoon paikkaan joka toinen viikonloppu on raskaampaa lapselle kuin säännöllinen viikko-viikko asuminen. Vuoroviikkojärjestelyn paras puoli on että kumpikin vanhempi vaikuttaa tasapuolisesti lapsen kasvatukseen ja elatukseen.[/QUOTE]

Ymmärryksessä vikaa? Voin suomentaa, eli lapset jäävät asumaan kotiin, vanhemmat muuttavat vuoroviikoin sinne lasten luo. Lapset eivät tässä vaihtoehdossa reppuile yhtään mihinkään.

[QUOTE="vieras";27610092]Vanhemmat päättävät lapsia hankkiessaan, että tarjoavat lapsille hyvän ja turvallisen elämän. Rauhallinen ja pysyvä koti erotilanteessa lienee lapsille se paras vaihtoehto. Vanhemmat aikuisina kestävät lastensakin takia paremmin reppuelämää.[/QUOTE]

Entä siinä vaiheessa kun kuvioon tulee uusperhekuviot? Tai toinen vanhemmista joutuu muuttamaan työn perästä? Ydinperheetkin muuttavat ja vieläpä varsin usein nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27609819:
Äiti kai tässä sitä rahaa oli vailla?

Jos isä todellakaan ei haluaisi lainkaan olla lastensa kanssa, niin hänhän voisi välttää tämän helposti. Vaikka ap:n tarina on kirjoitettu vahvasti hänen omasta näkökulmastaan, niin minun on silti erittäin vaikea uskoa, että kuvauksen mukaan lähinnä kaljoittelusta pitävä mies haluaisi välttämättä lapset luokseen pelkästään sen vuoksi, että säästäisi muutaman kympin kuussa elareissa.

Muutaman satasen. Kaljan takia kaltaisesi idiootit ovat valmiita mihin tahansa - kuten laittamaan omat lapsensa kärsimään. Miehen uusi suttura kuitenkin todennäköisesti saa vielä miehen toisiin ajatuksiin.

Muutaman satasen. Kaljan takia kaltaisesi idiootit ovat valmiita mihin tahansa - kuten laittamaan omat lapsensa kärsimään. Miehen uusi suttura kuitenkin todennäköisesti saa vielä miehen toisiin ajatuksiin.

Luulen että sinä olet lähempänä mainitsemaasi idioottia kuin Isämies. Voisi suorastaan sanoa, että tuollainen leimaava asenne koko toista sukupuolta kohtaan on vahingollista lapselle.

En ihmettele, että teidänlaisille naisille sattuu sitten oikeasti ne alkoholistisekopääpettäjämiehet. Kuka normaali mies tuollaisia naisia kattelis?

Yhteistyössä