Tapaaminen lasten isän uuden naisen kanssa? Mitä sanoa ja jättää sanomatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä ainakin on ihan ok tavata tuo nainen, mä itse olen ns. äitipuoli (kamala sana) eli miehelläni on lapsi edellisestä suhteesta ja tapasin mielelläni lapsen äidin. Mulla ei ole mitään syytä olla huonoissa väleissä tms. hänen kanssaan ja kaikille parasta että on keskinäistä luottamusta ja hän tietää kenen kanssa lapsi viettää aikaansa.
Mutta en lähtisi sanelemaan kasvatusasioita tai muita uudelle naiselle, vaan sille isälle koska hänen asiansa lasten kasvatus jne. pääasiassa on.

Alkuperäinen kirjoittaja eronnut myös;26805777:
En tiedä miks sun sitä exän nyxää tarvii tavata lasten asioihin liittyen...eihän ne sen lapsia ole* Sopikaa isän ja tarv.lastenvalvojan kanssa tapaamiset!

Ei kannattaisi tosiaan olla niin utelias, että haluaa nähdä exän uutta. Ei siitä mitään hyvää seuraa vielä, kun on noin kurja olo kaikesta. Myöhemmin ehkä.

Teidän lapset on kuitenkin niin pieniä etteivät varmasti ymmärrä ero käsitettä kuin vanhempana. Nuorempi tuskin edes muistaa lähtötilannetta. Minusta on oikein onnellista että lapsilla on noin välittävä äiti, ja isäkin joka kuitenkin yrittää varmasti parhaansa. Isän naisystävä on yksi aikuiskontakti heille lisää. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26806109]Totta tuo, että usein lapset haaveilevat, että vanhemmat palaisivat yhteen. Mutta tärkeintähän lapsille on nähdä, että isä ja äiti pystyvät edelleen sovussa puhumaan heihin liittyvistä asioista yms. Oman mieheni ex ei tähän katkeruudeltaan pystynyt, ja kurjaa on, että se on vaikuttanut hänen ja lastensa väleihin (lapset siis jo isoja).

[/QUOTE]

Ajatteletko mielelläsi asian niin, että vihanpito entisen puolisojen välillä on vain ja ainoastaan lasten äidin vika? Ja vieläpä niin, että lapsetkin "valitsevat" isän riitapukareiden välillä? En oikein usko tuota lopulliseksi totuudeksi, jos kuulisimme kaikkia osapuolia ja varsinkin lapsia. Sori, mutta kuulostat itse nyt vähän katkeralta puhuessasi miehesi exästä noin. Vaikka mitä sillä on väliä, saahan täällä puhua...

[QUOTE="vieras";26806633]Ajatteletko mielelläsi asian niin, että vihanpito entisen puolisojen välillä on vain ja ainoastaan lasten äidin vika? Ja vieläpä niin, että lapsetkin "valitsevat" isän riitapukareiden välillä? En oikein usko tuota lopulliseksi totuudeksi, jos kuulisimme kaikkia osapuolia ja varsinkin lapsia. Sori, mutta kuulostat itse nyt vähän katkeralta puhuessasi miehesi exästä noin. Vaikka mitä sillä on väliä, saahan täällä puhua...[/QUOTE]

Tässä tapauksessa se oli ainoastaan äidin vika. Mies oli se, joka lähti, ei hän ollut vihainen tai katkera. Olisi halunnut hoitaa asiat sovussa. Isä ei ollut se, joka häiriköi, valehteli ja kiristi. Tai riehui veitsi kädessä ja repi toiselta vaatteet päältä. Eivät lapset ole isää "valinneet". Mutta äidin käytös ON vaikuttanut siihen, mitä tästä ajattelevat.

[QUOTE="vieras";26806689]Tässä tapauksessa se oli ainoastaan äidin vika. Mies oli se, joka lähti, ei hän ollut vihainen tai katkera. Olisi halunnut hoitaa asiat sovussa. Isä ei ollut se, joka häiriköi, valehteli ja kiristi. Tai riehui veitsi kädessä ja repi toiselta vaatteet päältä. Eivät lapset ole isää "valinneet". Mutta äidin käytös ON vaikuttanut siihen, mitä tästä ajattelevat.[/QUOTE]

Lähtikö mies sinun luoksesi vai? Miehellekkö tässä riehuttiin? Ehkä tuo "riehuminen ja kiristäminen" on osatotuus ja mies on kertonut sinulle oman versionsa saadakseen itsensä kuulostamaan fiksummalta, koska et voi oikeasti tietää mitä heidän välillään on tapahtunut. Joka tapauksessa tuo kuulostaa jonkinlaiselta shokkivaiheen käytökseltä ja on sinänsä anteeksi annettavaa. Lapset eivät varmasti ajattele äidistään tuulen tyynnyttyä mitään pahaa tuon perusteella. Miehen entinen vaimo antaa anteeksi kyllä ajan kanssa, miehenkin pitäisi antaa anteeksi hänelle. Et kuulosta kovin fiksulta etkä empaattiselta ellet ymmärrä että nämä asiat ovat kipeitä ja eivät ole koskaan "vain ja ainoastaan toisen osapuolen vika."

Miksi lähteä jotenkin sotajalalla liikkeelle? Onneksi meillä asiat menneet tässäkin asiassa hyvin ja Datan exän kanssa mukavat välit. Vastaan roki mihin kysymykseen tahansa, jota hän saattaa minulle esittää. Mutta kommentteja liian nopeasta etenemisestä ei ole tullut ja lasten asioissa olemme hyvin joustavia kaikki, lasten parhaan edun mukaisesti.

Puhu ainoastaan lasten oikeudesta isäänsä. Älä mainitse nyksää keskusteluissa vaan painotat sitä että lapset tarvitsevat isäänsä ja kaipaavat tämän seuraa ja yhteistä puuhastelua isän kanssa.
Nopeasti on mies toiminut :( on tainnut olla naikkonen kierrossa tai ainakin näköpiirissä jo ennen eroa

Melkeinpä saman kokeneena, neuvoisin olemaan sanomatta mitään. Se katkeruus ja kiukku on helvetistä, mutta kun hetken jaksat niitä niellä ja keskityt uuteen elämääsi täysillä, se helpottaa.

Mun exäni teki uuden naisen kanssa vauvan 4kk meidän erosta. Lapsi on nyt puolisen vuotta vanha. Ja onneksi tein näin kuin sinuakin neuvoin.
PAljon helpompaa, kun ei ole enää katkeruutta tms välissä.

Kyllä se isäkin siitä huumastaan herää, ja huomioi lapsiaankin :) :hug:

Itse olen tavannut X:n uuden naisen juurikin siksi, että haluan vähän tuntea ihmistä, jonka kanssa lapseni viettävät paljon aikaa (enhän antaisi aivan tuntemattomalle lapsenvahdillekaan).
Ja näin esitin asian tälle uudelle naisellekin ja hän ymmärsi hienosti.

Enimmäkseen puhuimme lapsista, heidän luonteestaan, tavoistaan, kiinnostuksen kohteistaan jne. Kerroin esikoisen allergioista ja niiden huomioimisesta ruokavaliosta (tämä uusi nainen laittaa usein ruokaa lapsille). Ja kerroin joitakin omia, minulle tärkeitä kasvatuksellisia periaatteita ja kerroin, että toivomuksenani olisi, että isän luona ei olisi aivan erilaiset säännöt kuin minun luonani.

Ja kerroin, että toivon lasten suhteen isänsä kanssa säilyvän läheisenä ja luottamuksellisena.

Se oli hyvä tapaaminen mutta katkerana erosta sellaiseen tapaamiseen ei kannata mennä.

[QUOTE="Mie";26807083]Itse olen tavannut X:n uuden naisen juurikin siksi, että haluan vähän tuntea ihmistä, jonka kanssa lapseni viettävät paljon aikaa (enhän antaisi aivan tuntemattomalle lapsenvahdillekaan).
Ja näin esitin asian tälle uudelle naisellekin ja hän ymmärsi hienosti.

Enimmäkseen puhuimme lapsista, heidän luonteestaan, tavoistaan, kiinnostuksen kohteistaan jne. Kerroin esikoisen allergioista ja niiden huomioimisesta ruokavaliosta (tämä uusi nainen laittaa usein ruokaa lapsille). Ja kerroin joitakin omia, minulle tärkeitä kasvatuksellisia periaatteita ja kerroin, että toivomuksenani olisi, että isän luona ei olisi aivan erilaiset säännöt kuin minun luonani.

Ja kerroin, että toivon lasten suhteen isänsä kanssa säilyvän läheisenä ja luottamuksellisena.

Se oli hyvä tapaaminen mutta katkerana erosta sellaiseen tapaamiseen ei kannata mennä.[/QUOTE]

Eikö lapsen isä ollut kertonut allergioista jo etukäteen? Meillä on puhuttu mm. siitä, että koska min työpaikka lähimpänä koulua niin olen se eka, jolle ilmoitetaan, jos koulussa käy jotain ja joku lapsista haettava sieltä ennen koulupäivän loppua yms.

Mun mielestä sun ei kannata ottaa noita asioita esille. Voithan mainita niistä hienovaraisesti lapsen isälle, mutta tosiasiassa sun täytyy vaan luottaa isän omaan harkintakykyyn. Isällä on nyt uus "perhe" ja heillä on omat sääntönsä ja tapansa ja sulla on omasi. Se sun vaan täytyy niellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ap;26806018:
Emme kirjoittaneet tapaamissopimusta. Sopimus elareitten takia tehtiin ja siihen määritettiin juurikin se pienin tapaamismäärä: alle 7vrk/kk, joka määrää isoimman elariasteen.
Isällä on velvollisuus ilmoittaa minulle 2kk jaksoissa, koska näkee lapsiaan. Muuta sopimusta ei ole. Talvikautena lapset ovat minulla kokoajan, joitain satunnaisia yövierailuja isällään tai puistoiluja aamuisin/iltaisin.

Ok... meillä on ollut se perinteinen 2vkloppua/kk-sopimus koko ajan, mutta siitä joustetaan kyllä todella paljon niin että lapsi on isällään (eli täällä meillä) enemmän kuin "pitäisi". Teidän tapauksessa lapset näkee uutta naisystävää aika marginaalisen vähän, eli sitäkin suuremmalla syyllä en alkais ottaa stressiä kasvatustavoista tai muustakaan. Ne on isin heiniä ne.

Siitä voit mielestäni isälle sanoa, että saisi olla läsnä lapsilleen silloin kun ovat isällään. Varsinkin kun talven ovat enimmäkseen poissa.

Mä lisään vielä, että meillä miehen ex on yrittänyt ujuttaa jotain omia tapojaan ja näkemyksiään meille ja mun mielestä se on kovin raivostuttavaa. Meillä kun on mieheni kanssa oma arviointi- ja harkintakyky, jonka mukaan toimitaan. Me ollaan joistain lasten kasvatuksellisista asioista miehen exän kanssa aivan toista mieltä. Se että tämä nyt sattuu olemaan lapsensa synnyttäjä, ei tarkoita sitä että hän tietäisi kaikesta paremmin tai että isä ei ymmärtäisi mitään itse. Ja se nyt on aivan varma, ettei tämä ko. nainen voi tulla sanelemaan miten meidän perheessä toimitaan. Se aiheuttaa vain kitkaa välillemme, kun moista edes yrittää. Sillä mä en omasta mielestäni ansaitse mitään ehdotuksia erilaisille toimintatavoille. Mulla on omani ja olen ottanut miehen lasta hyvin huomioon ja toiminut tämän parasta ajatellen, se saa riittää.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Alkuperäinen kirjoittaja uusperheen äiti;26807146:
Mä lisään vielä, että meillä miehen ex on yrittänyt ujuttaa jotain omia tapojaan ja näkemyksiään meille ja mun mielestä se on kovin raivostuttavaa. Meillä kun on mieheni kanssa oma arviointi- ja harkintakyky, jonka mukaan toimitaan. Me ollaan joistain lasten kasvatuksellisista asioista miehen exän kanssa aivan toista mieltä. Se että tämä nyt sattuu olemaan lapsensa synnyttäjä, ei tarkoita sitä että hän tietäisi kaikesta paremmin tai että isä ei ymmärtäisi mitään itse. Ja se nyt on aivan varma, ettei tämä ko. nainen voi tulla sanelemaan miten meidän perheessä toimitaan. Se aiheuttaa vain kitkaa välillemme, kun moista edes yrittää. Sillä mä en omasta mielestäni ansaitse mitään ehdotuksia erilaisille toimintatavoille. Mulla on omani ja olen ottanut miehen lasta hyvin huomioon ja toiminut tämän parasta ajatellen, se saa riittää.

Onneksi et ole minun x-mieheni uusi nainen... En minä tietenkään voi toisille "sanella" toimintatapoja, mutta me pystyimme tuon uuden naisen kanssa keskustelemaan kasvatuksellisista näkemyksistämme ja yhdessä sopimaan siitä, että lapsen molemmissa kodeissa olisi suurinpiirtein samanlaiset säännöt.

Minusta se on ollut lasten etu.

[QUOTE="Mie";26807163]Onneksi et ole minun x-mieheni uusi nainen... En minä tietenkään voi toisille "sanella" toimintatapoja, mutta me pystyimme tuon uuden naisen kanssa keskustelemaan kasvatuksellisista näkemyksistämme ja yhdessä sopimaan siitä, että lapsen molemmissa kodeissa olisi suurinpiirtein samanlaiset säännöt.

Minusta se on ollut lasten etu.[/QUOTE]

Kyllä mäkin keskustella voin, mutta tämä nainen ujuttaa omia tapojaan meidän perheeseen mieheni kautta antamalla ymmärtää, että meidän kuuluisi toimia hänen näkemyksensä mukaan, koska hän on The Äiti. Itse en ole henk.koht. näitä "toiveita" edes kuullut. Mies vaan kertoilee aika avoimesti, että mitä se nainen on taas meidän päämme menoksi keksinyt. Mun mielestä se on pahaa isän roolin ja ymmärryksen aliarvioimista, että aletaan esittää vaatimuksia miten meidän pitäisi omassa perheessämme toimia. Tämä on meidän perhe, ei miehen exän perhe. Meillä siis minunkin lapsia ja yhteinen tuloillaan. Meillä on omat sääntömme ja juttumme. Jotenkin hassua, etten ole itse kokenut eikä mieskään, että meidän tarvitsisi puuttua miehen exän perhe-elämään.. miksi hänen sitten pitäisi puuttua meidän? Ai koska isä on aina ymmärtämätön lastansa ajattelematon moukka??

Minä aikoinaan äitipuolena kutsuin miehen exän meille, että saataisiin puhuttua ja sovittua asioista ihan kasvotusten aikuismaisesti koska miehen ja exän yhteistyö ei ollut kovin sujuvaa exän toimesta... ajattelin sinisilmäisesti että kun tulen esiin, pelko ja epävarmuus hälvenee ja tällä exällä olisi paremmin tietoa, kuka hänen lapsiaan isän kanssa hoitajaa.
Virhe. Tämä nainen ei ollut vielä valmis käsittelemään asiaa, eli vielä hyvin katkerana ja haaveili yhteenpaluusta, vierailu meni hyvin näennäisesti, mutta sen jälkeen alkoikin melkoinen sota ja mieheni joutui rajoittamaan exänsä puhelut ja viestit minimiin.

Tapaa äitipuoli, hieno idea :) Mutta annan ajankulua, tunteiden laantua. Tsemppiä sinulle.

Miksi lähteä jotenkin sotajalalla liikkeelle? Onneksi meillä asiat menneet tässäkin asiassa hyvin ja Datan exän kanssa mukavat välit. Vastaan roki mihin kysymykseen tahansa, jota hän saattaa minulle esittää. Mutta kommentteja liian nopeasta etenemisestä ei ole tullut ja lasten asioissa olemme hyvin joustavia kaikki, lasten parhaan edun mukaisesti.
Asuuko exä teidän lähellä? Ainahan se on parempi niin että menee sopuisasti.

Mulle tulis nyt mieleen kuitenkin,että tosiaan sovi kaikki asiat lasten isän kanssa. Voit jättää uuden naisen ulkopuolelle...Hänhän ei sinun elämääsi kuulu mitenkään,eikä välttämättä lastenkaan elämään enää puolen vuoden päästä.Tuskinpa heidän suhteensa kestää,kun etenivät noin nopeasti + mies noin paljon poissa talvikuukausina...

[QUOTE="mei";26807269]Mulle tulis nyt mieleen kuitenkin,että tosiaan sovi kaikki asiat lasten isän kanssa. Voit jättää uuden naisen ulkopuolelle...Hänhän ei sinun elämääsi kuulu mitenkään,eikä välttämättä lastenkaan elämään enää puolen vuoden päästä.Tuskinpa heidän suhteensa kestää,kun etenivät noin nopeasti + mies noin paljon poissa talvikuukausina...[/QUOTE]

Me edettiin vauhdilla vaikka melkoinen salamarakastuminen oli, edelleen yhdessä vuosien jälkeen ja uusperhe toimii loistavasti :) Joten ei kannata yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ap;26805870:
Okei. Eli parempi varmasti siis vain keittää kahvit hyvässä hengessä ja vain tavata tämä naine ja rupatella. Tavata hänet kyllä haluan, koska hän on niin suuri osa lasteni elämää nyt. Tiedän, että eksän ja uuden asiat ei mulle kuulu, mutta pahaa tekee lapsilta kuulla miten läheisiä ne on jo nyt... Toisaalta tilanne ei varmasti ole lapsille millään lailla kamala, mutta minä pelkään, että lapset eivät ymmärrä näin nopeita elämänmuutoksia. Lastenvalvojan sanat jyskyttävät päässäni silti taukoamatta: "lapset kokevat aina oman kriisinsä kun vanhemmat eroavat. Jokainen lapsi selviää omalla tavallaan, omalla ajallaan, mutta se mikä saa lapsen selviämään vaikeimman yli on toivo ja luottamus siitä, että isä ja äiti vielä palaavat yhteen. Jos tämä "turva-ajattelu" viedään heiltä liian aikaisin, toipumiseen voi mennä todella pitkäkin aika."

Olemme eksän kanssa sellaisissa väleissä, että voin soitta sille vaikka joka päivä. Jutellaan lapsista ja on täällä aina tunnin verran kun tuo lapset ja jutellaan näistä mun fiiliksistä ja häne ja lasten. Eksä siis tietää mun ajatukset, ymmärtää ja on pahoillaan, mutta ei missään kohtaa näe tehneensä mitään väärin tai etenevänsä liian nopeasti. Minä kuulema ylireagoin kun sanon, kuinka tämä saattaa vaikuttaa lapsiin ja kuinka kamalalle minusta kaikki tuntuu niin nopeasti tapahtuneena, kun itse vielä toivun lasten kanssa.

Mun miehen exä oli just sellanen että voin soittaa vaikka joka päivä ja kyllä se ensimmäiset kolme vuotta sitten soittikin taukoomatta ja monta kertaa päivässä vedoten siihen että on lapsista asiaa.
Se juoksutti miestä millon poraan naulakkoo seinään,millon asentaan lamppuja, kolme muuttoo me on sille tehty ja sen kamoja säilytetty.
Siinä kahviteltiin ja oltiin ystävällisiä kunnes se tajusi että mä olen tullu tähän suhteeseen jäädäkseni.
Sen jälkeen se on vuosien varrella koittanut tuhota sekä mun ja miehen välit ja mun ja sen lasten välit se onkin aika hyvin onnistunu tuhoamaan.
Se on tehny lastensuojeluilmotuksia,se on jauhanu mulle miehestä niin kammottavia asioita sanoen että minä olin nuori ja tyhmä,sinä olet vanhempi ja viisaampi niin ajattelin varottaa.
Lastensuojelussakin on jo tajuttu mikä on homman nimi.
Se on syyttäny mua lastensa ongelmista,sellasista mitä on tapahtunu kauan ennen kun oon mieheen tutustunu.
Sen jälkeen se sekos totaalisesti kun mä muutin miehen kanssa yhteen.
Se ei ilmeisesti tajua koskaan että mä en tän kuuden vuoden yhdessäolon jälkeen ole edelleenkään lähtemässä tästä suhteesta,se on pilannut suhteen mieheenkin niin ettei se enää suostu keskustelemaan mistään muuta kun lastensuojelun välityksellä.
Miehen kuopus tulee tänne aina poru kurkussa kun se on rökitetty ennen meille tuloa ja rokitetään kun meiltä menee kotiinsa.
Se on kertonu noille murkkuikäsille tyttärilleen että isä haluais mut takasin mutta kun en huoli.
Täysin sairas ämmä, itse on uusissa naimisissa kyllä mutta miehelle se ei soisi minkäänlaista elämää muuta kun edelleen juosta hänen joka vinkasunsa perään.
Annan sulle neuvon:
Jätä se eksäs yksityiselämä rauhaan, sillä on oikeus tavata naisia ja matkustella jos se haluaa.
Olisit kiitollinen että sillä on nainen joka sietää sun lapses, niitä kun on sellasiakin jotka ei siedä.
Miehes ilmeisesti on se osapuoli joka halus eron, sun pitää vaan oppia elämään sen asian kanssa.Ja jätä ne lapset ulkopuolelle siitä että sulla on paha olla.
Lapset on täysin syyttömiä.
Sä et voi myöskään puuttua mihinkään mitä ne siellä tekee, et nukkumajärjestelyihin, et syömisiin.
Niin kauan kun lapsilla on hyvä olla siellä sulla ei ole oikeutta puuttua.

[QUOTE="vieras";26807234]Minä aikoinaan äitipuolena kutsuin miehen exän meille, että saataisiin puhuttua ja sovittua asioista ihan kasvotusten aikuismaisesti koska miehen ja exän yhteistyö ei ollut kovin sujuvaa exän toimesta... ajattelin sinisilmäisesti että kun tulen esiin, pelko ja epävarmuus hälvenee ja tällä exällä olisi paremmin tietoa, kuka hänen lapsiaan isän kanssa hoitajaa.
Virhe. Tämä nainen ei ollut vielä valmis käsittelemään asiaa, eli vielä hyvin katkerana ja haaveili yhteenpaluusta, vierailu meni hyvin näennäisesti, mutta sen jälkeen alkoikin melkoinen sota ja mieheni joutui rajoittamaan exänsä puhelut ja viestit minimiin.

Tapaa äitipuoli, hieno idea :) Mutta annan ajankulua, tunteiden laantua. Tsemppiä sinulle.[/QUOTE]

Todella hienosti olet toiminut! Ikävä että vastapuoli ei sitä näe. Itse olisin todella otettu tuollaisesta suoruudesta :) Aikuisten tulee pystyä toimimaan katkeruuksista ja vihamielisyyksistä huolimatta lasten parhaaksi.

[QUOTE="vieras";26807289]Me edettiin vauhdilla vaikka melkoinen salamarakastuminen oli, edelleen yhdessä vuosien jälkeen ja uusperhe toimii loistavasti :) Joten ei kannata yleistää.[/QUOTE]
Kuinka vauhdilla?

Yhteistyössä