Mannerheim-elokuvan tekijöitä uhattu vakavasti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
taistolaiset masinoi lakkoja ja muita levottomuuksia toivoen että hallitus menettäisi kontrollin ja NL palauttaisi järjestyksen YYA:n nojalla

Metallin lakko oli heti 50-luvun alussa ja 56 oli yleislakko. Mutta nämä nyt ei tainneet johtua kapinan lietsomisesta vaan hintatason nopeasta noususta. Sinänsä ihmetyttää että taistolaiset olisivat olleet asialla koska taistolaiset "syntyivät" vasta 1970 luvulla Taisto Sinisalon myötä.

• Tykkää
Reactions: Isämies
taistolaiset taitaa tosiaan olla väärä termi mutta tarkoitan siis SKP:n äärisiipeä

työväenluokan historiankirjoitus haluaa epäilemättä unohtaa lakkoilun ja epäjärjestyksen lietsomisen vakavamman sivujuonteen

Meinattiinko se homo-marski nukkepuppelin ohjaaja myös listiä?

Kyllä. Suomessa on ts. olemassa ääri-islamisteja vastaavaa ääriajattelua. Jos joku kohtelee "heidän pyhäänsä" eri tavoin kuin he itse haluaisivat, niin tämä ääritaho kokee oikeudekseen uhkailun - Suomessa ei onneksi olla (vielä??) uhkailun toteutusasteella.

Ja tämä sama kotimainen ääriaines on kuitenkin sitä, joka äänekkäimmin on tuomitsemassa mm. (koko) islamin.

työväenluokan historiankirjoitus haluaa epäilemättä unohtaa lakkoilun ja epäjärjestyksen lietsomisen vakavamman sivujuonteen

Jaa? Minä olen ollut huomaavinani, että porvarillinen historiankirjoitus haluaa mielellään unohtaa, että lähes koko porvariopuolueiden kirjo oli jo alun alkaen koko Suomen itsenäistymistä vastaan. Sittemmin ollaan kyllä mielellään esiinnytty niin sinivalkoisina, niin sinivalkoisina, että...

Lukeminen kannattaa aina. :) Aloittaa voi vaikka tuolta wikipediasta:
Suomen itsenäistyminen – Wikipedia

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26925076:
Jaa? Minä olen ollut huomaavinani, että porvarillinen historiankirjoitus haluaa mielellään unohtaa, että lähes koko porvariopuolueiden kirjo oli jo alun alkaen koko Suomen itsenäistymistä vastaan. Sittemmin ollaan kyllä mielellään esiinnytty niin sinivalkoisina, niin sinivalkoisina, että...

Lukeminen kannattaa aina. :) Aloittaa voi vaikka tuolta wikipediasta:
Suomen itsenäistyminen – Wikipedia

mun kommentti koski 50-luvun tapahtumia

mun kommentti koski 50-luvun tapahtumia

Joka ajasta halutaan häivyttää jotakin ja korostaa jotakin. Sellaista se on. Edelleen nykyään. Onneksi historiankirjat kirjoitetaan uudelleen vähän väliä - lapsesi saavat oppia ihan eri asiat kuin sinä aikanaan. Tiedä sitten onko se "hyvä" vai "paha" ja etenkin kenen mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26925111:
Joka ajasta halutaan häivyttää jotakin ja korostaa jotakin. Sellaista se on. Edelleen nykyään. Onneksi historiankirjat kirjoitetaan uudelleen vähän väliä - lapsesi saavat oppia ihan eri asiat kuin sinä aikanaan. Tiedä sitten onko se "hyvä" vai "paha" ja etenkin kenen mielestä.

oikeus seuraa voittajan miekkaa

taistolaiset taitaa tosiaan olla väärä termi mutta tarkoitan siis SKP:n äärisiipeä

En usko että kyseessä olisi mikään aktiivinen unohdus jos muutama kommunisti on yrittänyt keskuudessaan kapinaa lietsoa. Kyse ei ole siinä tapauksessa mistään työväenluokan historiankirjoituksesta. Ja Suomen historia on paljon muutakin kuin työväenluokan historiaa, ehkä siellä olisi isommaltikin juttua kapinan suunnittelusta. Kyllähän tuon yleislakon jälkeen muutama kommari tuomittiin oikeudessa kapinasta mutta en ihan alkaisi vertaamaan sitä sisällissodan suunnitteluun. Yleislakko koski aika isoa väkeä ja siihen osallistui paljon enemmän työläisiä mitä koko silloiseen SAK:n kuului.

Yhteistyössä