Olemmeko liian kovia vanhempia lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Lapsi 16vuotias. Jo 2 vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi mihin jatko opinnot. Nyt lapsemme on kotipaikkakuntamme lukiossa. Joka on ns tavis lukio, mutta hyvä lukio silti.

Lapsi on koko elämänsä ollut erilainen kuin muut lapsemme. 8 vuotiaasta asti on korostunut se,
että ei halua pitää huonettaan järjestyksessä, jättää kaikki hujan hajan, kännykkä ollut rikki
pariin kolmeen otteeseen hänen omasta huolimattomuudesta johtuen, kännykkä on usein hukassa, kuten myös bussikortti, jättää eteisessä kengät miten sattuu, oma huone on välillä kuin kaatopaikka, oma lemmikki on huonolla hoidolla eli pitää muistuttaa edelleenkin lemmikin hoidosta vaikka eläin ollut 5 vuotta,
lupailee mutta asiat ei toimi, unohtaa kysyä luvan nettiin (on käyttänyt siskon konetta salaa) ja kun kysytään oliko lupa olla koneella niin kuulemma "unohti" aivan sen, ei tee omatoimisesti mitään paitsi wc käynnit
ja ruokailut ja peseytymiset, aina siis AINA kun asiat menee huonosti on kaikissa muissa syy paitsi hänessä itsessään, vanhemmissa tietysti myös kaikki vika ei hänessä itsessään, kommentit ovat "ei kiinnosta" "mitä sitten" yms, tekee kaiken vasten tahtoa esim siivous, roskapussien viennit jne.

Rahaa pitäisi saada kun pitäisi ostaa "kaikkea vaan" ja kuskata autolla sinne ja tänne. Suunnittelee että
hänet kuskataan vaikka 100km päähän ja sanoo kavereille, että vanhemmat tuo. Vaikka ei ole kysynyt
asiasta meiltä mitään ja suuttuu kun emme lupaudu viemään. Eli tekee kysymättä päätökset vanhempien puolesta. Yrittää manipuloida kaikkia.

Ja jos nyt ehdotatte, että kaikkihan murrosikäiset on tuollaisia. Tämä käytös on jatkunut 8 vuotiaasta saakka.
Joten tuskin on enää mistään murrosiästä kyse. Emme anna rahaa kuin harvoin ja tarpeeseen. Ja koska käytös on mitä on niin huonoa käytöstä emme palkitse.

Viime keväänä oli haku jatko opintoihin. ´Lapsi olisi halunnut ns erityislukioon jossa musiikkia
enemmän. Asiasta oli jo siis keskusteluja hänen ollessa 14vuotias. Keskustelimme ja sanoimme mitä vaatii
että annamme luvan muuttaa toiselle paikkakunnalle kauas kotoa noin 150km. Aluksi muutaman päivän jaksoi olla yhteistyöhaluinen, mutta sitten häntä ei enää kiinnostanut. Ei kuulemma kiinnosta
tehdä kotona mitään: ei siivota, ei vieä roskia, ei hakea postia laatikosta, ei tyhjätä astianpesukonetta tai täyttää, viedä vaatteita kuivamaan, eikä muutakaan. Mutta kiinnostaa kyllä nenälle hyppiminen, rahan pyytäminen, ruoka ollaan kyllä vailla mutta ei sen eteen tehdä mitään, kiinnostaa vaan nukkua puoli yhteen saakka vapaapäivinä ja loppupäivä menee lorvien, ja kiinnostaa vaan kaikki mukava kuten elokuvat ja shoppailu, raha, karkit jne. Näistä on keskusteltu vuosien saatossa monet monet kerrat. Hän lupaa ja lupaa, mutta mikään asia ei muutu. Ja siksi emme antaneet lupaa muuttaa pois kotoa ja hakea
toisen paikkakunnan lukioon.

Ollaammeko liiaan kovia vanhempia tästä syystä? Lapsi vetoaa kaikkeen esim. siihen että
sinäkin olet saanut muuttaa opiskelun takia, sinulla oli vapaa kasvatus eikä tälläinen kuri kuin mulla,
on jopa vetänyt minun vanhemmat tähän jotka yrittää kovasti että minun pitäisi ajatella siirtoa toiseen lukioon jne jne

Tästä varmaan jäi montakin asiaa kertomatta, mutta tässä pääosin tarina.

Jaa-a... Sellainen tuli mieleen, että jos kotona ei kehitystä tapahdu, niin pitäiskö antaa kokeilla asua itsekseen. Tarkka valvonta ja ehto, että jos homma ei hoidu, niin koti kutsuu.

Ette ole. Nuori, joka ei ole valmis ns. todistamaan itseään, ei ole valmis asumaan yksin. Hänen tapauksessaan alkaisi varmaan lintsaamaan koulusta, laiminlöisi asunnon kunnon + vuokrat ja kun tulisi hätä käteen, marssisi sossuun.

Harva 16-vuotias on kypsä asumaan yksin kuitenkaan. Eikä lapsenne kyllä vaikuta riittävän kypsältä.

Ja tuo kokeilu on aika riskialtista minusta, kun on kuitenkin kyse opiskeluista ja kaverisuhteista jne.

no jos käytös on ollut tuolla tasolla 8 v lähtien, olisi varmaan kannattanut jo silloin ottaa tiukemmat ohjat....aika kauan olette jaksaneet katella moista touhua

16-vuotias on liian nuori muuttamaan pois kotoa. Jos ei kotihommatkaan suju mitenkänn en minäkään antaisi muuttaa pois kotoa. Omillaan asuminen on aika riskaapeliä nuorelle. Mitä jos kämpässä pidetäänkin bileet? Kuka maksaa vahingot? kUKA SIELLÄ SIIVOAA?
Riippuu niin paljon nuoresta itsestään. Pääsikö hän mihinkään kouluun?
Käykää juttelemassa asioista jonkun kanssa!

en tiedä onko liian kaukaa haettua mutta itse olin tuollainen n.3. luokasta asti ja myöhemmin minulla ja sisarellani diagnosoitiin adhd. nyt olen yli 30v ja useat noista asioista on minulle vieläkin vaikeita ilman toimivaa lääkitystä... http://www.janssen.fi/bgdisplay.jhtml?itemname=adhd_teen&product=adhd

et todellakaan ole liian ankara, kuullostaa siltä että ei todellakaan osais elää omillaan viikkoakaan. Meillä meinas tyttö muuttaa 600km päähän lukion perässä mutta tuli rahaongelmia niin omille muuttaminen siirtyi vuodella eteenpäin ja sitä ennen kun edes harkitsin että saa edes hakea kyseiseen kouluun niin seurasin kyllä että selviäiskö edes yksin.

[QUOTE="tiina";26942002]16-vuotias on liian nuori muuttamaan pois kotoa. Jos ei kotihommatkaan suju mitenkänn en minäkään antaisi muuttaa pois kotoa. Omillaan asuminen on aika riskaapeliä nuorelle. Mitä jos kämpässä pidetäänkin bileet? Kuka maksaa vahingot? kUKA SIELLÄ SIIVOAA?
Riippuu niin paljon nuoresta itsestään. Pääsikö hän mihinkään kouluun?
Käykää juttelemassa asioista jonkun kanssa![/QUOTE]

Voi, jotkut oppii sen aikuisen vastuun vain oppimalla. EI TIETENKÄÄN opi, jos vanhemmat hoitaa toisten juhlat, maksaa muiden korvaukset, siivoaa puolestaan...

Huhhei, muuttamaan vaan, siinähän oppii.

[QUOTE="vieras";26941997]no jos käytös on ollut tuolla tasolla 8 v lähtien, olisi varmaan kannattanut jo silloin ottaa tiukemmat ohjat....aika kauan olette jaksaneet katella moista touhua[/QUOTE]

Näistä asioista on käyty psykologi ja terveydenhoitajan kanssa keskusteluja el iapuja olemme hakeneet tähän. Mutta mitään se ei auta. Ja tässä on pidetty aika tiukka linja. Toiset lapset meillä suht hyvin hoitaa asiat.

Ja tämä 16 vuotias.. hänellä oli 8 ja 9 luokalla myös ongelmana se, että myöhästyi monet kerrat koulusta. Myöhästyi tahallaan koulubussista. Eli sekin on jo syy siihen, että ei voi asua toisella paikkakunnalla.

[QUOTE="aloittaja";26942043]Näistä asioista on käyty psykologi ja terveydenhoitajan kanssa keskusteluja el iapuja olemme hakeneet tähän. Mutta mitään se ei auta. Ja tässä on pidetty aika tiukka linja. Toiset lapset meillä suht hyvin hoitaa asiat.

Ja tämä 16 vuotias.. hänellä oli 8 ja 9 luokalla myös ongelmana se, että myöhästyi monet kerrat koulusta. Myöhästyi tahallaan koulubussista. Eli sekin on jo syy siihen, että ei voi asua toisella paikkakunnalla.[/QUOTE]

Kato kun se teidän lapsi ei opi teidän kotona. Odotatko seuraavat 10 vuotta ja toteat taas, ettei se matti-petteri pärjää... Omapa on koulunsa.

Noin holtitonta nuorta en uskaltaisi päästää vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan, kun kotipaikkakunnallakin pystyy opiskelemaan. Kulutkin ovat aivan eri luokkaa, jos lapselle joutuu vuokraamaan asunnon, sillä alle 18-vuotiaalle ei saa opintotukea ja asumislisää ellei vanhemmilla ole mitättömät tulot.

Kato kun se teidän lapsi ei opi teidän kotona. Odotatko seuraavat 10 vuotta ja toteat taas, ettei se matti-petteri pärjää... Omapa on koulunsa.

En odota seuraavaa 10 vuotta. Olen sanonut että 18 vuotiaana voi muuttaa ihan
mihin haluaa mutta sillon on omillaan. Sitä hän on hehkuttanut, että 2 vuotta enää tarvii kestää meitä ikäviä vanhempia ja sitten hän lähtee. Silloin saa mennä sen olen sanonut ja myös sen että silloin vastataan kaikista kuluista itse.

Ja tässä on kyse TYTÖSTÄ ei pojasta.

veisin nuoren lääkäriin, neurologille. Voi hyvinkin olla jokin häiriö, johon on lääkitys. Psykologit ja hoitajat ei näissä oikein osaa auttaa. Ammattiapua kehiin, please!

[QUOTE="aloittaja";26942043]Näistä asioista on käyty psykologi ja terveydenhoitajan kanssa keskusteluja el iapuja olemme hakeneet tähän. Mutta mitään se ei auta. Ja tässä on pidetty aika tiukka linja. Toiset lapset meillä suht hyvin hoitaa asiat.

Ja tämä 16 vuotias.. hänellä oli 8 ja 9 luokalla myös ongelmana se, että myöhästyi monet kerrat koulusta. Myöhästyi tahallaan koulubussista. Eli sekin on jo syy siihen, että ei voi asua toisella paikkakunnalla.[/QUOTE]

Tahallaan myöhästyminen kuulostaa motivaatio-ongelmalta. Jos on halunnut musiikkilukioon jo usean vuoden ajan, niin asioihin voisi löytyä motivaatiota eri tavalla siellä.

[QUOTE="vieras";26942097]Tahallaan myöhästyminen kuulostaa motivaatio-ongelmalta. Jos on halunnut musiikkilukioon jo usean vuoden ajan, niin asioihin voisi löytyä motivaatiota eri tavalla siellä.[/QUOTE]

No en osaa sanoa auttaisiko tuo toinen lukio, koska jo perus asenne on mitä on. Tyttö on vaan sitä mieltä että kun pääsee kyseseen kouluun niin se on jotain tosi mahtavaa ja siellähä ei voi olla mitään ongelmia, koska toisissa ihmisissä on ognelmat ei hänessä.

Mulla tuli mieleen semmoinen roolinvaihto viikoksi. Jos 16-vuotiaanne kykenee hoitamaan, näyttämään pärjäämisensä hoitamalla itsenäisesti ruoan, kouluunmenot, postinhaut, siivoomisensa X-määrällä rahaa sen viikon aikana, noin olisi hänelle lupa myönnetty. Jos yksikin asiam. menee pieleen, lukion takia muuttoa ei hänelle suoda. Toisaalta teininne kuulostaa juuri sellaiselta, että nuo asiat eivät tule sujumaan, vaikka kuinka porkkanana olisi haluttu asia. Mieluummin pitäisin kotona kasvamassa. Olisi ainakin valvovan silmän alla ja edes jossain ruodussa. Vaikka eihän se sitä tarkoita ettwikö sitä siltikin tuon ikäinen pystyisi tyhmyyksiä halutessaan tekemään...

Tee esim kuukauden kokeilu kotona, jona aikana teini hoitaa itse itselleen ruoat kaupasta (toki vanhempien rahoilla ja määräämällä budjetilla), vaatteiden pesun, huolehtii itsensä kouluun ajoissa yms kaikki se, mitä yksin asuessa joutuisi hoitamaan.

Pakkohan se itsenäistyminen kuitenkin on jossain vaiheessa aloittaa, joten kotona harjoittelu on turvallista. Jos teinin motiivi ei riitä, niin oma valinta. Sitten asutaan äidin helmoissa.

Meillä 14vee joka käyttäytyy samalla tavalla,prikulleen. Intoilee myös kotoa muuttamisesta 16-vuotiaana,saa unta nähdä! Mikään muu ei kiinnosta kuin tyttöystävä ja mopoilu ja oma ulkonäkö...Meillä on vielä voimakastahtoinen 4v. poika ja jokapaikanhöylä neiti 1v ja tämä teini ei voi sietää pikkusisaruksiaan,huoh... Minä olen yh ja lapset on hyvin vähän isänsä kanssa tekemisissä,voimat alkaaa olla lopussa.

[QUOTE="aloittaja";26942080]En odota seuraavaa 10 vuotta. Olen sanonut että 18 vuotiaana voi muuttaa ihan
mihin haluaa mutta sillon on omillaan. Sitä hän on hehkuttanut, että 2 vuotta enää tarvii kestää meitä ikäviä vanhempia ja sitten hän lähtee. Silloin saa mennä sen olen sanonut ja myös sen että silloin vastataan kaikista kuluista itse.

Ja tässä on kyse TYTÖSTÄ ei pojasta.[/QUOTE]

Et ole valmis tukemaan lapsen itsenäistymistä, mutta olet valmis potkaisemaan lapsen pihalle 18-vuotiaana? En ihmettele, että muksulla ei ole motivaatiota käydä koulua johon hänet on laitettu, kun häntä kiinnostava koulu on pääsemättömissä. Moni on muuttanut 16-vuotiaana omilleen opiskelujen takia, eikä alku ole aina ruusuinen. Ei kukaan ole seppä syntyessään, vaan omillaan oleminen ja itsestään vastuun kantaminen täytyy opetella.

En minäkään häntä päästäisi vielä kotoa. Äkillinen tunne tiukkojen rajojen katoamisesta ja vapaudesta voisi olla huono juttu juuri nyt.

Sanon kuitenkin vielä asian vierestä: Se, miten ylläpitää siisteyttä jne lapsuudenkodissaan, ei vielä kerro kaikkea siitä, miten nuori hoitaisi asiat omassa kämpässään. Itse elelin melkoisessa sekasotkussa ja ärsyynnyin järjettömästi, kun vanhemmat perustelivat kotitöihin ryhtymisen aina "omaa kotia varten harjoittelemisena". Se tuntui minusta teininä alentavalta, ihan kuin olisin tarvinnut 5468 harjoituskertaa oppiakseni imuroimaan tai käyttämään tiskikonetta. Sen harvan kerran, kun vanhemmat ymmärsivät pyytää multa apua kodin siistimiseksi, asia oli vallan toinen. Montakohan kertaa karjuin takaisin, että mä kyllä joudan imuroida ja pyyhkiä pölyt vielä ihan tarpeeksi monta kertaa sitten siinä itsenäisessä elämässäni, ehdin kyllä oppia. Pelkkä harjoittelemisen vuoksi puunaaminen oli maailman typerintä puuhaa ja ärsyynnyn muistikuvasta edelleen 20 vuotta myöhemminkin. :D

Vaikka lapsuudenkodissa mun huoneeni oli yksi mylläkkä, oman kotini olen heti muuttopäivästä asti pitänyt siistinä.

Jotenkin kuulostaa siltä, että tämä tytär on perheen musta lammas ja lapsista vähiten rakas. Tämä on selvää tyttärellekin, ja hän tekee parhaansa täyttääkseen odotuksenne ja tietysti haluaa mahdollisimman pian pois kotoa.

Kirjoitat pitkän tarinan tyttärestäsi, eikä mukana ollut yhtään neutraalia tai positiivista asiaa. Tyttärellä on kahdeksan vuoden aikana ollut kännykkäkin kahdeksan vuoden aikana pariin kolmeen kertaan rikki - mikä hunsvotti hän onkaan!

Saman tarinan voisi ehkä panna eri muotoonkin? Tyttäresi on kunnollinen nuori nainen, joka ei käytä päihteitä tai tupakoi. Hän on hyvissä väleissä sisarustensa kanssa. Kun vanhempien kanssa on ollut vaikeaa, hän on osannut hakea ja saada tukea isovanhemmiltaan. Tytär on huolehtinut itse opiskeluistaan ja hänellä on haaveita ja suunnitelmia tulevaisuuden ja jatko-opintojen suhteen.

Ehkä teille pitäisi hankkia päiväksi sellainen ns. vaikea nuori, niin osaisitte arvostaa ongelmatonta elämäänne?

Et ole valmis tukemaan lapsen itsenäistymistä, mutta olet valmis potkaisemaan lapsen pihalle 18-vuotiaana? En ihmettele, että muksulla ei ole motivaatiota käydä koulua johon hänet on laitettu, kun häntä kiinnostava koulu on pääsemättömissä. Moni on muuttanut 16-vuotiaana omilleen opiskelujen takia, eikä alku ole aina ruusuinen. Ei kukaan ole seppä syntyessään, vaan omillaan oleminen ja itsestään vastuun kantaminen täytyy opetella.

Olen valmis tukemaan lapsen itsenäistymistä. Olimme molemmat vanhemmat valmiit tähän
kun tyttö 7 luokalla alkoi asiasta puhua. Sanoimme ehdot, että kotona täytyy kaikkien osallistua
ja huono käytös ja haistattelut saavat loppua, lupasimme tosissaan että olemme valmiit maksamaan majoitukset yms mikäli huomattava parannus käytöksessä tapahtuu. Olemme keskustelleet monet ja monet kerrat ihan asiallisesti ilman huutoa tytön kanssa ja annettu mahdollisuus. Tyttö lupasi ja viitsi tasan muutaman päivän olla jollain tavalla kiinnostunut, annoimme myös positiivista palautetta ja olemme muulloinkin antaneet hyvää palautetta vaikka aina ei olisi ollut aihetta. Ja tässä yläasteaikana annoimme monet kerrat uuden mahdollisuuden parantaa tapansa, käytöksensä ja puheensa, keskusteltiin lisää ja sovittiin aina uudelleen asioista. Mutta mitään pysyvää ei tapahtunut. Ja jos lapsi haukkuu meidät hulluiksi, natsiksi ja typeriksi kotona ja muidenkin ihmisten aikana. Niin pitäisikö vaan silittää päätä ja
sanoa: kyllä tytär kyllä me maksetaan kaikki, saat käyttäytyä aina huonosti.

Yhteistyössä