Miten ihmiset ei saa teini-ikäisiään kuriin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yhden tutun kanssa juttelin tässä taannoin ja tuskasteli kun ei enää pääse kesälomareissulle kun lapsia (14 ja 16v.) ei uskalla jättää keskenään kotiin eivätkä ne halua mukaan lähteä. Kun tiedustelin, miksei sen ikäisiä voi jättää yksinään kotiin niin kuulemma varastavat viinat kaapeista ja pitävät siellä sitten bileitä ryypäten ja tupakoiden. Olin ihan äimänä! Ei tulis mieleenkään, että oma lapseni joskus tulevaisuudessa uskaltais varastaa multa viinaa kaapista tai jos kerran uskaltais sen tehdä, niin voin vannoa ettei tekis toista kertaa. Kyselin että miten sitten kuritat niitä kersoja niin ei kuulemma voi oikein muuta kuin joskus laittaa viikoksi arestiin. Voi huoh! Ja kyseessä siis lasten isä.

Onko mulla nyt ihan utopistiset kuvitelmat, että saan lapseni kasvatettua suht kunnolliseksi vai onko kaikkien teinit tuollaisia, että hyppii pitkin seiniä ja varastelee omilta vanhemmiltaan? Itsellä ei olis tullut mielen viereenkään varastaa vanhemmilta yhtään mitään, johan siinä ois tukkapöllyä saanut :D

Mäkään en tajua, miten hukataan lojaalius omaa perhettä kohtaan. Mulla ei teininä milloinkaan tullut edes mieleen pitää bileitä kotonani, koska pelkäsin just noita lieveilmiöitä. Vähän saatoin joskus vanhempien viinapulloja verottaa tai yhden tupakan pihistää, mutta vain juuri niin, etten jäänyt kiinni. Myöskään rahaa en koskaan olisi voinut varastaa vanhemmiltani ja niin tekevät lapset ovat mielestäni jotenkin tosi omituisia.

Kaikkihan lähtee sieltä kotoa. Kun nämä herrantertut saa kasvaa pikkulapsesta asti niin ku pellossa, eikä pidetä yhtään mitään rajaa, kouluikäisenä penskat saa huidella kavereilla tai kylien toisella laidalla menemään ilman mitään yhteyttä kotiin, niin hankala se enää teininä on saada yhteistyöhön. Kunnioitus perhettä ja vanhempia kohtaan on out, kännykällä saa kiinni, mitään ei kotona vaadita tekemään jne. Lista on pitkä. Jokainen kasvattaja voisi katsoa peiliin, myös minä.

Ap, kyllä mulla on kans kuvitelma, et mun lapset on nuorina /teininä fiksuja, ja osaa huomioida myös kodin, ja ajatella järkevästi ja kauaskantoisesti näitä asioita.

Huh, onneksi meitä on muitakin! :) Kyselin vähän, että kannattaisko jotain muuta kurinpitokeinoa käyttää niin tuli vaan vastaus, että ruumiillinen kuritushan on laissa kielletty. Just. Että vaihtoehtona viikko arestia tai fyysiset keinot? :D Kuulostaa kyllä siltä, että ei ole alettu alusta saakka niitä lapsia ohjaamaan oikeille raiteille (=laillisille teille) ja nyt kun pitäis niin alkaa olla liian myöhäistä. Herätti kyllä minut tämä keskustelu :)

Kyllä meillä (ja lähestulkoon kaikilla luokkatovereilla) pidettiin bileitä, kun vanhemmat olivat poissa. Ja niin itse kuin kaverinikin olivat niitä kilttejä "kunnon tyttöjä". Eli useimmat nuoret tekevät tuota, osa jää kiinni, osa ei :)

Mutta kyllä tuon ikäiset lapset vielä voi mielestäni pakottaa mukaan reissuunkin, jos ovat sellaisia, ettei yksin muka uskalla kotiin jättää.

No en luottaisi kun mietin omaa nuoruutta. Oltiin ihan kamalia jokainen. Poikkeus sellainen nuori, joka ei tilaisuuden tullen pitänyt bileitä. Joskus ne riistäytyi, joskus ei. Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.

[QUOTE="jojo";27002057]Kyllä meillä (ja lähestulkoon kaikilla luokkatovereilla) pidettiin bileitä, kun vanhemmat olivat poissa. Ja niin itse kuin kaverinikin olivat niitä kilttejä "kunnon tyttöjä". Eli useimmat nuoret tekevät tuota, osa jää kiinni, osa ei :)

Mutta kyllä tuon ikäiset lapset vielä voi mielestäni pakottaa mukaan reissuunkin, jos ovat sellaisia, ettei yksin muka uskalla kotiin jättää.[/QUOTE]

Toki mekin pidettiin bileitä, mutta ikinä en olis uskaltanut VARASTAA vanhempieni viinoja. Se menee yli mun ymmärryksen.

[QUOTE="vieras";27002105]No en luottaisi kun mietin omaa nuoruutta. Oltiin ihan kamalia jokainen. Poikkeus sellainen nuori, joka ei tilaisuuden tullen pitänyt bileitä. Joskus ne riistäytyi, joskus ei. Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.[/QUOTE]

Vastasin jo tuolle toiselle vieraalle, että en minä niitä bileitä kavahda vaan sitä varastamista. Me hankittiin viinat muualta, vanhempien omaisuuteen ei kyllä ikinä koskettu eikä kyllä varastettu keltään muultakaan.

[QUOTE="aloittaja";27002119]Toki mekin pidettiin bileitä, mutta ikinä en olis uskaltanut VARASTAA vanhempieni viinoja. Se menee yli mun ymmärryksen.[/QUOTE]

Kyllä sitäkin teki lähestulkoon ihan jokainen. Riippui ihan vain siitä, kenen kotona viinaa oli saatavilla.

Mun täytyy myötää, että tänä vuonna ja jo edellisinäkin on täytynyt ottaa teinit huomioon kesälomareissuja suunnitellessa. On ruusunpunaisia kuvitelmia vain, että teinini jaksaisivat olla viikkoja pienessä kämpässä tai mökissä. He haluavat viettää suurimman osan lomaistaan kavereiden kanssa ja se heille suotakoon. Tehdään ne yhteiset reissumme lyhemmissä pätkissä.

Mitä tulee teinejen kotiin jättämiseen, on enemmän realistista ajatella, että teini saattaa lähteä viikonloppyöinä kaupungille ja jostain saattavat saada viinaksiakin, kuin että luottaa sokeasti omaan nuoreen. Meillä on pojat saaneet joskus olla arkena yön tai muutaman yksin/kaksin, mutta viikonloppuisin en ole antanut.

Mitä varasteluun tulee. Ettekö te itse koskaan ole varastaneet mitään vanhemmiltanne tai tehneet heiltä salaa mitään?

Tuli otettua isän viinapullosta viinaa ja kaadettua vettä tilalle, silloin omassa nuoruudessa. Vasta 16-vuotiaana oli omassa kaveripiirissä täysi-ikäinen ystävä, joka joskus suostui ostamaan kaljaa.

Mitä varasteluun tulee. Ettekö te itse koskaan ole varastaneet mitään vanhemmiltanne tai tehneet heiltä salaa mitään?

En ole koskaan varastanut mitään vanhemmiltani. Ala-asteella kaverini varasti isältään kerran askin tupakkaa, jonka sitten yhdessä tuhosimme, se oli lähin kokemus varastamisesta mitä mulla on. Teini-iässä olin kyllä aika rasavilli, mutta en varastanut kun tiesin, että se on väärin ja siitä seuraa rangaistus. Ja jotenkin, kyllä teini-iässä pitäis jo ymmärtää, että varastamista ei vaan tehdä.

[QUOTE="vieras";27002105]No en luottaisi kun mietin omaa nuoruutta. Oltiin ihan kamalia jokainen. Poikkeus sellainen nuori, joka ei tilaisuuden tullen pitänyt bileitä. Joskus ne riistäytyi, joskus ei. Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.[/QUOTE]
Mä olen tästä eri mieltä. Sekä omien lasteni että omina teinivuosinani kaveripiirit jakautuivat "bailaajiin" ja "nyypelöihin". Itse ja omat lapseni kuuluivat tuohon jälkimmäiseen ja oli tietysti aika selvää, että "bailaajat" eivät meistä ja ajankäytöstämme tienneet tuon taivaallista, koska eivät meidän kavereitamme olleetkaan. Sattuneesta syystä siis tunnen varsin paljonkin nuoria, joiden teinivuosiin ei biletys ja viinanjuonti kuulunut. Nämä vaan ovat niitä nuoria, joita ei tuolla kaupungilla näe iltaisin hillumassa ja pahennusta aiheuttamassa. Jos heitä ei näy kotonasikaan, niin eipä silloin voi heidän olemassaolostaan tietääkään.

[QUOTE="aloittaja";27002173]En ole koskaan varastanut mitään vanhemmiltani. Ala-asteella kaverini varasti isältään kerran askin tupakkaa, jonka sitten yhdessä tuhosimme, se oli lähin kokemus varastamisesta mitä mulla on. Teini-iässä olin kyllä aika rasavilli, mutta en varastanut kun tiesin, että se on väärin ja siitä seuraa rangaistus. Ja jotenkin, kyllä teini-iässä pitäis jo ymmärtää, että varastamista ei vaan tehdä.[/QUOTE]

Kyllä mä aina tiesin, ettei saa varastaa, mutta eihän äidin kätköistä viedyt namit tai pulloista otetut hörpyt olleet sama-asia. Ja yhden kerran taisin lapsuudessa jäädä namivarkaudesta kiinni, mutta pulloista osasin ottaa niin vähän ettei kukaan huomannut.

[QUOTE="vieras";27002105]Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.[/QUOTE]

Tällä varmaan ne nykyajan vanhemmat mukaan lukien tuttuni yrittää itseään lohduttaa, kun oikeasti tilanne on se, ettei vaan osata kasvattaa lasta. Mieluummin sitten kasvatan lapseni kirja kourassa -istuvaksi kuin varastelijaksi :)

[QUOTE="vieras";27001969]Yhden tutun kanssa juttelin tässä taannoin ja tuskasteli kun ei enää pääse kesälomareissulle kun lapsia (14 ja 16v.) ei uskalla jättää keskenään kotiin eivätkä ne halua mukaan lähteä. Kun tiedustelin, miksei sen ikäisiä voi jättää yksinään kotiin niin kuulemma varastavat viinat kaapeista ja pitävät siellä sitten bileitä ryypäten ja tupakoiden. Olin ihan äimänä! Ei tulis mieleenkään, että oma lapseni joskus tulevaisuudessa uskaltais varastaa multa viinaa kaapista tai jos kerran uskaltais sen tehdä, niin voin vannoa ettei tekis toista kertaa. Kyselin että miten sitten kuritat niitä kersoja niin ei kuulemma voi oikein muuta kuin joskus laittaa viikoksi arestiin. Voi huoh! Ja kyseessä siis lasten isä.

Onko mulla nyt ihan utopistiset kuvitelmat, että saan lapseni kasvatettua suht kunnolliseksi vai onko kaikkien teinit tuollaisia, että hyppii pitkin seiniä ja varastelee omilta vanhemmiltaan? Itsellä ei olis tullut mielen viereenkään varastaa vanhemmilta yhtään mitään, johan siinä ois tukkapöllyä saanut :D[/QUOTE]

Mua ja sisaruksiani ei edes kummemmin kuritettu (keskustelemalla setvittiin yleensä asiat), mutta ei silti olis tullu mieleenkään tyhjentää viinakaappia tai pitää luvatta bileitä. Ei siksi ettei olis uskaltanu, mutta jotenkin sitä kai halusi olla luottamuksen arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27002185:
Mä olen tästä eri mieltä. Sekä omien lasteni että omina teinivuosinani kaveripiirit jakautuivat "bailaajiin" ja "nyypelöihin". Itse ja omat lapseni kuuluivat tuohon jälkimmäiseen ja oli tietysti aika selvää, että "bailaajat" eivät meistä ja ajankäytöstämme tienneet tuon taivaallista, koska eivät meidän kavereitamme olleetkaan. Sattuneesta syystä siis tunnen varsin paljonkin nuoria, joiden teinivuosiin ei biletys ja viinanjuonti kuulunut. Nämä vaan ovat niitä nuoria, joita ei tuolla kaupungilla näe iltaisin hillumassa ja pahennusta aiheuttamassa. Jos heitä ei näy kotonasikaan, niin eipä silloin voi heidän olemassaolostaan tietääkään.

Mutta jokainen tietää omat lapsensa ja jos he kuuluvat bilettäjiin, niin mielestäni on realistista olla jättämättä heitä yksin kotiin. Eikä mielestäni bilettäjänuori ole vain huonoasia, tosin rajojen laittaminen ja niiden vahtiminen on vanhemmille hieman haastavampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27002006:
Kaikissa mun tuntemissani tuollaisissa tapauksissa lapsia on joko alettu kasvattaa liian myöhään (noin 10-12-vuotiaina) tai kyse on ollut perheistä, joissa vanhemmat tuskailevat jo 3-vuotiaan kanssa, että eivät mahda lapselle mitään.

Näin, tai sitten se kolmas vaihtoehto, mikä meillä oli, että kasvatus on vääränlaista, sellaista alistamista, eikä vanhempia/vanhempaa sen vuoksi kunnioiteta vaan pahassa olossa ja vitutuksessa tehdään niitä kiellettyjä asioita.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mutta jokainen tietää omat lapsensa ja jos he kuuluvat bilettäjiin, niin mielestäni on realistista olla jättämättä heitä yksin kotiin. Eikä mielestäni bilettäjänuori ole vain huonoasia, tosin rajojen laittaminen ja niiden vahtiminen on vanhemmille hieman haastavampaa.
Totta. Otinkin lähinnä kantaa siihen, että bilettämätön teini olisi jokin harvinaislaatuinen poikkeus. On se sitä varmaan "bilettäjien" piireissä, mutta yleensä nämä nuoret kuuluvatkin "nyypelöiden" piireihin ja siten eivät edes vietä vapaa-aikaansa "bilettäjien" kanssa.

Pelihän on jo menetetty siinä vaiheessa kun lapset ovat teini-iässä. Itse ihmettelen miten ihmiset ei saa pikkulapsiaan kuriin. Pikkujätkät potkivat ja nyrkittävät vanhempiaan ja pikkuprinsessat naukuvat ja kiukuttelevat mennen tullen. Onko se niin vaikeaa aloittaa se kasvatustehtävä heti kun lapsen saa syliinsä?

Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seuraaja;27002263:
Pelihän on jo menetetty siinä vaiheessa kun lapset ovat teini-iässä. Itse ihmettelen miten ihmiset ei saa pikkulapsiaan kuriin. Pikkujätkät potkivat ja nyrkittävät vanhempiaan ja pikkuprinsessat naukuvat ja kiukuttelevat mennen tullen. Onko se niin vaikeaa aloittaa se kasvatustehtävä heti kun lapsen saa syliinsä?

Samaa mieltä, se kasvatus lähtee juurikin sieltä alusta. On ihan turha ruveta teini-ikäselle laittaan rajoja, jos lapsuus on mennyt vanhempia pomottaessa. Ja itselläni on kokemusta teini-ikäisestä ja toinen on kohta tulossa tuohon ikään.
Meillä vanhemmat on ne henkilöt, jotka sen viimeisen sanan sanoo. Ja siihen tyytyvät, mutta myöskin saavat oikeuksia, jos ovat luottamuksen ansainneet. Ovat oppineet sen, että kaikilla teoilla on seurauksena niin hyvillä kuin huonoilla.

Vanhemmathan ne ovat jotka vielä teini-iässäkin tietyt asiat sanelevat. Tokihan teinien kuuluu itsenäistyä ja mielestäni siihen liittyy myös tiettyjen "hölmöyksien" teko. Toki niin ettei tapahdu mitään peruuttamatonta. Teinien pitää saada kokeille -toisen enemmän kuin toisen- ja oppia kantapään kautta. Ei kannata olla liian sinisilmäinen vaan realistinen vanhempi. Mielestäni kaiken a ja o on avoimuus teinin kanssa niin että hän itse kertoo asioitansa - myös niitä tekemisiä joita vanhemmat eivät hyväksy. Meillä on kokeilun haluinen nuorimies talossa - 17v - ja hän puhuu minulle edelleenkin asioitansa. Ei toki kaikkia (en ole sinisilmäinen) mutta hän kertoo myös tekoja joista tietää että me vanhemmat emme hyväksy emmekä pidä. Esim välillä hän ottaa kavereiden kanssa muutamat kaljat ja mainitsee siitä meillekin. "Motkotan" aina vähän ja mainitsen että en tykkää - mutta silti hän haluaa ne kertoa. Bileitä hän saa pitää kotona ja niihinkin hän pyytää aina luvan - avoimuus!! Toki mitään megaluokan bileitä ei ole lupa pitää mutta luotan tässä teiniini!

minä ( joka olin todella kiltti, kuuliainen ja tunnollinen tyttö teininäkin ) järjestin aina sellaiset megabileet kun vanhemmat lähti ulkomaille. Ja viinatkin lähti kaapista ja taidettiin kiljuakin keitellä. Eikä ne mitään huomannut kun tulivat kotiin. Kiillotin talon ja täyteltiin pullot vedellä.

Yhteistyössä