Onko tämä paljon lainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
TIIVISTETYSTI:

Kolmen - viiden vuoden päästä asumme peruskorjatussa, remontoidussa talossa n. 750 e/kk. Muuta lainaa opintolaina (jäljellä 3-5 vuotta) 130 e/kk. Lainoihin menee siis n. 880 e/kk, ja muutaman vuoden päästä lyhennämme pelkkää talolainaa, n 750 e/kk. On kaikki lainat sitten tässä.

Inflaatiosta, rahan arvosta riippuen toki, laskuihin menee sitten n. 750 e/kk, kun nro 2 menee hoitoon. Nro 1 käy jo koulua.

Ruokaan yms. alv-korotuksineen menee sitten luultavasti jo n. 650-700 e/kk.

Vaatteisiinkin saattaa mennä jo vähän enemmän. n. 50-100 e/kk.

Bensan hinta voi olla mitä vain, mutta veikkaisin, että n. 300 e/kk.

Kolmen vuoden kuluttua, ei ole hajuakaan, mitä tulot ovat. Mutta pitäisi olla näin laskettuna vähintään 2700 e/kk tulot yhteensä, nettona. Molemmilta yhteensä. Realistisesti voisin ajatella niin, että jos jäis jotain säästöönkin, nettona tulot vois olla kiitos 3000 e/kk niin vois niitä etelänmatkojakin ehk ä jo haaveilla.

Tämäkö on ylivelkaisuutta? Oikeasti?

No, ehkä pitäis mennä nukkuun. :) Että jaksaa velkaisena huomenna uuden päivän taas. :)

Oikeasti, voiko joku väittää, että ei voi elää, jos kiinteiden kulujen (lainat + laskut= miehen palkka) jälkeen jää ruokaan, vaatteisiin ja bensaan vielä rahaa n. 800 e/kk, että raha ei riitä? Jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä. Yksi, joka ei syö mitään vajaaseen puoleen vuoteen (muuten kuin rintamaitoa), käyttää isosiskon vaatteita 2-vuotiaaksi ainakin, vetää ruokalusikallisen päivässä ruokaa 4 kk eteenpäin, voi pakastaa sörsselit yms ja kiinteää alkaa syömään kunnolla vasta n. 7-8 kk:n iässä (lautasellisen päivässä! + maidot) ja ainoa kuluerä, mikä nro 2 menee on vaipat, jotka kustantaa 1000 e/vuodessa.

Kun jään kotiin, olen luultavasti liiton rahoilla. Etsin työpaikkaa, mutta kyllä nekin hyvin riittää. Tai on ainakin aikaisemmin riittäneet. Kun kuluja oli 400 e/kuussa enemmän.

Mihin TE saatte rahat menemään?
Meille menee ainakin rahat remontteihin. 70-luvun talo jota remontoidaan pikkuhiljaa ilman lainoja. Saadaan 3500€ kuussa josta pois sähkö, vesi ym. Lainaa ei ole, eikä hoitomaksuja kun olen työttömänä. Silti meidän rahat vaan menee ja siksi tuntuisi oudolta jos tarvisi vielä lainoja maksella kun nytkin on siinä ja siinä että pärjää!

TIIVISTETYSTI:

Kolmen - viiden vuoden päästä asumme peruskorjatussa, remontoidussa talossa n. 750 e/kk. Muuta lainaa opintolaina (jäljellä 3-5 vuotta) 130 e/kk. Lainoihin menee siis n. 880 e/kk, ja muutaman vuoden päästä lyhennämme pelkkää talolainaa, n 750 e/kk. On kaikki lainat sitten tässä.

Inflaatiosta, rahan arvosta riippuen toki, laskuihin menee sitten n. 750 e/kk, kun nro 2 menee hoitoon. Nro 1 käy jo koulua.

Ruokaan yms. alv-korotuksineen menee sitten luultavasti jo n. 650-700 e/kk.

Vaatteisiinkin saattaa mennä jo vähän enemmän. n. 50-100 e/kk.

Bensan hinta voi olla mitä vain, mutta veikkaisin, että n. 300 e/kk.

Kolmen vuoden kuluttua, ei ole hajuakaan, mitä tulot ovat. Mutta pitäisi olla näin laskettuna vähintään 2700 e/kk tulot yhteensä, nettona. Molemmilta yhteensä. Realistisesti voisin ajatella niin, että jos jäis jotain säästöönkin, nettona tulot vois olla kiitos 3000 e/kk niin vois niitä etelänmatkojakin ehk ä jo haaveilla.

Tämäkö on ylivelkaisuutta? Oikeasti?

No, ehkä pitäis mennä nukkuun. :) Että jaksaa velkaisena huomenna uuden päivän taas. :)
Entä jos miehesi jää työttömäksi? Entä jos joku teistä sairastuu? Vaikka olisi vakuutuksia joutuu silti maksamaan ja varsinkin jos tulonsaajista toinen voi tulla yllättäviä kuluja. Anteeksi vaan mutta kuulostaa siltä että ette ymmärrä että tilanne voi muuttua myös huonompaan suuntaan raha-asioissa.

meillä talolainaa 180000 jäljellä ja muitalainoja noin 18000. Miehen tulot on noin 2300-3500 käteen/kk ja mulla 1900 käteen/ kk.
Kevyesti maksetaan kuukaudessa asumisesta 1500 ja muita lainoja 400. Eletään muutenkin leveäti. Ei musta toi pahalle kuullosta toi ap:n laina.

Jos kuviteltaisiin että olisin pankin hallituksessa ja esille tulisi ap:n kaltainen tilanne ja hallituksen pitäisi päättää lisälainasta remonttiin, en lainaa puoltaisi näiden tausta tietojen perusteella (raskaudella, äitiyslomalla tai hoitovapaalla ei yksinään olisi suurata merkitystä).
Kilpailuttaa pankkeja tietysti voi palvelussakin, mutta ihan helppoa se ei tälläisessa tilanteessa ole.

Tässä nyt on tullut muutamia "normaalejakin" ihmisiä vastaan, jotka sanovat, että ihan hyvin pärjää. Sitä minäkin olen ihmetellyt, kun me ollaan pärjätty ihan hyvin tähänkin asti. Että miksi ei pärjättäisi?

Ei kaiken tarvitse olla uutta, ei kaiken tarvitse maksaa paljon.

Kun on joutunut pihistämään kaikesta mahdollisesta, sen säästämisen taidon oppii kyllä...

Jos me ollaan saatu viidessä vuodessa säästettyäkin 9000 euroa (vaikka se onkin mennyt autoon ja remonttiin) niin eikai silloin voi huonosti asiat olla???

Jos meillä jää elämiseen = ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, harrastuksiin, vielä 800 e/kk, niin en ymmärrä, miten ihmiset ei voi elää tällä summalla?

Ollaan kirjattu kaikki menot ylös vuodesta 2009 ja tiedän tarkalleen, kuinka paljon meillä kuluu rahaa mihinkin. Ihmiset ja perheet ovat yksilöllisiä, toiset joutuvat tulemaan toimeen huomattavasti pienemmällä summalla (työttömät, opiskelijat, yrittäjät) kuin työssäkäyvät ns. normaalisti ja hyvin toimeen tulevat ihmiset. Ja en ymmärrä, kun asiat ovat meidän kohdalla huomattavasti paremmin kuin vuonna 2007... että mikähän ongelma mahtaa olla?

Ja joku kysyi työttömyydestä yms, mitä tapahtuu jos joudutaan. Vuodesta 2007 mies on jäänyt 4 kertaa työttömäksi ja minä 3 kertaa. Voiko pahemmin enää asiat olla? :) :) Työttömänä ollaan silti oltu yhteensä 14 kk:n ajan tästä 5 vuodesta. Vaikka ollaan oltu yhteensä 7 x työttöminä!!!! Ja lainat ja raha-asiat on saatu hoidettua. Voiko tästä olla joku kummissaan? Varmasti.

Kaikki laskut on aina maksettu (yllättävätkin ja isotkin), Visa-velkaa jouduttu ottaa remontista huolimatta vain 300 e. (Ja enempää ei oteta mahdollisuuksien mukaan). Remontista seuraa vielä jälkeislaskut, jotka vaikuttavat elämäämme n. 3 kk ajan.

Jos meillä on 2,5 vuoden päästä talolainan lyhennys 660 e/kk ja opintolaina päälle 130 e/kk, niin voiko joku tosissaan väittää, että se on paljon velkaa? Tähän ajateltiin ottaa yksi iso remonttilaina ja that´s it. Sitten ei tarvi enää remontoida, kuin pikku nurkkia, sillä kaikki isot korjausta vaativat remontit on tehty.

Ja jos loogisesti ajatellaan, niin n. 5-6 vuoden päästä meillä saattaa olla talolainaa n. 750 e-800 e/kk (eikä enää mitään remonttilainoja tms. tarvita) ja siinä onkin sitten meidän kaikki lainat.

Miten joku voi väittää, että meidän asiat on huonosti?

Tiukkaa 2,5-3 vuotta (niin kuin se on ollut tähänkin asti) ja sitten helpottaa.

Oikeasti, en voi ymmärtää, kuinka halvalla sitä pitäisi olla ja elää, jos tämä on paljon lainaa muutaman vuoden päästä.

Jos kaikki on ok, mikä on ongelma? Sekö että pakki ei myöntänyt enempää lainaa, se kai on lähinnä teidän ja pankin välinen asia ja kovin paljon siihen ei voi ulkopuolelta vaikuttaa.

Ja ollaan olty yrityksen lopetuksen vuoksi niin NIIN syvällä raha-asioissa, että tiedän kyllä, että aina voi käydä huonosti eikä koskaan voi olla mistään varma raha-asioissa, kun joku tuossa ihmetteli, että en ole laskenut sen varaan, että huonostikin voi käydä.

Mulla ei ole yritystä enää. Eikä sieltä enää tuu mitään laskuja. Mutta voin olla varma, että vaikka jään työttömäksi, niin se on täysin eri asia, kuin joutua työttömäksi ja saada vielä velkaa niskaan määräämätön summa (tässä tapauksessa arvioin, että koko velkasummani oli työttömäksi yrityksen lopettamisen jälkeen jäädessäni yhteensä 20 000 euroa ja vähän päälle, josta jäljellä vielä 5000 e pankille maksettavaa).

Älkää höpöttäkö, jos ette ole ite joutuneet koskaan mihinkään vaikeaan tai tiukkaan tilanteeseen ja rahapussi on aina avoinna kaikkeen mahdolliseen. Ette voi tietää, kuinka pienellä sitä ihminen pärjää.

Niin, sitä vain ihmettelin alunperin, pankin suhtautumista asioihin... Että kannattaiskohan vaihtaa pankkia... Kun v. 2007 meille oltiin käsi ojossa tyrkyttämässä enemmän velkaa, vaikka tulot oli 700 e/kk vähemmän ntona kuin nykyään ja vielä oltais saatu lisääkin lainaa. Meillä oli aika paljon enemmän velkaa 5 vuotta sitten kuin nykyään. Ja on kummallista, kun ensin pankki lupaa ja sitten evää koko paskan, kun ensin on saatu hommattua lupausten mukaisesti kaikki työmiehet yms.

Minusta aika kummallista palvelua. Kun meet pankkiin (en tiennyt olevani raskaana) ja sanot, että kylppärille annettu elinaikaa 2 vuotta ja tarvis uuden rakentaa, rakennusvirhe löytynyt, korjattava. Tarvitaan lainaa yhteensä 20 000 e että homma hoituu. Pankki laskee, että se tekee 25 e/kk meille lisää maksettavaa ja homma hoituu kyllä. Sitten soitetaan, että ei onnistukaan. Mitä v...tua? Loppujen lopuksi kyseessä oli summa, joka olisi ollut 5 e/kk ja tämän vuoksi ollaan koko vuosi laitettu kaikki KAIKKI ylimääräinen remonttiin ja saatu remontoitua nekin, jotka piti. Kaikkea ei saada, ja tähän tarvitaan lisää rahoitusta muutaman vuoden päähän, (kun ylimääräiset rasitteet on pois) mutta en lähtisi tämän pankin kanssa enää asioimaan.

Pankit (tai pankinjohtajat) ei kovin paljon käsittääkseni "selittelyjä" kuuntelut, tietyt tunnusluvut taloudesta ja sen hoidosta vaikuttaa huomattavasti enemmän lainapäätöksissä, kun selittely "kyllä me pärjätään vähemmälläkin".

Mä myisin sen talon ja maksasin velat pois.Meillä tulot n. 3000€/kk yksi lapsi eikä toista tehdä koska tulot pienet. Meillä asuntolainaa n. 40 000€ ollut 70 000€ alkujaan. Remonttiin säästetty n. 30000€ ja sit jos loppuu rahat kesken tehdään taas remppaa pikkuhiljaa.Minusta teillä kauheasti velkaa,lisäksi en tuohon tilanteeseen olisi tehnyt toista lasta vaan yksi olisi riittänyt.

Ja ollaan olty yrityksen lopetuksen vuoksi niin NIIN syvällä raha-asioissa, että tiedän kyllä, että aina voi käydä huonosti eikä koskaan voi olla mistään varma raha-asioissa, kun joku tuossa ihmetteli, että en ole laskenut sen varaan, että huonostikin voi käydä.

Mulla ei ole yritystä enää. Eikä sieltä enää tuu mitään laskuja. Mutta voin olla varma, että vaikka jään työttömäksi, niin se on täysin eri asia, kuin joutua työttömäksi ja saada vielä velkaa niskaan määräämätön summa (tässä tapauksessa arvioin, että koko velkasummani oli työttömäksi yrityksen lopettamisen jälkeen jäädessäni yhteensä 20 000 euroa ja vähän päälle, josta jäljellä vielä 5000 e pankille maksettavaa).

Älkää höpöttäkö, jos ette ole ite joutuneet koskaan mihinkään vaikeaan tai tiukkaan tilanteeseen ja rahapussi on aina avoinna kaikkeen mahdolliseen. Ette voi tietää, kuinka pienellä sitä ihminen pärjää.
Pärjää varmasti pienellä, mutta kuka järkevä ehdointahdoin hakeutuu sellaiseen tilanteeseen? Esimerkkitapauksena sanoisin että oikeasti sairastuminen vie talouden kuralle todella helposti. Ei tietenkään voi elää peläten sairastumista, mutta jos niin käy ei stressi rahasta ainakaan hyväksi ole. Itse olen sairastunut pitkäaikaissairauteen ja voin sanoa että tilanne oli alkuun todella stressaava, ja olenkin miehelle sanonut että jos olisimme rahallisesti tiukoilla olisi se ihan mahdotonta kestää!

On teillä aika paljon lainaa tuloihin nähden minun mielestäni. Yksi mikä voisi auttaa, on pankin vaihto ja hoidettavaksi kaksi lainaa eli asuntolaina ja muut lainat yhtenä nippuna yhdeksi kulutusluotoksi. Asuntolainaan lyhennysvapaa ja kaikki takaisinmaksukyky kulutusluoton lyhentämiseen. Samalla on varottava luottokortteja eli ei enää lisävelkoja hoidettavaksi. Miehesi voi sairastua ja sitä myötä tulot romahtavat. Myös asunnon myynti ja muutto edullisempaan tai jopa vuokralle voi olla hyvä ratkaisu.
Olen itse menetellyt näin.

Niin, sitä vain ihmettelin alunperin, pankin suhtautumista asioihin... Että kannattaiskohan vaihtaa pankkia... Kun v. 2007 meille oltiin käsi ojossa tyrkyttämässä enemmän velkaa, vaikka tulot oli 700 e/kk vähemmän ntona kuin nykyään ja vielä oltais saatu lisääkin lainaa. Meillä oli aika paljon enemmän velkaa 5 vuotta sitten kuin nykyään. Ja on kummallista, kun ensin pankki lupaa ja sitten evää koko paskan, kun ensin on saatu hommattua lupausten mukaisesti kaikki työmiehet yms.

Minusta aika kummallista palvelua.

Siis kun sanot, että ensin luvattiin ja sitten peruttiin, tarkoitatko lupauksella tuota vuotta 2007, siis viiden vuoden takaista tapahtumaa?

Sen jälkeen maailmassa on tapahtunut aika paljon talouden suhteen. Suomessakin Finanssivalvonta on jo pitkään muistutellut pankkeja olemaan tiukempia lainanantoperiaatteissaan, koska löperö lainananto ei ole kenenkään etu (muistat varmaan jenkkien subprimekriisit jne.).

Kyse ei siis ole yksittäisen pankin toiminnasta (saati mistään "vittuilusta"), vaan ihan yleisestä toimintatapojen tarkistuksesta.

Ja hyvä niin.

Yhteen väliiin ja tiukkaan tilanteeseen ajateltiinkin niin, että myydään talo ja maksetaan velat. Koska se kävisi todennäköisesti +-0 juuri näin, että saataisiin omat pois. Mutta mitä sitten? Missä me asuttaisiin? Ja millä hinnalla? Vuokralla jonkun toisen pussiin? (=nykyinen lainanhoitokulu talolainasta). Rakennettaisiinko 3 vuoden päästä uusi talo? (=Velkaa vähintään 180 000-200 000 e). Uutta taloa mahdoton ostaa valmiina (hinnat n. 230 000 e ja siitä ylöspäin). Ostettaisiinko 3 h + keittiö kerrostalosta 10 km päässä keskustasta ja maksettaisiin sitä 400 e/kk??? Ei sovi meille.

Meillä on hyvä talo, kiva piha, hyvällä paikalla ja kohta lähes täysin korjattu ja remontoitu. Wtf miks pitäis myydä, kun kyse on 2,5 vuodesta???

Varmasti tuntuu hurjalta velan määrä jonkun mielestä nyt, mutta esim. mun mielestä, jos asuntolainaa jäljellä 132000 e kolmen vuoden päästä (eikä muita velkoja kuin opintolaina), se ei ole paljon. Asutaan omakotitalossa, asumiskulut on pienet. Keskustan ja päiväkodin/koulun palvelut lähellä. Tarkoitus on vielä ottaa lisää lainaa kuitenkin, että saadaan peruskorjattua loputkin, ja tähän auttaa mielestäni talon arvon uudelleen realisointi ja meno eri pankkiin, uudet lainaehdot. Jos saadaan lisää lainaa 3 vuoden päästä, meillä on tuolloin talolaina 157 tuhatta euroa ja sen jälkeen voi talosta pyytää jo oikeasti vähän enemmänkin, jos haluaa myydä.

Sairastunutkin olen, pahaan masennukseen, kun lapsivuodeaikana lopetin yrityksen ja siitä tuli laskuja, laskuja, velkaa ja laskuja. Menin töihin, kun lapsi oli 9 kk. Kävin töissä 1 kk ajan täysin nukkumatta. Pelkäsin, että joudun työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin ei käynyt. Onneksi.

Tapaturmia ei ole ollut. Luojan kiitos, emme ole sairastelleet paljon (paitsi tyttö, koko ajan). Maksamme kuukaudessa yli 150 euroa vakuutusmaksuja, on paljon. Olemme vakuuttaneet lähes kaiken. On ollut hyötyä, kun joutuu käydä yksityisellä.

Itse harkitsen lainanottoa konservatiivisesti eli lainan ja muiden asumiskulujen täytyy olla hoidettavissa toisen tuloilla. Tällä hetkellä vastuu on minulla, joten maksukatto on mitoitettu minun tulojeni mukaan.
Jos pystytte tuohon, niin eihän se sitten ole paljon lainaa. Itse olen vain ylivarovainen lainojen suhteen. Muistissa on vielä edellinen lama. Keväällä 90 työpaikat katosivat ja työttömyyttä ja asuntojen pakkomyyntejä oli paljon. Pelkään uutta sellaista tilannetta ihan rehellisesti.

Tarkoitin sitä, kun haettiin remonttilainaa tammikuussa kylppärin ja löydetyn rakennusvirheen korjaamiseen. Oltais tarvittu 20 000, saatiin 12 000. Eroa kuukausilyhennykseen on 5 euroa.

Ollaan remontoitu kuitenkin pakosti 17 000 eurolla. Kylppäriin meni 12 000 (ei olla kosteus- ja sähköalan ammattilaisia...) ja huoneet (4) saatiin nipistettyä 5 000 euroon. Omasta rahapussista välillä tammikuu-syyskuu.

Ja viiden euron vuoksi meillä ei ole enää säästöjä ja odotellaan vielä muutamaa isoa remonttilaskua, johon todennäköisesti kusee muutaman kuukauden elämisen budjetti.

Reilua?

Hopeatoffee: kiitos, tätä mieltä minäkin olen. Mies on oikeasti ollut työttömänä 4 kertaa ja hetkellisesti on pohja kadonnut aina elämältä. Onneks se on osaava ja taitava ja saa heti uuden työn aina. Palkka tippuu, edut tippuu hetkellisesti, mutta rehellisesti sanottuna en tiedä montakaan lähipiiristäni, jotka ovat eläketyöpaikassa kiinni, aika monella on pätkätyö.

Lainanhoitokulujen ja elämiseen liittyvien laskujen jälkeen ruokaan, bensaan yms. jää miehen tilistä vielä n. 200-400 e/kk. Mulle tulee äitiyspäiväräha (vanhemapainraha) + lapsilisät. Liiton rahat äitiysloman jälkeen.

Kyllä pitäis 3 hengen perheen ja vauvan saada kaupasta ruokaa kuukaudeksi 800-1000 eurolla.

"vieraalla" ei taida nyt olla puhtaat jauhot pussissa... Näiden juttujen ja arvostelukyvyn perusteella.

Meillä ei ole edes uutta taloa!!! Monet nuoret ottaa huoletta velkaa Kannustalon 3 kerroksiseen "Harmoniaan" tai muuhun vastaavaan ja ajelevat uusilla tai lähes uusilla autoilla, tekevät ulkomaanmatkoja monta lasta.

Kyllä meillä on realiteetit kohdallaan. Ollaan jo 5 vuotta velkojen kanssa kärvistelty, vielä olis 2,5 vuotta jäljellä ja sitten helpottaa ihan tosi paljon.

Jos joku on siitä katkera, että joku muu saa menneet virheet hoidettua, niin siitä vaan. Ei se ole meille ollut helppoa, eikä tule siis vielä kolmeen vuoteen olemaan. Mutta kun on 5v sitten ollut paljon pahemmassa tilanteessa, osaan nyt jo melkein huokaista helpotuksesta, että enää on vajaa 3 vuotta jäljellä!

Vinkkejä sinulle "vieras" säästämiseen:

1. Kirjaa kaikki kulut (lainat ja laskut) exceliin. Huomaat, kuinka tilanne etenee vuosi vuodelta. Ruokaostot erilliselle viholle. Kirjaa erikseen joka ikinen euro, jonka laitat joka päivä. Näin näkee realistisesti, paljonko kaikki kulut ovat n. kuukaudessa. (Poikkeuksena yleensä joulu, juhlat ja juhlapyhät).

2. Käy kaupassa 2x viikossa. Jos jotain loppuu, tule toimeen ilman. Tai hae vain se (=maito tms). Ei tule heräteostoja. Meillä kauppapäivät ovat ma ja pe. Ruokaan ja hygieniaan yms. menee n. 70 e kerta ja kaksi kertaa viikossa se on 140 e. Kuukaudessa ruokaan, hygieniaan yms. menee siis meillä nyt n.560 e/kk. Ruoka ei ole koskaan loppu (on jälkiruokaa, salaatteja, kaikki tehty alusta alkaen itse). Syö jääkaappi tyhjäksi.

3. Maksa laskut heti!!! Vaikka eräpäivä olis 3 viikon päästä.

4. Jos tulee tiukkaa, soita laskuttajille ja sovi uusi maksupäivä. (Tehty tätä 5 vuotta sitten ja saatiin laskut ajan tasalle vajaassa puolessa vuodessa. Laskuja oli yrityksen lopettamisesta johtuen rästissä 3000 e).

5. Huvittele ja harrasta ilmaiseksi. Lenkkeily, maalaaminen, piirtäminen, rentoutuminen, musiikin kuuntelu, leffat. Opettele nauttimaan pienistä asioista. Sauna on hyvä! (Vaikka sähkölasku voipi kasvaa...) Haaveile vasta, kun sinulla on rahaa siihen.

6. Vaikka vihaan monopolikauppoja (K- ja S-ryhmä) on niitä pakko suosia. S-ryhmän rahat menevät lapselle säästötilille.

7. Syö kotiruokaa töissä.

8. Osta vaatteita yms. vain tarpeeseen.

Vinkkejä voi kysyä lisää, jos tuntuu, että ei omista veloistaan selviä... ;)

Jos tarkoitit vierasta joka kirjoitti esimäisenä vieras nimimerikllä ja mm. viestin 97 me puhumme asioita nyt eri näkökumlmasta ja hiukan eriasioista. Ei muuta kuin kilpailuttamaan paikkeja ja rutkasti onnea matkaan, ihan helppo se nimittäin ei ole tuossa tilanteessa. Omaan taloustilanteeseen ja myös pankkiin ole tyytyväinen vaikka sitä ei täysin voi verrata peruskotitalouteen.

Ai niin!!

9. Lopeta tupakointi. Laske paljonko röökiin menee kkdessa rahaa ja pistä se käteissäästöön. Meillä meni n. 5 euroa päivässä ja laitettiin joka viikko 35 e säästöön. Jos rahat loppuu, niin sieltä voi joskus ottaa.

10. Älä syö ulkona, säästä ulkona syöminen todella spesiaaliin tilanteeseen (äitienpäivä, syntymäpäivä tms.) Tuntuu arkikikin luksukselta.

11. Älä katso, mitä muilla on. Elä siten, miten itse näet parhaaksi. (Mun mustat vaatteet on harmaat, kun ne on niin vanhoja... Mutta pääasia on, että on vaatteet päällä kuitenkin eikä tarvi alasti kulkea. Luulevat pian, että olen tienaamassa...) :)

12. Muistele vaikeina hetkinä, mistä olet jo tähän saakka selvinnyt.

13. Hyödynnä kirpputorit, osta kaikki mahdollinen käytettynä.

14. Laske, mihin rahasi ennen menivät. Mulla meni baariin ja kurkusta alas, helpostikin, monta sataa viikossa. Lapsi ei tämän kalliimpi ole.

15. Jos mahdollista, aja pyörällä töihin. Säästät bensaa.

Yhteistyössä