Onko tämä paljon lainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Helekkarin heittomerkki": Lyhensimme aikaisemmin talolainaamme 850 e/kk, nyt, kun jään kotiin, pankin kanssa neuvoteltiin uudet lainaehdot (marginaali nousi ja korko nousi jo edellisestä) 660 e/kk.

Lyhennys on tasaerä. Laina-aika pitenee, jos korot nousevat. Kuten sanoin, en välitä, vaikka maksan taloa vielä 60 -vuotiaana. Tuskin kuitenkaan.

Ja "justjoo": ei asia nyt kuule ihan noin mee... :D

.

Täh???? Kuuletko sä tosiaan ensimmäistä kerta, että kiinteistö itsessään takaa ainoastaan 70% laina määrästä????? Sehän on ihan normi käytäntö, jos et ennen tiennyt :D Miten olette alunperin edes lainaa saaneet, jos tälläinen asia ei ole tiedossa.... Toki, sen 30% omarahoitusosuuden voi hoitaa monella muullakin tavalla kun käteisellä, mutta näinhän se menee.
Jos te kolmen vuoden päästä menette pankkiin pyytämään 157000e asuntolainaa, niin lainan kohteena ja vakuuteena olevan talon arvo pitää olla 225te. Tai vaihtoehtoisesti teillä pitää olla loppuosalle joku muu vakuus...... Vai miksi sä luulit, että pankki on pyytänyt kiinnityksiä 200 000te edestä (ne otetaan 1,3kertaisinä lainaan nähden) ja on ollut kiinnostunut arvioittamaan teidän talon uudelleen?

Jos nyt oikein jaksoin ketjua selata, olette koko ajan lyhentäneet velkoja suunnitellusti ettekä nyt enää aio ottaa lisää lainaa. Ja jos oikein ymmärsin, olette sopineet lainanhoidon kk-erän lyhentämisestä, kun toinen lapsi syntyy.

Jos siis olette tähän asti selvinneet ihan ok, niin en ymmärrä miksi ette voisi selvitä jatkossakin ne pari vuotta, mitä olet pois töistä jos elätte niukasti. Se, mikä minua vähän ihmetytti oli se, että olit jossain vaiheessa "yllättäen" velkaantunut lisää 10000 euroa. Ei noin suuria yllätyksiä pitäisi tulla minun mielestäni, jos jotenkin on raha-asiat suunnitellut.

En tiedä mikä teillä on lainan marginaali ja muut sopimukset pankin kanssa, mutta voisitte ehkä kilpailuttaa pankkeja ja katsoa mitä muut pankit sanovat.

En teinä ottaisi yhtään lisää lainaa missään nimessä ja unohtaisin remontoinnit yms. toistaiseksi kokonaan. Jatkuva lisälainan hakeminen tilanteessa, jossa tulot tulevat joksikin aikaa pienenemään, ei ole järkevää.

Tsemppiä ja jaksuja. Kanaria ei sinänsä tee ketään onnelliseksi. Tärkeimmät asiat ovat ne läheiset ihmissuhteet, kuitenkin.

Itse ehkä yritettiin vähän liian kauan ja oman terveyden ja parisuhteen kustannuksella pitää sitä omaa unelmataloa. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt myydä se - vaikka tappiolla - ja mennä sitten kuitenkin vuokralle, ja viettää aikaa niiden lasten kanssa sitten ehkä enemmän, sen sijaan että tehtiin koko ajan töitä, väsyttiin ja lopulta tapeltiin... eroonhan sitten päädyttiinkin.

No nyt on tullut juuri niitä vastauksia, miten ajattelin itsekin asioiden olevan.

Siksi sanoin, että talon arvo on noussut ihan varmasti tuosta maksamastamme summasta, koska se on tosiasia. Emme ikinä myisi taloa 133 tuhanteen euroon, omat pois periaatteella ainoastaan. Vielä en ole varma, saataisko tästä 160 tuhatta kaikkinensa, tuskin. Mutta voidaan ainakin pyytää jos halutaan. Sillä kaikki isot korjaukset on tehty (paitsi se keittiö...). Eli korjaukset talon ulkoa, maan alta, katolta sekä sisältä. Runkoa, villoja, eristyksiä myöten. Se ei ole siinä kunnossa, jonka ostimme. Tästä juurikin oli kyse, ihmettelen, miksi pankki ei ymmärrä tällaista asiaa. Jonka johdosta:

Siis vielä kerran. Emme ole ottamassa uutta lainaa, ennen kuin vanhat turhat rästilainat (kulutusluotot) saadaan pois. Alkuperäiseen kysymykseeni liittyen ajattelimme kilpailuttaa pankit uuden asuntolainan merkeissä n. kolmen vuoden kuluttua. Jolloin tilanne on toivon mukaan näin:

- Talosta velkaa n. 132 tuhatta e.
- Jäljellä pelkkä opintolaina (jota olen kolmen vuoden jälkeen maksanut jo puolet) ja jäljellä tätä n. 8,5 tuhatta.

Lopulliseen peruskorjaukseen tarvitsemme lainaa n. 20-25 tuhatta. Jolloin koko talosta tulisi yhteensä lopullinen laina enintään 157 tuhatta.

Talo on tullut maksamaan meille paljon enemmän kuin alunperin luulimmekaan. Pintaremontointi muuttui peruskorjaukseksi ja kokonaisuutena taloon on laitettu vuoteen 2015 arvion mukaan n. 185 tuhatta euroa. Mutta on sitä siis maksettukin jo kuitenkin pois.

Pienen uuden valmistalon olisi saanut tuohon hintaan ilman ulkovarastoa ja autotallia. Mutta olisimme asuneet uutta taloa odottaessamme vuokralla koko ajan, 8 vuoden ajan, jolloin meillä periaatteessa olisi varaa ostaa uusi talo (v. 2015). Ja vuokraan olisi mennyt, jokainen voi laskea... (n. 650 e/kk + sähkö ja vesi).

Miksi uusi pankki ei huolisi meitä asiakkaaksi? Meillä on kolmen vuoden päästä toivottavasti tilanne se, että:

- kaksi tervettä lasta
- Mies edelleen töissä, paremmalla palkalla ja eduilla.
- Minä aloittanut työt, palkkaa en uskalla miettiä, mutta samaa luokkaa kuin nytkin.
- Tarvimme talolainaa yhteensä 157 tuhatta.
- Muuta lainaa pelkkä opintolaina.
- Talo takausarvo on paljon enemmän , kuin 133 tuhatta. Talo täysin peruskorjattu, hyvällä tontilla.

Kuka pankki ei ottaisi meitä asiakkaaksi? Joku näin väitti...
no ehkä siksi että jokainen tietää että asiat voivat 3v hieman muuttua. Tai jopa paljonkin! Vähän täytyisi ottaa vanhasta kansasta mallia että se pahanpäivän varalle otettaisiin taas käyttöön. Ei kukaan voi olla noin naiivi että suunnittelee 3v päähän asiat. Ehkä kannattaisi katsoa peiliin että nyt eletään tätä hetkeä ja välttää ihan lastenkin takia lisähuolista. Ehkä käynti jollain velkaneuvojalla tms olisi paikallaan jotta näkisitte kuinka pienestä voi lähteä talous kaatuun.

"Helekkarin heittomerkki": Lyhensimme aikaisemmin talolainaamme 850 e/kk, nyt, kun jään kotiin, pankin kanssa neuvoteltiin uudet lainaehdot (marginaali nousi ja korko nousi jo edellisestä) 660 e/kk.

Lyhennys on tasaerä. Laina-aika pitenee, jos korot nousevat. Kuten sanoin, en välitä, vaikka maksan taloa vielä 60 -vuotiaana. Tuskin kuitenkaan.

Vaikka olisikin tasaerä lyhennys, niin lainan pääoman pitää silti lyhentyä. Ja jos korot nousee esim. 4 % niin tuo 750 €/kk ei enää riitä lainan lyhennykseen, vaan maksuerää on pakko nostaa.

Tosin jos teidän nettotulot tulee olemaan lähemmäs 5000 €/kk, niin eihän tuo ole mikään ongelma.

Teillä on 180000 lainaa, talon arvo ehkä joku 160000. Siksi teillä on lisävakuuksien tarve. Tosin opintolaina ei takuita tarvi, mut maksettava sekin on.

Mutta aina voi toisesta pankista kysyä. Mä sulle vastasinkin jo, meillä tulot ja velat samanlaisia, mutta meillä oli se sijoitusasunto,

Tuosta talosta sen verran,onko siihen tulossa muita remontteja? Jos on, sit maksaisin noi muut lainat nii isolla vauhdilla pois ku mahdollisuus. Ja jos jäät hoitovapaalle, tee osittain töitä tms, nyt kun korot on alhaalla lainaa kannattaa maksaa pois.

Ja älä enää velalla ala yrittäjäks.

"Justjoo". Anteeks, luin aikaisemman kommenttisi nopeasti enkä ajatellut. Joo siis kyllähän se näin on ja takaushan me tarvitaan.

Olin hieman yllättynyt siitä, että muita on niin vähän tässä tilanteessa.

Jos opintolainaani ja yritykseni lainaa ei laskettaisi, lienee kuitenkin niin, että velkaisuusasteemme olisi kutakuinkin normaali tai vähän yläkanttiin? Kyllähän meidän talo kalliiksi meille tuli, mutta se oli silloin ja nyt on nyt. Ja hyvin eletään ja pärjätään, siksi ihmettelin, kun pankki sanoi, että meidän on vaikea tulla toimeen näillä veloilla, kun mielestäni näin ei ole ollut sitten sen jälkeen, kun saimme raha-asiamme kiinni ja normalisoitua yrityksen lopettamisesta johtuvista kuluista johtuen. Vuodesta 2009 olemme tehneet hirveästi töitä sen eteen, että olemme saaneet kaikki asiamme hoidettua.

Perintään ei ole mennyt mitään, ei ulosottoon, ei mihinkään. Ja nyt tullaan hyvin toimeen. Siksi siis ihmettelin.

Kukin tyylillään tietysti.

Jos olisimme olleet vuokralla, meillä olisi ollut varaa ostaa uusi talo v. 2015. Olisimme siis maksaneet pelkästään vuokraa 57600 euroa. Näin kallista taloa minulla ei ollut varaa laittaa... Eli ihan hyviä, joskaan ei aina niin järkeviä, päätöksiä ja tapahtumia tässä on tullut.

Ehkä talomme ei ole jonkun mielestä sen arvoinen, että siitä haluaisi maksaa 189 tuhatta. Mutta ei kaikilla toisaalta ole varaa siihen uuteenkaan. Jos joskus joku nuoripari haluaa talomme ostaa tuohon hintaan, niin tänne ei todellakaan tarvitse sen jälkeen tehdä enää mitään moniin vuosiin. Isompaa remppaa siis.

Kyllä tämä tästä, vaikka sitten kahden lapsen kanssa ja vähän pienemmillä tuloilla... Uskon kyllä ihan vakaasti, että meillä on tiukkaa mutta ei mitään hätää.

Evita: Kiitos, tätä mieltä minäkin olen.

Lisälainaa ei haeta, ennen kuin ollaan varmoja maksukyvystä ja siitä, että meillä on ylimääräiset lainarasitteet pois alta.

10 500 euroa tuli ylimääräistä firman lopettamisesta johtuen. Se oli täysin yllättävää, enkä ymmärtänyt tuolloin lainkaan, kuinka kalliiksi lopettaminen tulee.

Talo on pakko remontoida kuitenkin melko pian lopulta osin. Siksi joudumme hakemaan lisää lainaa melko nopeasti, muutaman vuoden sisään.

Noooo: kävimme velkaneuvojalla v. 2008, kun yrityksestä tuli ylimääräistä velkaa ovista ja ikkunoista ja meillä oli silloin ihan täysin raha-asiat kuralla.

Velkaneuvoja tuumasi, että yhdistätte pari lainaa ja pidennätte laina-aikaa, niin selviätte sillä. Meillä ei kuulemma ollut edes paha tilanne, vaikka tuntui, että ei tästä selviä ikinä. Ja niin selvittiin.

Olis siis pitänyt maksaa firman lainaa 2,5 n. 400 e/kk + korot. Ei ihan onnistunut, kun tulotkin olivat 700 e/kk miinus verot. Yritys toiminimi, kaikki omaan piikkiin.

[QUOTE="vieras";27101963]Pankin kannalta tuossa on huolestuttavaa se että asuntolainaa on reilusti yli 90% asunnon arvosta (remontti ei automaattisesti nosta vakuusarvoa pankin silmissä) ja asuntolaina ei ole lyhentynyt (vanhassa talossa pitää lainanhoito suhteuttaa niin että remontteihinkin jää rahaa). Kolmas asia on tulevat tulot "Pankkeja alkaa pelottaa, jos sinulla menee yli 40 prosenttia käteen jäävistä tuloista lainan lyhennyksiin ja korkoihin. Pankit pitävät rajaa lainanannon ohjeena."

Ylivelkaantumista tuo ei vielä virallisesti ole. "Suomen Pankki on huolissaan velkataakastasi, jos kotitaloudellasi on velkaa viisi kertaa enemmän kuin vuoden aikana käytettävissä olevia tuloja. Keskuspankin tilastoissa kotitalous luokitellaan ylivelkaantuneeksi, jos sen velkaantumisaste on yli 500 prosenttia."[/QUOTE]

Mä peesailen tätä tekstiä.

"Helekkarin heittomerkki": Korot saa nousta vaikka 5%:iin kolmen vuoden päästä. Tilanne on toivottavasti tuolloin jo ihan eri. Jos vaikka talolainaa pitäis lyhentää 1000 e/kk tai vaikka 1200 e/kk, niin ei se haittaisi enää. Eli meillä on toivottavasti velkaa pelkästä asunnosta enää ja vähän sitä fuckin opintolainaa. Sitä olen jo maksanut yli 5 vuotta enkä edes huomaa kun taas jo pitää maksaa uus lyhennys.

Pahimmillaan meillä oli siis kaikkien lainojen lyhennys yhteen väliin yli 1500 e/kk. Silloin oli pakko järjestää uudelleen. Ja nyt maksetaan sekä talolainaa että kaikkia kolmea eri lainaa yhteensä 1090 e/kk.

Xxxx: Juu, yrittäjyys on kauimmaisena ajatuksissa, ei koskaan enää kun tietää, mitä se on... Tavallisena paskaduunarina tienaa joskus paremmin ja pysyy mielenterveys kunnossa. Ei ole tarpeeks palkitsevaa, aina.

Talolainaa nyt remonttilainan jälkeen 147 000 e. Yksi iso remonttitarve edessä, sen jälkeen ei tarvi enää mitään, mitä ei vasaralla saa ite tehtyä.

Jos kolmen vuoden päästä tilanne on se, että ollaan saatu lyhennettyä talolainaa n. 400 e/kk, meillä on oletettavasti lainaa talosta jäljellä sitten n. 132 000 e. Siihen päälle pitäis vielä yks laina n. 20 t e järjestää. Taloon on kyllä mennyt paljon, mutta ei voi mitään. Sellaista se on. Jos ei ole muita lainoja, niin en ymmärrä, miksi emme pärjäisi. Ensin maksamme muut pois, vasta sitten remontoimme lisää.

Tämä on ainoastaan positiivinen tulevaisuuden kuva, jonka haluan luoda. Ja mielestäni aika realistinen.

Esikoisen hoitomaksu on ollut iso ja joskus tuntuu, että melkein sama, kun olis ollut kotona Kuitenkin se n. 600 e/kk on niin paljon meidän tilanteessa, että töihin piti mennä. Vaikka näinkin pienellä palkalla. Ja tultiin töissä ollessani todella hyvin toimeen.

Tarkoitukseni on olla työnhakijana äitiysloman jälkeen, sillä en voi tietää, milloin työ tärppää. Tilanteen mukaan mennään ja jos on pakko mennä töihin niin on. Ei se esikoinen siitä pilalle ole mennyt, on niin reipas ja sosiaalinen, ihana ja kiltti lapsi kun on pikkuvauvasta asti ollut hoidossa. Mulle se on ollut paljon pahempi asia viedä lapsi hoitoon.

??: Pieni, paikallinen pankki. Ei ole vertailukohteita hirveästi muiden pankkien toimista ja siksi kysyinkin, onko tämä ollut oikeaa kohtelua. Ilmeisesti on sitten ollut, asiallisten ja asiattomien mielipiteidenkin osalta. Opintolaina on Nordeasta erikseen, korko on niin alhainen että vaihto ei kyllä kannata eikä lainan yhdistäminen. Maksetaan pois vaan, pikku hiljaa.

Minkä ihmeen vuoksi ap, selittelet koko ajan teidän maksukykyä? Sait vastauksia alkuperäiseen kysymykseen, joka ymmärtääkseni koski pankin suhtrautumista teitä kohtaan. Pankki kohteli teitä kuten muitakin ja pankkihan ei voi asettaa omiksi lähtökohdikseen asiakkaan parasta mahdollista tilannetta. Pikemminkin heidän täytyy nähdä riskit, joita asiakkaan maksukyvyssä on. Pankit ovat erittäin erittäin varovaisia tällä hetkellä ja lisälainaa ei kovin helposti myönnetä.

Mutta tsemppiä lainanlyhennyksiin, olette hoitaneet lainanne tähän menessä mallikelpoisesti.

Mutta kiitos kaikille kuitenkin ihan mielenkiintoisista vastauksista. Olen elänyt niin pilvilinnoissa enkä ole koskaan ajatellut, että olisin ollut ylivelkaantunut. Tiedän kyllä, että velkaa on paljon, mutta kun oletan, että se velan määrä helpottaa enkä siten ole asiaa hirveästi ymmärtänyt ja pankin perääntyminen tammikuussa tuli yllätyksenä sillä olemme hoitaneet asiamme hyvin kaikista yllätyksistä huolimatta ja laina-asiamme ovat hyvällä mallilla, samoin laskupino ja elämä yleensäkin. Tuli yllätyksenä, että niin moni on sitä mieltä, että ollaan kusessa, kun vuoden 2009 jälkeen ei ole koskaan siltä tuntunut vaikka meitä on karma ja kohtalo heitellyt vaikka ja mihin. Meillä on kuitenkin vanha ja paska, mutta remontoitu tilava talo ja terve lapsi, toivottavasti toinen terve tulossa. Työttömyyttä on riittänyt enemmän kuin muille jakaa ja paskaa niskaan koko ajan urakalla ja hetkittäisten toivon menettämisten jälkeen on taas paistanut aurinko risukasaan. Meilläkin on trampoliini pihalla, tytöllä uudet ulkovaatteet ja harrastaa ja touhaa, vaatteita ja ruokaa on aina (ruoasta ei pihistellä hirveästi, ruokareseptit on mun mieliharrastus kun muuhun ei ole rahaa). Talo on sisältä kohta kuin 2012-luvun talot, mutta toinen puoli talosta on lähes kalustamaton, sillä yhtään mattoa emme edes hanki, ennenkuin aletaan remontoida loppupuoli. On ihanaa ollut, kun meillä on uusi pesuhuone ja talo alkaa tuntua omalta, vuosien päästä.

Eli jos nyt joku vastaa vielä jotain, niin pyrin pysymään täältä pois. Älkää odottako mitään vastauksia, lukekaa ketju ja muodostakaa vasta sitten mielipide, eikö niin?

On tietysti mahdotonta ajatella, että voisi tulla näillä tuloilla toimeen ja vielä jopa ihan hyvin. Mutta on mahdollista. Ja kuten sanoin, säästöönkin on välillä jäänyt niin että saatiin jopa auto ostettua. Minusta aika hyvin! Säästöjä sen vuoksi, että laina lyhenee mutta että joskus olis siihen yllättäväänkin rahaa. Lainaa lyhennetään heti enemmän, jos se olis ollut mahdollista, mutta näin oli turvallisempaa.

Lukekaa mun säästövinkit, niistä voi olla jollekin hyötyä.

Ei siinä, kaikkea hyvää teille ja nyt lähden viettämään lauantai-iltaa, pahimmat ja risitiriitaisimmat ajatukset ovat nyt taka-alalla. Eli lähden viikkaamaan uusia ihania äitiyspakkauksen vauvanvaatteita ja muistelemaan esikoisen vauva-aikaa, kun viikkaan uudelle tulokkaalle näitä kaappiin.

Hyvää viikonloppua! :)

Vielä yks juttu siis pakko kirjoittaa: en tiedä, olenko selitellyt maksukykyämme, kun tuossa "vieras" sitä epäili. Olen itsekin ollut ihmeissäni siitä, kuinka pienellä voi tulla toimeen eikä ole edes tehnyt varsinaisesti tiukkaa.

Jos meille jää esim. käyttöön pelkkään elämiseen 800e-1000e kuukaudessa, se on ihan ok, en ymmärrä, miten sillä summalla ei tulisi toimeen. Tarkkojen menokirjausten vuoksi tiedän eurolleen, paljonko meillä menee kuussa rahaa ruokaan, bensaan ja vaatteisiin. Harrastuksiin ei ole rahaa, muuten kuin jos lapsi harrastaa jotain niin yritetään saada jostain raha siihen.

Mutta nyt menen -->

No meillä tulot suht samaa luokkaa, mitä nyt mulla enemmän, MUTTA lainaa
talosta enää 60 000
autosta 2 500
remppa 5 000
käyttöluotto 2 500

Ja MUN makuun tossakin ON liikaa! ;)

"Foortti harmaana": mutta teilläkin ilmeisesti joskus talolainaa ja autolainaa yms lainaa ollut enemmän? Ja hyvin ootte pärjänneet, tai jos ei hyvin niin ainakin keskinkertaisesti? :)

Ja höh. Miks mun pitäis tietää, onko meillä paljon velkaa vai ei kun onhan meillä. Edelleen. Ei tästä nyt tuu kyllä mitään, elämä menee pilalle kun istuu tässä... :)

Kukin tyylillään. Minua on aina ahdistanut tiukat rahatilanteet ja siksi olen kaikin keinoin yrittänyt elää järkevästi näissä asioissa. Meillä on miehen kanssa asuntolainaa jäljellä 65000e. Tulot meillä on normaalisti yhteensä 4700e nettona. Nyt olen hoitovapaalla, joten tulot tietenkin pienemmät. Odotan innolla aikaa, kun olemme velattomia. Jotenkin vaikea kuvitella, että itse ottaisin suuren lainan, jos jo ennestäänkin olisi lainoja. Kädestä suuhun en haluaisi elää, mutta voimia ja jaksamista ap:n perheelle!

Kiitos vielä kaikille ja erityisesti tsemppareille. Illan mittaan tuli tässä puhetta miehenk kanssa, että kyllä sitä vois vaikka vähän katkeroitua, jos alkais miettiä kaikkia omalle kohdalle osuneita juttuja ja omaa tyhmyyttään tehtyjä päätöksiä. Kun ei voi monesti ymmärtääkään kaikkea etukäteen.

Jos vois kääntää kelloa taaksepäin, niin...

1. En ottais surutta opintolainaa 7 vuoden ajan ja jois niitä kaikkia kurkusta alas. Hyvä puoli, tuli ainakin elettyä - jos sitä bilettämistä voi siksi sanoa. Ei tarvi enää ainakaan haikailla..

2. Miehen edelliseen elettyyn elämään en voisi edes ottaa kantaa, siihen en voi vaikuttaa.

3. Yrityksen perustamista en varsinaisesti voi katua. Se olisi ehkä kannattanutkin parin vuoden päästä jo tuolloin ihan kunnolla, idea oli hyvä ja toimi alusta saakka. En voinut ymmärtää, paljonko lopettaminen maksoi. Tarkoitus oli mennä äitiyslomalta yritykseen heti töihin. Kun vastasyntynyt makaa vieressä vuoteella, ei siinä voi kuin ottaa puhelin käteen ja pyytää työntekijöitä lopettamaan. Lapsivuodeaikana, äitiyslomalla lopetin elinkeinoni ja sain samalla hirvittävän määrän lisää velkaa niskaan, en edes tiedä, paljonko, mutta vielä jäljellä 5 t euroa. Veikkaisin, että velkaa jäi yhtäkkiä n. 20 000 e. Tänä päivänä haikailisin, että pitäis perustaa oma yritys, nyt ei tarvi sen perään enää koskaan miettiä. Tästä uskaltamisesta perheeni ja minä maksamme vielä kolme vuotta.

4. Talon ostoon on vaikea miettiä oikeaa ratkaisua. Meillä ei ole ollut sellaista mahdollisuutta. Jos mahdollista, tarjoaisin tästä talosta 20-50 tuhatta vähemmän nyt, mitä silloin. Pyyntihinta oli tuolloin 149 t euroa ja maksoimme 133 tuhatta. Taloon oli tehty katto ja ikkunat sekä uusittu kaukolämpö. Tiedossa oli kylppäriremontti, salaojat ja putkiremontti. Tyhmänä ja sokeana ensiasunnon ostajana emme osanneet ajatella muita mahdollisia remontteja. Edes 80-luvulla remontoitu keittiö ei saanut minua ajattelemaan keittiöremontin mahdollisuutta. Enkä koskaan voinut kuvitella, kuinka paljon vanhan talon remontoiminen oikeasti maksaa. Olemme laittaneet talon remonttiin rahaa sen verran, että olisimme voineet rakentaa uuden talon muutaman vuoden päästä tällä rahalla. Mutta tuolloin ei ollut varaa. Olisimme kuitenkin maksaneet vuokraa n. 60 000 euroa. No, olisihan meillä sitten uusi talo. Mutta mikä on oikein? Onko uuden talon omistaja ihmisenä onnellisempi, kuin vanhan talon omistaja? En tiedä.

Mietimme äsken myös sitä vaihtoehtoa, että myisimme pois. Nyt emme saisi sitä, mitä tähän on laitettu, sillä en voisi myydä tätä siten, että puoli taloa on korjattu ja vielä puolet pitäisi. En saisi tästä sitä summaa, mikä taloon on nyt mennyt. Enkä halua jättää mitään kertomatta ostajille, en nukkuisi viiteen vuoteen. Mietimme, että kun ollaan remontoitu koko talo, voimme pyytää tästä sen verran, mitä tähän on mennyt. Se on realistista. Tästä tulee oikeasti hieno - ainakin minun mielestä. Ja kunnossa oleva, tyylikäs, pihat laitettu ja kaikki ok, hyvällä paikalla jne. En tiedä, saisimmeko tästä sitä, mitä tähän on laitettu, mutta pyytää kehtaa kyllä. Sitten joskus.

No, mitä sitten tapahtuisi? Olisimme jo lähes 40-vuotiaita. Kodittomia, taas asuttais vuokralla, mutta olis talolaina maksettu. Kaikki lainat. Kannattaako rakentaa uusi talo 40-vuotiaana, ottaa jälleen iso laina ja maksaa sitä pois? Mielestäni ei.

Ei tässä ole siis mitään oikeaa vaihtoehtoa. Tässä asutaan, eikä muuta voida. Rakennetaan ja remontoidaan välillä katkeran suloisilla kyynelillä, välillä pelkillä kyynelillä ja välillä ehkä jopa asiasta ylpeyttä tuntien. Tää on kuitenkin joskus meidän. Vaikka olis maksanut mitä. Ja vaikka oltais oltu kuinka tyhmiä. Ja vaikka muut olis tehnyt mitä.

Jos saan sanoa, toivon, että lapseni ovat terveitä ja itse pysyn terveenä näkemään heidän kasvunsa, ja toivon, että perheemme pysyy yhdessä kaiken tämän keskellä. Kolme vuotta vielä, kolme vuotta ja joskus helpottaa. Kun vaan muistaa, että elämä koostuu niistä pienistä iloista, eikä vaivu katkeruuteen. Lapset ovat elämän tarkoitus enkä heistä luopuisi vaikka saisin 100 ilmaista uutta taloa ja tuhat ulkomaan matkaa. Kolmeen lapseen ei ole varaa ja nämä kaksi ovat siunaus. Jos olemme muiden silmissä tehneet paljon virheitä, niin olkoon niin. Kukaan ei voi sanoa, että toisen elämän ratkaisut ovat niitä oikeita tai vääriä, ihmisen täytyy muistaa yrittää olla onnellinen ihan niistä arkisista asioista.

Lupaan olla tuomitsematta uuden talon omistajia tästä lähtien. Olen aina ajatellut, että onneksi me ei olla tuossa velkahelvetissä. Ilmeisesti ollaan osan uuden talon omistajan kanssa samassa kusessa, mutta suuremmassa vaan. Ei sitä voi tietää. Joku on tuominnut minut siitä, että olen niin ahne kun asun vanhassa halvassa talossa mutta menen silti töihin, kuinka tuo ihminen voi hylätä lapsensa? Kun ei tiedä, paljonko sitä velkaa on ja mistä se on tullut. Uuden talon ostaja, joka menee töihin ja vie lapsensa hoitoon, on ainakin ollut ehkä järkevämpi kuin minä. Lapselle voi jäädä jotain konkreettista joskus perinnöksikin.

Jokainen tekee elämässään siis omat ratkaisunsa. Oli ne oikeita tai vääriä, eikä kaikkeen voi vaikuttaa. Tässäpä tämä.

Kyllähän Suomessa on todella paljon ylivelkaantuneita, mutta tuskin itse sitä tiedostavat tai haluavat myöntää. Teillä nyt ei kuitenkaan velkaa ole ihan hirveästi.

Tsemppiä tulevaisuuteen! Kyllähän sitä on helppo jälkikäteen sanoa, miten pitäisi järkevämmin tehdä. Ne on eletty ja historiaa ja katse tulevaan, niinkuin olet tehnytkin, hienoa!

Yhteistyössä