Lapseni opettaja "harkitsee sosiaalitoimia", koska meidän perheessä ei syödä lihaa ja olemme keskustelleet avoimesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vegemama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Purppura";27129098]On erittäin tärkeää ettei alakoululaisille, selkeästi alle 18 vuotiaille lapsille julisteta asioita ei sen paremmin vegaaneilta sekasyöjille kuin sukasyöjiltä vegaaneille. Laki on säädetty turvaamaan näitä. Eikä alakoulu ole mikään aatteiden luvallinen temmellyskenttä.[/QUOTE]

Jep, luoja meitä niiltä varjelkoon, aatteilta.:O

[QUOTE="Purppura";27129124]Todella, montakos kertaa olet siellä käynyt.[/QUOTE]

Intiassa vai Intian historiassa? Kaksi kertaa olen kierrellyt Intiassa kuukausia ja Intian historiaa, kieliä ja kulttuuria olen opiskellut yliopistolla vuosia.

[QUOTE="Purppura";27129098]On erittäin tärkeää ettei alakoululaisille, selkeästi alle 18 vuotiaille lapsille julisteta asioita ei sen paremmin vegaaneilta sekasyöjille kuin sukasyöjiltä vegaaneille. Laki on säädetty turvaamaan näitä. Eikä alakoulu ole mikään aatteiden luvallinen temmellyskenttä.[/QUOTE]

Aika paljon yleisempi ilmiö taitavat olla nämä uskonlahkojen edustajien lapset. Itsellenikin kerrottiin ala-asteella, että joudun kuoltuani helvettiin. Siihen verrattuna eläinten olot ovat aika pientä. Ei kuitenkaan lastensuojelu tainnut asiaan puuttua.

Aatteita sinänsä ei saada koskaan pois koulusta - koulun yksi tehtävähän on välittää vallitsevia aatteita muun muassa moraali- ja tapakasvatuksen nimissä.

Intiassa vai Intian historiassa? Kaksi kertaa olen kierrellyt Intiassa kuukausia ja Intian historiaa, kieliä ja kulttuuria olen opiskellut yliopistolla vuosia.

Ihmiset voivat siellä kurjasti, eivätkä kaikki eläimetkään näytä elävän paratiisissa.
Tasa-arvoa se ei ole nähnytkään, vaikka kastijärjestelmä on virallisesti poistettu, se on ja voi hyvin.. Köyhät syövät yleensä lihaa, kun kastijärjestelmän yläpäähän asettuneet ovat yleensä vegaaneja.

Haluaisitko meille Intian kaltaiset yhteiskuntaolot?

asiasta lapsen kanssa.

Pääsimme miehen kanssa "puheeksiottokeskusteluun" opettajan kanssa. Hän syytti meitä siitä, että lapsemme lietsoo luokassa liharuokien vastaisuutta ja kuulemma karmeilla tavoilla ja liioitellen epäasiallisesti tuo kantaansa esille.

Olemme kertoneet pojalle 9v rehellisesti siitä, miksi emme syö lihaa ja myös keskustelleet niistä eläimistä, jotka joutuvat teuraalle ihmisten ruoan vuoksi ja niiden elinolosuhteista. Poika on ihan pöyristynyt siitä, että jotkut todella syö eläinten lihaa. Hän ei siis ikinä ole lihaa syönyt.

Opettajan mukaan poikamme "levittää sanomaa" siellä koululla ja se pitäisi saada loppumaan. Muutenkin antoi ymmärtää, että kasvissyönti on hänestä jonkinlaista piiperrystä ja epäterveellistä. Meillä oli hyvät perusteet toiminnallemme, joita opettaja ei kuitenkaan halunnut loppuun asti kuunnella. Jossain vaiheessa heitti ilmoille, että jopa sossu voitaisiin pistämään puuttumaan asioihin (meidän olisi syytä kuulemma käydä perheneuvolassa puhumassa tästä ruokavaliostamme ja suhtautumisestamme valtaväestön ruokailutottumuksiin ja poikamme kasvattamisessa näihin asioihin liittyen) jos ei poikamme opi kunnioittamaan muiden ruokailutottumuksia ja tämä kunnioittamattomuus on siis meidän vanhempien vika, kun olemme kasvissyöjiä.

Pojan kanta asiaan on, että ei hän ole mitään lietsonut. On vaan kertonut miksei syö lihaa kavereiden ihmetellessä erilaisia ruoka-annoksia ja kertonut sitten myös miksi ei sitä syö.

Koulussa on kuitenkin myös kasvisvaihtoehdot aina, joten se ei ole tuottanut ongelmia. Nyt tämä opettajan asenne menee kuitenkin ihan yli. Ekalla ja tokalla eri opettajan kanssa ei ollut ongelmia, mutta nyt kun ope vaihtui... =/

Tuntuu, että saimme ison leiman otsiimme asian vuoksi ja asiaa on suurenneltu älyttömästi.

Lupasimme puhua pojalle ja ope pisti matkaan numeron sossuun keskusteluaikaa varten! =O
Myöhemmin sitten palaillaan tarpeen tullen taas asiaan ja viimeistään keskusteluvartissa. Huoh.

no ei ehkä saitte lapsen nyt liha kammoseks mutta lapselles pitäs olla se mahdollisuus valita onko vai ei! Vapaa tahto? En ole koulun puolella vaan olen teidän puolella, vaikka aika rankalta tuntuu sanoa että olette vaikka olette kasvis syöjiä mutta kun ketään ei saa pakottaa siihen se on tultava omasta itsestä. Jos itse olet kasvi syöjä niin sinun ei tarvitse tehdä pakolla toista kasvis syöjäksi. Sano lapselle miks itse olet ja se saa päättää haluaako?

Ei tämä ollut mikään vastaus sinulle henkilökohtaisesti, joten spekuloinnit mun laskentataitojen vahvuudesta voit jättää sikseen, luv. Kunhan huvittelin. Ihmisethän hakivat tunnettuja vegejä, mutta mieleen ei muistunut kuin Hitler. Tosin kyllähän tää tunnettujen lista jatkuukin...mutta omasta mielenkiinnosta laitoin vaan muusikot.

Ton listanha haki joku kun kysyin yli 80-vuotiasta kasvissyöjä julkimonaista. Kysymys: Mistä tiedät että se on oikesti terveellistä, jos edes julkiksista ei löydy yli 80-vuotiasta henkilöä? Sitäpaitsi juuri Intiassa on tehty tutkimusta 90-luvulla, koska siellä on paljon kasvisyöntiä. Tulos oli sama, miesten kasvissyönti oli ikään verrattuna ok, mutta naisten elinikää se lyhensi reippaasti.

mutta ei sellaisenaan mikään poikkeus suomalaisten opettajien keskuudessa. Ihmisten maailmankatsomuksiin ei opettajan kuulu puuttua millään tavalla ja lapsellakin on täysi sananvapaus levittää mitä tahansa ideologiaa koulussaan. Jos se opettajaa ahdistaa, vaihtakoon työpaikkaa. Teidän asemassanne minä pyytäisin opettajalta samat kannanotot kirjallisesti ja tekisin hänestä kantelun aluehallintovirastoon sekä mahdollisesti rikosilmoituksen poliisille. Tuollaisten mulkkujen mielivaltaan ei pidä missään tapauksessa alistua!

Kasvisruokavalio ei totisesti ole sosiaalitoimen asia, paitsi jos se vaarantaa lapsen normaalin kasvun ja kehityksen. Opettaja tekisi itsensä täysin naurunalaiseksi, jos lähtisi sosiaalitoimeen ottamaan yhteyttä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27129151]Useammin kuin sinä natsi-Saksassa sen kasvissyöjäkamusi luona ;)[/QUOTE]

Natsikortin tähän keskusteluun nosti alunperin kasvissyöjä eli molemmin puolin ollaan näemmä siellä vierailtu.

[QUOTE="Purppura";27129194]Ton listanha haki joku kun kysyin yli 80-vuotiasta kasvissyöjä julkimonaista. Kysymys: Mistä tiedät että se on oikesti terveellistä, jos edes julkiksista ei löydy yli 80-vuotiasta henkilöä? Sitäpaitsi juuri Intiassa on tehty tutkimusta 90-luvulla, koska siellä on paljon kasvisyöntiä. Tulos oli sama, miesten kasvissyönti oli ikään verrattuna ok, mutta naisten elinikää se lyhensi reippaasti.[/QUOTE]

Lähde?

[QUOTE="Purppura";27129160]Ihmiset voivat siellä kurjasti, eivätkä kaikki eläimetkään näytä elävän paratiisissa.
Tasa-arvoa se ei ole nähnytkään, vaikka kastijärjestelmä on virallisesti poistettu, se on ja voi hyvin.. Köyhät syövät yleensä lihaa, kun kastijärjestelmän yläpäähän asettuneet ovat yleensä vegaaneja.

Haluaisitko meille Intian kaltaiset yhteiskuntaolot?[/QUOTE]

:laugh: Täähän oli ihan päivän paras. Joo, ei jaksa.

Bramiinit eivät syöneet lihaa koska he olivat seuraava jumaluudesta. He tekivät töitä aivoillaan, ei niinkään ruumiillaan. Eläimet eivät toisesti elä Intiassa kuin paratiisissa, eivät myöskään suuri osa ihmisistä, päinvastoin. Se, miksi kiinnostuin aikanaan Intiasta ylipäätään oli juurikin tämä hegellisen ja yhteiskunnallisen elämän vastakkaisuus ja kaikenkaikkinen dualismi...
En mä haluaisi sellaista kurjuuden ja rikkauden vastakkainasettelua edes Intiaan. Mutta jotainhan siinä ikivanhassa kulttuurissa on.....=)

Minua ärsyttää tää iänikuinen plaa plaa siitä että sekasyöjät eivät muka mitään ravinnosta tiedä. Minä ainakin muistan ulkoa erilaisten tuotteiden ravintokoostumuksia ja olen ihan tietoisesti valinnut lihaa sisältävän ruokavalion. Ja kokeillut olen kasvisruokailuakin usean vuoden ajan. Se ei vain tuntunut oikealta/luontevalta. Olen onnellisempi lihansyöjänä. Terveystietoisetkin ihmiset syövät lihaa btw. Joskus kasvissyöjät aiheuttavat minussa vastahalveksuntaa kun puhuvat itsestään jotenkin valioyksilöinä kun nyt ovat niiiin valistuneita ja solidaarisia. En jaksa ruokavalio elitismia. Sotien aikaan syötiin lanttua, jos lanttua oli tarjolla. Nykyään rahalla tehdyt valinnat ovat hienoja valintoja. Hoh hoijaa.

[QUOTE="Purppura";27129194]Ton listanha haki joku kun kysyin yli 80-vuotiasta kasvissyöjä julkimonaista. Kysymys: Mistä tiedät että se on oikesti terveellistä, jos edes julkiksista ei löydy yli 80-vuotiasta henkilöä? Sitäpaitsi juuri Intiassa on tehty tutkimusta 90-luvulla, koska siellä on paljon kasvisyöntiä. Tulos oli sama, miesten kasvissyönti oli ikään verrattuna ok, mutta naisten elinikää se lyhensi reippaasti.[/QUOTE]

En tiedä, millä tavalla yksi yli 80-vuotias julkkisnainen sinulle asian vakuuttaisi, mutta jos osaat englantia, löydät verkosta useita tutkimusreferaatteja, joiden mukaan kasvissyönti pidentää elinikää sekä miesten että naisten keskuudessa. Näin siis länsimaissa, esimerkiksi amerikkalaisten adventistien keskuudessa.

Jahs, no mä en sinänsä tässä nyt ala revittelemään vastausta sulle tohon terveellisyyteen liittyen koska olen itse vege eettisistä syistä, lähinnä.
Intiassa moni muukin asia vaikuttaa elinajan pituuteen kasvissyönnin lisäksi.Tai noh, vaikea uskoa että tällaista tutkimusta on tehty...noh, jos on niin kyllä se aika suppea sitten on ollut.Kasvisruokahan siis ei automaattisesti ole terveellistä jos siinä on kasvista....

[QUOTE="Purppura";27129217]Natsikortin tähän keskusteluun nosti alunperin kasvissyöjä eli molemmin puolin ollaan näemmä siellä vierailtu.[/QUOTE]

Mutta miksi ihmeessä sinä tivaat kanssakeskustelijalta, onko hän vieraillut Intiassa, kun itsekin (toivottavasti) natsi-Saksassa käymättömänä jaat (virheellistä) informaatiota Hitleristä? Se on keskustelun johtamista sivuraiteelle.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27129244]En tiedä, millä tavalla yksi yli 80-vuotias julkkisnainen sinulle asian vakuuttaisi, mutta jos osaat englantia, löydät verkosta useita tutkimusreferaatteja, joiden mukaan kasvissyönti pidentää elinikää sekä miesten että naisten keskuudessa. Näin siis länsimaissa, esimerkiksi amerikkalaisten adventistien keskuudessa.[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan vähäkalorinen ruokavalio pidentää elinikää. Nyt pitäisi selvittää onko kasvikset syypää vai vähäkalorisuus. Luulen että kohtuullinen lihankäyttö on hyväksi terveydelle runsaiden kasvisten kera.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27129263]Mutta miksi ihmeessä sinä tivaat kanssakeskustelijalta, onko hän vieraillut Intiassa, kun itsekin (toivottavasti) natsi-Saksassa käymättömänä jaat (virheellistä) informaatiota Hitleristä? Se on keskustelun johtamista sivuraiteelle.[/QUOTE]

Näin.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mutta vaikka kuinka julistaisi aatettaan, niin tuskin se olisi lastensuojelun asia? Eiköhän asia hoituisi koulun voimin. Aliravitsemus on taas lastensuojelullinen asia oli ruokavalio mikä vain.

Mutta jos lapsi on selkeästi ahdistunut, vanhempiensa aivopesemä ja kakiesta päätellen mielenterveys on uhattuna, niin kyllä se alkaa olla jo lastensuojeluasia. Lisäksi kotona ilmeisesti katsellaan eläitenkidutusvideoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27107662:
Entäs jos olisi siteerannut Hitleriä? Siinä sulle toinen hullu kasvissyöjä.
Mutta taitaa kouluampujat ja muut massatelottajat siteerata useimmiten sekasyöjiä. Katsos kun RAVINTO ei ole keskeinen tekijä mielenterveysongelmissa.

Anteeksi nyt vain, mutta uskoin tätä viestiä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27129263]Mutta miksi ihmeessä sinä tivaat kanssakeskustelijalta, onko hän vieraillut Intiassa, kun itsekin (toivottavasti) natsi-Saksassa käymättömänä jaat (virheellistä) informaatiota Hitleristä? Se on keskustelun johtamista sivuraiteelle.[/QUOTE]

Niin että oikaisepa tästä Horuksen silmää, äläkä minua.

[QUOTE="Purppura";27129340]Niin että oikaisepa tästä Horuksen silmää, äläkä minua.[/QUOTE]

Ja taas uusi väistöliike. Joko olet perehtynyt kasvissyönnin vaikutuksiin adventistien keskuudessa?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";27129228]Lähde?[/QUOTE]

(Michael L Burr MD Peter Sweetham Msc Am J Clin Nutr 1982 36:873)

Kumoavaa tutkimusta ei ole tehty, eikä ainakaan julkisuuden henkilöistä sitä yli kahdeksankymmentä vuotiasta naishenkilöä ole löytynyt.

Voi olla että tämä kumotaan tulevaisuudessa, mutta ellei on täysin mahdollista että kasvisyönti johtaa naisella aikaisempaan hengenlähtöön.

Yhteistyössä