Päiväkoti vs. MINÄ! Me TAAS valvotaan varmaan tonne 12 asti lapsen kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä en jaksa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä päiväkodista päin on toivottu, että lapsemme menisi jo aamupalan aikaan kasilta päiväkotiin. Näin he pääsevät siihen päiväkodin rytmiin heti aamusta. Meillä molemmat lapset ovat ap:n tenavaa vanhempia ja kyllä nuo kummasti nukkuvat pienet tirsat päiväkodissa, vaikka kotipäivinä eivät nukukkaan päikkäreitä. Illalla nuo hyytyy iimeistään ysin jälkeen. Aamulla vaan lapsi ajoissa hereille, niin sitten ei mene yöt valvoessa ;)

Koskahan palstamammat tajuais ettei niitä kaikkia lapsia vaan kertakaikkiaan voi ämpätä samaan muottiin.
Meidän neljästä lapsesta kolme on ollut / on edelleen semmoisia että 2v jälkeen ei ole voinut kertakaikkiaan antaa nukkua päiväunia jos on halunnut lapset illalla ajoissa nukkumaan. Niin ja meillä on aina herätty ennen seiskaa.

Jo pelkästään vartin pikapäiväunet aiheuttaa sen että kukutaan lähes puolelle yötä. Kyllähän lähes kaikki kasvtusalan ammattilaiset passaa niitten päiväunien tärkeydestä kasvavalle lapselle, mutta oisko kuitenkin parempi kunnon pitkät yöunet vai se että nukkuu vähän päivällä ja vähän yöllä ja saa näin loppujen lopuksi vuorokaudessa vähemmän sitä tärkeää unta?

Ja sekin vielä, vaikka olisi väsynyt ei se uni aina kaikille tule helposti. Meillä esikoinen kuuluu siihen ryhmään, vaikka herää aikaisin ja päivä on suht aktiivinen se uni ei vaan kertakaikkiaan meinaa tulla, vaikka pyörisi siellä sängystään (pimeässä huoneessa) sen pari-kolme tuntia. Luojalle kiitos nukahtamislääkkeistä, muuten tuo ei varmaan nukkuisi ollenkaan (kärjistetysti)

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Meillä sama tilanne, paitsi että meillä tyttö herätetään aikaisemmin, klo 7. Kotona ei päikkyjä enää nuku, mutta päiväkodissa kyllä. Ja niinä päivinä lapsi kukkuu lähes puolille öin, klo 23 aikaan yleensä nukahtaa. Ja se ei ole kiva juttu, kun muuten meillä menisi koko perhe nukkumaan viim. Klo 10. Eli enpä kuuntelisi näitä "sinulla tässä on rytmi pielessä" - heittoja...

Päiväkodissa sanoin ensin suoraan, että lapsi nukkuu max. Tunnin jonka jälkeen on herätettävä. Se kävi heille, sillä tyttömme ei ole ainoa. Siltikin nukahtamiset venyy. Mutta sinulla on kyllä täysi oikeus jo pyytää, että maksimissaan tunnin unet, ja ala herättelemään vaikkapa ensin tuntia aikaisemmin. Ymmärrän kyllä garmistuksesi paremmin kuin hyvin...

Myötätuntoni on täysin ap:n puolella. Olkoonkin, että hänen muuten kannattaisi varmaan herättää lapsensa ennen yhdeksää, vaikka seiskalta ;)
Meillä on on ollut taistelua päiväkodin kanssa, kun antaisivat nukkua pitkät päikkärit. Jos lapsi nukkuu yli tunnin, niin aivan varmasti kukkuu yhteentoista illalla. Ja meillä herätään klo 6.30.
Olimme kesällä lomalla lähes kaksi kuukautta ja silloin rytmi oli sellainen, että nukkumaan mentiin klo 21-21.30 ja noustiin kello 7.30-8.00. Päiväunia ei nukuttu, mutta kertaakaan ei illat olleet hillumista. Kun hoito alkoi, niin heti alkoi myös nuo iltavalvomiset. En tiedä mikä siihen auttaisi. Helpostihan se väsymys jää päälle, eli kun nukahtaa myöhään ja herää aikaisin, niin tarvitsisi ne pitkät päikkärit, ja kierre on valmis.

Mä vaan mietin, että eikö ap:n lapsi syö aamupalaa, jos herätetään klo 9 juuri ennen päiväkotiin lähtemistä? siihenaikaanhan ei päikyssä enää oo aamupalaa tarjolla...

Meil on kans iltakukkuja. Jos ottaa päikkärit päivähoidossa ei nuku kuin klo 23.ollaa sovittu että nukkuu 30min päikkärit tai rauhoittuu. Tämä on käynyt, outoa että teijän päivähoidossa se eikäy. En ymmärrä myöskään tääl jonkun palstanammojen kommentteja että ei hoitajilla ole aikaa vahtia jos joku nukkuu vähemmän kuin toinen. Nii pitää seuraa heränneille. se on työpaikka heille jossa tehdään töitä perheen paraksi

Mä ymmärrän sua ap ihan täysin. Meidän 5v nukkuu aina päiväkodissa pitkät päiväunet ja sitten ei kotona ennen puolta yötä nukukaan. Herää kuitenkin aamulla jo seitsemältä, joten enboikein ymmärrä miten tuotakaan rytmiä voisi siirtää. Kesälomalla ja viikonloppuisin ei nuku päiväunia ja silloin meneekin aiemmin nukkumaan. Tosi raskasta kun joka ilta saa tapella nukkumaab menemisen kanssa.

Mä ymmärrän hyvin ap:tä, mä olen nyt yli vuoden tapellut päiväuniasioista hoitopaikan kanssa, olen ollut yhteydessä päivähoidonjohtajaan yms. Kuitenkin se muistetaan se 2-3 viikkoa, ettei lasta nukuteta päikkäreille, kun ei illalla sitte mene nukkumaan. Sitte kummasti taas alkaa iltakukkuminen, miks ei vanhempia voida kunnioittaa? Miks täytyy yhtäkkiä alkaakin lasta taas nukuttamaan sinne päikkäreille, kun sen parin viikon aikana ei ole ollut mitään ongelmia?
Meillä siis vajaa 4-vuotias poika, herää 6-7 aikaan aamulla, nukahtaa ilman päikkäreitä siinä 19.30-20.00, jos on nukkunut 15min-30min päikkäreitä, nukahtaa aikaisintaan 22.00. Vaikka meneekin sänkyyn makaamaan 20.00, nii siellä pyörii, ei nukahda, ei auta vaikka viereen menee, kyllä multa on taju ennemmin pois, kuin tuolta pojalta. Sitte on hienoa aamulla herättää 6 aikaan väsynyttä ja kiukkuista poikaa lähtemään hoitoon, kun taas jos ei nuku päikkäreitä ja menee ajoissa nukkumaan, niin herää mieluusti ja iloisena hoitoon.

Laittakaa vaan Juusopetterinne illalla seitsemän jälkeen nukkuun.
Saatte lapsivapaan illan.
Herättäkää aamulla juuri kun olette lähdössä päiväkotiin.
Saatte lapsivapaan aamun.

Herää kysymys milloin olette oikeesti läsnä lapsenne elämässä.
Missä vaiheessa lapsi kerkee leikkii tavaroillaan kun aina kotona pitää nukkua.
Klo 22 on ihan sopiva nukkumaan meno aika.

Lapset on vaan hetken pieniä. Äidit asettaa helposti lapsensa tiettyyn muottiin.
Rentoudu ja nauti lapsestasi.

Meillä on samanlainen tapaus kotona. Ihan normaali 5v tyttö joka kuitenkin aina ollut hankala tapaus iltaisin nukkumaan mentäessä. Olen kuitenkin voinut aina sopia pk kanssa että antavat nukkua sen 20-30min vain jos nukahtaa. Nykyisin ei edes nukahda enää ellei ole herännyt todella aikaisin.

Jos tyttö nukkuisi enemmän, menisi illalla nukkumaan juuri 12 aikaan vasta. Aina ollut tällainen vaikka muutenkin nukkuu hyvät unet.

Joskus pk on asiaa vastaan koska haluavat pitää itse sen kahvitaukonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitimyös;27210944:
Laittakaa vaan Juusopetterinne illalla seitsemän jälkeen nukkuun.
Saatte lapsivapaan illan.
Herättäkää aamulla juuri kun olette lähdössä päiväkotiin.
Saatte lapsivapaan aamun.

Herää kysymys milloin olette oikeesti läsnä lapsenne elämässä.
Missä vaiheessa lapsi kerkee leikkii tavaroillaan kun aina kotona pitää nukkua.
Klo 22 on ihan sopiva nukkumaan meno aika.

Lapset on vaan hetken pieniä. Äidit asettaa helposti lapsensa tiettyyn muottiin.
Rentoudu ja nauti lapsestasi.

Ko 22 on liian myöhään. Jos lähtö on päiväkotiin klo 7.30 niin tuossa ajassa ei ehdi saada edes suositeltua unimäärää. Lisäksi on musta vähän kumma että lapsi valvoisi noin myöhään. Aikuiset haluaa ehkä katsoa telkkua ja sieltä tulee näitä K15 jne ohjelmia. Minne lapsi pannaan siksi aikaa?

Kuka jaksaa oikeasti nauttia lapsesta klo 21.30 kun on työpäivä takana ja mahdollisesti muutakin?!?!

Mun sympatiat on nyt ap puolella. Mun lapsi ei ole enää hoidossa, mutta 3 vuotta saman asian kans kinattiin. 12 lapsen ryhmis, jossa 3 hoitajaa. Mun tyttö laitettiin vielä 5 vuotiaana nukkariin tunniks ja heidän käytäntö on et nukahtaa jos nukahtaa. Mäkin nukahdan jos makaan tunnin pimeessä peiton alla pikkareis ja t-paidassa!

Sanottiin et he tarvitsee kahvitauon ja kirjallista aikaa. Ymmärrän mutta ei sitä saa lasten kustannuksella ottaa.

Meni pitkään niin et minä menin ennen lasta nukkumaan ja mies kukku sen kanssa puolille öin. Meitä vitutti tää nukkumishomma koko päiväkodin ajan, hakiessa sanottiin ai niin ei me muistettu et teijän lapsi ei saa nukkua..

Nyt on parasta, että aloittaja hankkii lapselleen hoitajan kotiin. Jos on tuollainen asenne päiväkotia ja hoitajia kohtaan, niin silloin moista palvelua ei tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209409:
Niin, no sitte se kyllä ois väsynyt :)
Tuntuu vaa niin hullulta että n.9tunnin yöunien jälkeen lapsi valvoo n.3tuntia ja on muka NIIIIIIIN kauhean väsynyt. No minäpä yritänkin tätä huomenna!

Höh, no tuon ikäinen nukkuu helposti 12 tuntia yössä ja siihen 2 h päikkärit. Ainakin kaikki omat lapset, jotka tosin ovat kotihoidossa ja saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat, ainoastaan sänkyyn menoaika on vakio. Illalla 19.30 ja päikkäreille klo 12. Tosin viettävät aktiivista ulkoilmaelämää päivät.

[QUOTE="Aksu";27211075]Samoin, meillä 3 v ja 5 v kotihoidossa.
Nukkumaan 19.30 ja ylös 7-8, päikkäreille klo 12 ja ylös 13.30-14.30. Tosin, sitä aktiivista ulkoilmaelämää liikuntaharrastusten parissa vietetään.[/QUOTE]meillä ovat päiväkodissa, mutta sama ollut rytmi kotona ollessakin.

Meidän kaupungin päiväkodeissa on sellainen sääntö, että jos lapsi nukahtaa päikkäreille ei häntä kesken unien herätetä. Eli näitä vanhempien vartin, puolentunnin, tunnin päikkäritoiveita ei oteta huomioon.

Meillä ei onneksi ole ollut ongelmia tämän nukkumisasian kanssa, vaikka 2v ja kohta 4v nukkuukin pk:ssa päikkärit.

Mitenkäs ne väsyneen lapsen väkisin pitäis hereillä?

NO kuule kun ne lapset nukutetaan siellä sillä viissiin päiväunille että makuutetaan jopa 2tuntia! Niin tähnä riittää yksinkertaisesti se että lastya ei laita sänkyyn!! joka ikinen aikuinenkin väsähtää jos makaa vaikka tunnin lämpimän peiton alla tekemättä mitään. ei sitä siis tartte olla kauheen kauheen väsynyt että nukahtaa.

Koskahan palstamammat tajuais ettei niitä kaikkia lapsia vaan kertakaikkiaan voi ämpätä samaan muottiin.
Meidän neljästä lapsesta kolme on ollut / on edelleen semmoisia että 2v jälkeen ei ole voinut kertakaikkiaan antaa nukkua päiväunia jos on halunnut lapset illalla ajoissa nukkumaan. Niin ja meillä on aina herätty ennen seiskaa.

Jo pelkästään vartin pikapäiväunet aiheuttaa sen että kukutaan lähes puolelle yötä. Kyllähän lähes kaikki kasvtusalan ammattilaiset passaa niitten päiväunien tärkeydestä kasvavalle lapselle, mutta oisko kuitenkin parempi kunnon pitkät yöunet vai se että nukkuu vähän päivällä ja vähän yöllä ja saa näin loppujen lopuksi vuorokaudessa vähemmän sitä tärkeää unta?

Ja sekin vielä, vaikka olisi väsynyt ei se uni aina kaikille tule helposti. Meillä esikoinen kuuluu siihen ryhmään, vaikka herää aikaisin ja päivä on suht aktiivinen se uni ei vaan kertakaikkiaan meinaa tulla, vaikka pyörisi siellä sängystään (pimeässä huoneessa) sen pari-kolme tuntia. Luojalle kiitos nukahtamislääkkeistä, muuten tuo ei varmaan nukkuisi ollenkaan (kärjistetysti)

tässähän on kyse siis erityislapsesta, jos tarvitaan nukahtamislääkkeitä. Mutta normaali 2-3v. TARVITSEE päiväunet! En ole koskaan työssäni törmännyt 2-3 -vuotiaaseen, joka ei nuku päiväunia PÄIVÄHOIDOSSA. Kotona asia on erikseen.

[QUOTE="Aksu";27211075]Samoin, meillä 3 v ja 5 v kotihoidossa.
Nukkumaan 19.30 ja ylös 7-8, päikkäreille klo 12 ja ylös 13.30-14.30. Tosin, sitä aktiivista ulkoilmaelämää liikuntaharrastusten parissa vietetään.[/QUOTE]

Kuule mulla on yksi lapsi jo koululainen ja ihan sama homma oli hänen kanssaan kuin nyt kuopuksen kanssa kun nukkuu päiväunet... venyy illat. VAikka viettäisi kuinka perhanan aktiivista ulkoilma elämää! Se ulkoilu ei oo meillä koskaan vaikuttanut a.nukkumiseen b. ruokahaluun vaikka näin väitetäänkin.

[QUOTE="joo";27211101]tässähän on kyse siis erityislapsesta, jos tarvitaan nukahtamislääkkeitä. Mutta normaali 2-3v. TARVITSEE päiväunet! En ole koskaan työssäni törmännyt 2-3 -vuotiaaseen, joka ei nuku päiväunia PÄIVÄHOIDOSSA. Kotona asia on erikseen.[/QUOTE]

joo kai ne tarttee,jotta tädit saa kahvitauon!!

ja tämän on kuule yksi lastentarhan ope sanonut ihan ite!

Ei se oo laposen etu että vanhemmat väsyy taistellessa joka ilta lasta nukkuu ja valvovat ties kuinka myöhään ja sit kun aikuisilla saattaa olla omia juttuja jotka on pakk otehä ku lapset nukahtaa!

Mä' tiedän että mun 4wee ei tartte mihinkään päikkyjä ja menee ilman niitä klo 20nukkumaan jolloin minäkin pääsen inhimilliseen aikaan nukkumaan.
Mutta jotta tädeillä päikyssä olisi helppoa halutaan siellä että muksut nukkuu. Viis siitä miten se vaikuttaa koko perheen jaksamiseen. Viis siitä että YÖUNET jää LIIAN lyhyeksi! koska meidän nappulalla 30min unetkin siirtää illalla nukahtamista 2tuntia.. jolloin joka yö jää 2tuntia vähemmän unta lapselle! ja aikuisille et lapsi nukahtaa klo22 ja ite pääsee nukkuu klo 00. Mutta herätys on aamulla silti 7.20!

Tottakai se sit nukahtaa ti-pe helposti päiväunille,koska on väsynyt koska yöunet jää lyhyeksi. Minusta kunnon yöunet kaikille on tärkeämmät kuin päiväunet.

Yhteistyössä