Päiväkodin tädin toiveita lapsen vaatetuksen suhteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LÄHÄRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei oikein muita olekaan kuin hupullisia collaritakkeja, collegepuseroita me ei käytetä, koska niiden pukeminen on vaikeaa, ei tahdo saada pääaukoista päätä läpi, kun niissä tuppaa olemaan niin kamalan pieni se aukko.

Tänään 4v. laittoi kaksiosaisen puvun, kun meillä ei ole mitään ohueampaa toppapukua, jonka olisi voinut tällaisella ilmalla laittaa, enkä mitään uutta talvihaalaria kyllä suostu lapselle vielä pukemaan.

Sitä minä vähän mietin, että millaisia kenkiä muut käyttävät näillä keleillä, kun pakkasta on pari astetta maksimissaan.

Kiitos kun kerroit nämä asiat. Ei me äidit olla tuollaista todellakaan itse tajuttu :O

monet ei ihan oikeasti tajua!

Noista kuomista pienelle... Joku viikko takaisin akuutissa haastateltiin fysioterapeuttia joka on erikoistunut nimenomaan lapsiin ja se sanoi että parhaat kengät lapsille on pehmeä ja jotka ei tue yhtään eli juuri crocsit, ballerinat tai kuomat, koska silloin jalka pääsee leviämään ja liikkumaan vapaasti ja näin jalka kehittyy oikein.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Mä lienen tyhmä mutta miks musta tuo hupparin huppu on hankala, oli sitten haalarin päällä tai alla? Alla se on mytyssä niskassa ja puristaa. Eikä tilanne kamalan paljon parempi ole päälläkään. En tiedä millaisii haalareita teillä on, mut meillä haalareissa on korkea kaulus ja suht napakka, suojaa hyvin kaulaa. Niin kyllä se collegepaiden huppua ahdistaa silloinkin kun on haalarin ulkopuolelle jollei jätä vetoketjua vähän auki. Mut sit taa kylmä pääsee kaulaan. Puhumattakaan kun yhdistelmässä on vielä kypäräpipo.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Pukekaa se asu aamulla jo vaatteiden alle,sitä voi käyttää sisälläkin alusasuna. Ei sitä riisua tarvitse missään välissä. Oon kuvitellut että kaikki pukee ne heti aamusta ja pitää koko päivän...

Aika kalliiksi käy, jos käyttää jotain teknistä alusasua lapsen päällä koko ajan. Sehän täytyy sit joka päivä vaihtaa, jos on koko päivän ollut päällä. Aika monta sellasta asua saa olla ostamassa. Mun mielestä normaali ulkoilussa päjää ihan toppapuvulla ja fleece/villahaalarilla sisävaatteiden päällä. Tekniset alusasut sitten, jos harrastetaan oikein kunnolla ulkoliikuntaa.

monet ei ihan oikeasti tajua!

Noista kuomista pienelle... Joku viikko takaisin akuutissa haastateltiin fysioterapeuttia joka on erikoistunut nimenomaan lapsiin ja se sanoi että parhaat kengät lapsille on pehmeä ja jotka ei tue yhtään eli juuri crocsit, ballerinat tai kuomat, koska silloin jalka pääsee leviämään ja liikkumaan vapaasti ja näin jalka kehittyy oikein.

Mä olen kuullut tästä samasta. mm jalkaholvin "lihaksisto" kehittyy kun joutuu taituroimaan ilman tukea.

Paljailla varpailla kävely on parasta jalan kehitykselle, mutta sattuneista syistä se ei tietenkään aina ole mahdollista.

Mä lienen tyhmä mutta miks musta tuo hupparin huppu on hankala, oli sitten haalarin päällä tai alla? Alla se on mytyssä niskassa ja puristaa. Eikä tilanne kamalan paljon parempi ole päälläkään. En tiedä millaisii haalareita teillä on, mut meillä haalareissa on korkea kaulus ja suht napakka, suojaa hyvin kaulaa. Niin kyllä se collegepaiden huppua ahdistaa silloinkin kun on haalarin ulkopuolelle jollei jätä vetoketjua vähän auki. Mut sit taa kylmä pääsee kaulaan. Puhumattakaan kun yhdistelmässä on vielä kypäräpipo.

Itse mietin kans samaa. Meillä käytetään huppareita vain kesällä, ei tulis mieleenkään laittaa sitä haalarin alle. Joko se on mytyssä niskassa tai sit tosiaan joutuu jättämään vetskarin auki.

Ja tosiaankaan kaikille vanhemmille nämä pukeutumis asiat eivät ole itsetään selviä. Jos siellä kotona on vain se yksi lapsi niin ei varmaan kaikki osaa ajatella millaista se on jos lapsia onkin se kaksikymmentä ja jokainen tarvitsee vähän apua.

Olin syksyllä vanhempain illassa. Päiväkodin johtaja muistutti useastakin asiasta. Yksi oli se että vaatteita täytyy välillä pestä. Ulkovaatteita siis. Ja kuravaatteet täytyy huuhdella, eikä viedä kuraisina naulakoon.

toinen oli että kun tuodaan lasta hoitoon tai haetaan olisi asiallista olla puhumatta kännykään. Sen hetken verran että ehtii lasta halata ja vaihtaa sanasen hoitajan kanssa lapsen päivästä.

BBT Kaikki ei TODELLAKAAN tajua.

Itse olen miettinyt että, kun puuvilla ei ole kostuessaan lämmin ihoa vasten, niin haluaisin laittaa lapselle päiväkotiin mukaan esim. villasekoitealusasun ja -sukat..mutta tämä tarkoittaisi lapsen riisumista pikkareilleen ennen ulos menoa ja sama sisälle tullessa.. Kuulostaako liian työläälle?

Harvemmin lapsi oikeasti niin hikoilee, että ne puuvillavaatteet kastuisi. Kyllähän merinovilla on lämpimin ihoa vasten, mutta ihan toimiva yhdistelmä on sekin että normaalit sisävaatteet alle ja merinovillahaalari niiden päälle. Meidän lapset on ainakin tuolla yhdistelmällä pärjännyt kovimmatkin pakkaset. Eihän päiväkodissa yli -20 asteessa ulos edes mennä, kyllä tuo villahaalari sisävaatteiden päällä lämmittää ihan riittävästi. :)

Noilla teknisillä alusasuilla yms. on mun mielestä merkitystä sitten kun lapsi oikeasti ulkoillessaan liikkuu niin että ihan hikoilee. Siis esim. hiihtäessään pidemmän matkan. Jos päiväkoti-ikäinen hikoilee niin syy on yleensä sitten liian kuumassa vaatetuksessa.

Minä laitan hupun haalarin sisään, eikä se siellä mitenkään ahdista, ei lapset ole siitä koskaan ainakaan valittaneet. Suoristan sitä huppua vähän, niin ei jää ihan mytylleen. Käytän itsekin paljon hupullisia collegeja, ne on paljon helpompi pukea päälle ja ottaa tarvittaessa pois sisällä ollessaan.

Juu, pleeeease, ei niitä solmittavia kenkiä lapsille, jos eivät niitä itse osaa solmia. 3-6 -vuotiaiden ryhmässä on n. 22 lasta per ryhmä lähdössä yhtäaikaa ulos. Samoin olkaa kilttejä ja huolehtikaa, että lahkeiden lenksut on ehjät. Sekä kuriksissa että puvuissa. On tosi ikävää, kun lapsi kulkee hangessa, lahkeet nousevat ylös ja kengät ovat hetkessä täynnä lunta. Ja ylipäätään, yrittäkää hommata lapsille mahdollisimman yksinkertaiset kamppeet, ettei lapsella ole 10 vaatekappaletta puettavana aina, kun ulos mennään. Ja tiedoksi: hanskat laitetaan aina kuivauskaappiin, kun ulkoa tullaan. Olivat kosteussuojattuja tai eivät. Kosteussuojatut hanskatkin kastuvat lähes aina ulkona, ainakin sisäpuolelta. Hoitajat eivät ehdi sisään tullessa tarkistella, kellä on toiset hanskat mukana ja kellä ei, joten kaikki laitetaan kuivumaan.

Mä olen kuullut tästä samasta. mm jalkaholvin "lihaksisto" kehittyy kun joutuu taituroimaan ilman tukea.

Paljailla varpailla kävely on parasta jalan kehitykselle, mutta sattuneista syistä se ei tietenkään aina ole mahdollista.

itse lapsena kävin useammankin jalkatohtorin pakeilla ja ohje hyvään ryhtiin, hyvään jalkojen lihaksistoon ja oikeaan jalan asentoon olipaljanjaloin käveleminen sisällä ja ulkona. tätä oppia harjoitan omallanikin.

katsoin joskus vuosi sitten telkust jonkun aiheeseen liittyvän keskustelun ja siinä anottiin myös et pienellä lapsella voi hyvin käyttää käytettyjä kenkiä koska virheasennot syntyvät vasta lähellä ala-aste ikää jolloin painoa alkaa kertyä, jalan kasvu hidastuu, kenkien kulutus kasvaa, käytetään enemmän:joka päivä pitkiä aikoja sekä fyysinen muutos kehossa kohti teini-ikää kehittyy. joskenkä on ehjä, siisti eikä lintassa mihinkään suuntaan se on ihan hyvä. peini lapsi jonka jalka kasvaa huimaa vauhtia ei kerkiä sen 3-6kk aikana kenkää pilaamaan.

Jep.Siellä nilkoissa näyttää olevan liukas kangas,jos sen koiven ens saa survottuu sinne asti. Taitaa lähteä myyntiin kyseinen puku meiltä,muksulla menee hermo.

En tiedä puhutaanko me nyt edes samasta haalarista, mutta meillä 2-vuotias osaa pukea haalarin vuorineen itse. Päiväkodista ovat myös useamman kerran ihan asiasta tehden minulle maininneet kuinka hyvä tuo kyseinen haalari on. Eli meille kyllä hankitaan jatkossakin samanlaisia. Eihän se vuori siellä ole koko aikaa kiinni. Meillä laitettiin vuori kiinni tänä syksynä n. 1, 5 viikkoa takaperin. Siihen asti menty ilman vuorta.

Itse olen miettinyt että, kun puuvilla ei ole kostuessaan lämmin ihoa vasten, niin haluaisin laittaa lapselle päiväkotiin mukaan esim. villasekoitealusasun ja -sukat..mutta tämä tarkoittaisi lapsen riisumista pikkareilleen ennen ulos menoa ja sama sisälle tullessa.. Kuulostaako liian työläälle?

On liian monimutkaista. Mikset osta teknistä alusasua tai muuta sellaista, mitä voi pitää vaatteiden alla koko ajan. Ohuita ihan tavallisia villasekoitesukkia löytyy usein harmaina poikien sukkien joukosta, niitä voi pitää ihan koko päivän ilman vaihtamisia (jos eivät kastu), samaten vähän paksumpia villapohjasukkia löytyy ihan marketeistakin.

[QUOTE="vieras";27401450]Minä laitan hupun haalarin sisään, eikä se siellä mitenkään ahdista, ei lapset ole siitä koskaan ainakaan valittaneet. Suoristan sitä huppua vähän, niin ei jää ihan mytylleen. Käytän itsekin paljon hupullisia collegeja, ne on paljon helpompi pukea päälle ja ottaa tarvittaessa pois sisällä ollessaan.[/QUOTE]

Siis suoristelet kymmenelle lapselle päivittäin huppuja, lapsille jotka ilman huppua pystys pukeen täysin itsenäisesti?

Mikä fuktio sisävaatteiden hupuilla noin muutenkaan on? Muuta kuin että ovat teinien ja nuorien aikuisten pukeutumisessa trendikäitä?

Aika kalliiksi käy, jos käyttää jotain teknistä alusasua lapsen päällä koko ajan. Sehän täytyy sit joka päivä vaihtaa, jos on koko päivän ollut päällä. Aika monta sellasta asua saa olla ostamassa. Mun mielestä normaali ulkoilussa päjää ihan toppapuvulla ja fleece/villahaalarilla sisävaatteiden päällä. Tekniset alusasut sitten, jos harrastetaan oikein kunnolla ulkoliikuntaa.

Meillä ne alusasut on villaa. Niitä ei pestä joka käytön jälkeen,vaan jätetään yöksi/seuraavaksi päiväksi tuulettumaan. kahdella asulla pärjää aika pitkälle. Lisäks meillä on sellanen juttu kuin pesukone- pyöräytys siellä ja ne on aika nopsaan kuivat.
Isommilla on teknisiä alusasuja, niitä on 15vuotiaalla ehkä kolme. pesun kautta uudelleen käyttöön...

Kurahousujen riittävä koko on helppo tarkistaa. Mittaa, että lahkeen sisäpituus on ainakin muutaman sentin pidempi kuin alle tulevan vaatteen sama mitta. Kokonumeroita on turha tuijotella.

En tiedä puhutaanko me nyt edes samasta haalarista, mutta meillä 2-vuotias osaa pukea haalarin vuorineen itse. Päiväkodista ovat myös useamman kerran ihan asiasta tehden minulle maininneet kuinka hyvä tuo kyseinen haalari on. Eli meille kyllä hankitaan jatkossakin samanlaisia. Eihän se vuori siellä ole koko aikaa kiinni. Meillä laitettiin vuori kiinni tänä syksynä n. 1, 5 viikkoa takaperin. Siihen asti menty ilman vuorta.

joku ticketin puku. Ja ainakin meillä nuo jumiutuu siihen vuoreen joka kerta.

aika itsestäänselviä asioita mutta on tosiaan niitä joille tarttee enemmänki ratakiskoo et saa asiat menemään perille.

Hyvä muistisääntö vaatteita lapselle miettiessä et laittaisitko itse ne päälle ja olisko ne sun päällä mukavat. Esim. farkut toppahousujen alle ja sit ulos riekkumaan ei oo ehkä ensimmäinen vaihtoehto.

mukavat, joustavat ja lämpöset vaatteet niin lapselle kuin itselle.

aika itsestäänselviä asioita mutta on tosiaan niitä joille tarttee enemmänki ratakiskoo et saa asiat menemään perille.

Hyvä muistisääntö vaatteita lapselle miettiessä et laittaisitko itse ne päälle ja olisko ne sun päällä mukavat. Esim. farkut toppahousujen alle ja sit ulos riekkumaan ei oo ehkä ensimmäinen vaihtoehto.

mukavat, joustavat ja lämpöset vaatteet niin lapselle kuin itselle.

tuttu pk hoitaja joskus sanoi että tekis mieli laitta jotkut vanhemmat testiin. Testiin jossa toinen käsi sidotaan kiinni. Eli joutuu pukemaan yhdellä kädelle, ja ei sillä "oikealla" vaan vähemmän määräävällä. Simuloi hieman lapsen kykyä pukea.

Samalla tapaa pitäisi muistuttaa että lapset usein haluavat ryhmässä suoriutua pukemisesta itse. Eli aina ei ole kyse hoitajien laiskuudesta. Vaan siitä että annetaan lapsen yrittää ihan oikeasti suoriutua omatoimisesti. Siinä auttaa helpot vaatteet ja lapsi saa onnistumisen iloa.

Millasia kaksosaisia pukuja teillä oikein on jo lumet menee pulkkamäessä selkään??
Kyllä ainakin kaikissa minun ostamissani perus toppapuvuissa jossa on erikseen housut ja takki - on housuissa korkea vyötärö ja henkselit, kuin lasketteluhousut.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä ne alusasut on villaa. Niitä ei pestä joka käytön jälkeen,vaan jätetään yöksi/seuraavaksi päiväksi tuulettumaan. kahdella asulla pärjää aika pitkälle. Lisäks meillä on sellanen juttu kuin pesukone- pyöräytys siellä ja ne on aika nopsaan kuivat.
Isommilla on teknisiä alusasuja, niitä on 15vuotiaalla ehkä kolme. pesun kautta uudelleen käyttöön...

No, mä en ikimaailmassa pystyis käyttämään villasia alusasuja, joten en lapsianikaan niihin voi pukea. Toisekseen, meillä pestään pyykkiä siten, että värit eivät sekoitu, joten vaikka tumma 40 pyykki saattaa odottaa pesua monta päivää, kun ennen sitä on vaikka vaalea 60, vaalea 40, tumma 60, kirjava 40... Meillä ainakain pitäsi olla useampi alusasu, kun kaksi. ja en siis muutenkaan tajua, miksi ihmeessä, pitäisi olla joku villa-alusasu, kun ne sisävaatteet on ihan hyvät. Ja toisekseen mun lapset sais lämpöhalvauksen, jos niillä olis siällä sisävaatteiden alla joku villapuku koko ajan. Mutta näin me ollaan erilaisia. Eli ei kaikki eivät pue lapsilleen aamulla villa-alusasua sisävaatteiden alle.

Alkuperäinen kirjoittaja LÄHÄRI;27401045:
Ja Kuomat ovat oikein hyvät kengät =) Mutta niissäkin se nimikointi täytyy muistaa. Aika monella on mustat tai tummansiniset Kuomat =)

tytön iltapäiväkerhossa oli 6 samanväriset kuomat. ratkaisivat asian niin että laittoivat eriväriset villalangan pätkät kenkiin jolla erottivat kengät . tosin onhan niissä nimien paikka ja meillä oli nimi laitettuja

Yhteistyössä