En ymmärrä mitä lapsi hakee takaa tekemällä ilkeyksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suuttunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suuttunut

Vieras
Näin viikonloppuisin tykkään nukkua tunnin-pari pitempään kuin lapsi. Lapsi herää siis noin kahdeksan maissa. Ikää hällä on kohta jo 8v. Tosin hänellä on ADHD.

Kun olen hänen kahdestaan, hänen kanssaan ei ole mitään ongelmia. Hän on ihan kiltisti eikä keksi mitään metkuja.

Mutta näin viikonloppuisin, kun tykkään siis nukkua ja kun lapsi on täällä itsekseen niin aina sattuu ja tapahtuu. Hetki sitten huomasin, että lapsi oli pienellä keittiöveitsellä viiltänyt ison reiän tuohon sohvaamme. On kyllä sohva nyt todella "kivan näköinen". Aiemmin hän teki sen, että leikkasi sohvasta saksilla yhden napin pois. Siinäkin on "kivan" näköinen pikku reikä.

Inhottaa, kun lapseen ei voi taas yhtään luottaa. En kyllä ole koskaan muutenkaan kovin luottanut häneen, on hänellä välillä kyllä tämmöinen arvaamaton tapaus, kuin olla ja voi.

Voipi ensi kesä olla mielenkiintoista aikaa, jos/kun tässä kaikki menee hyvin, niin täällä on pikkuinen nyytti. Kyllä jo nyt valmiiksi jännitän, ettei tuo isompi vain tee pienelle mitään "kiusojaan" tai olen jo suunnitellut sitäkin, että jospa kannan pientä rintarepussa koko ajan, ettei isompi pääse häneen käsiksi. Ei ainakaan voi esim; tehdä niin, kuin tein tuon ekan kanssa, että pidin häntä sitterissä keittiönpöydällä, kun tiskasin astioita tai tein jotain muita kotitöitä. Taatusti voi isompi tehdä, niin että kippaakin yks'kaks vauvan pöydältä lattialle ja siinä sitten ollaan.

Koska olihan tässä hiljattain Kaksplus-lehdesäkin juttu äidistä jolla lapsi oli tippunut hoitopöydältä maahan loukaten pahasti päänsä. Oitishan äiti oli isoon selvitysrumbaan oikeutta myöten joutunut. Joten syytä on olla mieluummin ylivarovainen, kuin liian huoleton. Milläs sitä kenellekään todistat jos isompi jotain pahaa tekisi pienelle, että se on lapsi sen vahingon aiheuttanut, ei äiti. Kuitenkin se asia menisi äidin niskoille, koska äidin on vahdittava huolella lapsiaan.

En jaksanu lukee koko vuodatusta, mutta kerjää huomiota. Jos ei saa sitä hyvällä, hakee sitä sit pahalla. Varsinkin ylivilkkaille lapsille on tärkeämpää saada edes negatiivista huomiota kuin jäädä kokonaan ilman huomiota.

Yleensähän lapsi tekee ilkeyksiä saadakseen huomiota tai sitten lapsi ei vaan ymmärrä mitä saa tehdä ja mitä ei ja lapsi voi myös kokeilla mitä tapahtuu jos teen näin eli pelkästään kokeilun halua ja varsinkin pojilla tuo tuntuu olevan voimakkaampaa jostain syystä.Sun kannttaa ap varmaan laittaa kaikki teräaseet ja sakset lukkojen taakse ettei lapsi tee mitään pahempaa yksin ollessaan ja kun vauva syntyy, niin tuo rintareppu on varmaan ihan hyvä idea. Muista sitten antaa isommalle lapselle omaa aikaa kun vauva nukkuu, jotta ei tule kovin mustasukkaiseksi. Ja vauvaahan ei koskaan saa jättää yksin pöydälle, ei edes sitteriin sidottuna jos ei ole itse koko ajan vieressä. Vomia ja jaksamista sinulle ap!

Minulla on kokemusta vähän nuoremmasta pahantekijästä, nyt 5 v., jolla on selkeästi tarkkaavaisuuden säätelyn vaikeutta, ilman hyperaktiivisuutta, ei diagnoosia eikä tarvetta sitä hakeakaan. Mutta helpotti kovasti kun tajusin, mistä on kysymys: hänellä on vaikeuksia säädellä itse omaa toimintaansa, kaikki tapahtuu mitä mieleen tulee.
Olen huomannut, että pahanteot ajoittuvat tiettyihin tilanteisiin: 1) minun huomioni on muualla (netissä) 2) lapsella on jokin tarve (nälkä> hakee kaapista muonaa ja sotkee sillä/ väsyttää/ ei pääse leikkiin> kiusaa), eikä hän osaa kertoa sitä. Niinpä olen panostanut puhumiseen, opettamalla opettanut sanomaan, mikä on hätänä. Sanonut lapselle, että sinulla on nyt nälkä, SANO äitille että haluat syödä. Nuo toiset ei tiedä että haluat mukaan leikkiin, SANO niille että pääseekö leikkiin ja mikä tämä olisi. Nyt sinua harmittaa joku, SANO mikä sinua ärsyttää. Minusta tämä on nyt alkanut auttaa. Toinen keino on tietenkin se, että itse tietää koko ajan, mitä lapsi tekee. Se on rankkaa, eikä isoa lasta voi enää vahtia niin joka hetki.

luin vaan otsikon.. meillä ainakin 3v rupee heti tekemään ilkeyksiä jos huomaa et keskityn johonkin muuhun pitemmäksi aikaa ko vartiks...eli huomiota hakeee tulee siks pyrittyy tekeen kaikki koulujutut jne ko lapsi nukkuu..

Ja rintareppu ei ole koskaan hyvä idea! Kantoreppua sen sijaan suosittelen lämpimästi!

Ja tuo on hyvä huomio, että vauvan tullessa taloon ei sitä isompaa saa unohtaa vaan sille pitää antaa oikein ekstrahuomiota.

Sanna80, toki tuonkin otan huomioon, että paljon aikaa esikoiselle. Olenkin ajattelut antaa isin hoitaa osan päivästä vauvaa, niin, että itse leikitän ja olen isomman kanssa.

Kiitos Viiraska neuvoista. Mun tyttö 7v on levoton luonne, epäilen jotain ADD- tai vastaavaa. Heti jossei saa huomiota alkaa hirveä kiukuttelu, samoin jos pyydän tekemään jotain, kuten siivota jälkensä ja varsinkin kun on nälissään, silloin ei raivolla ole loppua. Olen sanonut monta kertaa että sanoisi sen kun on nälkä, ei vaan tunnu menevän perille. Tänään on onneksi ollut paljon ulkona, se ehkä auttaa pysymään illan kunnolla. Hope so...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27420066:
Sanna80, toki tuonkin otan huomioon, että paljon aikaa esikoiselle. Olenkin ajattelut antaa isin hoitaa osan päivästä vauvaa, niin, että itse leikitän ja olen isomman kanssa.

Voi jessus :)

Kiitos Viiraska neuvoista. Mun tyttö 7v on levoton luonne, epäilen jotain ADD- tai vastaavaa. Heti jossei saa huomiota alkaa hirveä kiukuttelu, samoin jos pyydän tekemään jotain, kuten siivota jälkensä ja varsinkin kun on nälissään, silloin ei raivolla ole loppua. Olen sanonut monta kertaa että sanoisi sen kun on nälkä, ei vaan tunnu menevän perille. Tänään on onneksi ollut paljon ulkona, se ehkä auttaa pysymään illan kunnolla. Hope so...

Kuule, näitä mukuloita voi kutsua ihan vain oikealla nimellä, eli huonosti kasvatetuiksi. Kyllähän joka kersalle jonkun diagnoosin saa kun jaksaa tarpeeksi kauan hakea, mutta ei se sitä lasta auta yhtään. Kunhan vapauttaa vanhemmat kasvatusvastuusta, kun voi aina sanoa että no me vähän epäillään että tällä meidän Mollamaijalla on ABCDE, siksi sitä ei myöskään saa komentaa, voi olla haitaksi sen kehitykselle.

Niistä huonosti käyttäytyvistä kakaroista kasvaa huonosti käyttäytyviä aikuisia, eikä työelämässä enää saakaan mitään anteeksi sillä laiskan äidin kotidiagoosilla.

En jaksanu lukee koko vuodatusta, mutta kerjää huomiota. Jos ei saa sitä hyvällä, hakee sitä sit pahalla. Varsinkin ylivilkkaille lapsille on tärkeämpää saada edes negatiivista huomiota kuin jäädä kokonaan ilman huomiota.

Niinpä. Meillä on käytöshäiriöinen ylivilkas lapsi, joka jatkuvasti hakee huomiota muilta erilaisin keinoin, koulussa tosin saa jatkuvasti kiitosta hyvästä käytöksestä :D

ADHD ei ole mikään syy antaa lapsen käyttäytyä miten sattuu.

luuletko sä että se lapsi parantuu tällä lauseella, täytyypä koettaa sanon tuolle kullannupulle että adhd ei ole mikään syy käyttäytyä hankalasti. Veikkaan että ei paljon meno muutu :D

Kuule luuletko sä että se lapsi jotenkin kysyy lupaa pöllöillä? ei, hän toimii impulssiensa mukaan, ja vaikka ainakin minä koetan ennakoida kaiken niin silti joskus lapsi pääsee tekemään kiellettyjä juttuja.

[QUOTE="vieras";27420565]Kuule, näitä mukuloita voi kutsua ihan vain oikealla nimellä, eli huonosti kasvatetuiksi. Kyllähän joka kersalle jonkun diagnoosin saa kun jaksaa tarpeeksi kauan hakea, mutta ei se sitä lasta auta yhtään. Kunhan vapauttaa vanhemmat kasvatusvastuusta, kun voi aina sanoa että no me vähän epäillään että tällä meidän Mollamaijalla on ABCDE, siksi sitä ei myöskään saa komentaa, voi olla haitaksi sen kehitykselle.

Niistä huonosti käyttäytyvistä kakaroista kasvaa huonosti käyttäytyviä aikuisia, eikä työelämässä enää saakaan mitään anteeksi sillä laiskan äidin kotidiagoosilla.[/QUOTE]

Oikeesti pistää vihaksi tällänen! ADHD lapsen vanhemmat joutuu tekemään 100kertaa enemmän sitä kasvatustyötä kuin normi lapsen vanhempi ja sä syyllistät nämä vanhemmat laiskoiksi! Hei mulla on 8vuotias lapsi joka ei oo IKINÄ ulkoillut yksin,ikinä. ja sä haukut mutkin laiskaksi.

Yhteistyössä