Poissaoloni aiheuttaa närkästystä työyhteisössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alas poljettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alas poljettu

Vieras
Olen joutunut olemaan ensin lapsen sairauden vuoksi poissä töistä yhteensä 4 työpäivää.
Näiden päivien jälkeen oli vapaita, sitten menin töihin. Olin yhden päivän töissä (heikko olo, mutta jaksoin päivän sinnitellä). Kotia tultua oli jo kuumetta ja iltaa/yötä kohden olo huononi (sama tauti kuin lapsella). Jouduin olemaan 2 päivää sairaslomalla, sen jälkeen oli vapaapäiviä kaksi. Ekana vapaapäivänä vointi oli melko hyvä, mutta toisena päivänä oireet tulivat takaisin. Jouduin olemaan vielä yhden päivän pois.
Sitten menin töihin. Kukaan ei kysynyt vointiani tms. koko sairaspoissaoloistani. Mutta kahvihuoneessa on keskusteltu minun kuullen kuinka nuoret kyselee toisiltaan tyylin "onko sulla vielä saikkupäiviä jäljellä tälle vuodelle?" jne. Ja tuntuu että viime päivien puheenaihe top 1 on ollut sairaslomat. Tulee tunne että työkaverit eivät usko että olen oikeasti ollut sairana. Totta, että sairauspoissaoloja kertyi melko paljon, yhteensä 7 päivää. Tuntuu niin pahalta.
Oireita on edelleen, mutta enään en yyhtään päivää ole poissa töistä. Tänäänkin oli tosi heikko olo, kotia tultua lämpö 37.5 ja nyt 37.8 ja ko. sairauden oireet ovat edelleen aamuin illoin. Mutta huomenna menen töihin vaikka pää kainalossa.

Tää on niin pirunmoinen ja sitkeä tauti, että en kellekään sitä toivo. Mutta nyt on pikku hiljaa alkanut nousta "toivo" että jospa joku työkavereistani sairastuisi tähän niin ehkä sitten uskoisi ja ilkeä sävyiset puheet loppuisi.

älä niistä välitä.. tykkäävät juoruta ku ei muutakaan elämää oo.. eiköhän siellä kohta joku pirjo oo 2 viikkoa kipeenä ja huomio siirtyy siihen :) Varsinkin kun oot sie tartuttamassa :)

Ymmärrän työkavereitakin, jos olet sellaisessa työssä, että ollessasi poissa, työt kaatuvat muiden niskaan. Silloin ei ehkä jaksa aina olla empaattinen. Järkevät ihmiset kylläkin ymmärtävät. että ihmiset väliin sairastuvat.

Kyllähän tuota paskanpuhumista sairaslomalaisesta tapahtuu päivittäin meilläkin.

Sen sanon että on kyllä viimeinen kerta tässä elämässä kun itse suostun töihin naisvaltaiselle alalle.
Hirveetä selkäänpuukotusta, puhein ja teoin ja pikkujoulutkin on aina ihan perseestä kun ei mitään kivaa osata tehdä.

[QUOTE="vieras";27443273]Ymmärrän työkavereitakin, jos olet sellaisessa työssä, että ollessasi poissa, työt kaatuvat muiden niskaan. Silloin ei ehkä jaksa aina olla empaattinen. Järkevät ihmiset kylläkin ymmärtävät. että ihmiset väliin sairastuvat.[/QUOTE]

no tämä kertoo minusta ennemminkin huonosta johtamisesta.
Täytyyhän pomolla olla varasuunnitelma sairaslomien varalle, joko korvaava työntekijä tai sitten karsitaan työtehtäviä niin että pienemmällä porukalla pärjää.

Ihan perseestä jos sairastuneen niskoille nakataan tuokin!

Joo, se on niin että sitä pidetään joko lusmuilijana kun ollaan pois töistä tai sitten marttyyrina, jos tulee kipeänä töihin. Ja mun luonne, ei tosiaankaan sallis turhia sairaslomapäiviä.

Aikaisemmin ei tälläista suhtautumista ole ollut ilmassa, joten ero on suuri kuinka työkaverit käyttäytyy. Aikaisemmin on kyllä tultu kyseleen vointia tai lapsen vointia tms., toki näin se oli silloin kun lapsen vuoksi olin poissa niin silloin ekana työpäivänä moni kyseli ja ihmetteli sitä kuinka mä en ole saanut tartuntaa. Ja mä olin jopa mielessäni vähän ylpeä itsestäni kun olin onnistunut välttämään taudin hyvällä käsihygienialla. Ja pah, kyllähän se tuli samantietten mulle kun oli kerennyt kaikille vastailee "joo, kyl mä vältyin siltä taudilta.".

Tä tälläinen käytös vaan aiheuttaa hirveen pahan olon, varsinkin tälläselle tunnolliselle ja herkkikselle.

ja joo, tosiaan olen naisvaltaisella alalla. Ja tuntuu että just ne vanhimmat henkilöt on niitä pahimpia puhujia. Olen miettinyt ottaako esimiehen kanssa asia puheeksi, mutta en tiiä. Ärsyttää vaan se, että miks ei voi tulla suoraan päin naamaa sanomaan vaan pitää yleisesti puhua ja leimata kuinka nuoret lusmuilee ja laskee että saikkupäivät tulee varmasti käytettyä.

Poissaoloista eri työpaikoilla on erilaiset käytännöt ja kulttuurit. Toisella mennään herkemmin puolikuntoisena töihin kun toisella toivutaan rauhassa. Ilmoitetaan esim. suoraan että olen poissa nyt (ne sallitut) 3päivää taiilmoitetaan että olen tämän päivän pois ja katson taas tilannettahuomenna.

Miettisin kyllä miksi työpaikalla on tapahtunut muutos, jos niin todella on. Onko työkaverit vaihtunut, onko esim. sijaistilanne tai muuten työjärjestelyt muuttuneet...

Älä välitä, niin minäkin tein kun jouduin olemaan sairaslomalla PALJON. Itseni ja lapseni vuoksi. Nyt puolessa vuodessa lapsi on operoitu nukutuksessa jo kolme-neljä kertaa ja diagnooseja on jo pino erilaisista loppuelämän sairauksista, jotka eivät uteliaille näy mitenkään ulospäin. TERVEYS on kuitenkin tärkein ja kiva jos muilla riittää pähkimistä sen puuttumisen vuoksi ;)

[QUOTE="aloittaja";27443328]ja joo, tosiaan olen naisvaltaisella alalla. Ja tuntuu että just ne vanhimmat henkilöt on niitä pahimpia puhujia. Olen miettinyt ottaako esimiehen kanssa asia puheeksi, mutta en tiiä. Ärsyttää vaan se, että miks ei voi tulla suoraan päin naamaa sanomaan vaan pitää yleisesti puhua ja leimata kuinka nuoret lusmuilee ja laskee että saikkupäivät tulee varmasti käytettyä.[/QUOTE]

Tutunoloista.. Ootkohan meillä töissä? :D

Juu,ne vanhemmat naiset on pahimpia, kannattaa hiukan varoa niitä. Eikä ainakaan kannata kertoa liikaa yksityiselämästään. Sellainen kohtelias etäisyys ehkä paras vaihtoehto. Vähenee juoruaminen kun ei ole niin paljon materiaalia mitä jauhaa. :)

Mutta siis, nyt unohdat tuollaiset vanhojen akkojen paskapuheet, kyllä se pomo on sun ahkeruuden ja tunnollisuuden huomannut vaikka saikulla olitkin.
Jos ei ole huomannut, niin paskalle pomolle et voi mitään.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :D

Ap: ..Ärsyttää vaan se, että miks ei voi tulla suoraan päin naamaa sanomaan..

No, EI tietenkään voi tulla kasvotusten reilusti kysymään/puhumaan..seljän takanahan on mukavampi "juoruilla"..
***kele:kieh:

Älä kuule korvaasi lotkauta moisille, sairaana pysytään tietenhin potemassa tautia kotona, ei tule kenestäkään vuoden työntekjää, vaikka siellä työpaikalla kipiänä töitä painaisi..ja piankos ne "akat" löytävät uuden "uhrin" josta juoruilla..;)

Nimimerkillä: kokemusta tuostahin muinoin pienen lapsen äitinä&yksinhuoltajana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";27443246]kyllä tommosta on.. sivusta asiaa seuranneena..[/QUOTE]

Niin varmasti onkin. Mutta ei välttämättä aloittajan työpaikalla, kun hän veti johtopäätöksen siitä, että joku kysyi toiselta paljon hänellä on sairaslomapäiviä jäljellä.

Jollain työpaikoilla saikuttelijat ovat oikeesti riesa. (en tarkota sua AP nyt). Voi sanoa jo työlistoja tehdessä et toi ei tuukkaan tuossa töisin, tulee mukavat vapaat. Meillä meni niin pitkälle, et esimies ei enää hyväksynyt pe tai ma vatsatautia tai arkipyhän jälkeistä yskää vaikka oli lääkärintodistus. Näitä oli joka viikko, joka kuukausi.

Ei oo kiva olla sellasen työpari, johon et voi yhtään luottaa.

Ap: ..Ärsyttää vaan se, että miks ei voi tulla suoraan päin naamaa sanomaan..

No, EI tietenkään voi tulla kasvotusten reilusti kysymään/puhumaan..seljän takanahan on mukavampi "juoruilla"..
***kele:kieh:

Älä kuule korvaasi lotkauta moisille, sairaana pysytään tietenhin potemassa tautia kotona, ei tule kenestäkään vuoden työntekjää, vaikka siellä työpaikalla kipiänä töitä painaisi..ja piankos ne "akat" löytävät uuden "uhrin" josta juoruilla..;)

Nimimerkillä: kokemusta tuostahin muinoin pienen lapsen äitinä&yksinhuoltajana.

Oli muuten yhessä paikkaa vuoden työntekijä joka sai kakkukahvit palkkioksi jos ei ollu yhtäkään päivää poissa työvuodesta. Arvatkaas oliko muutama tyyppi töissä aina kunnosta huolimatta...oli paskatauti tai kuume ni töihin. Sielä buranaa ja ripulilääkettä, uloskaan ei voinu lähteä lasten kanssa kipeänä. Aivan älytön systeemi ja mie en kyl nii oo kakun perään että töihin menisin taudissa kun taudissa.

Sairaslomat ja niiden väärinkäyttö on aika lailla viime aikoina ollut tapetilla myös mediassa, joten kahvihuonekeskustelut eivät nyt ehkä kuitenkaan profiloidu juuri jonkun tietyn työntekijän sairasteluun, vaan saattavat olla ajassa liikkuva yleinen asia.

Tai sitten ei. Oli miten oli, herne pois nenästä ja omaa linjaa eteenpäin. Muuten, minun mielestä ihmiset viettävät kahvihuoneesssa ihan liikaa aikaa... mä en ole siellä ikinä, ja jos olen niin töistähän mä puhun sielläkin.

Itsellä myös kokemusta työkaverista/-kavereista jotka ovat surutta käyttäneet hyväksi noita sairaspoissaoloja. Tyyliin jos jouluksi suunnitellaan työvuoroja niin jäävät sitten saikulle kun eivät halua töihin, niinpä esimiehet eivät edes suunnittele työvuoroja tietyille tyypeille. Todella rasittavaa tuollainen toiminta. Itse olen päivystyksessä töissä ja kyllä joskus pistää miettimään miten herkästi jotkut sitä saikkua hakevat. Ap:lle paranemisia, en siis tarkoittanut tällä että epäilisin ap:n sairauden aitoutta.

En ole onneksi töissä missään naisvaltaisessa paikassa. Menisi hermot paskanpuhumisen takia + sen takia, että joku olisi noin pitkiä aikoja pois. Meillä on hoidettu lasten sairaudet aika lailla puoliksi ja itselläni on todella korkea kynnys jäädä pois. En todellakaan jäisi jonkun pikkukuumeen takia, vaikka se viekin mut huonoon kuntoon :) Ja tämä ei tarkoittanut sitä, etteikö saisi ja pitäisi jäädä mutta kyllä minuakin vituttaisi tuollaiset saikkuilijat.

Itseäni myös ällöttää ihmiset jotka tulee kipeinä töihin, räkivät ja tuhisevat siellä ja ovat kalpeita, pahoinvoivia, kälkättävät ja valittavat ja se suoritettu "työ" on lähinnä sutta ja sekundaa, jota työkaverit saa paikata sen lisäksi että kuuntelevat sen inisijän valitusta.

Mieluummin poissa töistä kuin tulla sinne töihin jos ei kerran ole akasta tai ukosta töitä tekemään. Vittuako siellä sitten niiskuttaa vaan ja rutisee että mää en voi nyt tätä ja nyt en pysty tohon.

Olen ollut naisvaltaisessa työpaikassa, siis kaikki olivat naisia, eikä meillä tuollaista ollut laisinkaan. harvoin kukaan oli sairaslomalla, toki nyt joskus flunssa iski ja joskus joltain leikattiin jalka mutta ei mitään sen kummempaa. Toisessa yksikössä sitten oli pari naista jotka kyllä olivat saikulla vähän väliä, ja kummasti se saikku sattui aina työviikoille (tekivät puolikasta työaikaa), eivät koskaan olleet sairaana vapaaviikoillaan.

Mistä ihmeestä ap sulle on tullut tunne etteivät työkaverit uskoneet sun olleen sairaana? Ehkä kukaan ei "sanonut suoraan" koska ei heillä ole mitään sanottavaa! Ja mitä ilkeäsävyistä he ovat sanoneet, ainakaan sun aloitusviestissä ei mitään sellaista ollut? Ettet vain "pikkaisen" ylikuvittelisi?!

Akkavalta munkin työpaikalla mut ei siel tollasta oo. Porukka on poissa syystä ja se on voi voi jos ite sairastuu tai lapsi. Työt jakaantuvat toki muille sitten mutta minkäs tekee jos ei oo työkunnossa tai lapsi sairas. En oo kyl havainnu että kukaan turhia ois poissa tai kummasti aina tiettyinä aikoina.

[QUOTE="vieras";27443672]Niin varmasti onkin. Mutta ei välttämättä aloittajan työpaikalla, kun hän veti johtopäätöksen siitä, että joku kysyi toiselta paljon hänellä on sairaslomapäiviä jäljellä.[/QUOTE]

Nyt sinä ymmärsit väärin tai sit minä selitin vain asian huonosti. Ei kukaan kysynyt toiselta paljon hänellä on sairaslomapäiviä jäljellä VAAN vanhemmat työkaverit jutteli kahvitauolla sairaslomista ja kuinka nuoret käyttää sairaslomapäiviä hyväksi ja yksi työkavereistani sanoi että "nuoret kyselee toisiltaan sitä onko niillä saikkupäiviä vielä jäljellä".

Yhteistyössä