Mä en enään tiedä mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen äiti

Vieras
Minulla on vakituinen työpaikka josta olen ollut sairaslomalla nyt 9kk vakavan paniikkihäiriön, masennuksen ja työuupumuksen vuoksi.

En tajunnut tilani pahuutta ennen kuin yhtenä päivänä romahdin huonoon olooni asiakkaan luona. Sain niin pahoja paniikkikohtauksia, että jouduin sairaalaan ja olin kolme kuukautta melkein nukkumatta.

Esimieheni kanssa oli puhetta 3kk sitten, että kun sairaslomani loppuu, hän kirjoittaa minulle irtisanomispaperit "tuotannolliset ja taloudelliset syyt" perusteella ja näin voin jäädä töistä pois ilman karenssiuhkaa.

Sairaslomaa on 1kk jäljellä. Oloni on töistä poissaolemisen vuoksi helpottunut ja sinnittelyn jälkeen olen vihdoin tajunnut, että tuota työtä enään voi tehdä. Olen ajatellut työvoimakoulutuksella hommata uuden ammatin, mutta rehellisesti sanottuna en ole vielä valmis hakemaan mihinkään. Tarvitsen aikaa.

Nyt pomoni ilmoitti, että aio kirjoittaa minulle irtisanomispaperia vaan jos haluan, on minun otettava lopputili. Lopputili tarkoittaa karenssia ja tässä viime kuukausina sairaspäivärahalla elellessä alkaa säästöt olemaan tapissa ja minulla ei ole varaa karenssiin.

Minun on siis "pakko" palata töihin joka tekee minut sairaaksi. Pelkään, että kaikki se huono olo tulee takaisin.

Tunnen itseni niin epäkiitolliseksi. Toisilla ei ole töitä ja minulla jolla on, en halua mennä sinne. Tai ei se haluamisesta ole kiinni. Pidin työstäni, mutta luonteelleni se ei vaan soveltunut.

Ilman rahaa en pärjää, töihin en voi mennä, mitä ihmettä enään teen?

No aloita vaikka takomalla itsellesi, että ENÄÄ-sanassa ei ole viimeistä n-kirjainta. Se on enää, ei enään.

Sitten seuraavaksi hakeutuisin uudelleen lääkärille ja selittäisin tilanteen jotta saisit lisää sairauslomaa ja sitten kun olosi alkaa olla parempi, sinne työvoimakoulutukseen liki suoraan saikulta niin jää pahimmat karenssit pois (=aloitat jo karenssin aikana). Jos systeemi ei ole muuttunut, niin työvoimakoulutukseen pääsyn ehtona on vähintään 1 päivän työttömyys.

Oletko selvitellyt oppisopimuskoulutuksen mahdollisuutta, ts. mikä on haavealasi?

Haet nyt lisää sairaslomaa tai sitten menet hetkeksi töihin ja haet sitten lisää sairaslomaa. Pyydä pääsyä terapiaan, jos se auttaisi paniikkihäiriöihin. Sairauden vuoksi ei kannata irtisanoa itseään.

Sitten kun tunnet olevasi kunnossa, voit hakea uusia töitä tai mennä johonkin koulutukseen. Sinulla on myös oikeus kahden vuoden palkattomaan opintovapaaseen työstäsi. Eli ei kannata irtisanoa itseänsä vaikka lähtisit kouluunkin. Työpaikasta, huonostakin, kannattaa pitää kiinni.

riippuu ootko työkykyinen vai et, sen päättää psykiatri joten kysy hänen mielipidettä. sitten joko haet sairauslomalle jatkoa tai kuntoutustukea. tai jos sut todetaan työkykyiseksi niin joko palaat työhön ja kokeilet sitä uudelleen nyt ehkä toimivan lääkityksen kanssa tai sitten irtisanoudut itse ja karenssin ajalle haet toimeentulotukea.

Hae toista työtä tai opiskelupaikkaa.

Työvoimapoliittisen koulutuksen edellytyksenä ei ole työttömyys, sinne voi päästä vaikka työsuhteessa olisikin.

Todennäköisesti KELA tai liitto maksaisi sinulle parempaakin korvausta, jos saisit terveydellisten syiden vuoksi perustelut uudelleenkoulutukseen.
Mene työkkäriin tai aikuissosiaalityöntekijälle ja pyydä sieltä neuvontaa.

Viimeksi muokattu:
riippuu ootko työkykyinen vai et, sen päättää psykiatri joten kysy hänen mielipidettä. sitten joko haet sairauslomalle jatkoa tai kuntoutustukea. tai jos sut todetaan työkykyiseksi niin joko palaat työhön ja kokeilet sitä uudelleen nyt ehkä toimivan lääkityksen kanssa tai sitten irtisanoudut itse ja karenssin ajalle haet toimeentulotukea.

Toimeentulotukea emme saa sillä mieheni on töissä. Olisi omasta puolestani helppo luopua materiasta, talolainasta jne. jolloin pärjäisin pienellä rahalla, mutta sen lisäksi että olen menettänyt terveyteni, menettäisi lapset ja mies kodin, ei kiitos. Ei ole heidän vika, että minulla krakaa. Pelkästää miehen tuloilla taas emme pärjää. Palkkani oli aikoinaan noin 3500-4000€/ kk, nyt sairaspäiväraha osa siitä...

Psykiatrin mielestä en ole työkykyinen, eikä hän suosittele alalla pysymistä. Lääkitys päällä koko ajan, varmaan sen vuoksi olo onkin parantunut paljon.

Hae toista työtä tai opiskelupaikkaa.

Työvoimapoliittisen koulutuksen edellytyksenä ei ole työttömyys, sinne voi päästä vaikka työsuhteessa olisikin.

Todennäköisesti KELA tai liitto maksaisi sinulle parempaakin korvausta, jos saisit terveydellisten syiden vuoksi perustelut uudelleenkoulutukseen.
Mene työkkäriin aikuissosiaalityöntekijälle ja pyydä sieltä neuvontaa.

Tuo minulla onkin suunnitelmana heti kun vaan oloni paranee. Mutta miten pärjätä sinne asti? Sairaslomaa ei voi jatkaa enempää kuin vuotta, näin sanottiin ja lääkäreiden mukaan oloni on sellainen, että ilman ihmettä en mitenkään ole terve sairasloman päättymisen aikaan:(

[QUOTE="alkup.";27651266]Tuo minulla onkin suunnitelmana heti kun vaan oloni paranee. Mutta miten pärjätä sinne asti? Sairaslomaa ei voi jatkaa enempää kuin vuotta, näin sanottiin ja lääkäreiden mukaan oloni on sellainen, että ilman ihmettä en mitenkään ole terve sairasloman päättymisen aikaan:([/QUOTE]

Pärjäät minne asti? Että käyt työkkärissä keskustelemassa ja pyytämässä neuvoja? Vaikka huomenna?

"Ei ole varaa karenssiin". Tätä lausetta en ihan totta käsitä, jos et pysty menemään töin sairausloma jatkuu ja jos olet työkykyinen menet joko töihin tai etsit muun työpaikan tai työharjoittelupaikan.

Hakisin työtä tai työharjoittelupaikkaa jostain muualta nyt heti.

mikä ala on noin hyvin palkattu mutta noin raskas? miten et ole saanut 3500 euron palkalla maksettua 17 vuodessa taloa jos miehesi on koko ajan käynyt töissä myös? ei nää tietysti asiaan liity.

minusta joku sanoi hyvin, että menet sinne töihin vaan ja haet uudestaan sairaslomaa niin alkaa pomo kirjoittaa kohta sulle sitä irtisanomispaperia. epäreilua oli ensin luvata se tehdä. miten se siltä on pois antaa sulle potkut? luulisi tuohon tulevan jonoksi asti porukkaa jos palkka on tuo.

ei jymmärrä pieni ihminen kaikkea... vastaa jos haluat.

kun psykiatri on todennut työkyvyttömäksi niin silloin haet väliaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea ja siihen tarvitset b-lausunnon psykiatriltasi. pyydä se ja laita hakemus joko työeläkeyhtiöösi tai KELAan.

Jos et hoitavan lääkärin mielestä ole vieläkään työkykyinen, niin sitten työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki. Kelan sivuilta:
"Kun sairaus johtaa työkyvyttömyyteen, haet ensin yleensä sairauspäivärahaa. Jos sairaus pitkittyy, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Sitä voit saada työeläkkeenä ja kansaneläkkeenä.

Kelan maksama työkyvyttömyyseläke alkaa yleensä noin vuoden kuluttua sairastumisesta. Voit saada työkyvyttömyyseläkettä määräaikaisesti, jolloin sen nimi on kuntoutustuki, tai ilman määräaikaa."

Kela - Työkyvyttömyyseläke

[QUOTE="höh";27651335]mikä ala on noin hyvin palkattu mutta noin raskas? miten et ole saanut 3500 euron palkalla maksettua 17 vuodessa taloa jos miehesi on koko ajan käynyt töissä myös? ei nää tietysti asiaan liity.

minusta joku sanoi hyvin, että menet sinne töihin vaan ja haet uudestaan sairaslomaa niin alkaa pomo kirjoittaa kohta sulle sitä irtisanomispaperia. epäreilua oli ensin luvata se tehdä. miten se siltä on pois antaa sulle potkut? luulisi tuohon tulevan jonoksi asti porukkaa jos palkka on tuo.

ei jymmärrä pieni ihminen kaikkea... vastaa jos haluat.[/QUOTE]

juupa juu ja pomohan voi antaa tosta vaan potkuja pyydettäessä? Se on kuule sellainen juttu, että se pomo ei saa palkata uutta tilalle, josko on tommosista syistä potkinut pihalle jne jne jne jne. Se on yllättävää miten vaikeeta on saada ihminen pihalle...

[QUOTE="alkup.";27651317]Siihen saakka, että olen terve... Ymmärrätkö, että mielenterveysongelmat voi ajaa ihmisen vangiksi omaan kotiin :([/QUOTE]

Onko sulle tehty kuntouttamissuunnitelmaa? Pyydät lääkäriltä pääsyä sellaiseen. Jos näyttää että et pysty palaamaan entiseen työhösi vaihtoehdot ovat joko työkyvyttömyyseläke tai kouluttautuminen johonkin muuhun ammattiin.

Mitä se voisi olla mitä haluaisit tehdä työksesi?

Täytyyhän sun ymmärtää että jos et ole kykenevä tekemään työtä ne tulot joskus tippuvat ja on pakko joko pienentää perheen menoja tai hankkia jostain lisää tuloja.

[QUOTE="höh";27651335]mikä ala on noin hyvin palkattu mutta noin raskas? miten et ole saanut 3500 euron palkalla maksettua 17 vuodessa taloa jos miehesi on koko ajan käynyt töissä myös? ei nää tietysti asiaan liity.

ei jymmärrä pieni ihminen kaikkea... vastaa jos haluat.[/QUOTE]

Myyntityö. Aloitin työt 18v ikäisenä. En silloin tienannut tuota määrää tai ollut mieheni kansa. 23v iässä tapasin mieheni, ei hankittu taloa kun asuimme kaikkiaan kuudella eri paikkakunnalla, tänä aikana saimme ensimmäisen lapsemme. 28v ikäisenä ostimme talon, silloin synty toinen lapi. Eli 7v ei ihan maksa asuntolainaa pois. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Niin, sanoin väärin, 17v samalla alalla miinus 2v äitiyslomaa ja vapaata.

Yhteistyössä