Lapsi olisi voinut kuolla tänään. Tekisitkö valituksen lääkäristä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToDieFor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä niitä hoitovirheitä ja virhearvioita lääkärit tekee. Ja ei ole yhtään harvinaista, että yhdelle tapaukselle sattuu kohdalle useampi lääkäri joka "mokailee". Onhan ihmisiä jotka vuosia hakevat diaknoosia oireilleen, diagnosoidaan psyykkisesti sairaiksi, kunnes löytyy viimein oikea diaknoosi.

Itse sain neljä kertaa pyytää/vaatia kolmelta eri neurologilta, että lapseni pääsisi tutkimuksiin. Oireet tulkittiin sitkeästi vain psyykkisiksi koska taustalla rankka sairastelu joka masensi. Viimein päästiin tutkimuksiin mielen rauhoittamiseksi ja sieltähän löytyikin epilepsia. Oireet hävinneet lääkityksellä.

Myös taustalla olevan sairauden hoidossa mokaili pari lääkäriä rajusti. Toisen mokailun vuoksi lapsi oli viisi viikkoa sairaalassa.

[QUOTE="vieras";27693826]Äidinmaitoon erittyy pieniä määriä lehmänmaidon valkuaisaineita äidin ravinnosta. Tämä saattaa olla osittain syynä siihen, että maitoallergia voi alkaa jo pelkän rintaruokinnan aikana.[/QUOTE]

Niiiiiinkö? Äitikin voi olla mahdoton!! Aaaaaaaa!

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27693828:
Kyllä niitä hoitovirheitä ja virhearvioita lääkärit tekee. Ja ei ole yhtään harvinaista, että yhdelle tapaukselle sattuu kohdalle useampi lääkäri joka "mokailee". Onhan ihmisiä jotka vuosia hakevat diaknoosia oireilleen, diagnosoidaan psyykkisesti sairaiksi, kunnes löytyy viimein oikea diaknoosi.

Itse sain neljä kertaa pyytää/vaatia kolmelta eri neurologilta, että lapseni pääsisi tutkimuksiin. Oireet tulkittiin sitkeästi vain psyykkisiksi koska taustalla rankka sairastelu joka masensi. Viimein päästiin tutkimuksiin mielen rauhoittamiseksi ja sieltähän löytyikin epilepsia. Oireet hävinneet lääkityksellä.

Myös taustalla olevan sairauden hoidossa mokaili pari lääkäriä rajusti. Toisen mokailun vuoksi lapsi oli viisi viikkoa sairaalassa.

Edelleenkin hoitovirheitä on eritasoisia. On täysin eri asia, ja jopa ymmärrettävää, että diagnoosia ei löydy tai että hysteerisen äidin luullaan liiottelevan tai että lääkettä annetaan vahingossa liikaa, kuin että tehdään tahallaan täysin kaikkia ohjeita vastaan, tietäen, että sillä vaarannetaan toisen henki.

[QUOTE="vieras";27693846]Edelleenkin hoitovirheitä on eritasoisia. On täysin eri asia, ja jopa ymmärrettävää, että diagnoosia ei löydy tai että hysteerisen äidin luullaan liiottelevan tai että lääkettä annetaan vahingossa liikaa, kuin että tehdään tahallaan täysin kaikkia ohjeita vastaan, tietäen, että sillä vaarannetaan toisen henki.[/QUOTE]

Jeps, kyllä vain! Kirjoitin lähinnä niille jotka epäilivät ettei saman potilaan kohdalle voi sattua useampaa lääkäriä, jotka tekevät jonkinlaisia/tasoisia hoitovirheitä.
Meilläkin lapsi oli sairaalassa lääkärin vuoksi joka ei halunnut lukea toisen lääkärin (hoitovastuussa olevan) ohjeita papereista. Oli tiukasti omaa mieltään asiasta vaikka papereissa tiukasti kiellettiin tekemästä tiettyjä juttuja. Ei auttanut vaikka äitinä vaadin lukemaan papereita (tämä vain pahensi tilannetta), itkin, rukoilin (oli soittamassa vartioita paikalle). Jotkut lääkärit on ihan...piip!
Itse olen ammatiltani hoitaja ja voisin tehdä piiiitkän listan virheistä joita tiedän lääkäreiden tehneen. Useimmiten virheet ovat ihan inhimillisä, mutta valitettavasti välillä johtuvat asenne ongelmasta (tiedän kaiken), siitä että ei haluta kyseenalaistaa kolleegaa, kiireestä tai resurssien vähyydestä. Kaksi viimeistäkään ei mielestäni ole hyväksyttäviä syitä vaikka ne eivätkään olisi lääkärin valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27693927:
Jeps, kyllä vain! Kirjoitin lähinnä niille jotka epäilivät ettei saman potilaan kohdalle voi sattua useampaa lääkäriä, jotka tekevät jonkinlaisia/tasoisia hoitovirheitä.
Meilläkin lapsi oli sairaalassa lääkärin vuoksi joka ei halunnut lukea toisen lääkärin (hoitovastuussa olevan) ohjeita papereista. Oli tiukasti omaa mieltään asiasta vaikka papereissa tiukasti kiellettiin tekemästä tiettyjä juttuja. Ei auttanut vaikka äitinä vaadin lukemaan papereita (tämä vain pahensi tilannetta), itkin, rukoilin (oli soittamassa vartioita paikalle). Jotkut lääkärit on ihan...piip!
Itse olen ammatiltani hoitaja ja voisin tehdä piiiitkän listan virheistä joita tiedän lääkäreiden tehneen. Useimmiten virheet ovat ihan inhimillisä, mutta valitettavasti välillä johtuvat asenne ongelmasta (tiedän kaiken), siitä että ei haluta kyseenalaistaa kolleegaa, kiireestä tai resurssien vähyydestä. Kaksi viimeistäkään ei mielestäni ole hyväksyttäviä syitä vaikka ne eivätkään olisi lääkärin valintoja.

Anteeks vaan, mutta olet hoitaja etkä osaa kirjoittaa "diagnoosia"? :D

[QUOTE="vieras";27693943]Anteeks vaan, mutta olet hoitaja etkä osaa kirjoittaa "diagnoosia"? :D[/QUOTE]

No voi anteeksi. Kuten huomasit toisessa kohdassa kirjoitin ihan oikeinkin. Kas virheitä sattuu hoitajillekkin, tee valitus!

Kyllä ne lääkärit virheitä tekee, muistan kuinka ystäväni sai eläimistä voimakkaan allergisen reaktion niin että hänen jalkansa ja päänsä (kasvot) turposivat pahasti. Tämä tapahtui toistuvasti eri asteisena turpoamisena. Tämän näin ihan omin silmin. Ystäväni kävi lääkärissä asian johdosta pariin kertaan saadakseen jotain apua, ja sai lähetteen mielenterveyspolille.

Alkuperäinen kirjoittaja virheitä ja vähättelyä;27693995:
Kyllä ne lääkärit virheitä tekee, muistan kuinka ystäväni sai eläimistä voimakkaan allergisen reaktion niin että hänen jalkansa ja päänsä (kasvot) turposivat pahasti. Tämä tapahtui toistuvasti eri asteisena turpoamisena. Tämän näin ihan omin silmin. Ystäväni kävi lääkärissä asian johdosta pariin kertaan saadakseen jotain apua, ja sai lähetteen mielenterveyspolille.

Tämäkin virhe on täysin eri luokkaa ap:n väittämän virheen kanssa. Tommoset vaivat voivat olla lääkärille vaikeita, jotka eivät ole päällä itse tutkintatilanteessa vaan pitää koittaa keksiä diagnoosi potilaan kertomuksen perusteella. Ei sillä, että oudoltahan tuo kuulostaa ja varmastikin hoitovirhe.

Mun mielestä tässä jutussa mättää joku. Siis eikai kukaan vanhempi voi jättää noinkin vakavaa asiaa kuin maitoallergia selvittämättä, jos lapsi oireillut 7kk iästä lähtien.

Mitenköhän alkuperäinen kirjoittaja olisi sitten korvannut tämän maidon 7kk iästä alkaen? Itse epäillessäni maitoallergiaa 4kuisella piltilläni mun tuli lopettaa imettäminen ja siirtyä apteekista saatavaan maidonkorvike erityisvalmisteeseen, tosin täysimetyksellä en ollutkaan vaan osittais. Nää tuotteet ei oo mitään halpoja ilman Kelan korvausta ja diagnoosia.
Miten on turvattu kalsiumin riittävä saanti 1v lähtien, vai onko maitotuotteet vain jätetty pois tietämättä lisävalmisteista?

Sitten tämä, että polilla "näyttänyt siltä ettei lapsi saanut henkeä". Näyttänyt siltä? Ja lapsi tulee MAITOALTISTUKSEEN erikoissairaanhoidon piiriin ja lääkäri, joka kys. pkl:llä työskentelee, antaa lapselle ensimmäiseksi maitolasillisen, jolla lähtee allergiaa varmistamaan?
Ei, ei ja ei..

[QUOTE="vieras";27694047]Tämäkin virhe on täysin eri luokkaa ap:n väittämän virheen kanssa. Tommoset vaivat voivat olla lääkärille vaikeita, jotka eivät ole päällä itse tutkintatilanteessa vaan pitää koittaa keksiä diagnoosi potilaan kertomuksen perusteella. Ei sillä, että oudoltahan tuo kuulostaa ja varmastikin hoitovirhe.[/QUOTE]

Joo niin on ihan eri luokkaa ap:n jutun kanssa, mutta lähinnä osoitettu niille jotka uskovat sokeasti että hoitohenkilöt toimii aina oikein. Kyl me naureskeltiin kaverin kanssa tolle "diagnoosille" ja lopulta ystävä tyytyi napsimaan omatoimisesti allergialääkkeitä ja unohti käydä koko lekurilla.

Ap:n toivon tekevän valituksen tapahtuneesta, todellakin.

Joo niin on ihan eri luokkaa ap:n jutun kanssa, mutta lähinnä osoitettu niille jotka uskovat sokeasti että hoitohenkilöt toimii aina oikein. Kyl me naureskeltiin kaverin kanssa tolle "diagnoosille" ja lopulta ystävä tyytyi napsimaan omatoimisesti allergialääkkeitä ja unohti käydä koko lekurilla.

Ap:n toivon tekevän valituksen tapahtuneesta, todellakin.

Ei täällä kukaan usko sokeasti, että hoitohenkilökunta toimii aina oikein. Hoitovirheitä tapahtuu jatkuvasti, mutta ap:n kuvailema hoitovirhe on jo sen verran räikeä, että tälläinen on todella, todella harvinaista. Valviran sivuilta voi käydä lukemassa hoitovirheitä, sieltä ei löydy yhtään näin pahaa tapausta.

Saihan aloittajan lapsi adrenaliini kynään reseptin? Se täytyy pitää AINA mukana ja ohjeistaa myös lasta hoitavat aikuiset sen käyttöön.

Jos lapsi saa kotona maitoa, niin kannattaa soittaa heti ambulanssi.

Minä en luota hoitajiin enkä lääkäreihin ihan helposti. Liian Montana hotovirhettaä on tullut todistettua. Hoitajat varsinkin ovat ylityöllistettyinä usein hyvin välinpitämättömiä työhönsä ja ammattietiikan ylläpitoon. Usein olemhuomannut, että itse tiedän sarauksistani enemmän kuin hoitohenkilökunta. Jos olisiko esim. Hoitaja, kyllä minua kiinnostaisi enemmänkin Ottaa selvää sairauksista ja niiden hoidosta kun Mitä peruskoulutus tarjoaa...

http://www.potilaanoikeudet.fi/oikeus-hakea-korvausta-potilasvahingosta/

Tee valitusta varsinkin neuvolan lääkäristä!!!

[QUOTE="nih";27693359]Muutama lapsi voisi säästyä hengissä jos noista lääkäreistä tehdään useampi valitus ja lopulta joutuvat tuomiolle. Virhe oli hengenvaarallinen ja vika oli molemmissa lääkäreissä.[/QUOTE]

Tuollaisesta virheestä lääkäri ei saa yhtikäs mitään vaikka olisi useampi valitus. Sinullakaan ei tietoa miten tämä homma hoituu. Toinen taho voi olla sitämieltä,että hoitovirhe sattunut ja korvauksen alainen,mutta sitten tuleekin Valvira peliin ja kuinkas monta valitusta menee kääkärille asti edes huomautuksena. Huh,huh

Pitää tapahtu ajo paljon vakavampaa ja silloinkin tulee vain huomautus tai oikestaan keskustelu,et soo,soo, noin ei saa tehdä enää

Alkuperäinen kirjoittaja Mettäkylässätuulee;27693637:
Kirjoitin jo edelliselle sivulle, valitin potilasvakuutuskeskukseen ja korvauksia poika sai tonnin verran.

Maitoallergia ja se kun poika oli tunkenut vuoden ikäisenä ( arvio ) superlonin palaasen nenään ja haisi 8kk märäntyneelle, joka kuukausi oltiin lääkäreillä,eikä kukaan tehnyt mitään muuta kuin antoi uuden antibioottikuurin keuhkoputkentulehduksiin,korvatulehduksiin ja keuhkokuumeen rajamailla oleviin tiloihin. Silloin meni usko lääkäreihin,kun eivät kertaakaan katsoneet edes nenään. Yksityislääkäri sitten heti sanoi kerrottuani tulo syyn,että tällaisissa tapauksissa syy johtuu lähes poikkeuksetta et nenässä on vieras esine/asia.

teillä korvauksen peruste?

[QUOTE="plääh";27694633]Tuollaisesta virheestä lääkäri ei saa yhtikäs mitään vaikka olisi useampi valitus. Sinullakaan ei tietoa miten tämä homma hoituu. Toinen taho voi olla sitämieltä,että hoitovirhe sattunut ja korvauksen alainen,mutta sitten tuleekin Valvira peliin ja kuinkas monta valitusta menee kääkärille asti edes huomautuksena. Huh,huh

Pitää tapahtu ajo paljon vakavampaa ja silloinkin tulee vain huomautus tai oikestaan keskustelu,et soo,soo, noin ei saa tehdä enää[/QUOTE]

Jeps. Tiedän tapauksen jossa potilas meni umpparileikkaukseen. Samalla kirurgi vahinkossa sohaisi veitsellä suolen rikki. Seurasi verenmyrkytys. Kun potilas heräsi kirurgi kävi itse pahoittelemassa tilanteesta, kertoi tehneensä virheen ja että ehdottomasti pitää valittaa. Teki jopa todistuksen valituksen mukaan siitä että on syypää virheeseen. sairaalassa olo oli pitkä, potilas välillä jopa koomassa ja joutui lopulta jopa opettelemaan uudestaan kävelemään.
Valitukset laitettiin lopulta todistuksineen eteenpäin ja tadaa... vastaus oli kielteinen. Virhettä ei ole tapahtunut, suoli olisi kuulemma voinut puhjeta muutenkin (terve suoli siis)!!

Hyvä aloittaja. Lapsi EI ole saanut anafylakstistashokkia. Jos näin olisi, niin lapsi EI olisi nyt kotona, vaan häntä seurattaisiin lastenosastolla yön yli. Olen itse vastaavassa yksikössä työssä ja jokainen anafylaktisen shokin saanut lapsipotilas todellakin ON sairalassa osastoseurannassa mahdollisten jälkioireiden vuoksi.

Lisäksi maitoaltistus aloitetaan AINA limakalvosivelyllä tai 1ml maitoa suun limakalvoille. Yhden annoksen välillä odotetaan paikasta riippuen 30min-1h ja annosta lisätään 1ml.

Kun altistus lopetetaan, niin lapsi on poliseurannassa vähintään KAKSI tuntia. missään nimessä yhden tunnin kuluttua ei pääse anafylaktisen shokin saanut lapsi kotiin.

Miehesi on ymmärtänyt asian nyt todella väärin.

Tästä kommentista paistaa läpi mahtavasti, millainen suhtautuminen julkisella puolella on jokaiseen ihmiseen. "Me emme tee virheitä. Te ymmärrätte väärin". Niin Neuvostoliittoa, että riemastuttaa koko päiväni.

Tästä kommentista paistaa läpi mahtavasti, millainen suhtautuminen julkisella puolella on jokaiseen ihmiseen. "Me emme tee virheitä. Te ymmärrätte väärin". Niin Neuvostoliittoa, että riemastuttaa koko päiväni.

Ei meistä kaikki ole tuollaisia :D. Kyllä mitä on hoitoalalla paljon, keiden hyvään ammattitaitoon kuuluu myös:

1. Tiedostaa, että jokainen meistä tekee virheitä, ihmisiä kun ollaan. Tämä onkin erittäin tärkeää tiedostaa omat virheet ja mokat.

2. Tiedämme sen haasteen, miten eritavalla tässä(kin) maassa ihmisiä hoidetaan, vaikka kunnallisella puolella luulisi olevan tasa-arvo ja yhteiset pelisäännöt. Kun niitä yhteisiä pelisääntöjä ei aina ole edes saman kunnan sisällä.

3. Asiaksta ja hänen omaistaan ei väheksytä. Esimerkiksi ap:n kertomassa tilanteessa hengitysongelmat ovat kokijalle AINA pelottava tilanne ja kokija kokee tilanteen henkeään uhkaavana, samoin pienten lasten vanhemmat. Hoitoalan ammattilainen toki ymmärtää tämän subjektiivisen kokemuksen, eikä väheksy sitä, vaikka tietääkin, ettei hengenvaaraa ole. Tämä koskee palstaakin, jos kerran esiintyy täällä hoitoalan ammattilaisena, toimii silloin oman ammattitaidon mukaan

4. Tiedämme myös miten lääkärikin on vain ihminen ja voi sortua, jopa suuriinkiin ylilyönteihin ja asiakkaan kokemuksien väheksyntään. Ammattitaitoinen hoitaja ei koskaan noudata sinisilmäisesti kaikkia lääkärin määräyksiä, vaan miettii omillakin aivoilla. Paljon on vältetty hoitovirheitä, kun hoitaja on kyseenalaistanut lääkärin toimet.

5. Tiedämme kielimuurin tuoman haasteen, se tuo monenlaisia haasteita kentälle...

Toki hyvään ammattitaitoon kuuluu paljon, paljon muutakin.

Tällaisella palstalla, jossa nimettömänä kirjoitetaan, vaikka olisi rekkautunut nimimerkkikin, itse suhtaudun kyllä varauksella kaikenlaisiin ammattihenkilöiden kommentteihin. Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa mikä tahansa. tällaisella palstalla on todellisuutta helpompi olla vale lääkäri tai hoitaja!

Mun mielestä tässä jutussa mättää joku. Siis eikai kukaan vanhempi voi jättää noinkin vakavaa asiaa kuin maitoallergia selvittämättä, jos lapsi oireillut 7kk iästä lähtien.

Mitenköhän alkuperäinen kirjoittaja olisi sitten korvannut tämän maidon 7kk iästä alkaen? Itse epäillessäni maitoallergiaa 4kuisella piltilläni mun tuli lopettaa imettäminen ja siirtyä apteekista saatavaan maidonkorvike erityisvalmisteeseen, tosin täysimetyksellä en ollutkaan vaan osittais. Nää tuotteet ei oo mitään halpoja ilman Kelan korvausta ja diagnoosia.
Miten on turvattu kalsiumin riittävä saanti 1v lähtien, vai onko maitotuotteet vain jätetty pois tietämättä lisävalmisteista?

Alle 1-vuotiaalle annetaan äidinmaitoa, jos vauva on ollut täysimetyksellä. Se edellyttää, että äiti on itse maidottomalla ruokavaliolla. Yli 1-vuotiaalle voi juottaa vaikka oatly-kaurajuomaa, jota saa ilman reseptiä ruokakaupasta. Siinä on yhtä paljon kalsiumia kuin tavallisessa lehmänmaidossa.
Kotihoidossa ei tosiaan tarvitse mitään todistuksia allergiasta, jos ei käytetä apteekin maitoja.

• Tykkää
Reactions: Lokki ja Millenia
Ööööh....

Eli lapsenne on vakavasti maitoallerginen ja saanut muun muassa hengenahdistusta ja veriripulia. Lasillinen maitoa saa hengityksen pysähtymään. Lapsi ei ole saanut kotona maitoa 7 kk jälkeen muuta kun pikkumäärinä joilla oireet on todettu. Silti sovitte hoitopaikan kanssa että normaali maitoa sisältävä ruoka käy, kunhan maitoa ei juoda???? Ja vielä annatte olla tällä ruokavaliolla 4 viikkoa, jona aikana kärsii vakavista oireista?

Joo niin varmaan.

Ööööh....

Eli lapsenne on vakavasti maitoallerginen ja saanut muun muassa hengenahdistusta ja veriripulia. Lasillinen maitoa saa hengityksen pysähtymään. Lapsi ei ole saanut kotona maitoa 7 kk jälkeen muuta kun pikkumäärinä joilla oireet on todettu. Silti sovitte hoitopaikan kanssa että normaali maitoa sisältävä ruoka käy, kunhan maitoa ei juoda???? Ja vielä annatte olla tällä ruokavaliolla 4 viikkoa, jona aikana kärsii vakavista oireista?

Joo niin varmaan.

Hoitopaikan ei tarvitse tarjota mahdotonta ruokaa ilman lääkärintodistuksia. Olisko ap:n pitänyt olla palkattomalla kuukauden että ei tarvitse viedä lasta hoitoon? Vai viedä omat eväät?

Uusimmat

Yhteistyössä