Uusien vaatteiden pesu ennen käyttöä - onko paljonkin niitä jotka eivät pese?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ruuth";27813156]" Alkuperäinen kirjoittaja "ruuth"
Kauheaa ajatella, että joku pukee uudet vaatteet vauvallekin ilman pesua. Minusta ne vaan on pestävä, siis minun itseni. Ties missä pyörineet ja kaikki se myrkkyjämä...:/

noin kun ajattelee niin ei voi mennä ulos ovesta. Ties mitä myrkkyjä siellä on!"

No todellakin voin mennä ulos ja kyllä suojelen vastasyntynyttä sellaiselta mitä voin. Ei ole silti meidän elämää haitannut, vaikka joissakin asioissa tarkka olen! Vaatteiden pesu on aika pieni vaiva. Välillä epäilen juuri näitä aiheuttajiksi kun vanhemmat pohtivat miksi vauvan maha on näppyä täynnä...:/[/QUOTE]

mä en ikinä pese uusia vaatteita, en omia, en miehen, en taaperon enkä vauvan. Ei ole ollut minkäänlaisia näppyjä tai iho-ongelmia kenelläkään meistä, päinvastoin. Lasten ihoa on neuvolassa kehuttu aina erinomaiseksi.

En koskaan pese vaatteita ennen käyttöä, vauvan vaatteet olen pessyt, yleensä kuitenkin se menee niin että lapsi ei pidä vaatetta kun päivän tai kaksi ja sotkee ja sitten se menee pesuun. Jos ostan käytettynä esim kirppikseltä niin sillon pesen aina ennen käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmyyttä;27813202:
Ehkä tyhmin argumentti ikinä, että "ollaan hengissä edelleen". Ei taida olla ihan tuttu juttu aineiden kertyminen elimistöön...Voi tyhmyyttä ja tietämättömyyttä, mutta eipä se koulutustaso taida kovin korkea täällä palstalla ollakaan ;)
Ajatteletteko te jotenkin että se vaikutus tulee samantien - ja olisitteko ylipäänsä valmiita aiheuttamaan vaikkapa vauvalle voimakkaan iho- tai muun reaktion laiskuuden takia.

No eipä ole 32 vuoteen mitään tullut. Vaarallisempaa tuolla kaupungissa on hengittää kuin jättää vaatteet pesemättä.

Hyh, ettekö haista miltä vaatekaupoissa aina haisee? Vaatteet käsitellään vahvoilla kemikaaleilla, ja oliko tässä muutama vuosi sitten myös kolme sukupolvea käsittänyt tutkimus jossa mitattiin eri kemikaalipitoisuuksia ihmisissä ja nuorissa niitä oli paljon!

Itse pesen aina uudet tekstiilit, ja usein vielä erikseen, sillä monet vaatteet värjäävät. Taaperon uudet vaatteet pesen ensin käsin nähdäkseni, paljonko väriä niistä irtoaa. Kokemukseni perusteella Tutan vaatteet värjäävät ihan tolkuttomasti! En siis halua tällaisia "helmiä" saatuttamaan muita pesussa olevia vaatteita. Pienelle vauvalle hankin vaaleita vaatteita, sillä ajattelin, että niistä lähtee vähemmän kemikaaleja. Eräs lääkäri muuten kertoi, että tutkimuksen mukaan vaaleissa lakanoissa nukkuvat elävät pidempään =) ehkä tämä puhuu sen puolesta =)

Mutta ennen siis otin tietenkin kaikki vaatteet uutena käyttöön, sitten jotenkin tajusin kuinka kemikaalikyllästettyjä ne ovat ja nyt en ikipäivänä laita mitään päälle ilman pesua. Haju kertoo paljon.

[QUOTE="Ccc";27813550]No eipä ole 32 vuoteen mitään tullut. Vaarallisempaa tuolla kaupungissa on hengittää kuin jättää vaatteet pesemättä.[/QUOTE]

kuinka moni aajttelee mitä kemikaaleja ne ihovoiteet, meikit ym siältävät, niisä vasta myrkkyjä onkin.

kuinka moni aajttelee mitä kemikaaleja ne ihovoiteet, meikit ym siältävät, niisä vasta myrkkyjä onkin.

Minä ajattelen tuon vaatepesun lisäksi myös tätä. Meikkejä käytän vähän ja nekin tarkkaan valittuja. Ihovoiteina parhaimpia ovat esim. extra virgin coconutoil tai ihan perus oliiviöljy! Enkä ole mikään viherluomupiiperö vaan haluan välttää turhia kemikaaleja...

[QUOTE="Vieras";27812908]Pesettekö uudet vaatteet ja muut tekstiilit ennen käyttöä? Minä pesen aina kaikki vaatteet ja tekstiilit ennen käyttöä. Tulevat ties mistä kaukomailta täynnä väriainejäämiä ja homeenestoaineita. Poikkeuksena kengät ja jotkut ulkovaatteet, joita en pese, mutta tuuletan kyllä ennen käyttöä.

Tuli tämä mieleen jouluna kun annoin ystäväperheen lapsille vaatteita mm. farkut ja paitoja ja ottivat ne heti käyttöön ja farkut haisivat vielä "uudelle" eli jollekin kemikaalille. Monella myös lakanat ja äitiyspakkauksen vaatteet otetaan suoraan paketista käyttöön, vaikka monesti mm. lakanat on käsitelty formaldehydillä![/QUOTE]

Pesen uutena vain yöpaidat.

pesen kaikki lakanat, pyyhkeet, lastenvaatteet, omat vaatteet, alusvaatteet, sukat ym. poikkeuksena ulkovaatteet ja jotkut arat neuleet, muutta niidenkin alla pidän jotain ohuempaa puseroa.
inhottaa ne kemikaalit ja se haju mitä uusissa vaatteissa on :x

Pesen lasten vaatteet, lakanat, pyyhkeet ja sellaiset omat vaatteet jotka tulee selvästi kosketukseen ihon kanssa. Muuten koitan säästellä uusia vaatteita, sillä monet neuleet yms. kulahtaa jo ekassa pesussa.

Mä pesen lasten vaatteet (ulkovaatteita ja joskus sukkia lukuunottamatta) sekä miehen vaatteet (atooppinen) ja kaikki lakanat ja pyyhkeet.
Omia vaatteita pesen vain satunnaisesti, jos haisevat kemikaaleille tms.

Vauvan vaatteet pesen, jotkut isomman (3,5v) lapsen vaatteet pesen, lakanat / pyyhkeet pesen, mutta omia ja miehen vaatteita ei pestä.. Paitsi alkkarit ja rintsikat.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmyyttä;27813792:
:headwall:
ja se onkin loistosyy lisätä kemikaalikuormitusta vielä vaatteidenkin osalta...?

Sinänsä ymmärrän Rollolaisen pointin, koska ihmisillä on välillä aivan irrationaalisia pakkomielteitä. Joku saattaa esimerkiksi syödä miten sattuu, polttaa tupakkaa, käyttää vahvoja pesuaineita, meikkejä, hajuvesiä, hiusvärejä jne jne, mutta kaikki vaatteet on pakko pestä ennen käyttöönottoa, kun niissä on kemikaaleja. Onhan tuo tavallaan hassua.

Ihan sama asia, kun Hesburgerissa tilaa jonkun megasuperhyperaterian, mutta tietenkin light-kolalla, kun tavallisessa on niin kovin paljon kaloreita.

Tai paasaa muille siitä, kuinka tärkeää on erotella biojätteet sekajätteestä, mutta samalla harrastaa shoppailua, matkustelua, inhoaa julkisilla matkustamista jne.

Tai

Tai

Tai...

[QUOTE="vieras";27814125]Sinänsä ymmärrän Rollolaisen pointin, koska ihmisillä on välillä aivan irrationaalisia pakkomielteitä. Joku saattaa esimerkiksi syödä miten sattuu, polttaa tupakkaa, käyttää vahvoja pesuaineita, meikkejä, hajuvesiä, hiusvärejä jne jne, mutta kaikki vaatteet on pakko pestä ennen käyttöönottoa, kun niissä on kemikaaleja. Onhan tuo tavallaan hassua.

Ihan sama asia, kun Hesburgerissa tilaa jonkun megasuperhyperaterian, mutta tietenkin light-kolalla, kun tavallisessa on niin kovin paljon kaloreita.

Tai paasaa muille siitä, kuinka tärkeää on erotella biojätteet sekajätteestä, mutta samalla harrastaa shoppailua, matkustelua, inhoaa julkisilla matkustamista jne.

Tai

Tai

Tai...[/QUOTE]

No mulla on kyllä noiden vaatekemikaalien kanssa ihan sama homma kuin muidenkin kemikaalien ja lisäaineiden. Eli katson mitä suuhuni laitan, päälleni puen ja sudin, en polta enkä juo, lajittelen jätteet jne. joten enköhän ota huomioon aika paljon ja pidän huolta ympäristöstäni ja samalla myös yhteiskuntakelpoisuudestani enkä aiheuta itselleni sairauksia mm. tupakan aiheuttamia sairauksia ja taakkaa veronmaksajille on vaikea välttää jos tupakoi...

Pesen lapsen kaikki vaatteet, myös ulkovaatteet ennen käyttöä. Mielummin ostan käytettynä, kun niistä myrkyt on jo moneen kertaan pesty pois. Tottakai myös lakanat, peitot jne. pestään ennen käyttöä. Pikkuvauva-aikaan pesin myös lelut ennen antoa lapselle. Tästä olen nyt vähän joustanut ja pääasiassa kyllä puuleluilla nykyään leikitäänkin.

Vältän lapsella myös kaikkia muita kemikaaleja, esim. pesuaineita, puhdistuslappuja, rasvoja jne. käytetään todella harvoin. Muovipurkkeja ei lämmitetä mikrossa, lapsen ruoka on mahdollisimman tuoretta ja luomua, ei eineksiä jne. Lapsen astiat sentään pesen nykyään astianpesukoneessa, pikkuvauva-aikaan vältin sitäkin.

[QUOTE="Neiti";27814215]Pesen lapsen kaikki vaatteet, myös ulkovaatteet ennen käyttöä. Mielummin ostan käytettynä, kun niistä myrkyt on jo moneen kertaan pesty pois. Tottakai myös lakanat, peitot jne. pestään ennen käyttöä. Pikkuvauva-aikaan pesin myös lelut ennen antoa lapselle. Tästä olen nyt vähän joustanut ja pääasiassa kyllä puuleluilla nykyään leikitäänkin.

Vältän lapsella myös kaikkia muita kemikaaleja, esim. pesuaineita, puhdistuslappuja, rasvoja jne. käytetään todella harvoin. Muovipurkkeja ei lämmitetä mikrossa, lapsen ruoka on mahdollisimman tuoretta ja luomua, ei eineksiä jne. Lapsen astiat sentään pesen nykyään astianpesukoneessa, pikkuvauva-aikaan vältin sitäkin.[/QUOTE]

käsinpesu on ekologisempaa. vältät tietenkin autolla ajoakin? se vasta saastuttaakin

[QUOTE="Neiti";27814215]Pesen lapsen kaikki vaatteet, myös ulkovaatteet ennen käyttöä. Mielummin ostan käytettynä, kun niistä myrkyt on jo moneen kertaan pesty pois. Tottakai myös lakanat, peitot jne. pestään ennen käyttöä. Pikkuvauva-aikaan pesin myös lelut ennen antoa lapselle. Tästä olen nyt vähän joustanut ja pääasiassa kyllä puuleluilla nykyään leikitäänkin.

Vältän lapsella myös kaikkia muita kemikaaleja, esim. pesuaineita, puhdistuslappuja, rasvoja jne. käytetään todella harvoin. Muovipurkkeja ei lämmitetä mikrossa, lapsen ruoka on mahdollisimman tuoretta ja luomua, ei eineksiä jne. Lapsen astiat sentään pesen nykyään astianpesukoneessa, pikkuvauva-aikaan vältin sitäkin.[/QUOTE]

Enkä mielestäni ole mikään viherpiipertäjähippi tai muutenkaan luomuäiti, vaan ihan tavallinen kansalainen, joka noudattaa neuvolan ohjeita :)

Yhteistyössä