3,5-vuotias jatkaa päivähoidossa 7h/vrk 10vrk/kk vauvan synnyttyä - mitä mieltä olet tällaisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cvbvc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan kuin elävästä elämästäni. Meillä toinen syntyi kun esikoinen oli 3,5 ja hänellä oli just tollainen soppari. Vein pojan kuitenkin yleensä vasta aamutoimien jälkeen ysiksi ja hain vauvan unien aikana klo 15 himaan. Tarhaan oli silloin matkaa 200m ja itse kärsin synnytyksen jälkeisestä lievästä masennuksesta.

Äiti haluaa säilyttää hoitopaikan ja ehkä vähän hengähtää. Ajattelee kenties, että lapsi jää jostain paitsi tai ei kehity sosiaaliseksi jos ei ole ryhmässä. Ja kaipaa kavereita. Normi ratkaisu kai useimmilta.

En tajua, mitä järkeä maksaa päivähoitomaksua, kun on muitakin vaihtoehtoja "virikkeille". Esim. meidän pikkukaupungissa joka päivä auki oleva avoin päiväkoti, kerhot 3 tuntia 3xviikossa ja mahdollisuus jättää hoitoon kerhoon pidemmäksi aikaa maksamalla tuntimaksua. Muuten kaikki on maksutonta toimintaa.

Me tehtiin noin, paitsi että päivät oli lyhyempiä ja niitä oli vähemmän. Haluttiin säilyttää paikka loistavassa päiväkodissa (yksityinen, ei hoitotakuuta) ja varmistaa että kuopuskin aikanaan pääsisi samaan paikkaan.

Mitä järkeä repiä esikoinen tutusta päikystä kerhoon, ja sitten ties mihin päikkyyn myöhemmin?

Meillä oltiin näin kunnes jäin hoitovapaalle, ja täällä ei se maksu päätä huimannut vaikka täydet meneekin. 10 päivää oli 120 e ja siitä puolet vielä pois kun oli alle 6 tuntia eli 60 e kolmevuotiaalle ruoka ja hoito 10 päivänä kuussa ja oli aikaa tehdä vaikka mitä vauvan kanssa. 6e päivä ja se sisälsi ruoan ja välipalan...

[QUOTE="Neiti";27841722]En tajua, mitä järkeä maksaa päivähoitomaksua, kun on muitakin vaihtoehtoja "virikkeille". Esim. meidän pikkukaupungissa joka päivä auki oleva avoin päiväkoti, kerhot 3 tuntia 3xviikossa ja mahdollisuus jättää hoitoon kerhoon pidemmäksi aikaa maksamalla tuntimaksua. Muuten kaikki on maksutonta toimintaa.[/QUOTE]

Toi on todella hienoa jos on tollaisia mahdollisuuksia, meillä ei ollut. Kerho olisi ollut automatkan päässä ja tarhaa taas näkyi ikkunasta. Ja todellakin maksoin ihan mielelläni sen maksun (tais olla silloin 100 eur/kk) että sain pitää loistavan tarhapaikan :)

En tajua. Kerhot on keksitty. Itse otin 5v pois päiväkodista kun vauva syntyi. kerran kävi viikossa kerhossa ja kaksi kertaa viikossa perhekerhossa. Ihan oli riittävästi tekemistä ja vauvan kanssa meni paljon aikaa touhuillessa.

Tuollainen järjestely olisi helpottanut omaa väsymystäni suuresti. Olisin saanut nukkua edes vauvan päiväunien ajan.

Esikoisen kerho kesti vain 2 h. Sinne kuljetukset vain stressasivat ja sekoittivat päivärytmin.

[QUOTE="Elina";27841783]Tuollainen järjestely olisi helpottanut omaa väsymystäni suuresti. Olisin saanut nukkua edes vauvan päiväunien ajan.

Esikoisen kerho kesti vain 2 h. Sinne kuljetukset vain stressasivat ja sekoittivat päivärytmin.[/QUOTE]

Tuo on ihan totta! Meillä esikoinen kulki 2krt/vko kerhossa ja olihan se aika ressaavaa, kun piti kelloakin vahtia koko ajan.

• Tykkää
Reactions: Pill*mehu
En tajua. Kerhot on keksitty. Itse otin 5v pois päiväkodista kun vauva syntyi. kerran kävi viikossa kerhossa ja kaksi kertaa viikossa perhekerhossa. Ihan oli riittävästi tekemistä ja vauvan kanssa meni paljon aikaa touhuillessa.

Miten se on lapsen parhaaksi, vaihtaa tuttu päikky vieraaseen kerhoon (tässä tapauksessa kahteen erilliseen)? Ei meilläkään lapsi tuota enempää ollut päiväkodissa. Mikä autuaaksi tekevä paikka se kerho on, vs. päiväkoti?

[QUOTE="vieras";27841815]En ole juuri mitään mieltä, kun tuo on niin normaalia. Itse varmaan pitäisin maksimissaan puolipäivää mutta en tuomitse.[/QUOTE]

Montako tuntia on puoli päivää? 3h? Siinähän pitää rampata edestakaisin, mitä se auttaa?

Ihan ok.

Meillä 2v olisi aloittanut päivähoidon 6h/pv, 2pv/vko jo nyt tammikuussa jos olisi saanut toivomamme päiväkotipaikan. Ei saanut joten jäädään odottelemaan, elokuussa sitten aloittaa 2v9kk iässä.

Kiitos vastauksista!

Olen toki miettinyt myös muita mahdollisuuksia, mutta esikoinen on tosiaan ollut jo 1,5 vuotta samassa yksityisessä, aivan loistavassa päiväkodissa, ja tuntuisi hölmöltä vaihtaa hoitopaikkaa johonkin aivan toiseen, kun päiväkoti on ihanan pieni, hoitajat eivät vaihdu ja ovat lapselle tärkeitä (myös muut kuin omahoitaja) sekä lapsen kaverit on siellä. Ehkä jostakusta tuntuu hullulta ajatella, että 3,5-vuotiaalla on jo kavereita, mutta ei jäänyt epäselväksi meiltä vanhemmilta että joululomalla (3 viikkoa) esikoisella oli aivan hurja ikävä kavereitaan, ja lähes päivittäin pyysi päästä hoitoon. Eivät äiti ja isi olleet tarpeeksi kivoja ja kekseliäitä leikkikavereita, vaikka parhaamme yritimme.

Ennakoin jo etukäteen sitä, mitä tapahtuisi jos uhmaikäinen joutuisi (kyllä, käytän tarkoituksella juuri tuota sanaa) olemaan päivät pitkät ehkä itkuisen vauvan ja väsyneen äidin kanssa, vauva roikkuisi tissillä tunteja päivästä, jolloin esikoisen leikittäminen olisi pakoltakin aika kömpelöä/mahdotonta... Temperamenttinen esikoinen olisi varmaan kirvesmurhaamassa vauvaa ja äitiä muutaman viikon päästä! :D Toki esikoinen on kotona isän isyysvapaan ajan (3 viikkoa), mutta sen jälkeen päivät olisivat otsikon mukaiset.

Selittelyä sen verran vielä, että päiväkoti on sen verran suuren matkan päässä, että katsomme kätevämmäksi mieheni vievän esikoisen kahdeksaksi hoitoon lähtiessään itse töihin (minulla ei ole autoa tai korttia), ja itse hakisin hänet sitten vauvan kanssa kotiin viimeistään klo 15 (silloin esikoinen saisi rauhassa herätä päiväunilta, syödä välipalan ja ehtisi olla vielä pihallakin toisen kerran päivän aikana). Päiväkodista toive onkin ollut, että lasta ei saisi edes hakea ennen klo 14, joten päivät menisivät sen vuoksi tuon pituisiksi. Toki jos myöhemmin siltä tuntuu, voinen myös itse viedä lasta aamuisin myöhemmin hoitoon noin liikunnan kannalta ajateltuna! :)

[QUOTE="Jenis";27841737]Me tehtiin noin, paitsi että päivät oli lyhyempiä ja niitä oli vähemmän. Haluttiin säilyttää paikka loistavassa päiväkodissa (yksityinen, ei hoitotakuuta) ja varmistaa että kuopuskin aikanaan pääsisi samaan paikkaan.

Mitä järkeä repiä esikoinen tutusta päikystä kerhoon, ja sitten ties mihin päikkyyn myöhemmin?[/QUOTE]

Ihan sama homma meillä, tullaan pitämään paikka ihan sen takia, kun ei haluta mihinkään kunnalliseen laitokseen sitten molempia. Pidetään esikko kotona ainakin kuukauden verran kun vauva on syntynyt ja sen jälkeen 1-2krt/vko hoitoon, 6-7h/pv.

Ens syksynä sit varmaan alkaa kerhoilla. Mutta musta nyt alkuun helpompi että on pidemmän päivän hoidossa. Tuskaa ois raahautua vaunuilla parin kilsan päähän jo heti kolmen tunninpäästä. Kun vauva roikkuu tissillä. Saa itsekin nukuttua välillä päikkärit kun on hoidossa sen 7 tuntia silloin kun on... Joten siis suosittelen positiivisesti...

Kyse on kuitenkin kymmenestä päivästä per kuukausi. Ei se paha ole.
Itse asiassa meillä on tytön kanssa saman verran hoitopäiviä sovittuna ja enimmäkseen olen kuitenkin päivät kotona (nukun päivällä kun yöllä olen käynyt töissä)

Hei, kiitos tästä avauksesta. Meille on syntymässä kuukauden päästä kolmas ja aijon jättää lapset päiväkotiin 10päivää kuukadessa puolipäivähoitoon eli 5h pvä. Itse ressaa huono omatunto joka soimaa, että lapset kärsii tästä järjestelystä. Minä ajattelen nimittäin tässä omaa napaa. tuntuu nimittäin etten millään selviä kolmen alle 4v kanssa kotona joten LAITAN ne kahtena päivänä päiväkotin. Ja miksi minusta tuntuu siltä että lapset kärsii? no koska ovat ilmaisseet (esikoinen etenkin) että tahtoisivat jo jäädä kotiin. Joka aamuinen päiväkotiin lähteminen on säätöä ja lievää taistelua. Lahjomalla ja houkuttelemalla lähtevät nyt kun on pakko, molemmat ollaan vielä töissä. Mutta ehkä sitten kun jää äippälomalle ja lapset saavat olla enemmän kotona, haluavatkin mennä parina päivänä päiväkotiin väsynyttä äitiä karkuun ;D

Jos joskus toinen saadaan niin meillä varmaan vastaava systeemi. Tai just 9-15 ja pari kertaa viikossa. Täällä ei ole kuin yksi perhekerho viikossa. Ja kaverit kiireisiä ettei edes ulkoilla kerkiä samaan aikaan meidän kanssa... Siks lapsi jo nyt pari päivää hoidos ja mä töis et edes joskus olis muitakin leikkikavereita kun äiti ja isi. Ja äidil muitakin juttunavereita kuin 2v ja isi.

Yhteistyössä