Mitä ajattelet ihmisestä joka "nauttii" laivalla kaurapuuroa ja omia eväsleipiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meilläkin on usein eväät mukana, ainakin lapselle ja sen verran itsellekin, että ei tarvi kaikkia välipalaleipiä kalliilla ostaa. Tukholman risteilyillä sitten aamupala ja ruoka paluumatkalle syödään ravintolassa.
Käydään Tax-freessa sen verran kuin on tarvis itseään hemmotella, mutta mitään kaljoja sieltä kanneta kotiin, kun on varaa ostaa ihan alkostakin.
Ei kaikkien laivamatkaan kuulu kallis ruoka, on siellä muutakin tekemistä varsinkin pienten kanssa, kylpyläpuolta ja leikkihuonetta, maissakin yleensä jotain ostoksia tehdään, on ihan kiva tietää, että sillä ruoan hinnalla voi ostaa itselleen vaikka kengät, kun se on jo tavallaan säästetty.

Silloin kun lapset olivat pieniä, niin kyllä meillä oli niille omia eväitä. Ei kylläkään kaurapuuroa, mutta miksei sitäkin voisi olla? Kolmen lapsen kanssa jollakin oli aina nälkä just siihen aikaan, kun ei vielä oltu menossa syömään tai sitten ruokailun aikana oli kaikkee niin mielenkiintoista, että lapset eivät malttaneet syödä. Siis olivat aina ihan nätisti ruokapöydässä, mutta ei ollut maittia ruualle. Sitten hytissä naristiin, että on nälkä. En viitsinyt mennä koko porukan kanssa kahvilaan, vaan söivät sitten eväitä. Illalla käytiin ihan normisti ravintolassa syömässä ja aamulla aamupalalla.

Persaukista porukkaa. Monessa vastauksessa vedotaan ja perustellaan laivahintojen kalleudella. Ellei ole varaa ostaa ruokaa, on varmaan aiheellista pysyä poissa laivoilta kokonaan.

Noin periaatteessa olen sitä mieltä, että kukin eläköön tyylillään. Mitäs se minulle kuuluu. Kunhan eivät aiheuta järjestyshäiriöitä.

Henkilökohtaisesti taas, sen kerran kun matkustan, niin hyvä ruoka on ISO osa matkan nautintoa. Ja haluan myös lapsieni oppivan käyttäytymään asianmukaisesti ravintoloissa ja kahviloissa. Siksi ruoat ja välipalat nautitaan niissä.

No vedenkeitin-jengiä en ymmärrä. Meillä on kerran ollut kaurahiutaleita lapselle mukana, kun lähdettiin iltalähdöllä ja puuroaika oli oikeastaan heti. Mikrossa kävin puuron tekemässä iltapalaksi mutta muut ruuat on kyllä tapana syödä siellä missä sitten ollaankin. Jotain evästä (esim. pillimehuja ja vesipullo) on lapselle aina kesällä mukana, ehkä myös keksejä tai jotain pientä mutta ateriat syödään kyllä ravintolassa.

15e per henki lihapullista ja muussista on järkyttävää. Nekin rahat voi pistää olutkeissiin niin säästöä tulee maahintoihin verrattuna. Säästöt voi pistää pörssiin ja hymyillä leveästi kun täällä valitetaan miten on paljon velkaa kun on tullut elettyä kuin sika vatukossa.

Minä olen yrittänyt lapsillekin opettaa, että kun mennään jonnekin niin mennään kunnolla. Silloin ei tarvitse eväsleipiä hytissä syödä. Silloin kun ollaan buffetissa niin silloin syödään eikä sitten hetken päästä norkoilla jotain rusinoita. Buffetin eväillä pärjää mainiosti seuraavaan aamupala pöytään. Välissä isommat tietysti saattaa jotain herkutella. Jokainen toki tyylillään, tämä on meidän perheen tapa kun matkustellaan. Ihan jo kotimaassakin. Kesälläkään ei tulisi mieleenkään ottaa automatkoille kuin juotavaa mukaan.

• Tykkää
Reactions: Zarppa ja moekoe
[QUOTE="vieras";27967852]Miksi sitten yleensä pitää lähteä koko helvetin laivalle jos ei ole varaa mihinkään muuhun kuin vain siihen risteilyn/hytin hintaan? Jättävätkö nämä kokkailijat myös kenties tax-free -ostoksetkin kokonaan tekemättä kun kerran rahat ovat niin vähissä ettei edes ruokaa voi ostaa valmiina?[/QUOTE]

Kun rahaa säästyy ruokailusta, voi ostaa isommalla summalla TaxFreesta. Eikä kyse välttämättä ole siitä, ettei olis varaa.

Tai

Pitäskö se auto lastata lentokoneeseen kun menee Ruotsiin vaikka sukuloimaan? Vai kenties ajaa Helsingistä Tukholmaan Haaparannan kautta?

En mitään ajattele. Paitsi no nyt tän ketjun takia rupesin miettiin mitä meistä ajatellaan. Me ollaan ihan keskituloisia, talo maksettu rahaa jää reilusti säästöön ja risteillään usein. Otan esim kun mennään iltalaivalla iltapalatarvikkeet mukaan ja ne syödään kun päästään laivaan. Ei rahan takia vaan siksi että päästään viettään sit aikaa leikkipaikkaan ja kauppaan. Mua ärsyttää mennä tuhlaan aikaa syömiseen kun sen voi tehdä alta pois heti. Seuraavana päivänä kyllä syödään laivan ruokia.

[QUOTE="Vieras";27967085]Mitä ajattelet ihmisestä joka "nauttii" laivalla kaurapuuroa ja omia eväsleipiä?
Piilimehut ja piltit sikseen, mutta mitä olet mieltä äidistä ja isästä joka syöttää lapsille eväitä hytissä jottaa säästää jokusen euron?[/QUOTE]

No ihmettelisin, mikseivät keksineet mitään kivempia eväitä. Miten jotain kaurapuuroa voi edes hytissä tehdä? Niin, kyllä minulle tulisi mieleen, etteivät oikein ole panostaneet eväisiin.

[QUOTE="vieras";27967852]Miksi sitten yleensä pitää lähteä koko helvetin laivalle jos ei ole varaa mihinkään muuhun kuin vain siihen risteilyn/hytin hintaan? Jättävätkö nämä kokkailijat myös kenties tax-free -ostoksetkin kokonaan tekemättä kun kerran rahat ovat niin vähissä ettei edes ruokaa voi ostaa valmiina?[/QUOTE]

Saatamme olla matkalla vaikkapa Ruotsiin ja sitäkautta vielä eteenpäin, Tukholmaan ystävien luo tms. Tai ehkäpä vain nautin yhteisestä risteilyajasta perheen kanssa, maisemien katselusta ihan niiltä ilmaispaikoilta.

Risteilyllä en erityisemmin nauti laivan ravintoloista ja niissä syömisestä. Mieluummin valitsen samalla rahalla jonkun mieluisamman ruokapaikan vaikka sitten sieltä Tukholmasta.

Taxfree-ostoksetkaan eivät ole se matkani kohokohta jonka puuttuessa koko matkalta häviäisi tarkoitus :D Mutta jos sinulle on, niin mikä minä tässä olen sinun arvotuksiasi arvostelemaan ;)

Ja vielä tuolle jollekin toiselle kommentoijalle: En itse koe olevani kakkosluokan kansalainen, ja yritän aktiivisesti myös lapsilleni opettaa, että hekään eivät ole, vaikka rahaa ei joka paikkaan aina laitettaisikaan vaan joskus myös jostain ilosta säästösyistä luovuttaisiin.

[QUOTE="vieras";27967161]Pidän tosi hassuna, jos kyse ei ole siitä että perhe on opiskelijaperhe ja rahaa ei kertakaikkiaan ole. Laivalla se syöminen ja maisemien katselu sieltä laivan perästä on minusta parhaita juttuja joko reissussa.[/QUOTE]

No tällöin toki on ymmärrettävää, että haluaa siellä syödä. Jollekin muulle reissun kohokohta voi olla vaikka Tukholma. Tai joku muu paikka - laivallahan voi matkustaa muutenkin kuin risteilylle. Ja maisemia voi katsella laivan perästä vaikka drinkkilasi kädessä ;)

• Tykkää
Reactions: lasipää edellä

Varmasti moni jättää. Kaikille se tax freekään ei ole kiinnostava juttu. Eikä niitä jaksaisi kantaa mukana, jos jatkaakin Tukholmasta vaikka junalla kohti Pariisia.

Minä olen yrittänyt lapsillekin opettaa, että kun mennään jonnekin niin mennään kunnolla. Silloin ei tarvitse eväsleipiä hytissä syödä. Silloin kun ollaan buffetissa niin silloin syödään eikä sitten hetken päästä norkoilla jotain rusinoita. Buffetin eväillä pärjää mainiosti seuraavaan aamupala pöytään. Välissä isommat tietysti saattaa jotain herkutella. Jokainen toki tyylillään, tämä on meidän perheen tapa kun matkustellaan. Ihan jo kotimaassakin. Kesälläkään ei tulisi mieleenkään ottaa automatkoille kuin juotavaa mukaan.

Sama tyyli myös meillä. Kyllä se buffet-aamiainen ikkunapöydässä vaan kruunaa pienenkin lapsen matkan. :) Tyypillistä lasten aliarviointia tuo, etteivät muka välitä päästä ravintolaan vaan syövät tyytyväisenä niitä kurkkuvoileipiä hytissä. :D

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";27968244]Risteilymatkustajilla ihmetyttäisi. Reittimatkaajilla taas ihan normaalin tuntuista, silloin se laiva on vain kulkuneuvo.[/QUOTE]

Samaa mieltä. :)

Tosin, rehellisesti sanottuna, en ymmärrä ihmisiä jotka käyvät Ruotsin tai Tallinnan risteilyillä itse risteilyn takia, mutta kukin tyylillään. :)

Yhteistyössä