Onko teistä kohtuullista kutsua heti synnytyksen jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28009067:
Minusta tuossa ei ole mitään outoa. Hän on nyt vain muotoillut kutsun noin - minusta se "jos jaksatte/ehditte" kuulostaa siltä, että on tarkoittanut nimenomaan, että JOS jaksatte. Hän on halunnut kutsua teidät (mikä on kohteliaampaa kuin olla kutsumatta!) mutta on ymmärtänyt, että pikkuvauvan kanssa ei välttämättä jaksa. Tuolla lailla kutsumalla on halunnut ilmaista, että ymmärtää kyllä tilanteen, mutta että kutsuu kuitenkin.

Ja tosiaan, hän nimenomaan ei sanonut, että "jos jaksatte/ehditte", vaan että "ilmoita kumpi sopii". Näin molemmilla kerroilla.

no mä en ymmärrä mikä ongelma tässä on. Eihän sun kaverin nyt tarvitse lapsensa synttäriajankohtaa muuttaa sun synnytyksen takia? Yhtähyvin se vauva voi syntyä etuajassakin. Mä olisin kyllä ollut ihan täysissä synttärivoimissa jo viikko synnytyksen jälkeen, mutta ymmärrän kyllä etteivät kaikki ole. Siksi kannattaakin varmaan ilmoittaa kaverille että kumpi ajankohta sulle nyt onkaan parempi, ja lisätä että koska oot luultavasti juur synnyttänyt niin et lupaa että pääsette tulemaan mutta juhlitte sitten kummipojan synttäreitä vähän myöhemmin yhdessä.

en mä ainakaan osaisi pitää mitenkään oletuksena, että kumpikaan aika ei teille varmuudella sovi. Siis jos olisi ystäväsi.
Miten pitkään sen synnytyksen jälkeen pitäisi olla jossain karanteenissa kotona? Ja mistä sä tiedät ettei teille sovi kumpikaan aika? Ethän sä vielä voi tietää milloin se vauva syntyy ja mikä on sun kuntosi/vauvan kunto synnytyksen jälkeen... Voi olla, että viikko synnytyksestä sä enemmän kuin mielelläsi lähdet näkemään muitakin ihmisiä ja muitakin seiniä kuin oman kodin seinät.

Joskus sanamuotojen valitseminen on vaikeaa.

Ehkä tuo ystävä sitten on itse ollut hyvässä kunnossa ja liikkuvainen omien vauvojensa kanssa ja siksi kutsuu luonnollisesti toisenkin mukaan. Kutsu on kuitenkin kutsu eikä mikään määräys. Eiköhän tuollekin ystävälle ole vuosien saatossa tullut selville ettei kaikki lähde viikon ikäisen kanssa kyläilemään, varsinkaan näinä tautisina aikoina lastenkutsuille. Tuskin hän siis itseensä ottaa vaikka tässä vaiheessa jo kiittäisit ja kieltäytyisit kohteliaasti kutsusta.

Kutsussa itsessään en näe mitään kohtuutonta, mutta jos nyt loukkaantuu tai suuttuu siitä ettet ole tulossa niin sitä pitäisin kohtuuttomana.

Minusta tuo taas on ihan reilua että ilmoitetaan millon juhlia pidetään ja ilmotellaan pääsekö niillä käymään. En nää tuossa mitään ongelmaa. Jos et jaksa/halua mennä et mene. Mikäs tässä on ongelmana?

Taidat ottaa ihan himpun verran liikaa ressiä yksille synttäreille menosta. Ilmotat vaan että voitais tulla ehkä sillon x päivänä jos vointi antaa myöten. Katelaan tilannetta sitten lähempänä. Ystäväsi varmasti ymmärtää, itse teet nyt kärpäsestä härkäsen.

Viimeksi muokattu:
Minusta tuo taas on ihan reilua että ilmoitetaan millon juhlia pidetään ja ilmotellaan pääsekö niillä käymään. En nää tuossa mitään ongelmaa. Jos et jaksa/halua mennä et mene. Mikäs tässä on ongelmana?

näin just. On myös vähän naurettavaa pohtia "onko kohtuullista kutsua heti synnytyksen jälkeen"... veikkaan, että jos sinua ei synnytyksen takia olisi kutsuttu ko. synttäreille ollenkaan, märisisit täällä siitä miten "kummipoikani äiti lopetti yhteydenpidon kun saan oman lapsen!". Tottakai on siis kohtuullista kummipojan äidiltä kutsua sinut synttäreille silloin kun ne synttärit sattuvat olemaan. et varmaan ole ainoa vieras, joten ei niitä juhlia järjestetä sinun lasketun aikasi+lapsivuodeajan mukaan...

• Tykkää
Reactions: ViiruP
Joillekin kummius on jotenkin niin MAHDOTTOMAN tärkeä asia. Toisen elämästä viis, tai kivahan se on että kummillakin on elämää, mutta pääasiassa on kummi meidän lapselle.
Kummilapsesi äitihän on saattanut olla näitä jotka vipeltävät ostoskeskuksissa jo samalla viikolla kun lapsi on syntynyt "ihan hyvinhän sitä voi" - jolloin hän ei ymmärrä että 95% äideistä ei tätä tee - ei pysty eikä HALUA.
Lisäksi, vaikki itse olisitkin siinä kunnossa että voisit mennä, niin enpä näin influenssa ja noroaikana veisi vastasyntynyttä yhtää mihinkää synttäreille.
...Miten jotkut oikeesti voivat loukkaantua niin sydänjuuriaan myöten jos lapsen kummi ei pystykään taipumaan kaikkeen.....
No joo-- Oma ehdotukseni: tee jo nyt ennen laskettua aikaasi kummilapselle pieni synttärikakku ja mene hänelle yllätysvierailulle lahjan kanssa. Kummilapsesi kyllä ymmärtää kun hänelle selität että halusit nyt tulla etukäteen, kun myöhemmin olet synnyttämässä tai juuri tullut sairaalasta kotia ja olet vielä itse "pipi".
Tai vie kummilapsesi äidille lahja valmiiksi jemmaan, ja selitä, että ett tuskin tuli niin pienen kanssa ja niin väsyneenä, että haluat pesiä rauhassa kotona, niin kuin yleensä on tapana..
Tai vie lahja etukäteen varmuuden vuoksi jemmaan, ja laita ystävällesi viesti että pääsetkin tulemaan, menet vaikka ihan puoleksi tunniksi.

ja tuosta olen samaa mieltä toisten kanssa, että ystävällesi sinun raskaus ei ole se tärkein asia maailmassa.. niin kuin ei hänenkään lapsensa sinulle.. keskustelkaa asiasta.

Mikä tuossa on nyt ongelmana? Sano kaverillesi, että katsotaan, mikä tilanne on silloin, tulet jos tulet. Enemmänkin kuulostaa, että aloittaja on loukkaantunut kun hän ja hänen raskaus ei ole myös kaverin elämän tärkein keskipiste, kaikki huomio pitäisi olla aloittajassa. Olet raskaana, se ei ole sairaus.

• Tykkää
Reactions: ViiruP
[QUOTE="vieras";28009196]Mikä tuossa on nyt ongelmana? Sano kaverillesi, että katsotaan, mikä tilanne on silloin, tulet jos tulet. Enemmänkin kuulostaa, että aloittaja on loukkaantunut kun hän ja hänen raskaus ei ole myös kaverin elämän tärkein keskipiste, kaikki huomio pitäisi olla aloittajassa. Olet raskaana, se ei ole sairaus.[/QUOTE]

Tietenkin minä ja minun vauva ollaan maailman napa ja keskipiste,
miksi en saisi siitä nauttia tai miksi en saisi loukkaantua jos joku ei ensin ajattele minua ja minun vauvaa?
Kerran sitä vaan esikoisen saa :)

[QUOTE="aapee";28009113]Ja tosiaan, hän nimenomaan ei sanonut, että "jos jaksatte/ehditte", vaan että "ilmoita kumpi sopii". Näin molemmilla kerroilla.[/QUOTE]

Sitten vaan ilmoitat että kumpikaan ei sovi ja ärsyynnyt vasta jos hän siitä loukkaantuu. :)

Ei kaikki edes osaa ajatella että nuo litaniat "jos mitenkään jaksatte ja pääsette..." pitää aina liittää kutsuun. Itse olen myös tuollainen ja ainakin kerran sain kuulla kaverin siitä ottaneen itseensä. Oltiin tultu perheen kanssa Suomeen lomailemaan ja kutsuin vanhoja kavereita tapaamiseen. Myös sen yhden jolla tiesin tuolloin olevan 3,5vko ikäisen sektiolla syntyneen vauvan. Hän kieltäytyi ihan asiallisesti kutsusta mutta jälkeenpäin sain kuulla toiselta kaverilta tämän tuoreen äidin loukkaantuneen siitä että hänen oletettiin tulevan tuonne 10km päähän kotoaan pienen vauvan kanssa.

Tosissaan, itse en ollut tuota ajatellut kun olin reissussa viikkoa nuoremman, niin ikään sektiolla syntyneen, vauvani kanssa. Mutta tosissaan, kaikki ei osaa tai jaksakaan niin tarkkaan miettiä noita sanakäänteitä.

[QUOTE="vieras";28009191]näin just. On myös vähän naurettavaa pohtia "onko kohtuullista kutsua heti synnytyksen jälkeen"... veikkaan, että jos sinua ei synnytyksen takia olisi kutsuttu ko. synttäreille ollenkaan, märisisit täällä siitä miten "kummipoikani äiti lopetti yhteydenpidon kun saan oman lapsen!". Tottakai on siis kohtuullista kummipojan äidiltä kutsua sinut synttäreille silloin kun ne synttärit sattuvat olemaan. et varmaan ole ainoa vieras, joten ei niitä juhlia järjestetä sinun lasketun aikasi+lapsivuodeajan mukaan...[/QUOTE]

Nimenomaan. Joku epäilee jos kutsua ei tule, että kummipojan äiti on nyt katkera vauvasta eikä siksi pidä yhtettä eikä halua kutsua juhliin kun pelkää pienen vauvan varastavan huomioa päivänsankarilta jne. Asioista voi tehdä hirveän vaikeita ja kun täällä on lueskellut niin tuntuu ettei raskaanaoleville tai pienen vauvan äideille uskalla enää sanoa mitään - ja jos jättää sanomatta on silloinkin hyljännyt kaverin...

Mutta siis oleellista nyt on ensin kieltäytyä siitä kutsusta (jos siis siltä tuntuu, se on aivan ymmärrettävää ja siihen täysi oikeus) ja sitten vasta kutsujan reaktion perusteella miettiä onko tämä kohtuuton.

Itselläni vaikea synnytys takana tammikuun alussa. 10 pv syntymän jälkeen kävin "pyörähtämässä" ystäväni Uuden Vuoden bileissä vauvan kanssa. Olin etukäteen ilmoittanut että voi olla etten pääse tulemaan enemmänkin omasta kunnosta kuin vauvasta riippuen ja joka tapauksessa en ole pitkään. Lopulta viihdyimme vauvan kanssa pari tuntia (poika nukkui) ja itselleni teki helskutin gutaa päästä pyörähtämään ihmisten ilmoilla. Oli meidän ensimmäinen ulkoilu ja sekin oli mukavaa että tehtiin se "turvallisessa" tai ainakin tutussa ympäristössä.

herne menee kun kutsutaan
herne menee jos ei kutsuta

Niin tai näin, aina perseelleen.

Kuulostaa mun mielestä ryhmäviestille ja en itse ymmärrä miksi pitää aina suuttua moisesta. Vastaat siihen et tuutte sit myöhemmin kun vointi on parempi.

Ylianalysointia....

[QUOTE="vieras";28008988]Oisko sanamuoto johtunut siitä, että on lähettänyt viestin ns. ryhmäviestinä? Eli kaikille kutsutuille sama viesti?[/QUOTE]

niinpä.
ja itse kyl jaksoin 2-3viikkosen vauvan kanssa lähteä minne vain. mut tosiaan ei kaikki jaksa. sanot et katotaan millon vauva syntyy ja millanen olo sen jälkeen. voi olla et tulen sit erikseen myöhemmin.

En lukenu koko ketjua joten en tiedä mitä sulle jo vastattu. Itte sanoisin, et käykö jos piipahdetaan etukäteen tuomassa lahja, että ei tarvi millään tarjottavilla varautua, mutta että en uskalla luvata päästäänkö kumpanakaan noista ajankohdista kun ei tiedä koska vauva syntyy ja että minkälainen olo itellä on. Mää ainakin jos joku mulle noin vastais niin ymmärtäisin, tosin en olis kutsuakaan noin esittäny miten sulle oli tullu.

Minusta kummeille on kohtuullista lähettää kutsu... yhtäkkiä ei tule mieleen missä tilanteessa se ei olisi kohtuullista. Kohtuullista on myös ilmoittaa että en pääse juuri silloin tai tästä tilanteesta johtuen en osaa sanoa pääsenkö.

Vastaisin kutsuun: " :) tästä mun tilanteesta johtuen en oikein osaa sanoa onko kumpikaan päivä noista kannaltani parempi... katsotaan. Jos mahdollista mielelläni poikeaisin tuomaan lahjan jo tässä vaiheessa, jotta xx(kummilapsi) saa sen varmasti ajallaan."

huoh... ap taitaa olla kovaa vauhtia muuttumassa sellaiseksi "minä minä minä minä ja mun lapsi"-äidiksi. Tee nyt asialle jotain vielä kun peliä ei ole täysin menetetty :D

Mikään ei takaa milloin se vauva syntyy, meidän esikoinen syntyi reilusti etuajassa, seuraavat sitten lasketun ajan jälkeen. Ja tuon esikoisen kanssa kävimme kaverin lapsen ristiäisjuhlissa, kun oli ihan pieni.

Niin ja toisen lapsen synttärijuhlat olen järjestänyt laskettuna aikanakin :D Lupasin vieraille, että synttärisankari nyt ainakin on paikalla.

herne menee kun kutsutaan
herne menee jos ei kutsuta

Niin tai näin, aina perseelleen.

Kuulostaa mun mielestä ryhmäviestille ja en itse ymmärrä miksi pitää aina suuttua moisesta. Vastaat siihen et tuutte sit myöhemmin kun vointi on parempi.

Ylianalysointia....

Oikeasti mietin hetken että mihin se herne on kutsuttu :laugh:

en jaksa miki joka asiasta pitää vetää herne nokkaan tai kysellä toisten mielipiteitä. Olisit itse ollut vähän viisaampi ja vastannut asiallisesti viestiin takasi apuaaa

Tulee mieleen ettei ystäväsi ole ajatellut asiaa sen enmpää kun on lähettänyt tekstarin..Luulisi että ymmärtää täysin tilanteen :) Ja en minäkään ainkaan lähtisi vierailuille heti lapsen syntymän jälkeen (toisen lapsen kohdalla jo herkemmin lähdin) saatikaan syntymäpäiväkutsuille..

No en todella olisi tuosta loukkaantunut tai ärsyyntynyt millään muotoa!! Minua ärsyttää enemmän se, että toiset minun puolestani miettivät ja päättävät, mitä jaksan/haluan/pystyn jne. Minusta tuo oli ihan kohteliaasti kutsuttu ja jätetty ap:lle mahdollisuus päättää milloin osallistuu. Omassa kaveripiirissäni kun on ollut sitä, että on vaan jätetty kutsumatta kun ajateltu että eihän se varmaan jaksa tulla...Minusta SE on epäkohteliasta ja ajattelematonta.

Uusimmat

Yhteistyössä