Miten saan haluttoman miehen mukaan synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En halua käydä sitä läpi yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä tietysti on outoa on se että miehet kuin myös naiset tässä keskustelussa pyrkivät puhumaan asiasta niin että kyse on 'kestämisestä' eikäpä vaikka 'haluttomuudesta'.

Näin vahvistetaan niitä odotuksia mitä miehille on asetettu aikojen alusta lähtien.

Sotaveteraanit vedin vain peliin mukaan osoittaakseni Peyoten kommentin taustalla olevan kaksinaismoralismin (standardin).

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mikä tietysti on outoa on se että miehet kuin myös naiset tässä keskustelussa pyrkivät puhumaan asiasta niin että kyse on 'kestämisestä' eikäpä vaikka 'haluttomuudesta'.

Näin vahvistetaan niitä odotuksia mitä miehille on asetettu aikojen alusta lähtien.

Sotaveteraanit vedin vain peliin mukaan osoittaakseni Peyoten kommentin taustalla olevan kaksinaismoralismin (standardin).

Plää. Sä oot edelleen semmonen niin sanottu ruikuttaja.

Itse en suostuisi siihen että mies jäisi pois synnytyksestä, siksi tuo puhuttiin selväksi heti kun alettiin vauvaa yrittämään. :D Tosin, ei mieskään olisi suostunut jäämään pois. Näin vaikkei sitten synnytykseen koskaan päädyttykään.

Ymmärrän ettei synnytys ole kaunista ja kivaa katseltavaa (monen miehen mielestä kuitenkin erittäin vaikuttavaa, omasta lapsesta kun on kysymys) mutta ei se synnyttäminen aina naisestakaan niin hupaa ole. Miehelle tietty synnytyksessä mukana oleminen voi tehdä pahaa, mutta voi nainenkin pelätä synnytystä tosissaan. Niin kuin minäkin. Siksi ei riittäisi ymmärrystä miehelle joka ei voisi tuossa olla tukena kun se tekee hänelle pahaa.

No eipä ilmeisesti ne pyörtyilevät miehet kauheesti miesporukassa heitä juttua siitä :)

No mä oon kyllä kuulleet, että jotkut miehet kertoo että meinasi taju mennä ja kuinka tuntui pahalta naisen puolesta jne. Ei siinä mitään noloa minusta ole, kun kumminkin ovat halunneet olla paikalla ja tukena.

Mun mies ei tuntenut pahaa oloa, ei ole sillä tavalla herkkä. Sitä tietysti harmitti mun tuntema kipu. Musta oli tosi tärkeetä että se oli mukana, ilman sitä olisi ollut todella yksinäistä. Minusta oli mukavaa, että se tahtoi nähdä heti kun vauvan pää näkyi jne. Sen jälkeen se ymmärsi mua taas vähän enemmän kuin ennen.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Jos mies on haluton, niin ei ne halut ainakaan palaa sen jälkeen kun näkee pillun leviivän. Kyllä siinä menee halut ainakin kyseiseen naiseen ikuisesti ja alkaa enempi kiinnostaa tuoreemmat piukkapillut.

Naisen pitäis säilyttää se pieni mystisyys, etenkin intiimiosaston suhteen. Koko homma menee pilalle kun sananmukaisesti kaikki levitetään esille...

Jos mies on haluton, niin ei ne halut ainakaan palaa sen jälkeen kun näkee pillun leviivän. Kyllä siinä menee halut ainakin kyseiseen naiseen ikuisesti ja alkaa enempi kiinnostaa tuoreemmat piukkapillut.

Naisen pitäis säilyttää se pieni mystisyys, etenkin intiimiosaston suhteen. Koko homma menee pilalle kun sananmukaisesti kaikki levitetään esille...

No jopas nyt... Ei miehen kuulu niin herkkä olla.

Plää. Sä oot edelleen semmonen niin sanottu ruikuttaja.

Epic win is epic :D

Kunhan et vahingossa ajaudu siihen suuren ihmisryhmään joka hyysää 4-vuotiasta itkevää tyttöä loputtomiin samaan aikaan kuin käskee 4-vuotiasta poikaa olemaan itkemättä (kärjistetysti)

Samaan aikaan itkien sitä että miehet eivät aina ymmärrä naisten tunteita ja että naiset ovat tunne maailmalta enemmän 'kehittyneitä'.

Varovasti heikoilla jäillä....

Epic win is epic :D

Kunhan et vahingossa ajaudu siihen suuren ihmisryhmään joka hyysää 4-vuotiasta itkevää tyttöä loputtomiin samaan aikaan kuin käskee 4-vuotiasta poikaa olemaan itkemättä (kärjistetysti)

Samaan aikaan itkien sitä että miehet eivät aina ymmärrä naisten tunteita ja että naiset ovat tunne maailmalta enemmän 'kehittyneitä'.

Varovasti heikoilla jäillä....

Kuule meillä on poika aina saanut paljon hellyyttä ja hänestä on kasvanut todella hieno nuori mies. Hänestä ei ole kasvanut volisija, vaan vahva. Koska hän on saanut sitä hellyyttä ja koska hän on saanut itkeä.

Voin eksästä kertoa monta ikävää asiaa, mutta tässä kohtaa mun täytyy nostaa sille miehelle hattua. Ei ollut puhettakaan, että ei tulis mukaan ja kun päädyttiin keisarinleikkaukseen, niin katseli homman vielä ilman verhoa ja totes vaan, että se oli upeeta rakas.

Eihän se mies siinä joudu kärsimään ja nainen tarvitsee kaiken tuen mitä on vaan saatavissa. Ihme vetelä nössö se mies, jos ei sen verran pysty perhettään ajattelemaan..

Valitettavasti et ole siinä asemassa että voit määritellä mitä tarkoittaa olla mies sen enempää kuin mies määrittelee mitä tarkoittaa olla nainen.

Mutta hyvä puoliso/kumppani sentään on helppo määritellä. Sellainen ei ole, jos jättää rakkaimpansa selviytymään yksinään elämänsä kenties suurimmasta fyysisestä ja miksei henkisestäkin haasteesta. Sinne haaroihin on helppo olla katsomatta, mutta kun sekään ei riitä niille, joita jo pelkkä sairaalan haju pelottaa liikaa. Täysiä itsekeskeisiä keskenkasvuisia lälläreitä, vai mitä muitakaan?

Vaikka vastustankin ajattelua, että miehen pitäisi olla aina karski ja pystyvä vain siksi, että on mies, niin ihmettelen kyllä monien vellihousumeininkiä. Asia valkeni jo yläasteella, kun pojat olivat niitä, jotka eniten yökkivät bilsantunnin sydämenleikkelyille ja pahimmat jopa kotitaloustuntien kalanperkuulle. Että yök limaa, iik haisee, en kyl rupee. Siisti synnytysvideo sai puolet pojista painumaan röökille kesken kaiken naamat valkoisina. Siita vaan sotimaan...

Kuule meillä on poika aina saanut paljon hellyyttä ja hänestä on kasvanut todella hieno nuori mies. Hänestä ei ole kasvanut volisija, vaan vahva. Koska hän on saanut sitä hellyyttä ja koska hän on saanut itkeä.

Näin sinun mielestäsi, harva vanhempi tietysti muuta sanoisikaan?

Jännä mitenkä tuo sinun yritys leimata osa miehistä 'volisijaksi' tai ' ruikuttajaksi' kääntyy itseään vastaan tässä sinun kommentissasi koskien itkemistä.

Varmaan sinun mielestä nämä ovat eriasioita... luonnollisesti ?

Mutta hienoa että juuri sinun pojasta on kasvanut _vahva_ yksilö joka varmasti haluaa vastata naisen tarpeisiin juuri siten kuin se on naiselle tarpeellista.

Siinä on toki syytä ylpeyteen.

Minä en nyt ymmärrä mistä kaksoisstandardista Jaska höpöttää. Rakkaansa tukena ollaan - aina. Missä välissä kukaan meinasi, että naisen ei tarvitsisi olla miehensä tukena? Eikö se pikemminkin ole tässä elämässä vähän toisinpäin, että naiset kyllä hoivaa ja auttaa aina kun toiset on kipeinä, ei nainen ole sitä mieltä, että kipeän "on kestettävä", vaan tätä juuri autetaan. Meinaako joku mies oikeasti, että kun lapsi on korvatulehduksessa ja paskataudissa niin ei tarvitse hoitaa koko yötä ja paskoja siivota, jos nyt sattuu ällöttämään, ja naiset ne on aina ennenkin hoitaneet?

Ja kyllä tuo oma ukko halusi myös ehdottomasti olla mukana synnytyksissä, katseli jopa alakertaankin. Ei ainakaan näkyviä traumoja tullut, ja seksikin vielä kelpaa. Eikä tuo mitään sankaruutta vaadi, vaan normaalia järkeä ja toisesta välittämistä.

Eikö tossa tilanteessa olisi järkevä harkita synnytykseen tukihenkilöksi jotain muuta henkilöä, ystävätärtä, omaa äitiä, koulutettua doulaa? Imetystukilistaltakin voi saada synnytykseen tukihenkilön.

Jos se synnytys pelottaa miestä niin paljon, mitä apua hänestä sinulle voi siellä olla?

• Tykkää
Reactions: Zucchini ja fifiia
[QUOTE="jenni";28021449]Mutta hyvä puoliso/kumppani sentään on helppo määritellä. Sellainen ei ole, jos jättää rakkaimpansa selviytymään yksinään elämänsä kenties suurimmasta fyysisestä ja miksei henkisestäkin haasteesta....

Vaikka vastustankin ajattelua, että miehen pitäisi olla aina karski ja pystyvä vain siksi, että on mies, niin ihmettelen kyllä monien vellihousumeininkiä....

Siita vaan sotimaan...[/QUOTE]

Ensimmäisen asian suhteen olen periaatteessa samaa mieltä vaikka toki on selvää että yrität näppärästi korvata miehen 'kumppanilla' jota sitten on kuitenkin maagisesti koskee samat odotusarvot kuin 'miestä' ?
Paitsi tietysti ei miehen aina pidä olla karski/vahva, ainakaan silloin kuin se sopii naisen tarpeisiin ? :D

Noh toivottavasti sinun ihmettely koskien "vellihousumeininkiä" ei koske pelkästään ylä-aste ikäisiä lapsia joilla tuntuu olevan tarve kuulua eri 'porukoihin' muutenkin ja tehdä jonkinlaista pesäeroa toiseen sukupuoleen.
Ei edes lähdetä spekuloimaan ihmiskunnan historiaa jossa naiselle veren näkeminen tarkoittaa elämää ja miehelle kuolemaa.

Joo eikun siitä vain sotimaan, halusit tai et...koska sinä et pysty etkä halua ?
Näinhän se on aina ollut, aina. Jo ennen kuin meitä kutsuttiin Homo sapiens nimikkeellä.

Joskus se menee toisinkin päin tuo homma. Minä olin synnytyksessä mukana, mutta vaimo oli kahden vaiheilla melkein loppuun asti. Siis sen suhteen, että haluaako että minä tulen mukaan. Lopulta halus, että tulen. Ja lopulta oli sitä mieltä, että oli tosi mahtavaa että olin siellä mukana. Mutta olis voinut käydä niin, että olisin ollut poissa synnytyksestä ja se olis ollut ihan vaimon tahto.

Eli kaipa tuo juttu voi tulla toiseltakin puolelta.

Ensimmäisen asian suhteen olen periaatteessa samaa mieltä vaikka toki on selvää että yrität näppärästi korvata miehen 'kumppanilla' jota sitten on kuitenkin maagisesti koskee samat odotusarvot kuin 'miestä' ?
Paitsi tietysti ei miehen aina pidä olla karski/vahva, ainakaan silloin kuin se sopii naisen tarpeisiin ? :D

Noh toivottavasti sinun ihmettely koskien "vellihousumeininkiä" ei koske pelkästään ylä-aste ikäisiä lapsia joilla tuntuu olevan tarve kuulua eri 'porukoihin' muutenkin ja tehdä jonkinlaista pesäeroa toiseen sukupuoleen.
Ei edes lähdetä spekuloimaan ihmiskunnan historiaa jossa naiselle veren näkeminen tarkoittaa elämää ja miehelle kuolemaa.

Joo eikun siitä vain sotimaan, halusit tai et...koska sinä et pysty etkä halua ?
Näinhän se on aina ollut, aina. Jo ennen kuin meitä kutsuttiin Homo sapiens nimikkeellä.

Ai naiselle veren näkeminen tarkoittaa elämää? Riski kuolla synnytykseen on ollut suuri ja tainnut pienentyä merkittävästi vasta viimeisen 100 vuoden sisällä. Että elämäähän se tarkottaa joo.

Mielestäni oleellisinta (sen oman lapsen syntymän lisäksi) tuossa on nimenomaan sen rakkaan tukeminen tämän vaikealla ja pelottavalla hetkellä. Ei kaikkea tarvi katsella ja jos näistä miehen synnytyspeloista kertoo henkilökunnalle ehkä osaavat ohjata toimimaan tilanteessa niin että se menisi mahdollisimman mukavasti. Voi vaikka tarvittaessa sopia että H-hetken lähestyessä mies poistuu huoneesta, mutta koko synnytyksen väliin jättäminen... Pelkosektioon haluavia naisia solvataan milloin milläkin nimityksillä, tuskin noin synnytyksen kokonaan skippaavat miehet ovat sen parempia...?

Jos sitten puhutaan että se mies oikeasti pelkää sairaaloita niin että pyörtyy heti jne, niin epäilyttävää myös jättää lapsi tuollaisen isän hoitoon. Lapselle voi yllättäin sattua yhtä ja toista ja jos mies ei edes voi viedä tätä lääkäriin pyörtymättä, saati sitten olemaan lapsen tukena tai edes käymään tätä katsomassa jos tämä sairastuu vakavasti tai joutuu leikkaukseen niin ei hyvältä kuulosta. Ei vaikka se sairastuminen ja sairaalaan joutuminen olisi kuinka lapsen oma juttu mikä tämän olisi pakko käydä läpi, mutta mihin isää ei voi pakottaa mukaan tukemaan jos se tekee isälle pahaa. Ja vaikkei vanhemmat aiemmin saaneet käydä kuin pikaseltaan vilkaisemassa osastolle jääneitä lapsia, pelkäsivät nämä sitten kivuissaan ja huonossa olossaan miten paljon tahansa, näkisin raukkamaisena jättää se lapsi tänä päivänä yksin.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä se on miehen oma valinta haluaako mukaan vaiko ei.
En voisi kuvitella itse painostavani miestä mukaan.
Tosin en ymmärrä tätä nykyistä touhottamista, jossa ei ole vaihtoehtona kuin se, että mies on mukana.
Kyllä se vauva sieltä tulee siitä huolimatta oli isä mukana tai ei.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Ai naiselle veren näkeminen tarkoittaa elämää? Riski kuolla synnytykseen on ollut suuri ja tainnut pienentyä merkittävästi vasta viimeisen 100 vuoden sisällä. Että elämäähän se tarkottaa joo.

Kiitos tieteellisten läpimurtojen yms riski on pienentynyt huomattavasti totta.

Kuukautiset yms ovat merkki toiset kyvystä luoda elämää.
Miehet ovat taas heitetty susille ainakun on ollut tarve koko ihmiskunnan historian ajan.

Mutta kuten sanoin tähän keskusteluun on turha lähteä sen enempää.

Olen edelleen sitä mieltä että sinulla ei ole oikeutta määritellä mitä tarkoittaa olla heikko tai vahva mies.

Tuskin sinäkään haluat että miehet määrittelisivät mitä tarkoittaa olla nainen ?

Mieheni ei esikoista odottaessa alkuun olisi halunnut tulla synnytykseen. Kävi siitä juttelemassa neuvolan terkkarin kanssa ihan kahdestaan ja sen jälkeen halusi tulla mukaan. Hän olikin sitten korvaamaton tuki. Luottamus menisi myötä- ja vastoinkäymisissä yhdessä selviämiseen jos ei tulisi mukaan.

Yhteistyössä