Heh, 2 hoitajaa ja 30 lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4321
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28033242]Onneksi omat lapset ovat perhepäivähoidossa. Se on ensimmäinen asia mikä tosta tulee mieleen.[/QUOTE]

Meidän lapsi onneksi pienessä, yksityisessä pk:ssa jossa normaalisti 25 lasta ja 4 hoitajaa. :) Mutta jos ei olis päässyt pieneen, niin sitten oltais valittu pph.

[QUOTE="vieras";28032729]Ihan hoitajien oma ongelma jos eivät kykene hallitsemaan tilannetta. Pääosin edes ne häirikkölapset kun eivät ole häiriköitä oikein käsiteltyinä.[/QUOTE]

Monen häirikkölapsen käyttäytymisen takana on huomionkaipuu. Sitä yritetään saada keinolla millä hyvänsä. Sinänsä ajatuksena helppo toteuttaa, mutta ehkä hoitajilla kuitenkin liian vähän voimavaroja siihen. Kun on niitä muitakin lapsia. Nykypäivänä ei ymmärretä että lapsi tarvitsee aikuista joka on läsnä. Ei leiki tai touhua koko ajan lapsen kanssa vaan on tarvittaessa käytettävissä ja kuuntelee vaikka tekiskin samalla kotitöitä.

Mietin juuri eilen että minkähän kokoisia ryhmiä Suomessa on.
Asun Etelässä ja etsimme juuri päivähoitoa lapsellemme.
Vierailemassamme yksityisessä päiväkodissa on 20 lasta (1-2 vuotiaita) per kaksi ohjaajaa.
Tuntuu hurjalta. Onko näin myös Suomessa normitilanteissa? ( ilman näitä erityistianteita)

[QUOTE="vieras";28032729]Ihan hoitajien oma ongelma jos eivät kykene hallitsemaan tilannetta. Pääosin edes ne häirikkölapset kun eivät ole häiriköitä oikein käsiteltyinä.[/QUOTE]
Täyttä puppua!

Mä en ole hoitaja, mutta tiedän kyllä nämä häirikkölapset (aiemmin tarhassa ja nykyisin koulussa). Kaikki ne tietää kun pienemmällä paikkakunnalla asutaan.

Nuo lapset on jätetty kasvattamatta. Viimeksi eilen pari oli kaupassa äitinsä kanssa ja juoksi ympäri kauppaa ja leikki hippaa. Siis ne juoksi siellä hyllyjen välissä ja häritsi ihan kaikkia muita kaupassa olijoita. Mitä teki äiti? Ei mitään, kuten ei koskaan muulloinkaan. Antoi poikien juosta. Tuo porukka ei esim. meille pääse leikkimään edes pihalle, kun eivät tottele. Ei ne ole oppineet lainkaan sanaa ei.

Mä en anna omien lasteni heidän kanssaan leikkiä, enkä olla missään tekemisissä. Mä en halua mun lasteni oppivan samanlaisiksi. Kyllä heillä kavereita on. Samanlaisia. Ei kukaan normaaliperheistä ole heidän kanssaan missään tekemisissä, enkä mä ihmettele. Niitä ei yksinkertaisesti kestä :( Ei sekuntiakaan.

Sääli sinänsä, kun eihän se oikeestaan lasten vika ole, mutta eipä sitä kukaan voi tuollaiseen puuttuakaan. Opettajat ovat esimerkiksi täysin voimattomia.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja minäkin;28033337:
Tuohan on täysin hullu tilanne!

No mun ei kauheesti tee mieli jättää lastani sinne vaikka on yksi kaupungin parhaita hoitopaikkoja. Jatketaan vielä etsimistä mutta tuskin parempaa löytyy... Minkä kokoisia ryhmiä, tai kuinka monta ohjaajaa per lapsi on Suomessa tuon ikäisille?

Mietin juuri eilen että minkähän kokoisia ryhmiä Suomessa on.
Asun Etelässä ja etsimme juuri päivähoitoa lapsellemme.
Vierailemassamme yksityisessä päiväkodissa on 20 lasta (1-2 vuotiaita) per kaksi ohjaajaa.
Tuntuu hurjalta. Onko näin myös Suomessa normitilanteissa? ( ilman näitä erityistianteita)

Nää on mielenkiintoisia juttuja - Suomessa jatkuvasti huudetaan miten kamalassa tilanteessa päivähoito on, ja mä oon kans miettinyt miten se toimii muualla. Ei ole omaa kokemusta, kun ei ollut vielä lapsia kun asuin ulkomailla.

Meillä on lapset pienessä yksityisessä päiväkodissa, ja kyllä siellä joka päivä puuhaillaan kaikenlaista, vaikka välillä selvästi näkyy että kiirettä on. Haen lapset aikaisin ja vien myöhään, eli näen mikä meininki siellä on silloin kun lähes kaikki lapset ovat vielä/jo paikalla.

No, meidän muksut oli taas pienessä yksityisessä ryhmiksessä (huom. 7 lasta ja 2 hoitajaa, yleensä myös joku kiva harjoittelija :) En ole ikinä ymmärtänyt mitä hyvää pph:ssa on, mutta toisaalta meillä on vain ikäviä kokemuksia sellaisesta, on niitä varmasti hyviäkin.

Tuon teksin perusteella kuulostaisi kyllä enemmänkin siltä, että hoitajat ovat alalle kouluttautuessaan olettaneet, että lapset ovat automaattisesti enkeleitä. Sitten ihmetellään, että mitä hittoa, kun tuo annika heittäytyy lattialle ja vetää itkupotkuraivarit ja huutaa ,että mitä lapsessa vikana kun on tuollainen. Eivät ole ihan kunnolla tainneet koulua käydä, jos eivät tiedä, mitä on uhmaikä.

Ja eivätkö ne hoitajat voi myös vähän ymmärtää sitä, että jos joku äiti haluaa yhden vapaapäivän viettää ilman lapsiaan (eri asia koko loma). Jos itsekin tietävät kuitenkin kuinka hankalia lapset voivat joskus olla, pitäisi ymmärtää, että vaikka se äiti niitä lapsia rakastaisi, voisi silti haluta yhden hengähdystauon, kun saa vaan olla. Ihan vanhempien jaksamisenkin kannalta. Tai saisivat vaikka sen puolen tunnin kauppareissun ajan pitää ne lapset hoidossa, jos on ollut väsyttävä työpäivä ja lasten kanssa se tulisi varmasti olemaan aika pitkä reissu ja varmasti väsyttävä. Tuskin sillä puolella tunnilla niin väliä on, jos äiti ei kuitenkaan myöhässä tule hakemaan.

mä olen varmaan sen verta noviisi alalla ( 1v ),että en ole vielä törmännyt ärsyttäviin lapsiin ollenkaan.
on niitä jotka on todella,todella haastavia,mutta jotenkin sitä aina kahlaa sen päivän läpi ja poimii niitä positiivisia asioita sieltä. jokaisessa kun niitä on :) mua ei ole koskaan vituttanut lähteä töihin ja mä toivon,että se näkyy minussa ja työotteessani.
mulle on myös sattunut fiksuja työnantajia jotka pitää huolen,että kukaan ei omasta selkärangastaan revi vaan apukäsiä on aina saatavilla :)

[QUOTE="vieras";28033242]Onneksi omat lapset ovat perhepäivähoidossa. Se on ensimmäinen asia mikä tosta tulee mieleen.[/QUOTE]

Huomasitko, että haastateltujen joukossa oli myös perhepäivähoitajia?

Ei ole helppoo heilläkään. Vanhemmat eivät pidä kiinni sovituista hoitoajoista kun "pph on kuitenkin siinä kotona..." Haloo!! Sillä hoitajalla on myös oma elämä ja omat menot, vaikka kotonaan työskenteleekin!!
Ei haluta uskoa, kun pph sanoo lapsen tarvitsevan hieman enemmän tukea ja ohjausta. "Ei meidän Pirjo-Petterissä ole mitään vikaa!" Tai kun pph suosittelee lässyttävälle tulevalle eskarilaiselle pk-paikkaa, jotta lapsi oppisi tiettyjä asioita ennen eskaria ja koulun alkua. Ei, kynsin hampain pidetään kiinni siitä ihanasta pph:sta, eikä ajatella sitä, että sen hoitajan huoli lapsen kehityksestä ja pärjäämisestä on täysin aiheellinen.

Vain muutama esimerkki mainitakseni. Mä niin tiedän tuon arjen vaikken pph:n työskentelekään enkä koskaan tule työskentelemään. Joten olkaa kiitollisia niistä vähistä perhepäivähoitajista, ovat katoavaa varhaiskavatusta... Hakijoita ei ole. Paska palkka helvetillisestä työstä.

[QUOTE="vieras";28032631]Niin, sitä se epäpätevyys teettää...[/QUOTE]

Tulee kommentistasi mieleen tämä kohta jutusta:

"Vanhemmat eivät laita rajoja lapsilleen, ja jos heidän kanssaan tästä puhuu ja juttelee kuinka silkkihansikkain tahansa, niin loukkaannutaan. Hyvin herkästi hyökätään opettajaa kohtaan ja syytetään, että vika on opetuksessa, eräs kyselyyn vastannut kirjoitti. "

Oletetaan, että haen lastani iltapäivällä hoidosta, ja kysyessäni saan vastauksen: on yritetty selvitä hengissä. Mitä voin asialle tehdä? Mitä haluatte minun tekevän?
Täällä itketään, että vanhemmat eivä ota selvää, ja sitten kun kysyy, ei kelpaa sekään.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja minäkin;28032887:
Hyvä kirjoitus. Mielestäni avoimuus voi auttaa siinä, että ehkä joku (fiksu) vanhempi huomaa, että päivähoidon sujuminen teorioiden lupaamilla tavoilla ei aina ole itsestään selvyys.

Ihanaa että tuon artikkelin perään voi vielä kirjoittaa omia kokemuksiaan. Aion kertoa vanhemmista, jotka eivät ole vaivautuneet ottamaan selvää, mitä lapsen hoidosta kuuluisi tietää ja pitävät liian itsestäänselvänä sitä, että lapsi tosiaan säilyy edes hengissä.
Tässäpä tyypillinen hoitajan kirjoitus. Teidän eteenne pitää joka päivä vaipua polvilleen ja kiittää siitä, että olette duuninne tehneet. Sellaista en voi omassa duunissani vaatia keneltäkään.
Ja sitten nuo PK:n kirjoittamattomat säännöt - kukaan ei niistä kerro, eikä kaikkia asioita tajua kysyä. Sitten mussutetaan selän takana. Kyllä huomaa, että on naisvaltainen ala.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja minäkin;28033137:
Kannattaa mieluummin kysyä, miten päivä on sujunut, eikä pahemmin huudella tekemisten perään, jos on vähänkään epäselvää onko henkilökunta ollut tavalliseen tapaan paikalla.

Jos mä kysyn lapseltani tai hoitajilta, että "mitäs olette tänään puuhanneet" se ei tarkoita sitä, että odottaisin heidän tehneen jotain erityistä. Se on sitä small talkia ja kiinnostusta lapsen asioista.

Mä oon lastentarhanopettaja ja haluaisin kanssa tietää miten me kieltäydytään tekemästä töitä kun johtaja määrää olemaan lapsiryhmän kanssa yksin. Jouduin kerran olemaan yksin 16 lapsen kanssa, koko päivän. Johtajalle sanoin, että ok, pärjään kyllä, mutta vastuuta en ota ylisuuresta ryhmästä. No pomo ei tullut edes päivän mittaan katsomaan onko kaikki ok....

Me emme edes saisi kertoa, jos mennään vajaamiehityksellä, mutta kerron kyllä aina, jos se on vaikuttanut toimintaan. Vanhempien sana on ainoa mikä voi edes vähän vaikuttaa tähän hullunhommaan jota kutsutaan laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi. Toisaalta pitäisi järjestää sitä ja tuota toimintaa ja käytännössä se on hengissä selviämistaistelua. Ja vanhemmat esittävät toivomuksia: meidän Iina-Lotta saa nukkua vain 20min, Kalle-Petteri ei saa edes nukahtaa ja Jenna-Jonnan pitää nukkua vähintään 2h. Yhden ei tarvitse syödä salaattia, yksi vaatii luomuruokaa, joku pitäisi pissattaa 15minuuttia ennen kuin häntä haetaan, Iina-Lotta ei saa istua Kalle-Petterin kanssa samassa pöydässä jne jne. Lapsille ei tuoda vaatetta päiväkotiin vaan oletetaan, että varavaatelaatikosta löytyy. Ja ai että kun Juulialle jouduttiin laittamaan poikien kalsarit, tulikin itku ja traumaattinen kokemus...

Ihania lapsia ja mukavia vanhempia, mutta joskus vaan oikeasti kiehuu yli. Kun olet juuri auttanut 21 lasta ulos ja pitäisi vielä siivota paikat ennen kuin menee ulos, niin eikös joku äiti tule kyselemään tyttärensä hiuslenksuja tai unikaveria, joka pitäisi siis etsiä sillä siunaamalla sekunnilla....

[QUOTE="joopajoo";28034007]Mä oon lastentarhanopettaja ja haluaisin kanssa tietää miten me kieltäydytään tekemästä töitä kun johtaja määrää olemaan lapsiryhmän kanssa yksin. Jouduin kerran olemaan yksin 16 lapsen kanssa, koko päivän. Johtajalle sanoin, että ok, pärjään kyllä, mutta vastuuta en ota ylisuuresta ryhmästä. No pomo ei tullut edes päivän mittaan katsomaan onko kaikki ok....

Me emme edes saisi kertoa, jos mennään vajaamiehityksellä, mutta kerron kyllä aina, jos se on vaikuttanut toimintaan. Vanhempien sana on ainoa mikä voi edes vähän vaikuttaa tähän hullunhommaan jota kutsutaan laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi. Toisaalta pitäisi järjestää sitä ja tuota toimintaa ja käytännössä se on hengissä selviämistaistelua. Ja vanhemmat esittävät toivomuksia: meidän Iina-Lotta saa nukkua vain 20min, Kalle-Petteri ei saa edes nukahtaa ja Jenna-Jonnan pitää nukkua vähintään 2h. Yhden ei tarvitse syödä salaattia, yksi vaatii luomuruokaa, joku pitäisi pissattaa 15minuuttia ennen kuin häntä haetaan, Iina-Lotta ei saa istua Kalle-Petterin kanssa samassa pöydässä jne jne. Lapsille ei tuoda vaatetta päiväkotiin vaan oletetaan, että varavaatelaatikosta löytyy. Ja ai että kun Juulialle jouduttiin laittamaan poikien kalsarit, tulikin itku ja traumaattinen kokemus...

Ihania lapsia ja mukavia vanhempia, mutta joskus vaan oikeasti kiehuu yli. Kun olet juuri auttanut 21 lasta ulos ja pitäisi vielä siivota paikat ennen kuin menee ulos, niin eikös joku äiti tule kyselemään tyttärensä hiuslenksuja tai unikaveria, joka pitäisi siis etsiä sillä siunaamalla sekunnilla....[/QUOTE]

Ei tuo kuulosta miltään vaativalta hommalta, omassa työssäni joudun käsittelemään aika paljon vaativampia juttuja kuin niitä, että nicopetteri saa nukkua 20 minuuttia... :laugh:

Onko teillä jotenkin heikentynyt aivokapasiteetti, vai miksi koette muistamista vaativat jutut vaikeiksi? Ja jos esimies käskee hyppäämään katolta, hyppäättekö?

[QUOTE="vieras";28034024]Ei tuo kuulosta miltään vaativalta hommalta, omassa työssäni joudun käsittelemään aika paljon vaativampia juttuja kuin niitä, että nicopetteri saa nukkua 20 minuuttia... :laugh:

Onko teillä jotenkin heikentynyt aivokapasiteetti, vai miksi koette muistamista vaativat jutut vaikeiksi? Ja jos esimies käskee hyppäämään katolta, hyppäättekö?[/QUOTE]

Sulla taitaa olla päässä vikaa ja erityisesti ymmärtämisen osa-alueella.

Lainaus kirjoituksesta:

-*On vaikea hyväksyä sitä, miten jotkut eivät välitä omasta lapsestaan, vaan pitävät omia harrastuksia ja kaupassa käyntiä tai omia vapaapäiviä (pahimmassa tapauksessa lomaa) tärkeämpinä kuin sitä, että olisivat oman lapsensa kanssa.

[QUOTE="Muori";28034081]Lainaus kirjoituksesta:

-*On vaikea hyväksyä sitä, miten jotkut eivät välitä omasta lapsestaan, vaan pitävät omia harrastuksia ja kaupassa käyntiä tai omia vapaapäiviä (pahimmassa tapauksessa lomaa) tärkeämpinä kuin sitä, että olisivat oman lapsensa kanssa.[/QUOTE]
Törkee yh käy kaupassa työmatkansa varrella olevassa kaupassa, eikä hae ensin lapsia ja mene niiden kanssa kauppaan. Se ei varmaan HALUA olla lastensa kanssa. Pitäiskö hoitajien tehdä lastensuojeluilmoitus?

Ja törkeetähän ei ole viedä lapsia isovanhemmille hoitoon viikonloppuna ja hoitaa vaikka sitä parisuhdetta. Mutta jos sen tekee keskellä viikkoa niin, että lapset ovat päikyssä (kun isovanhemmat ei ikinä hoida) niin sehän on aivan järkyttävää. Taas ls-ilmoituksen paikka, sillä tokihan lapsen tulee olla vapaalla silloin kuin vanhempienkin.

[QUOTE="vieras";28034024]Ei tuo kuulosta miltään vaativalta hommalta, omassa työssäni joudun käsittelemään aika paljon vaativampia juttuja kuin niitä, että nicopetteri saa nukkua 20 minuuttia... :laugh:

Onko teillä jotenkin heikentynyt aivokapasiteetti, vai miksi koette muistamista vaativat jutut vaikeiksi? Ja jos esimies käskee hyppäämään katolta, hyppäättekö?[/QUOTE]

No kerro mulle miten toimitaan: 21 lasta lepää samassa tilassa, näistä 3 ei saa nukkua ollenkaan, 1 saa nukkua 20min, 3 saa nukkua 30min, kahden on pakko nukkua ainakin tunti. Tilassa on 1 aikuinen. Samanaikaisesti ryhmätila siivotaan, kaksi hoitajaa suunnittelee toimintaa, tekee paperihommia ja käy kahvilla. Kun Nicopetteri on jo nukkunut 20min mutta Iina-Lotta, jonka pitää nukkua, ei ole vielä nukahtanut, miten Nicopetteri pidetään hereillä niin, että Iina-Lotta saa nukkua?

Yhteistyössä